PEG o Knapp
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    PEG o Knapp

    Har fått lite frågor om skillnaden och ska göra ett försök att förklara skillnaden utan papper o penna. PEGen sätter man först och består av en plastplatta på insidan av magen, slang och plastplatta på utsidan av magen mot huden. Denna ska sitta ca 3 mån, max 2 år så att hålet läker ordentligt. Sen byter man ut den mot en annan plastmojäng som kallas knapp. Fördelen med knappen är att den kan bytas hemma, man behöver inte sövas, det är mindre plast och slang också. Själva matandet är ungefär detsamma. Knappet består av ett plaströr ca 1-2.5 cm långt beroende på tjockleken på buken. Man \"blåser\"/kuffar upp den på insidan med 5ml vatten i en ballong så att den sitter kvar, en liten plastplatta på utsidan. Slang som man kopplar på varje gång man matar. Man kan alltså blåsa upp ballongen från utsidan och på så sätt byta den med lite bedövningssalva bara så vi slipper söva.

    Tack för alla lyckönskningar, det hjälper att skriva av sig när jag är nervös. Var rätt trött nu i helgen när maken kom hem, har nog varit mer nerös än jag tillåtit mig att känna efter egentligen.

    Helt omöjligt nästan att förklara de här grejerna utan papper o penna men jag hoppas att ni förstod lite

    kram
  2. 1
    PEG o Knapp Har fått lite frågor om skillnaden och ska göra ett försök att förklara skillnaden utan papper o penna. PEGen sätter man först och består av en plastplatta på insidan av magen, slang och plastplatta på utsidan av magen mot huden. Denna ska sitta ca 3 mån, max 2 år så att hålet läker ordentligt. Sen byter man ut den mot en annan plastmojäng som kallas knapp. Fördelen med knappen är att den kan bytas hemma, man behöver inte sövas, det är mindre plast och slang också. Själva matandet är ungefär detsamma. Knappet består av ett plaströr ca 1-2.5 cm långt beroende på tjockleken på buken. Man \"blåser\"/kuffar upp den på insidan med 5ml vatten i en ballong så att den sitter kvar, en liten plastplatta på utsidan. Slang som man kopplar på varje gång man matar. Man kan alltså blåsa upp ballongen från utsidan och på så sätt byta den med lite bedövningssalva bara så vi slipper söva.

    Tack för alla lyckönskningar, det hjälper att skriva av sig när jag är nervös. Var rätt trött nu i helgen när maken kom hem, har nog varit mer nerös än jag tillåtit mig att känna efter egentligen.

    Helt omöjligt nästan att förklara de här grejerna utan papper o penna men jag hoppas att ni förstod lite

    kram
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Jag tror att jag förstår

    och det var intressant. Det är en så främmande värld! Fattade jag rätt att man har PEGen för att förbereda för knappen; att det liksom ska läka ett hål i magen så att man ska kunna använda den enklare knappen sen?

    Hur gör ni sen med matningen? Jag har inte sett dig skriva om något ätande på väldigt länge och sist hade han nog kräkts av magsjuka och därför blivit rädd för puréer om jag minns rätt...?
  4. 2
    Jag tror att jag förstår och det var intressant. Det är en så främmande värld! Fattade jag rätt att man har PEGen för att förbereda för knappen; att det liksom ska läka ett hål i magen så att man ska kunna använda den enklare knappen sen?

    Hur gör ni sen med matningen? Jag har inte sett dig skriva om något ätande på väldigt länge och sist hade han nog kräkts av magsjuka och därför blivit rädd för puréer om jag minns rätt...?
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    OK

    tror jag förstår. Sätter ni dit en slang varje gång han äter då som sedan tas bort? Äter/smakar han på något med munnen nu? Vet att du försökte förut men att han inte ville ha och lätt kräktes.
  6. 3
    OK tror jag förstår. Sätter ni dit en slang varje gång han äter då som sedan tas bort? Äter/smakar han på något med munnen nu? Vet att du försökte förut men att han inte ville ha och lätt kräktes.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    japp

    slang på varje gång det är mat. Jo, matintresset har ökat och han gillar att sitta vid matbordet och \"äta\". Han har verkligen ökat användandet av munnen och klöks mindre. Själva sväljandet har väl inte ökat så mycket men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att han vågar smaka och vill så kommer ätandet nån gång senare.
  8. 4
    japp slang på varje gång det är mat. Jo, matintresset har ökat och han gillar att sitta vid matbordet och \"äta\". Han har verkligen ökat användandet av munnen och klöks mindre. Själva sväljandet har väl inte ökat så mycket men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att han vågar smaka och vill så kommer ätandet nån gång senare.

Liknande trådar

  1. knapp mm
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:55
  2. knapp mm
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 00:33
  3. knapp
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:31
  4. Knapp?
    By melkev in forum Vikt – barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 20:39
  5. Sök-knapp???
    By * Tess * in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 18:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar