En liten tjej!
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    En liten tjej!

    Min lilla Tilda är så liten! Är lite orolig då lill-strumpan inte gått upp i vikt den senasten månaden! Har provat att ge henne annan mat och välling, ersättning m.m men hon vill inte ha mer. Brukar ta en portion gröt om dagen resten ammar jag, brukar prova att ge henne gröt/mat/välling som tillägg till amningen men hon vill inte ha. Ibland tar hon bara ena bröstet när hon ammas och blir jättearg om jag försöker ge henne det andra efteråt. Jag får väl lita på att hon är mätt? Väger bara 5980g 66cm lång...
  2. 1
    En liten tjej! Min lilla Tilda är så liten! Är lite orolig då lill-strumpan inte gått upp i vikt den senasten månaden! Har provat att ge henne annan mat och välling, ersättning m.m men hon vill inte ha mer. Brukar ta en portion gröt om dagen resten ammar jag, brukar prova att ge henne gröt/mat/välling som tillägg till amningen men hon vill inte ha. Ibland tar hon bara ena bröstet när hon ammas och blir jättearg om jag försöker ge henne det andra efteråt. Jag får väl lita på att hon är mätt? Väger bara 5980g 66cm lång...
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2

    Min Tilda

    Tilda är född 30 september förresten..
  4. 2
    Min Tilda Tilda är född 30 september förresten..
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3

    Skulle inte oroa mig

    Nathalie har rasat tre kurvor sen hon föddes (sista raset är iofs för att hon varit förkyld och magsjuk i omgångar i över en månad nu) och väger 7,1 kg och är 67 cm. Verkar Tilda må bra i övrigt så är det nog ingen fara, hon verkar ju äta när hon känner för det. Hon kanske är som Nathalie och tycker världen runt omkring är för spännande för att hinna äta. =) Vad säger de om Tildes vikt på bvc förresten?
  6. 3
    Skulle inte oroa mig Nathalie har rasat tre kurvor sen hon föddes (sista raset är iofs för att hon varit förkyld och magsjuk i omgångar i över en månad nu) och väger 7,1 kg och är 67 cm. Verkar Tilda må bra i övrigt så är det nog ingen fara, hon verkar ju äta när hon känner för det. Hon kanske är som Nathalie och tycker världen runt omkring är för spännande för att hinna äta. =) Vad säger de om Tildes vikt på bvc förresten?
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Oops fel signatur...*imt*

    -
  8. 4
    Oops fel signatur...*imt* -
  9. lillatilda
    #5

    Har fått tid hos läkaren

    Vi fick en tid hos läkaren för att ta prover på Tilda. För förra gången jag var hos bvc hade hon bara ökat 400g på en månad, och en månad senare hade hon bara ökat 90g !! Det är ju ingenting! Jag har en dotter på 4 år, och hon vägde över 1,5 kg mer vid denna tiden...men man ska ju inte jämföra, men ändå?
  10. 5
    Har fått tid hos läkaren Vi fick en tid hos läkaren för att ta prover på Tilda. För förra gången jag var hos bvc hade hon bara ökat 400g på en månad, och en månad senare hade hon bara ökat 90g !! Det är ju ingenting! Jag har en dotter på 4 år, och hon vägde över 1,5 kg mer vid denna tiden...men man ska ju inte jämföra, men ändå?
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Då förstår jag!

    400 g på en månad låter lite som Nathalie men 90 gram på en månad, då skulle jag oxå fundera. Lycka till hos läkaren och hoppas att det inte är nåt allvarligt. Som du säger, barn är ju så olika och man ska ju inte jämföra, men det är svårt att låta bli.
  12. 6
    Då förstår jag! 400 g på en månad låter lite som Nathalie men 90 gram på en månad, då skulle jag oxå fundera. Lycka till hos läkaren och hoppas att det inte är nåt allvarligt. Som du säger, barn är ju så olika och man ska ju inte jämföra, men det är svårt att låta bli.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    gluten?

    ger du henne vetemjöli välling eller gröt?
    Jag har gluten och gick inte heller upp i vikt runt halvåret. Vägde 7 kilo när jag var 1 år...

    Kan vara gluten.... hur är bajset?
  14. 7
    gluten? ger du henne vetemjöli välling eller gröt?
    Jag har gluten och gick inte heller upp i vikt runt halvåret. Vägde 7 kilo när jag var 1 år...

    Kan vara gluten.... hur är bajset?
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8

    Har provat lite olika...

    Har gett henne havregröt 4 mån då jag började med smakisar...även risgröt banan, vilken blev en favorit. Nu har jag Sempers äpple/pärongröt. Hon har lite jobbigt med bajset, lite hård i magen verkar det som. Bajset är tja...ser normalt ut tror jag i alla fall. Hur blir det om man är glutenallergiker?
  16. 8
    Har provat lite olika... Har gett henne havregröt 4 mån då jag började med smakisar...även risgröt banan, vilken blev en favorit. Nu har jag Sempers äpple/pärongröt. Hon har lite jobbigt med bajset, lite hård i magen verkar det som. Bajset är tja...ser normalt ut tror jag i alla fall. Hur blir det om man är glutenallergiker?
  17. sara och david 050929
    #9

    vilken mat?

    Hej,

    vilken mat (forutom grot) har du provat? Min David ar lite svarammad, men sedan jag borjade med mat (bade frukt och gronsaksblandningar) sa gar han upp i raketfart. Jag ar valdigt forvanad, eftersom min fyraaring var precis tvartom. Hon blev en liten Buddha nar hon helammades, men den enorma viktokningen avstannade nar hon borjade med vanlig mat.
  18. 9
    vilken mat? Hej,

    vilken mat (forutom grot) har du provat? Min David ar lite svarammad, men sedan jag borjade med mat (bade frukt och gronsaksblandningar) sa gar han upp i raketfart. Jag ar valdigt forvanad, eftersom min fyraaring var precis tvartom. Hon blev en liten Buddha nar hon helammades, men den enorma viktokningen avstannade nar hon borjade med vanlig mat.
  19. Medlem sedan
    Mar 2006
    #10

    Mat ...är det här för lite?

    Jo, hon gillar biff stroganoff på burk! Även fruktpuréer som päron, äpple. Gröten som hon äter bäst av är Nestlés risgröt banan. Den brukar funka. Så ammar jag flera ggr/dag. Bäst äter hon natt, morgon och kväll tycker jag. Sen snuttar hon en skvätt då och då efter vanlig mat. Jag har börjat skriva upp dag för dag hur/vad hon äter och det såg ut såhär igår;

    Natt
    Ammas kl. 00.30 båda brösten

    Onsdag

    Ammas kl. 06.30 båda brösten Sover 07.55 – 08.35
    09.20 – 10.20 sover igen, är fortfarande trött
    11.30 Biff stroganoff ¾ burk och en halv burk päronpuré
    12.00 – 12.50 sover middag
    14.00 Ammas ena bröstet 14.30 – 15.00 sover i vagnen på väg till dagis
    16.30 – 17.00 slumrar i vagnen
    17.30 Ammar ena bröstet, lite äppelpuré
    19.00 Risgröt banan, ½ portion m.päronpuré
    19.30 Ammar ena bröstet kl. 20:00 somnar för natten
    Är det för lite? Hon vill ju inte ha mer...
  20. 10
    Mat ...är det här för lite? Jo, hon gillar biff stroganoff på burk! Även fruktpuréer som päron, äpple. Gröten som hon äter bäst av är Nestlés risgröt banan. Den brukar funka. Så ammar jag flera ggr/dag. Bäst äter hon natt, morgon och kväll tycker jag. Sen snuttar hon en skvätt då och då efter vanlig mat. Jag har börjat skriva upp dag för dag hur/vad hon äter och det såg ut såhär igår;

    Natt
    Ammas kl. 00.30 båda brösten

    Onsdag

    Ammas kl. 06.30 båda brösten Sover 07.55 – 08.35
    09.20 – 10.20 sover igen, är fortfarande trött
    11.30 Biff stroganoff ¾ burk och en halv burk päronpuré
    12.00 – 12.50 sover middag
    14.00 Ammas ena bröstet 14.30 – 15.00 sover i vagnen på väg till dagis
    16.30 – 17.00 slumrar i vagnen
    17.30 Ammar ena bröstet, lite äppelpuré
    19.00 Risgröt banan, ½ portion m.päronpuré
    19.30 Ammar ena bröstet kl. 20:00 somnar för natten
    Är det för lite? Hon vill ju inte ha mer...
  21. Medlem sedan
    Mar 2006
    #11

    Kanske ska säga hur gammal hon är..

    Tilda är född 30 september.05 för att vara exakt.
  22. 11
    Kanske ska säga hur gammal hon är.. Tilda är född 30 september.05 för att vara exakt.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Jag....

    ...surfade runt och råkade titta in här. Hör egentligen till novembergruppen men kände att jag ville svara på detta. Det är enormt vanligt och normalt att barn kring 6-månadersåldern planar ut i vikt och t o m står stilla i vikt ett tag. Ammade barn går ofta upp lite mer i början och planar ut framåt 6 månader.

    Nu vet jag ju inte hur din dotter gått upp tidigare men utifrån det du berättat skulle jag inte oroa mig. Förutsatt att hon växer på längden som hon ska och att hon kissar minst 5-6 blöjor per dygn. Dessa två saker är mycket viktigare än viktuppgången.

    Lita på ditt barn. Låt henne styra sitt matintag, försök aldrig truga för då är risken att hon inte vill ha något alls. Ge henne mat när du brukar och amma så ofta hon vill (fri amning är att föredra även efter matintroduktionen).

    Kan tillägga att min son gick upp 300 g mellan 3 och 4 månaders ålder. Det var inget varken jag (som är hjälpmamma i Amningshjälpen) eller bvc-sköterskan reagerade på.
  24. 12
    Jag.... ...surfade runt och råkade titta in här. Hör egentligen till novembergruppen men kände att jag ville svara på detta. Det är enormt vanligt och normalt att barn kring 6-månadersåldern planar ut i vikt och t o m står stilla i vikt ett tag. Ammade barn går ofta upp lite mer i början och planar ut framåt 6 månader.

    Nu vet jag ju inte hur din dotter gått upp tidigare men utifrån det du berättat skulle jag inte oroa mig. Förutsatt att hon växer på längden som hon ska och att hon kissar minst 5-6 blöjor per dygn. Dessa två saker är mycket viktigare än viktuppgången.

    Lita på ditt barn. Låt henne styra sitt matintag, försök aldrig truga för då är risken att hon inte vill ha något alls. Ge henne mat när du brukar och amma så ofta hon vill (fri amning är att föredra även efter matintroduktionen).

    Kan tillägga att min son gick upp 300 g mellan 3 och 4 månaders ålder. Det var inget varken jag (som är hjälpmamma i Amningshjälpen) eller bvc-sköterskan reagerade på.

Liknande trådar

  1. En liten tjej!!
    By Nynna12 in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 21:54
  2. En liten tjej!
    By Mirc in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 09:48
  3. kort FILM om liten liten liiiiten tjej!!
    By sunrose in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 15:39
  4. En liten tjej!!!!
    By Harmony in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 12:51
  5. Liten tjej!
    By Sara in forum _05 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 00:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar