Knivsta?
Föräldraskap
  1. Jessica m A&L
    #1

    Knivsta?

    Maken har blivit erbjuden chefstjänst på företagets stockholmsavdelning och vi ska nu flytta från vår hemstad Umeå! Kom hastigt och lustigt men ändå rätt bra i tiden eftersom jag är mammaledig med våra två barn (fyra mån och två år)och funderar på att börja plugga efter föräldraledigheten. Vi är sugna på att börja om men jag vill inte bo \"mitt i smeten\". Har vänner i Uppsala och de har tipsat om att det funkar bra att jobba i Sthlm men bo i Knivsta, mellan Uppsala och Sthlm. Någon som bor/har bott där som har lite tips? Är det barnvänligt? Vi är ute efter ett mindre hus eller bostadsrätt (radhus)i barntätt område. Priser? Dagis? Vilka områden är bra? Läste nåt om Alsike, hur är det? Hur funkar det att pendla in till Stockholm? (makens blivande jobb ligger centralt). Är det enkelt att ta sig till Uppsala (om jag kommer att plugga där kanske...)

    Tacksam för svar! Vi kommer nog ta en helg rätt snart och titta på hus men känner att vi vill ha lite \"kött på benen\".

    Kram!
  2. 1
    Knivsta? Maken har blivit erbjuden chefstjänst på företagets stockholmsavdelning och vi ska nu flytta från vår hemstad Umeå! Kom hastigt och lustigt men ändå rätt bra i tiden eftersom jag är mammaledig med våra två barn (fyra mån och två år)och funderar på att börja plugga efter föräldraledigheten. Vi är sugna på att börja om men jag vill inte bo \"mitt i smeten\". Har vänner i Uppsala och de har tipsat om att det funkar bra att jobba i Sthlm men bo i Knivsta, mellan Uppsala och Sthlm. Någon som bor/har bott där som har lite tips? Är det barnvänligt? Vi är ute efter ett mindre hus eller bostadsrätt (radhus)i barntätt område. Priser? Dagis? Vilka områden är bra? Läste nåt om Alsike, hur är det? Hur funkar det att pendla in till Stockholm? (makens blivande jobb ligger centralt). Är det enkelt att ta sig till Uppsala (om jag kommer att plugga där kanske...)

    Tacksam för svar! Vi kommer nog ta en helg rätt snart och titta på hus men känner att vi vill ha lite \"kött på benen\".

    Kram!
  3. L8
    #2

    Hej!

    Vi bor i \"gamla\" Alsike utanför Knivsta och trivs bra! Vi funderar ibland på att flytta in till Knivsta mest för kommunikationerna och för att bo bland lite mer barn.

    Bussarna går inte så ofta här i gamla Alsike. 2007 ska tåget börja stanna i Alsike, mellan gamla o nya delen kan man säga, det ska gå till Uppsala och till Arlanda-Upplands Väsby och där har man ju pendeln till Stockholm.

    Från Knivsta finns direkttåg till Stockholm via Märsta. Går ofta.

    Barnvänligheten är hög här, det är en av de bästa sakerna här tycker jag! Tryggt och skönt. Det kunde finnas mer aktiviteter för lite större barn men det kommer nog. Knivsta blev ju egen kommun för ett par år sen o det är mkt som ska finansieras.

    Det finns många dagis och vi fick plats hos dagmamma när vi ville, sa till 4 månader i förväg. Skolorna verkar bra.

    Priserna är ungefär som i Uppsala tror jag. I nya Alsike kan det vara lite dyrt är min uppfattning.

    Titta på www.hemnet.se, Uppsala län, Knivsta kommun.

    Välkomna hit om ni kommer! Vi har oxå en 2-åring! Då kan vi ses =)

  4. 2
    Hej! Vi bor i \"gamla\" Alsike utanför Knivsta och trivs bra! Vi funderar ibland på att flytta in till Knivsta mest för kommunikationerna och för att bo bland lite mer barn.

    Bussarna går inte så ofta här i gamla Alsike. 2007 ska tåget börja stanna i Alsike, mellan gamla o nya delen kan man säga, det ska gå till Uppsala och till Arlanda-Upplands Väsby och där har man ju pendeln till Stockholm.

    Från Knivsta finns direkttåg till Stockholm via Märsta. Går ofta.

    Barnvänligheten är hög här, det är en av de bästa sakerna här tycker jag! Tryggt och skönt. Det kunde finnas mer aktiviteter för lite större barn men det kommer nog. Knivsta blev ju egen kommun för ett par år sen o det är mkt som ska finansieras.

    Det finns många dagis och vi fick plats hos dagmamma när vi ville, sa till 4 månader i förväg. Skolorna verkar bra.

    Priserna är ungefär som i Uppsala tror jag. I nya Alsike kan det vara lite dyrt är min uppfattning.

    Titta på www.hemnet.se, Uppsala län, Knivsta kommun.

    Välkomna hit om ni kommer! Vi har oxå en 2-åring! Då kan vi ses =)

  5. Isa
    #3

    Bra läge men DYRT!

    Vi tittade på Knivsta ett tag men det var så dyrt att vi ledsnade. Är nu inriktade på Uppsala och dess utkanter istället och vi kan hitta billigare villa-boende ca 1 mil ifrån U-sala än i Knivsta. Pratade med en mäklare i förra veckan som sa att Knivsta ligger nästan högre än U-sala när det gäller villapriser och att det blivit \"opropotionellt\" dyrt där. Tråkigt, men det är ett bra läge om man arbetar i Stockholm eller Uppsala. Tåget tar va 25 min till Stockholms central tror jag, 10 min till Uppsala.

    Vi \"rekade\" ganska mycket i Knivsta innan vi beslutade oss för Uppsala och det verkar finnas mycket radhusområden. Dock hittade vi tyvärr inget annat än \"kartong-radhus\", små och mörka inomhus, och vi tittade ändå på ganska många. Väldigt gott om barnfamiljer och bra dagis/skolor vad vi hörde av dem vi pratade med. Kan tyvärr inte namnge något men kolla med kommunen och passa på att besök dem om ni får tillfälle att åka ner!

    Fina villaområden finns men dyra, och vi bor ändå i Stockholm nu och är vana vid höga villapriser.

    Hoppas ni får fler svar och att ni hittar bra boende!
  6. 3
    Bra läge men DYRT! Vi tittade på Knivsta ett tag men det var så dyrt att vi ledsnade. Är nu inriktade på Uppsala och dess utkanter istället och vi kan hitta billigare villa-boende ca 1 mil ifrån U-sala än i Knivsta. Pratade med en mäklare i förra veckan som sa att Knivsta ligger nästan högre än U-sala när det gäller villapriser och att det blivit \"opropotionellt\" dyrt där. Tråkigt, men det är ett bra läge om man arbetar i Stockholm eller Uppsala. Tåget tar va 25 min till Stockholms central tror jag, 10 min till Uppsala.

    Vi \"rekade\" ganska mycket i Knivsta innan vi beslutade oss för Uppsala och det verkar finnas mycket radhusområden. Dock hittade vi tyvärr inget annat än \"kartong-radhus\", små och mörka inomhus, och vi tittade ändå på ganska många. Väldigt gott om barnfamiljer och bra dagis/skolor vad vi hörde av dem vi pratade med. Kan tyvärr inte namnge något men kolla med kommunen och passa på att besök dem om ni får tillfälle att åka ner!

    Fina villaområden finns men dyra, och vi bor ändå i Stockholm nu och är vana vid höga villapriser.

    Hoppas ni får fler svar och att ni hittar bra boende!
  7. Jessica m A&L
    #4

    Tack båda!

    Vi håller på och kollar för fullt men har nog så gott som bestämt oss för Alsike. Antagligen ett nybyggt hus, ska bli jätteskoj! Vi kommer att åka ner den här veckan och kolla på områden, husfirmor, makens nya jobb etc. Låter ju bra att Knivsta är en barntät kommun! Dessutom gillar jag närheten till både Uppsala och Stockholm.

    Kul att du också har en tvååring L8! Går han/hon på dagis?

    Kram Jessica
  8. 4
    Tack båda! Vi håller på och kollar för fullt men har nog så gott som bestämt oss för Alsike. Antagligen ett nybyggt hus, ska bli jätteskoj! Vi kommer att åka ner den här veckan och kolla på områden, husfirmor, makens nya jobb etc. Låter ju bra att Knivsta är en barntät kommun! Dessutom gillar jag närheten till både Uppsala och Stockholm.

    Kul att du också har en tvååring L8! Går han/hon på dagis?

    Kram Jessica
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Hallå där!

    Hon går hos dagmamma i Knivsta. Men det finns tre dagis minst, i (nya) Alsike.
    Jag känner ett par personal på ett och barn på de andra. Som är 2 år. De verkar bra dagisar allihop.
    Jaha vad kul! Hör gärna av dej mer så jag får veta hur det går! Ni kommer säkert trivas!
  10. 5
    Hallå där! Hon går hos dagmamma i Knivsta. Men det finns tre dagis minst, i (nya) Alsike.
    Jag känner ett par personal på ett och barn på de andra. Som är 2 år. De verkar bra dagisar allihop.
    Jaha vad kul! Hör gärna av dej mer så jag får veta hur det går! Ni kommer säkert trivas!

Liknande trådar

  1. Knivsta Alsike
    By ACFR in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 22:13
  2. Uppväxt i Knivsta?
    By Mio_nr1 in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 07:08
  3. Känner ngn här till Knivsta?
    By Tussa in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 12:54
  4. Ängby, Knivsta
    By Kajsabajsa in forum Föräldraskap
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 14:35
  5. Knivsta
    By jenny_u in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 09:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar