Måste få berätta..
Sond- & knappmatning
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Måste få berätta..

    om Oskars framsteg.
    För tillfället äter Oskar mer än 1/3 men mindre än 1/2 själv av sin dagsranson.
    Vi fick ju i uppgift av logopeden att gå helt tillbaka till början, dvs han skulle träna på flaska och napp.
    Nappen är inget intressant, men flaskan däremot är toppen.
    Jag köpte en ny (för mig, har aldrig sett den tidigare) flaska som heter nûby, det är med en antidropp napp. Detta innebär att det inte kommer ngn välling/sondnäring/dryck om man inte suger/biter själv.
    Oskar gillar denna sugnappen, han har aldrig fått i halsen för att det rinner för fort.
    Så nu står vi här och ungen äter nästan lika mycket som vi sondar. Snacka om vilken lättnad igår när vi lunchade på stan med kompisar, istället för att dra fram slang och hela kittet, satt killen nöjd i mitt knä och lapade i sig maten.
    Idag har han t.o.m. ätit 300ml och jag har bara sondat 100, hittills...
    I övrigt verkar det som om allt börjat lossna, nu vill han ta stora tuggor på tex smörgåsar. Sen kan han sitta där och tugga jättelänge, innan han slutligen spottar ut, UTAN ATT KLÖKAS!!!
    Tyvärr känner jag bara just nu att jag orkar inte falla ner fler gånger till noll igen. Men jag vet att det kommer komma, hoppas bara det får dröja lite till.
    Detta höll på att hända trodde jag i början av veckan, då han helt plötsligt vägrade ta flaskan.
    Det är mot mina principer att tvinga i honom ngt med mat, men en magkänsla sa mig att det kunde ha ngt med hans trots att göra. Han är nämligen mitt uppe i värsta 2 års trotsen.
    Så jag tog tag i honom och sa att nu äter vi. Okej, och sedan åt han.
    Svårt att veta vilket som verligen är nej, jag vill inte och vad som bara är test...
    Ja, detta skulle bara vara lite kort om oss, det blev långt..
    Kram Lina med Oskar-bus
  2. 1
    Måste få berätta.. om Oskars framsteg.
    För tillfället äter Oskar mer än 1/3 men mindre än 1/2 själv av sin dagsranson.
    Vi fick ju i uppgift av logopeden att gå helt tillbaka till början, dvs han skulle träna på flaska och napp.
    Nappen är inget intressant, men flaskan däremot är toppen.
    Jag köpte en ny (för mig, har aldrig sett den tidigare) flaska som heter nûby, det är med en antidropp napp. Detta innebär att det inte kommer ngn välling/sondnäring/dryck om man inte suger/biter själv.
    Oskar gillar denna sugnappen, han har aldrig fått i halsen för att det rinner för fort.
    Så nu står vi här och ungen äter nästan lika mycket som vi sondar. Snacka om vilken lättnad igår när vi lunchade på stan med kompisar, istället för att dra fram slang och hela kittet, satt killen nöjd i mitt knä och lapade i sig maten.
    Idag har han t.o.m. ätit 300ml och jag har bara sondat 100, hittills...
    I övrigt verkar det som om allt börjat lossna, nu vill han ta stora tuggor på tex smörgåsar. Sen kan han sitta där och tugga jättelänge, innan han slutligen spottar ut, UTAN ATT KLÖKAS!!!
    Tyvärr känner jag bara just nu att jag orkar inte falla ner fler gånger till noll igen. Men jag vet att det kommer komma, hoppas bara det får dröja lite till.
    Detta höll på att hända trodde jag i början av veckan, då han helt plötsligt vägrade ta flaskan.
    Det är mot mina principer att tvinga i honom ngt med mat, men en magkänsla sa mig att det kunde ha ngt med hans trots att göra. Han är nämligen mitt uppe i värsta 2 års trotsen.
    Så jag tog tag i honom och sa att nu äter vi. Okej, och sedan åt han.
    Svårt att veta vilket som verligen är nej, jag vill inte och vad som bara är test...
    Ja, detta skulle bara vara lite kort om oss, det blev långt..
    Kram Lina med Oskar-bus
  3. Nillan m Alvin
    #2

    Härligt!

    Hoppas att det fortsätter med framstegen. Jag ska också köpa en sån flaska, allt är ju värt att prova. Tycker han om välling? Jag har inte testat det på nytt sen han var liten och slutade äta. Däremot har jag rört ihop lös babygröt och alltid fått kasta allt sååå trist. Alvin är också 2år. Vilken tur att du sa ifrån och lyckades med det-det är ju en balansgång hela tiden med maten, skitjobbigt...
    Lycka till! Kram
  4. 2
    Härligt! Hoppas att det fortsätter med framstegen. Jag ska också köpa en sån flaska, allt är ju värt att prova. Tycker han om välling? Jag har inte testat det på nytt sen han var liten och slutade äta. Däremot har jag rört ihop lös babygröt och alltid fått kasta allt sååå trist. Alvin är också 2år. Vilken tur att du sa ifrån och lyckades med det-det är ju en balansgång hela tiden med maten, skitjobbigt...
    Lycka till! Kram
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Åhhh wow!

    Låter ju helt underbart bra! Jag håller verkligen tummarna för att det ska hålla!

    *kram*
    Ann
  6. 3
    Åhhh wow! Låter ju helt underbart bra! Jag håller verkligen tummarna för att det ska hålla!

    *kram*
    Ann
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Hej,

    ja testa flaskan. Den har funkat kanon för oss.
    Igår åt han t.o.m. mer själv...
    Oskar äter sin Frebini orginal. Jag tycker den smakar apa, men han äter gärna.
    Gröt funkade på Oskar för länge sedan, idag klöks han så fort han får en sked i munnen. Har inte brytt mig om att testa på jätte länge.
    Lycka till!
    Kram Lina
  8. 4
    Hej, ja testa flaskan. Den har funkat kanon för oss.
    Igår åt han t.o.m. mer själv...
    Oskar äter sin Frebini orginal. Jag tycker den smakar apa, men han äter gärna.
    Gröt funkade på Oskar för länge sedan, idag klöks han så fort han får en sked i munnen. Har inte brytt mig om att testa på jätte länge.
    Lycka till!
    Kram Lina
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Tack!

    Hoppas ,hoppas! För just nu protokoll för att få en uppfattning om exakt hur mycket det blir.
    Imorse värmde jag maten, sedan låg han hos oss i sängen och åt själv. Mysigt att kunna få en sådan stund.
    Kram
  10. 5
    Tack! Hoppas ,hoppas! För just nu protokoll för att få en uppfattning om exakt hur mycket det blir.
    Imorse värmde jag maten, sedan låg han hos oss i sängen och åt själv. Mysigt att kunna få en sådan stund.
    Kram
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Åhh...

    ett sådant där inlägg som värmer!!! Ger än fullt med hopp!
    Hoppas det håller i sig.
    Kram
  12. 6
    Åhh... ett sådant där inlägg som värmer!!! Ger än fullt med hopp!
    Hoppas det håller i sig.
    Kram

Liknande trådar

  1. Måste berätta
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 12:33
  2. Måste ju berätta vad det var
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 19:20
  3. Måste få berätta! (OT)
    By Maddisen in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 18:46
  4. Måste berätta
    By Ninafina in forum Adoption
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 23:09
  5. Åh jag måste ju berätta.....
    By Moni in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 21:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar