Jag har varit mammaledig med min lillkille i 7 månader och nu ska hans pappa vara föräldraledig i 6 månader. Det har varierat hur många föräldrapenning dagar jag har tagit ut varje månad. Innan förlossningen var jag arbetslös men och anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och hade A-kassa. Jag vikarierade samtidigt ca 75% i månaden och stämplade upp till heltid. Min föräldrapenning är baserad på heltid från en tjänst jag hade innan arbetslösheten. Men nu undrar jag följande:

Min mann har väl rätt att vara föräldraledig fastän jag blir arbetslös/arbetssökande? Som jag har förstått det så får man stämpla sålänge någon annan vårdar barnet, stämmer det?

eftersom min grabb bara är 7 månader än så länge så tar vi inte alltid ut så många dagar. Och jag vet att när jag anmäler mig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande och därmed ansöker om ersättning från A-kassan så ska jag skicka in ett intyg till A-kassan att jag inte längre har föräldrapenning. Och jag ska anmäla mig till Arbetsförmedlingen dagen efter jag avslutar min föräldrapenning period. Det får ju inte bli något glapp mellan föräldrapenning perioden och anmälan till Arbetsförmedlingen för att inte min SGI ska sänkas, gäller det alltid eller bara efter barnets 1-årsdag?

Hur går jag tillväga med Försäkringskassan, avanmäler Arbetsförmedlingen av mig från min föräldrapenningsperiod eller hur ska jag gå tillväga?

Någon som kan göra mig lite klokare?