shit nu blev jag rädd!!
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    shit nu blev jag rädd!!

    läste in på gravidtetskomplikationer att man kunde få ont i levern och tjejen som hade det hade smärtor på samma ställe som mig. Varför får man ont i levern är det nån som vet? kan det vara farligt? shit hoppas jag får tag i min bm i morgon.Nu blev jag skraj.

    har redan pratat med läkare om att jag hade ont men hon sa inte så mycket mer än att jag skulle ta upp det med bm nästa gång jag skulle dit.
  2. 1
    shit nu blev jag rädd!! läste in på gravidtetskomplikationer att man kunde få ont i levern och tjejen som hade det hade smärtor på samma ställe som mig. Varför får man ont i levern är det nån som vet? kan det vara farligt? shit hoppas jag får tag i min bm i morgon.Nu blev jag skraj.

    har redan pratat med läkare om att jag hade ont men hon sa inte så mycket mer än att jag skulle ta upp det med bm nästa gång jag skulle dit.
  3. zuccess~snittas 16/5~
    #2

    Hmm

    hur känns det om man har ont i levern?
  4. 2
    Hmm hur känns det om man har ont i levern?
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3

    det är en skarp

    intensiv, brännande smärta strax under höger bröst, det känns som att det går rakt genom kroppen ut till ryggen, men om det är leversmärta vet jag inte men det är så jag har ont, det blir värre om jag sitter eller ligger på sidan.
  6. 3
    det är en skarp intensiv, brännande smärta strax under höger bröst, det känns som att det går rakt genom kroppen ut till ryggen, men om det är leversmärta vet jag inte men det är så jag har ont, det blir värre om jag sitter eller ligger på sidan.
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    hittade två deprimerande diagnoser

    Symptom på HELLP
    Vanliga tidiga symptom är ont i magen just under höger bröst eller revbensbåge (rapporteras från 85-90% av alla kvinnor med HELLP och beror på infarkter i levern) och illamående med eller utan kräkningar och en allmän svaghetskänsla. Andra symptom kan vara svår huvudvärk, synrubbningar, en ökad benägenhet att blöda lätt från små sår, svullnader på ansikte eller händer, högt blodtryck och/eller protein i urinen. Gulsot kan förekomma hos vissa kvinnor pga leverpåverkan och hemolysis.

    HELLP kan förekomma så tidigt som i 20:e graviditetsveckan eller så sent som efter förlossningen (postpartum). Vanligast är dock att HELLP-syndrom uppträder någon gång under graviditetens tre sista månader (vecka 28-40).

    Som jag tidigare nämnt så är HELLP en mycket ovanlig sjukdom. Amerikanska studier har visat att ca 5-7% av alla gravida kvinnor utvecklar pre-eklampsi. Av dessa får endast ca 2-12% HELLP. Det skulle betyda att mellan en och åtta kvinnor på tusen utveckar HELLP-syndrom.

    Liksom när det gäller pre-eklampsi kan HELLP-syndrom variera i svårighetsgrad. Kvinnor med en mild form av HELLP kan t.ex. ha ont i magen och ha förhöjda levervärden men inte högt blodtryck eller protein i urinen. Det är därför det ofta kan vara svårt att ställa rätt diagnos från början. Kvinnor med mild HELLP kan ibland gå hela graviditetstiden ut och förlösas vaginalt.

    Smärta i övre delen av buken, i trakterna av levern (höger sida alldeles under bröstkorgen), kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning och måste genast kontrolleras av läkare. Smärtan kan också bero på gallsten eller matsmältningsproblem, vilket naturligtvis inte alls är lika allvarligt. Men man skall aldrig strunta i den här typen av smärta.
  8. 4
    hittade två deprimerande diagnoser Symptom på HELLP
    Vanliga tidiga symptom är ont i magen just under höger bröst eller revbensbåge (rapporteras från 85-90% av alla kvinnor med HELLP och beror på infarkter i levern) och illamående med eller utan kräkningar och en allmän svaghetskänsla. Andra symptom kan vara svår huvudvärk, synrubbningar, en ökad benägenhet att blöda lätt från små sår, svullnader på ansikte eller händer, högt blodtryck och/eller protein i urinen. Gulsot kan förekomma hos vissa kvinnor pga leverpåverkan och hemolysis.

    HELLP kan förekomma så tidigt som i 20:e graviditetsveckan eller så sent som efter förlossningen (postpartum). Vanligast är dock att HELLP-syndrom uppträder någon gång under graviditetens tre sista månader (vecka 28-40).

    Som jag tidigare nämnt så är HELLP en mycket ovanlig sjukdom. Amerikanska studier har visat att ca 5-7% av alla gravida kvinnor utvecklar pre-eklampsi. Av dessa får endast ca 2-12% HELLP. Det skulle betyda att mellan en och åtta kvinnor på tusen utveckar HELLP-syndrom.

    Liksom när det gäller pre-eklampsi kan HELLP-syndrom variera i svårighetsgrad. Kvinnor med en mild form av HELLP kan t.ex. ha ont i magen och ha förhöjda levervärden men inte högt blodtryck eller protein i urinen. Det är därför det ofta kan vara svårt att ställa rätt diagnos från början. Kvinnor med mild HELLP kan ibland gå hela graviditetstiden ut och förlösas vaginalt.

    Smärta i övre delen av buken, i trakterna av levern (höger sida alldeles under bröstkorgen), kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning och måste genast kontrolleras av läkare. Smärtan kan också bero på gallsten eller matsmältningsproblem, vilket naturligtvis inte alls är lika allvarligt. Men man skall aldrig strunta i den här typen av smärta.
  9. zuccess~snittas 16/5~
    #5

    ooooojjj

    varför har man alltid alla symptom på det man läser ~smått hypokondrisk~
    Jag har ont högt upp under bröstet på höger sida, Har haft migränliknande huvudvärk med synrubbningar i tre dagar nu.
    det onda på höger sida har jag trott är sessan som trycker mot någonting..
  10. 5
    ooooojjj varför har man alltid alla symptom på det man läser ~smått hypokondrisk~
    Jag har ont högt upp under bröstet på höger sida, Har haft migränliknande huvudvärk med synrubbningar i tre dagar nu.
    det onda på höger sida har jag trott är sessan som trycker mot någonting..
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Man ska aldrig läsa sånt där...

    Det gör en bara sjukare än vad man är... om man ens ÄR sjuk... Prata med en läkare om du är orolig! Hoppas att det bara är bebisen som har sparkat så du blivit öm och inget allvarligare!

    Kramar
  12. 6
    Man ska aldrig läsa sånt där... Det gör en bara sjukare än vad man är... om man ens ÄR sjuk... Prata med en läkare om du är orolig! Hoppas att det bara är bebisen som har sparkat så du blivit öm och inget allvarligare!

    Kramar
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    jo jag ska kolla har redan

    pratat med läkare men fick inget svar bara att jag skulle ta upp det med min bm
  14. 7
    jo jag ska kolla har redan pratat med läkare men fick inget svar bara att jag skulle ta upp det med min bm
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8

    jo jag vet, det är farligt

    att läsa om allt men man blir ju orolig också. Hoppas att vi bara har ont för att det blivvit trångt.

    Det här är anledningen till att jag vägrar köpa en läkarbok för jag skulle ha alla sjukdomar som finns :o)
  16. 8
    jo jag vet, det är farligt att läsa om allt men man blir ju orolig också. Hoppas att vi bara har ont för att det blivvit trångt.

    Det här är anledningen till att jag vägrar köpa en läkarbok för jag skulle ha alla sjukdomar som finns :o)

Liknande trådar

  1. Shit va rädd jag blev
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 15:36
  2. Shit vad rädd jag blev igår!
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 10:57
  3. shit vad rädd jag är nu....
    By samandra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 17:42
  4. SHIT, vad rädd jag vart!!!!!!!!!!!
    By Linnie med tre in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 09:43
  5. Shit vad rädd jag börjar bli!
    By anonym nu in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 07:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar