lergryta - att köpa eller inte köpa
Mat & dryck
  1. zeta
    #1

    lergryta - att köpa eller inte köpa

    jag velar sâ - hade tänkt köpa mig en ny lergryta, den gamla gick sönder för ca 10 âr sedan. Ställde en frâga här ang. glasyr pa insidan (tydligen har modernare grytor det) - men började fundera därefter: Har en lergryta nâgra egenskaper som en vanlig gryta inte har?? Jag har diverse grytor med täta lock - varför skulle jag köpa en pryl till? Ni som använder lergryta - har ni jämfört resultat med en vanlig gryta?
  2. 1
    lergryta - att köpa eller inte köpa jag velar sâ - hade tänkt köpa mig en ny lergryta, den gamla gick sönder för ca 10 âr sedan. Ställde en frâga här ang. glasyr pa insidan (tydligen har modernare grytor det) - men började fundera därefter: Har en lergryta nâgra egenskaper som en vanlig gryta inte har?? Jag har diverse grytor med täta lock - varför skulle jag köpa en pryl till? Ni som använder lergryta - har ni jämfört resultat med en vanlig gryta?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Jag tycker att

    maten blir enormt mycket saftigare och mörare när jag använder lergrytan. Kyckling har jag t ex aldrig fått lika fin på spisen eller i ugnen. Porerna i lergrytan fylls ju med vätska så man förlorar ingen vätska från maten. Sen är tillagningen mycket lugnare för råvarorna. Det är inget man måste vända runt för att det bränner eller så. En vanlig gryta blir ju mycket varmare än vad leran blir! Man lägger bara i allt man ska ha och låter det stå tills det är klart. Super enligt mig. :)
  4. 2
    Jag tycker att maten blir enormt mycket saftigare och mörare när jag använder lergrytan. Kyckling har jag t ex aldrig fått lika fin på spisen eller i ugnen. Porerna i lergrytan fylls ju med vätska så man förlorar ingen vätska från maten. Sen är tillagningen mycket lugnare för råvarorna. Det är inget man måste vända runt för att det bränner eller så. En vanlig gryta blir ju mycket varmare än vad leran blir! Man lägger bara i allt man ska ha och låter det stå tills det är klart. Super enligt mig. :)
  5. Virre m Alva
    #3

    På tal om lergryta..

    finns det nåt ställe på nätet som har samlat olika lergryterecept?
  6. 3
    På tal om lergryta.. finns det nåt ställe på nätet som har samlat olika lergryterecept?
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Det undrar jag med

    jag har letat o letat. Skrev tom in lergryta.se för att se om det fanns nån sån sida men det fanns inte. Skulle vara jättebra om man fick många lergrytrecept.

    Min svärmor har en liten bok hon fick till sin men jag glömmer alltid allt man kan göra.
  8. 4
    Det undrar jag med jag har letat o letat. Skrev tom in lergryta.se för att se om det fanns nån sån sida men det fanns inte. Skulle vara jättebra om man fick många lergrytrecept.

    Min svärmor har en liten bok hon fick till sin men jag glömmer alltid allt man kan göra.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Jag har hemma

    en samling med kycklingrecept härifrån. Tror jag har några andra också. Kan kanske kanske fixa hit dem ikväll, men vågar inte lova det. Vet ingen sida på nätet.
  10. 5
    Jag har hemma en samling med kycklingrecept härifrån. Tror jag har några andra också. Kan kanske kanske fixa hit dem ikväll, men vågar inte lova det. Vet ingen sida på nätet.
  11. Camelia
    #6

    Skriver under helt! *imt*

  12. 6
    Skriver under helt! *imt*
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Desperaaaaaaaaado???

    *fnissar* Ytterligare ett tema att göra hat trick med??
  14. 7
    Desperaaaaaaaaado??? *fnissar* Ytterligare ett tema att göra hat trick med??
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Lergryta har jag INTE...

    en samling på, har emellertid beställt den boken från Adlibris.
  16. 8
    Lergryta har jag INTE... en samling på, har emellertid beställt den boken från Adlibris.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    Nu ligger det som ett

    nytt inlägg överst (just nu). Där finns både kyckling och lite annat, bl a kalops och kotlett.
  18. 9
    Nu ligger det som ett nytt inlägg överst (just nu). Där finns både kyckling och lite annat, bl a kalops och kotlett.

Liknande trådar

  1. Är så velig köpa eller inte köpa..
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 16:12
  2. jahapp, att köpa eller inte köpa
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 15:09
  3. Skofoton - att köpa eller inte köpa?
    By pudding* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 20:29
  4. Köpa eller inte köpa-det är frågan?
    By Ingen alls in forum Antikrundan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 14:35
  5. Köpa eller inte köpa..?
    By lifv in forum Hem & fritid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 22:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar