Hoppas ni kan hjälpa mej.
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    Hoppas ni kan hjälpa mej.

    Vi snckar om att skaffa fler barn, men Vet inte ?
    Våran dotter har förkylnings astma och har de JÄTTE jobbigt. hostar hela tiden och är jätte trött på den.
    Men vet ni om det är ärftligt ? eller om de bara kommer slumpvis på vissa barn ?
    vill ju inte utsätta fler barn för detta.... Känns jobbigt att säga så men det är så jag känner... Tycker så synd om henne.

    Hur stor är chsnsen / risken att nästan barn oxå får det ?

    Hoppas på att få ett svar snart.
  2. 1
    Hoppas ni kan hjälpa mej. Vi snckar om att skaffa fler barn, men Vet inte ?
    Våran dotter har förkylnings astma och har de JÄTTE jobbigt. hostar hela tiden och är jätte trött på den.
    Men vet ni om det är ärftligt ? eller om de bara kommer slumpvis på vissa barn ?
    vill ju inte utsätta fler barn för detta.... Känns jobbigt att säga så men det är så jag känner... Tycker så synd om henne.

    Hur stor är chsnsen / risken att nästan barn oxå får det ?

    Hoppas på att få ett svar snart.
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2

    blir säkert bättre med tiden

    Hur det är med ärftlighetern kan jag inte svara dej på..men vi har en dotter med astma när hon var i din dotters ålder hade vi det JÄTTE jobbigt. Hon hostade jämt, nu är hon 5 och aldrig sjuk. Jag tror att det kommer bli bättre även för er när hon blir större, och funkar inte medicineringen så ska ni absolut prata med doktorn för det finns hjälp att få.
    Se till att få coriconinhalator och kör med den på en gång när ni märker att en förkylning är på gång.
  4. 2
    blir säkert bättre med tiden Hur det är med ärftlighetern kan jag inte svara dej på..men vi har en dotter med astma när hon var i din dotters ålder hade vi det JÄTTE jobbigt. Hon hostade jämt, nu är hon 5 och aldrig sjuk. Jag tror att det kommer bli bättre även för er när hon blir större, och funkar inte medicineringen så ska ni absolut prata med doktorn för det finns hjälp att få.
    Se till att få coriconinhalator och kör med den på en gång när ni märker att en förkylning är på gång.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    Vi har

    Pulmikort och armomir och det fungerar ju, men de komer ju tebax igen, sen håller man på med det ett tag till, sen hinner man inte mer än slutar förs än det börjar igen.

    Denna gången är inte hon så jätte förkyld, men idag har näsan runnit på henne hela tiden. har aldig hörs henne säga de så många gånger...

    men du menar alltså att det på ett år försann helt ??

    Längtar bara efter att hon skall sluta få sådanna problem.
    själv va jag nästan aldrig sjuk..... när jag va liten.

    Tack för svar.
  6. 3
    Vi har Pulmikort och armomir och det fungerar ju, men de komer ju tebax igen, sen håller man på med det ett tag till, sen hinner man inte mer än slutar förs än det börjar igen.

    Denna gången är inte hon så jätte förkyld, men idag har näsan runnit på henne hela tiden. har aldig hörs henne säga de så många gånger...

    men du menar alltså att det på ett år försann helt ??

    Längtar bara efter att hon skall sluta få sådanna problem.
    själv va jag nästan aldrig sjuk..... när jag va liten.

    Tack för svar.
  7. Cecilia m. små troll
    #4

    Hon

    borde kanske stå på en underhållsdos för sin astma om problemen kommer tillbaka hela tiden. Alltså det är bättre att ge barnet en låg dos pulmicort hela tiden så håller luftrörens sig fina och tål infektioner bättre. Om man annars sätter in cortisonet precis när infektionen börjar så tar det ett bra tag innan pulmicorten verkar och då får man väldigt lättretliga luftrör.

    Vad gäller ärftligheten så är astma ganska ärftligt men infektionsastma brukar växa bort så man slipper oftast problemen då man blivit äldre.
    Vi har mycket allegier och astma i släkten men vågade skaffa barn ändå :o). Vi har en med mildare allergier dvs pollenallergi, astma och laktosintolerans. Sedan har vi en dotter som är multiallergiker och har en svår astma+immunbrist. Hon är sjuk nästan jämt!
  8. 4
    Hon borde kanske stå på en underhållsdos för sin astma om problemen kommer tillbaka hela tiden. Alltså det är bättre att ge barnet en låg dos pulmicort hela tiden så håller luftrörens sig fina och tål infektioner bättre. Om man annars sätter in cortisonet precis när infektionen börjar så tar det ett bra tag innan pulmicorten verkar och då får man väldigt lättretliga luftrör.

    Vad gäller ärftligheten så är astma ganska ärftligt men infektionsastma brukar växa bort så man slipper oftast problemen då man blivit äldre.
    Vi har mycket allegier och astma i släkten men vågade skaffa barn ändå :o). Vi har en med mildare allergier dvs pollenallergi, astma och laktosintolerans. Sedan har vi en dotter som är multiallergiker och har en svår astma+immunbrist. Hon är sjuk nästan jämt!
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5

    Oj....

    Ja man vågar väl det i alla fall då :)
    sen så \"vänjer\" man väl sej lite mer och kan handskas med det. detta är ju våran första dotter och när jag ser hur hon lidet så börjar man ju fundera.... Men om nästa skulle få de så vet man ju lite mer om detta.

    smart skall dom gära ett prcktest på henne för att se om hon är allergisk mot något typ damm eller sånt för att få en hum om det är något annat.
    så då får vi se va som säger. men det skulle ju vara bra om hon fick något som man höll på me som du sa. men vågar inte göra något sånt själv.
    tack för att du gav mej hopp !
  10. 5
    Oj.... Ja man vågar väl det i alla fall då :)
    sen så \"vänjer\" man väl sej lite mer och kan handskas med det. detta är ju våran första dotter och när jag ser hur hon lidet så börjar man ju fundera.... Men om nästa skulle få de så vet man ju lite mer om detta.

    smart skall dom gära ett prcktest på henne för att se om hon är allergisk mot något typ damm eller sånt för att få en hum om det är något annat.
    så då får vi se va som säger. men det skulle ju vara bra om hon fick något som man höll på me som du sa. men vågar inte göra något sånt själv.
    tack för att du gav mej hopp !
  11. Cecilia m. små troll
    #6

    Bra att

    de kollar henne med prick-test. Passa på att berätta för dem att hennes astma-besvär återkommer hela tiden så får du säkert något att ge henne som underhållsmedicin. Det är bättre för kroppen, sa barnens astmaläkare för det blir påfrestande för en liten kropp att ha så mycket astmaproblem hela tiden. Båda mina barn får underhållsdos för sin astma och storebror har varit sjuk en enda gång den här vintern!
  12. 6
    Bra att de kollar henne med prick-test. Passa på att berätta för dem att hennes astma-besvär återkommer hela tiden så får du säkert något att ge henne som underhållsmedicin. Det är bättre för kroppen, sa barnens astmaläkare för det blir påfrestande för en liten kropp att ha så mycket astmaproblem hela tiden. Båda mina barn får underhållsdos för sin astma och storebror har varit sjuk en enda gång den här vintern!
  13. Anonym
    #7

    Har dom inte gjort pricktest än?

    Låter ju jätte märkligt.

    Min dotter hade förkylnings astma som liten, växte bort när hon var runt 5 år. Där gjordes pricktest flera ggr.

    Min grabb är 3½ och där gjordes oxå pricktest på en gång när vi fick komma till barn spec.
  14. 7
    Har dom inte gjort pricktest än? Låter ju jätte märkligt.

    Min dotter hade förkylnings astma som liten, växte bort när hon var runt 5 år. Där gjordes pricktest flera ggr.

    Min grabb är 3½ och där gjordes oxå pricktest på en gång när vi fick komma till barn spec.
  15. Medlem sedan
    Jul 2001
    #8

    Jag är astmatiker, min dotter

    (förstfödda) har ännu så länge inga symptom på astma.
    Min son har däremot förkylningsastma och fick symptom vid ca 3 månder. Nu på vintern inhalerar jag honom dagligen med Pulmicort. Han är jätteduktig på att ta sin medicin.

    Det finns en ärftlighet, tala med en läkare.
  16. 8
    Jag är astmatiker, min dotter (förstfödda) har ännu så länge inga symptom på astma.
    Min son har däremot förkylningsastma och fick symptom vid ca 3 månder. Nu på vintern inhalerar jag honom dagligen med Pulmicort. Han är jätteduktig på att ta sin medicin.

    Det finns en ärftlighet, tala med en läkare.
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9

    Förkylningsastma är inte ...

    ..ärftligt. Det var i alla fall vad de sa till oss när vi fick konstaterat att våran son hade förkylningsastma. Varken jag eller min man eller nån i våran släkt (vad vi vet) har förkylningsastma och dottern (som visserligen bara är 4½ månad än) har inte visat några symptom på att ha det. Förkylningsastma växer _oftast_ bort med ålder.
  18. 9
    Förkylningsastma är inte ... ..ärftligt. Det var i alla fall vad de sa till oss när vi fick konstaterat att våran son hade förkylningsastma. Varken jag eller min man eller nån i våran släkt (vad vi vet) har förkylningsastma och dottern (som visserligen bara är 4½ månad än) har inte visat några symptom på att ha det. Förkylningsastma växer _oftast_ bort med ålder.
  19. Medlem sedan
    Feb 2004
    #10

    Hej

    Nej, helt borta är det inte, men i och med att hon blivit större är motståndskraften mot infektioner bättre. Har ni gjort någon allergi utredning på er dotter? Hon kanske är allergisk mot något.
    Jag själv fick astma när jag var 18 månader gammal. Jag var sjuk minst en gång i månaden under mina första år. Man kom fram till efter många år att jag var pälsdjurs allergiker. Så om ni inte har fått gjort tester så begär det.
    Om du vill kan du maila mig ifall du har fler funderingar runt astman.
  20. 10
    Hej Nej, helt borta är det inte, men i och med att hon blivit större är motståndskraften mot infektioner bättre. Har ni gjort någon allergi utredning på er dotter? Hon kanske är allergisk mot något.
    Jag själv fick astma när jag var 18 månader gammal. Jag var sjuk minst en gång i månaden under mina första år. Man kom fram till efter många år att jag var pälsdjurs allergiker. Så om ni inte har fått gjort tester så begär det.
    Om du vill kan du maila mig ifall du har fler funderingar runt astman.
  21. Helen
    #11

    Bara ett av mina tre barn

    har infektionsastma, och ingen i släkten vad vi vet. Han som är sjuk har varit jättesjuk mellan 2-5,5 års ålder men nu vid 6 år klarar han ung varannan förkylning utan att vi behöver åka in eller ta jättemycket medicin. Doktorn tror att han växer ifrån det.

    Lycka till!
  22. 11
    Bara ett av mina tre barn har infektionsastma, och ingen i släkten vad vi vet. Han som är sjuk har varit jättesjuk mellan 2-5,5 års ålder men nu vid 6 år klarar han ung varannan förkylning utan att vi behöver åka in eller ta jättemycket medicin. Doktorn tror att han växer ifrån det.

    Lycka till!
  23. - Miko -
    #12

    Risken vet jag inte men

    i vår familj har bara mellanbarnet astma (ev. både allerigiutlöst och infektionsutlöst), ingen av oss föräldrar har haft endera men jag är pollenalleriker sen barnsben och det har inte växt bort.

    I min kompis familj har ett av fyra barn astma (infektionsastma) och hennes pappa har allergisk astma.
  24. 12
    Risken vet jag inte men i vår familj har bara mellanbarnet astma (ev. både allerigiutlöst och infektionsutlöst), ingen av oss föräldrar har haft endera men jag är pollenalleriker sen barnsben och det har inte växt bort.

    I min kompis familj har ett av fyra barn astma (infektionsastma) och hennes pappa har allergisk astma.
  25. Medlem sedan
    Sep 2005
    #13

    Man är väl dum som förälder...

    Man tror på vad läkarna säger fast dom inte vet...
    men Jag ringet och bad att som skulle göra de, för jag är trött på denna eviga hosta, och denna gången är hon INTE förkyld ! vilket måste tyda på något annat...
    et är ingen som sagt till oss att vi borde kolla henne med de, Får komma på sånt själv som förälder.... men men.... hoppas på att de visar något så man kan få hjälp !
    Vill ju så klart inte att hon ska vara allergisk mot något, men hällre de å få hjälp än att de ska hålla på så här !

  26. 13
    Man är väl dum som förälder... Man tror på vad läkarna säger fast dom inte vet...
    men Jag ringet och bad att som skulle göra de, för jag är trött på denna eviga hosta, och denna gången är hon INTE förkyld ! vilket måste tyda på något annat...
    et är ingen som sagt till oss att vi borde kolla henne med de, Får komma på sånt själv som förälder.... men men.... hoppas på att de visar något så man kan få hjälp !
    Vill ju så klart inte att hon ska vara allergisk mot något, men hällre de å få hjälp än att de ska hålla på så här !

  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14

    Men vad jag vet...

    Så är har inte jag astma.... och inte min sambo häller...
    Men min mamma hade de, och de finns på min sambos sida oxå... så de kan hoppa över generationer ?

    Hur många gånger dagligen får han Pulmicort?? Håller han sej friskare då ?

  28. 14
    Men vad jag vet... Så är har inte jag astma.... och inte min sambo häller...
    Men min mamma hade de, och de finns på min sambos sida oxå... så de kan hoppa över generationer ?

    Hur många gånger dagligen får han Pulmicort?? Håller han sej friskare då ?

  29. Medlem sedan
    Sep 2005
    #15

    jo dom säger de...

    Att de växer bort, så jag bara hoppas på att de snart skall bli lindrigare för henne, för denna eviga hosta är jätte jobbig för henne..... hon säger flera gånger själv \" Dumma hosta\" Vill inte hosta \" och så vidare.

  30. 15
    jo dom säger de... Att de växer bort, så jag bara hoppas på att de snart skall bli lindrigare för henne, för denna eviga hosta är jätte jobbig för henne..... hon säger flera gånger själv \" Dumma hosta\" Vill inte hosta \" och så vidare.

  31. Medlem sedan
    Sep 2005
    #16

    Tack !

    Jo man hoppas ju på att de kommer att växa bort innom några år... Men de tar ju tydligen olika lång tid för alla som har de...
    Pratade med en ( som är vuxen idag ) som hade när hon va liten, och hon hade de JÄTTE jobbigt....
    SÅ vi hoppas på att slippa detta snart.. hon orkar ju inte leka som andra barn, springa och hoppa å så... utan börjar hosta och kommer till oss.... Blir ju jätte trött innan hon har lekt 10 minuter....

  32. 16
    Tack ! Jo man hoppas ju på att de kommer att växa bort innom några år... Men de tar ju tydligen olika lång tid för alla som har de...
    Pratade med en ( som är vuxen idag ) som hade när hon va liten, och hon hade de JÄTTE jobbigt....
    SÅ vi hoppas på att slippa detta snart.. hon orkar ju inte leka som andra barn, springa och hoppa å så... utan börjar hosta och kommer till oss.... Blir ju jätte trött innan hon har lekt 10 minuter....

  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17

    Om man har...

    astma så blir de väl jobbigare ? jag kan inget sådant...
    Min mamma har vart astmatiker, men det har nog \"växt bort\", för nu får hon inte svårt att andas eller så, utan hon är \"bara\" allergisk mot pälsdur... de kliar i ögon och näsa och sånt...

    Värre är det med mej som får svårt att andas vid starka lukter och när det är torr luft mm... Men Det är ingen läkare som sakt något.. Men vi får se nu när jag lämnat blod... till prov...

  34. 17
    Om man har... astma så blir de väl jobbigare ? jag kan inget sådant...
    Min mamma har vart astmatiker, men det har nog \"växt bort\", för nu får hon inte svårt att andas eller så, utan hon är \"bara\" allergisk mot pälsdur... de kliar i ögon och näsa och sånt...

    Värre är det med mej som får svårt att andas vid starka lukter och när det är torr luft mm... Men Det är ingen läkare som sakt något.. Men vi får se nu när jag lämnat blod... till prov...

Liknande trådar

  1. Hoppas någon kan hjälpa mig
    By Mirk in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 19:51
  2. Hoppas ni kan hjälpa mig!
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 19:14
  3. Hoppas nån kan hjälpa
    By anonymt namn in forum Separation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 15:57
  4. Hoppas nån kan hjälpa!Dig.foto
    By Mika in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 00:11
  5. Hoppas ni kan hjälpa mig
    By erwina in forum Pappasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 00:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar