Resurs?
Barn som yrke
  1. Undrar
    #1

    Resurs?

    Korkad fråga men vad är en resurs-personal, är den anställd \"för ett visst barn\" eller för hela gruppen? Vad är resursens \"specifika uppgift\"? Och vad krävs för att få en resurs?
  2. 1
    Resurs? Korkad fråga men vad är en resurs-personal, är den anställd \"för ett visst barn\" eller för hela gruppen? Vad är resursens \"specifika uppgift\"? Och vad krävs för att få en resurs?
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2

    Det är oftast för

    ett visst barn men det finns varianter. Uppgiften är att tillsammans med pedagogen/erna skapa en god social och lärande miljö för barn med behov av särskilt stöd. Vissa barn behöver mer tillsyn och omsorg av olika skäl. Oftast arbetar resursen i hela gruppen men med fokus på ett barn. Vad som krävs är individuellt utifrån barnets behov där rektor/förskolechef, pedagoger och föräldrar diskuterar fram en lösning.
  4. 2
    Det är oftast för ett visst barn men det finns varianter. Uppgiften är att tillsammans med pedagogen/erna skapa en god social och lärande miljö för barn med behov av särskilt stöd. Vissa barn behöver mer tillsyn och omsorg av olika skäl. Oftast arbetar resursen i hela gruppen men med fokus på ett barn. Vad som krävs är individuellt utifrån barnets behov där rektor/förskolechef, pedagoger och föräldrar diskuterar fram en lösning.
  5. Magi
    #3

    Jag har jobbat som resurs...

    Jag var med övriga barn medans förskollären följde med resursbarnen, men som sagt det finns olika varianter på hur man jobbar.
  6. 3
    Jag har jobbat som resurs... Jag var med övriga barn medans förskollären följde med resursbarnen, men som sagt det finns olika varianter på hur man jobbar.
  7. Förälder
    #4

    Hos oss

    finns flera varianter.

    Ett barn har ett fysiskt handikapp, h*n har en \"egen\" resurspersonal som finns nära och hjälper till med praktiska saker.

    Andra barn har behov av högre personaltäthet och liknande, för dem finns resursern i form av att avdelningen har extra mkt personal, men det är inte en speciell person som \"har hand om\" det enskilda barnet utan personalförstärkningen gör det möjligt att arbeta i mindre grupper o dyl.

    Mitt barn kommer ev få resurstimmar för att stödja språkutvecklingen. Då kommer det att nyanställas till avdelningen, men det är de befintliga pedagogerna som kommer att jobba med barnet, den nya kanske får ett vikariat och kanske inte är utbildad etc.
  8. 4
    Hos oss finns flera varianter.

    Ett barn har ett fysiskt handikapp, h*n har en \"egen\" resurspersonal som finns nära och hjälper till med praktiska saker.

    Andra barn har behov av högre personaltäthet och liknande, för dem finns resursern i form av att avdelningen har extra mkt personal, men det är inte en speciell person som \"har hand om\" det enskilda barnet utan personalförstärkningen gör det möjligt att arbeta i mindre grupper o dyl.

    Mitt barn kommer ev få resurstimmar för att stödja språkutvecklingen. Då kommer det att nyanställas till avdelningen, men det är de befintliga pedagogerna som kommer att jobba med barnet, den nya kanske får ett vikariat och kanske inte är utbildad etc.
  9. Veronica
    #5

    jag är resurs

    Jag är anställd som resurs just nu. Jag är en extra förskollärare i gruppen! Detta är de extra pengar som staten har delat ut - och är baserat på hur många timmar man har på barnen på avdelningen. Så fungerar det iaf för mig, sen finns det säkert många olika varianter
  10. 5
    jag är resurs Jag är anställd som resurs just nu. Jag är en extra förskollärare i gruppen! Detta är de extra pengar som staten har delat ut - och är baserat på hur många timmar man har på barnen på avdelningen. Så fungerar det iaf för mig, sen finns det säkert många olika varianter

Liknande trådar

  1. Resurs i 6-års
    By emmis75 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 20:00
  2. Resurs
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 21:15
  3. Resurs
    By krisztike in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 17:08
  4. Resurs
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 08:03
  5. Resurs!!
    By mari_helen in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 18:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar