Är det bara jag? *OT*
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Är det bara jag? *OT*

    Läste i nya \"Vi föräldrar\" idag och såg sidan om barn på bröllop. Jag fattar inte att det är så många som tycker att det är självklart att barnen ska med på bröllop? Om man vill ha ett barnfritt bröllop så ska man väl få ha det? Okej om några barn som ammas får följa med, det tycker inte jag spelar nån roll. Men att kräva att få ta med sina barn är lite väl, eller? Som ett inlägg där de hade tagit med sig barnen fast de inte var bjudna.... Är det bara jag som tycker såhär? Verkar som om alla andra tycker att det är SÅÅÅ hemskt om inte barnen är med.
  2. 1
    Är det bara jag? *OT* Läste i nya \"Vi föräldrar\" idag och såg sidan om barn på bröllop. Jag fattar inte att det är så många som tycker att det är självklart att barnen ska med på bröllop? Om man vill ha ett barnfritt bröllop så ska man väl få ha det? Okej om några barn som ammas får följa med, det tycker inte jag spelar nån roll. Men att kräva att få ta med sina barn är lite väl, eller? Som ett inlägg där de hade tagit med sig barnen fast de inte var bjudna.... Är det bara jag som tycker såhär? Verkar som om alla andra tycker att det är SÅÅÅ hemskt om inte barnen är med.
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2

    Vi hade barnfritt

    och det kom inte heller några barn, men då hade vi personligen pratat med alla småbarnsföräldrar. De flesta tyckte det skulle bli kul att gå på fest utan barn :) och så blev det.

    Jag förstår inte heller varför det är så hemskt. Ok om det är barn som ammas, men då kan man ju säkert få göra ett undantag, men annars.. nej, jag förstår inte heller.
  4. 2
    Vi hade barnfritt och det kom inte heller några barn, men då hade vi personligen pratat med alla småbarnsföräldrar. De flesta tyckte det skulle bli kul att gå på fest utan barn :) och så blev det.

    Jag förstår inte heller varför det är så hemskt. Ok om det är barn som ammas, men då kan man ju säkert få göra ett undantag, men annars.. nej, jag förstår inte heller.
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    Vi med...

    vi gifte oss innan vi fått barn och hade inga barn med på bröllopet. Självklart hade små bebisar fått följa med om föräldrarna velat, men ingen frågade om det. De flesta gästerna hade nära hem och tyckte nog att det var skönt med en barnfri kväll.
    Förra sommaren var jag på barnfritt bröllop, och det var mysigt att komma i väg själva på fest. Jag tycker det inte är konstigt alls med barnfritt. Om paret själva har barn så väljer man nog inte det dock (jag skulle ju självklart vilja ha med barn om jag gifte mig i dag).

    /Anna
  6. 3
    Vi med... vi gifte oss innan vi fått barn och hade inga barn med på bröllopet. Självklart hade små bebisar fått följa med om föräldrarna velat, men ingen frågade om det. De flesta gästerna hade nära hem och tyckte nog att det var skönt med en barnfri kväll.
    Förra sommaren var jag på barnfritt bröllop, och det var mysigt att komma i väg själva på fest. Jag tycker det inte är konstigt alls med barnfritt. Om paret själva har barn så väljer man nog inte det dock (jag skulle ju självklart vilja ha med barn om jag gifte mig i dag).

    /Anna
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Eftersom...

    ...jag hade barn när jag gifte mig...som naturligtvis var med på bröllopet...skulle det ha känts mycket konstigt att förbjuda andra att ta barnen med. Men om man själv inte har barn och absolut vill ha ett barnfritt bröllop så är det så och det får gästerna acceptera. Det är ju ändå brudparet som bestämmer. Men då skall dom oxå acceptera och inte ta illa upp när folk tackar nej just för att det är svårt att ordna barnvakt eller dom kanske inte vill gå utan barnen. Alltså respekt från båda sidor!
    Personligen har jag aldrig varit med om ett barnfritt bröllop och inte hört om nån som haft det heller i min umgängeskrets.
  8. 4
    Eftersom... ...jag hade barn när jag gifte mig...som naturligtvis var med på bröllopet...skulle det ha känts mycket konstigt att förbjuda andra att ta barnen med. Men om man själv inte har barn och absolut vill ha ett barnfritt bröllop så är det så och det får gästerna acceptera. Det är ju ändå brudparet som bestämmer. Men då skall dom oxå acceptera och inte ta illa upp när folk tackar nej just för att det är svårt att ordna barnvakt eller dom kanske inte vill gå utan barnen. Alltså respekt från båda sidor!
    Personligen har jag aldrig varit med om ett barnfritt bröllop och inte hört om nån som haft det heller i min umgängeskrets.
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5

    Vi hade inte barn då

    och hade vi haft det så hade det sett annorlunda ut, så det är nog ofta det som styr.
  10. 5
    Vi hade inte barn då och hade vi haft det så hade det sett annorlunda ut, så det är nog ofta det som styr.
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    om jag skulle

    bli bjuden på ett barnfritt bröllop hade jag inte gått!
    Jag tycker att det är självklart att _hela_ familjen blir bjuden. Det skulle ju vara samma sak som om min sambo skulle bli bjuden men inte jag! Helt knäppt!
    Enda anledningen som jag ser att folk vill ha barnfritt är för att supa och det tycker jag inte hör hemma på bröllop ändå!
    Tycker man att barnen stör (oftast för att barnen har tråkigt) kan man väl fixa ett speciellt barnrum med lekfarbror/tant.
  12. 6
    om jag skulle bli bjuden på ett barnfritt bröllop hade jag inte gått!
    Jag tycker att det är självklart att _hela_ familjen blir bjuden. Det skulle ju vara samma sak som om min sambo skulle bli bjuden men inte jag! Helt knäppt!
    Enda anledningen som jag ser att folk vill ha barnfritt är för att supa och det tycker jag inte hör hemma på bröllop ändå!
    Tycker man att barnen stör (oftast för att barnen har tråkigt) kan man väl fixa ett speciellt barnrum med lekfarbror/tant.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Nej..

    du är inte ensam om att tycka så! Läste också om det i Vi föräldrar nyss. Vi hade också barnfritt på vårt bröllop. Hade inte barn själva då och tänkte det kanske är stökigare med barn med. Plus att det inte var så många av våra gäster som hade barn. Men ett par vars lilla dotter ammades hade såklart med henne och det gjorde ju inget, det måste ju tillåtas. Annars är det är ju upp till brudparet hur de vill att deras bröllop ska va med eller utan barn.
  14. 7
    Nej.. du är inte ensam om att tycka så! Läste också om det i Vi föräldrar nyss. Vi hade också barnfritt på vårt bröllop. Hade inte barn själva då och tänkte det kanske är stökigare med barn med. Plus att det inte var så många av våra gäster som hade barn. Men ett par vars lilla dotter ammades hade såklart med henne och det gjorde ju inget, det måste ju tillåtas. Annars är det är ju upp till brudparet hur de vill att deras bröllop ska va med eller utan barn.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    tillägg...

    fast nu när vi har barn skulle jag nog vilja ta med honom, iaf när han är så liten (och ju ammas fortfarande så han behöver det). Annars med större barn kanske det är skönt att va barnfria, fast vet ju inte det än... :-)
  16. 8
    tillägg... fast nu när vi har barn skulle jag nog vilja ta med honom, iaf när han är så liten (och ju ammas fortfarande så han behöver det). Annars med större barn kanske det är skönt att va barnfria, fast vet ju inte det än... :-)
  17. _Afrodite_
    #9

    Om/när vi gifter oss

    så ser jag det som en självklarhet att barnen är med. både våra och andras.
    Senkanjg iofs tycka att för egen del vore det skönt att ha barnvakt och komma bort på fest själva om jag ska på någon annans bröllop. MEn för egen del så skulle jag känna mig ledsen om inte barnen fick vara med.
  18. 9
    Om/när vi gifter oss så ser jag det som en självklarhet att barnen är med. både våra och andras.
    Senkanjg iofs tycka att för egen del vore det skönt att ha barnvakt och komma bort på fest själva om jag ska på någon annans bröllop. MEn för egen del så skulle jag känna mig ledsen om inte barnen fick vara med.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Precis...

    Oftast är det ju den egna situationen som är avgörande. Är man själv barnfri så tycker jag man har all rätt att önska det av gästerna oxå.
  20. 10
    Precis... Oftast är det ju den egna situationen som är avgörande. Är man själv barnfri så tycker jag man har all rätt att önska det av gästerna oxå.
  21. Medlem sedan
    May 2001
    #11

    Jag tycker

    att det är de som gifter sig som ska få bestämma hur de vill ha det på sitt bröllop. Skulle aldrig propsa på att få ha med mig mina barn. Oftast känns det inte som den typen av fest, de bröllop jag varit på heller. Om det var jag som gifte mig skulle det däremot vara självklart att även barnen var bjudna. Nu är jag redan gift och ingen var bjuden, men Felix var ju med ;)
  22. 11
    Jag tycker att det är de som gifter sig som ska få bestämma hur de vill ha det på sitt bröllop. Skulle aldrig propsa på att få ha med mig mina barn. Oftast känns det inte som den typen av fest, de bröllop jag varit på heller. Om det var jag som gifte mig skulle det däremot vara självklart att även barnen var bjudna. Nu är jag redan gift och ingen var bjuden, men Felix var ju med ;)
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12

    Tycker man kan göra som man vill ..

    .. en del tycker inte det är ok med barn, andra gör det. Vi gifte oss borgerligt till slut men innan när vi började planera lite smått för kyrkligt och stort bröllop så¨hade vi tänk att barnen kunde få vara i kyrkan och sen en stund på festen men att det senare, när de alkoholhaltiga dryckerna skulle serveras, skulle vara barnfritt . Jag tycker inte att det är en självklarhet att barn ska vara med på bröllop men jag har inget emot det heller, så länge det inte blir för mycket alkohol och sånt i deras närvaro.
  24. 12
    Tycker man kan göra som man vill .. .. en del tycker inte det är ok med barn, andra gör det. Vi gifte oss borgerligt till slut men innan när vi började planera lite smått för kyrkligt och stort bröllop så¨hade vi tänk att barnen kunde få vara i kyrkan och sen en stund på festen men att det senare, när de alkoholhaltiga dryckerna skulle serveras, skulle vara barnfritt . Jag tycker inte att det är en självklarhet att barn ska vara med på bröllop men jag har inget emot det heller, så länge det inte blir för mycket alkohol och sånt i deras närvaro.
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13

    Nej då

    Du är inte ensam. Jag har inte läst senaste Vi föräldrar, men jag kan berätta att vi hade ett barnfritt bröllop. Vi gifte oss precis innan \"alla\" i vår bekantskapskrets började få barn. Det var bara två kompisar som hade barn, och de barnen var så stora att de kunde vara hemma med sina far- eller morföräldrar. Föräldrarna tyckte att det var jättetrevligt med en barnfri kväll, en riktigt god middag i lugn och ro, möjlighet att vara uppe sent utan att tänka på nattning och passning, kunna dansa etc.

    Arvid har varit med på tre bröllop i sitt liv. Två var när han var max 4 månader och fortfarande ammades. Det tredje var i höstas. Då gifte sig min bror, och de hade med sin 1-åriga dotter. Det var ett ganska litet familjebröllop, och då passar det jättebra att ha med barn. På en större bröllopsmiddag, med många gäster och middag som pågår i flera timmar är jag tveksam till att det är kul för barn att vara med. När de har blivit lite större är det jätteroligt (våra brudnäbbar, 9 och 10 år, var med på vår bröllopsmiddag), men hur kul är det egentligen för en 3-åring??? Inte särskilt, gissar jag.

    Jag tycker att det är brudparet själva som bestämmer om det ska vara barn med eller inte. För oss är det dock självklart att små barn som ammas (eller är så små att de skulle ha ammats om det fungerade) är välkomna. Att som gäst ställa krav på vilka andra gäster som ska bjudas (för barnen är ju också gäster) tycker jag ärligt talat är oförskämt. Om någon inte kan acceptera att deras barn inte är bjudna, kanske av kostnads- eller utrymmesskäl, så får de nog själva stanna hemma också.
  26. 13
    Nej då Du är inte ensam. Jag har inte läst senaste Vi föräldrar, men jag kan berätta att vi hade ett barnfritt bröllop. Vi gifte oss precis innan \"alla\" i vår bekantskapskrets började få barn. Det var bara två kompisar som hade barn, och de barnen var så stora att de kunde vara hemma med sina far- eller morföräldrar. Föräldrarna tyckte att det var jättetrevligt med en barnfri kväll, en riktigt god middag i lugn och ro, möjlighet att vara uppe sent utan att tänka på nattning och passning, kunna dansa etc.

    Arvid har varit med på tre bröllop i sitt liv. Två var när han var max 4 månader och fortfarande ammades. Det tredje var i höstas. Då gifte sig min bror, och de hade med sin 1-åriga dotter. Det var ett ganska litet familjebröllop, och då passar det jättebra att ha med barn. På en större bröllopsmiddag, med många gäster och middag som pågår i flera timmar är jag tveksam till att det är kul för barn att vara med. När de har blivit lite större är det jätteroligt (våra brudnäbbar, 9 och 10 år, var med på vår bröllopsmiddag), men hur kul är det egentligen för en 3-åring??? Inte särskilt, gissar jag.

    Jag tycker att det är brudparet själva som bestämmer om det ska vara barn med eller inte. För oss är det dock självklart att små barn som ammas (eller är så små att de skulle ha ammats om det fungerade) är välkomna. Att som gäst ställa krav på vilka andra gäster som ska bjudas (för barnen är ju också gäster) tycker jag ärligt talat är oförskämt. Om någon inte kan acceptera att deras barn inte är bjudna, kanske av kostnads- eller utrymmesskäl, så får de nog själva stanna hemma också.
  27. Medlem sedan
    Jul 2005
    #14

    De som bjuder

    bestämmer spelreglerna! Jag hade blivit arg om någon hade tagit med barn, om jag sagt nej. Däremot så tror jag att de flesta tycker att spädbarn är okej (ammande), och avser större barn. Dessutom räknar man ju på lokaler, sittplatser osv. Men a och o är att respektera de som bjudit. Vill man ändå inte acceptera detta, så tycker jag att man ska stanna hemma.
    Jag hade själv barnförbud på min 40 års fest i somras. Jag ville ha en vuxenfest och det fick jag.
  28. 14
    De som bjuder bestämmer spelreglerna! Jag hade blivit arg om någon hade tagit med barn, om jag sagt nej. Däremot så tror jag att de flesta tycker att spädbarn är okej (ammande), och avser större barn. Dessutom räknar man ju på lokaler, sittplatser osv. Men a och o är att respektera de som bjudit. Vill man ändå inte acceptera detta, så tycker jag att man ska stanna hemma.
    Jag hade själv barnförbud på min 40 års fest i somras. Jag ville ha en vuxenfest och det fick jag.
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15

    Nja

    Jag tycker nog att de som gifter sig ska få bestämma om de vill ha barnfritt eller ej. Det är ju deras \"stora dag\" och om de tycker att barn skulle störa (som jag antagligen skulle tyckt innan jag fick barn) så ska de få kunna fira bröllop utan barn.

    Men då får de också acceptera att en del kanske väljer att inte komma om de inte får ta med sina barn (eller inte kan komma för att de inte får barnvakt).
  30. 15
    Nja Jag tycker nog att de som gifter sig ska få bestämma om de vill ha barnfritt eller ej. Det är ju deras \"stora dag\" och om de tycker att barn skulle störa (som jag antagligen skulle tyckt innan jag fick barn) så ska de få kunna fira bröllop utan barn.

    Men då får de också acceptera att en del kanske väljer att inte komma om de inte får ta med sina barn (eller inte kan komma för att de inte får barnvakt).
  31. Medlem sedan
    Jun 2003
    #16

    Skönt

    att fler tycker som jag och att jag inte är HELT konstig.
    Det är ju skillnad på barn som ammas tycker jag.
    Kram!
  32. 16
    Skönt att fler tycker som jag och att jag inte är HELT konstig.
    Det är ju skillnad på barn som ammas tycker jag.
    Kram!
  33. Medlem sedan
    Jun 2003
    #17

    Precis

    det kan vara skönt att gå själv och det är ju ändå de som gifter sig som måste få bestämma hur de vill ha det.

    Kram!
  34. 17
    Precis det kan vara skönt att gå själv och det är ju ändå de som gifter sig som måste få bestämma hur de vill ha det.

    Kram!
  35. Medlem sedan
    Jun 2003
    #18

    Självklart

    skulle jag, om jag gifte mig idag låta barnen vara med, vore ju trist annars. Men att acceptera hur andra vill ha det på sitt bröllop tycker jag är självklart. Fast såklart får ju de som gifter sig då också förstå om det är några som inte kan/vill komma.
    Kram!
  36. 18
    Självklart skulle jag, om jag gifte mig idag låta barnen vara med, vore ju trist annars. Men att acceptera hur andra vill ha det på sitt bröllop tycker jag är självklart. Fast såklart får ju de som gifter sig då också förstå om det är några som inte kan/vill komma.
    Kram!
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19

    Beror kanske på

    hur lokalen ser ut och hur många gäster som har barn. Det kanske inte går att fixa ett barnrum och hur kul är det om det bara ska sitta ett eller två barn därinne ;) Min 2-åring hade jag garanterat inte kunnat ha med på nåt bröllop för det hade inte blivit en lugn stund vare sig för mig eller de stackare som ska hålla tal.
    Frågan var mer om det var okej att inte acceptera hur de som gifter sig vill ha det.
    Kram!
  38. 19
    Beror kanske på hur lokalen ser ut och hur många gäster som har barn. Det kanske inte går att fixa ett barnrum och hur kul är det om det bara ska sitta ett eller två barn därinne ;) Min 2-åring hade jag garanterat inte kunnat ha med på nåt bröllop för det hade inte blivit en lugn stund vare sig för mig eller de stackare som ska hålla tal.
    Frågan var mer om det var okej att inte acceptera hur de som gifter sig vill ha det.
    Kram!
  39. Medlem sedan
    Jun 2003
    #20

    Ja

    det var just det jag menade att det måste få vara upp till brudparet att avgöra hur de vill ha det.
    Om jag gifte mig idag skulle självklart barn vara välkomna.
    Kram!
  40. 20
    Ja det var just det jag menade att det måste få vara upp till brudparet att avgöra hur de vill ha det.
    Om jag gifte mig idag skulle självklart barn vara välkomna.
    Kram!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. bara bara problem..........
    By Saskia in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 10:38
  2. skulle bara vilja..skulle bara...
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 20:01
  3. Är det bara för att det
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 09:48
  4. Är det bara jag som bara älskar JOEY?
    By Charlotta m L o F in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 10:08
  5. Bara, bara underbart
    By zzau in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar