Abort eller inte!
Abort
  1. Anonym1
    #1

    Abort eller inte!

    Har precis fått reda på att jag är gravid.Har 4 barn redan varav den minst* är runt 9mån!
    Vet för det första inte om jag orkar med en grav. och förlossning till.Sedan kommer det ju en bebis som ska tas omhand!!!
    Är rädd för hur jag kommer att må psykiskt och även fysiskt efter en abort.Hur känner man sig?Vet att det är olika,men jag vill vara lite förberedd.
  2. 1
    Abort eller inte! Har precis fått reda på att jag är gravid.Har 4 barn redan varav den minst* är runt 9mån!
    Vet för det första inte om jag orkar med en grav. och förlossning till.Sedan kommer det ju en bebis som ska tas omhand!!!
    Är rädd för hur jag kommer att må psykiskt och även fysiskt efter en abort.Hur känner man sig?Vet att det är olika,men jag vill vara lite förberedd.
  3. Linda
    #2

    Hej! Jag var i liknande...

    situation som dig, fast jag har bara två barn :-) lilltjejen var bara 10 mån när jag fattade misstankar om att jag var gravid. Kände lite som du att jag inte riktigt skulle orka med graviditet och en liten till. (Själva förlossningen skulle nog inte vara nått problem). Jag beslutade mig i alla fall för att göra en kirurgik abort och det har jag inte ångrat.
    Jag fattade mitt beslut ganska snabbt efter att ha pratat med min underbara sambo.
    Jag tror att jag har lätt för mig att veta vilka beslut som är de rätta för mig. Så för miin del har det gått bra. Tänker på det men det känns inte jobbigt.
    Lycka till, oavsett vad du beslutar dig för. Känn efter vad du vill och orkar med. Kramar!
  4. 2
    Hej! Jag var i liknande... situation som dig, fast jag har bara två barn :-) lilltjejen var bara 10 mån när jag fattade misstankar om att jag var gravid. Kände lite som du att jag inte riktigt skulle orka med graviditet och en liten till. (Själva förlossningen skulle nog inte vara nått problem). Jag beslutade mig i alla fall för att göra en kirurgik abort och det har jag inte ångrat.
    Jag fattade mitt beslut ganska snabbt efter att ha pratat med min underbara sambo.
    Jag tror att jag har lätt för mig att veta vilka beslut som är de rätta för mig. Så för miin del har det gått bra. Tänker på det men det känns inte jobbigt.
    Lycka till, oavsett vad du beslutar dig för. Känn efter vad du vill och orkar med. Kramar!
  5. mammamaria
    #3

    Gör inte något du ångrar dig...

    Visst är det tufft, och visst ångrar man sig att man inte tänkte efter - före... Men det är inget när man jämför med hur man skulle känna sig - om man gjorde abort.... Allvarligt talat, inget av mina nu snart fem barn är planerade, men abort är ingen option. Ekonomin och \"svensson-liv\" med styrketräning och snygga fasaden, glänser lite jämfört med barnen. BARN är så mycket mer än så! Känn dig inte förkrossad, sök hjälp för att orka vidare, någon som kan hjälpa dig att få vila ut ordentligt, (jo jag vet hur det är att ha mamma på 100 mils avstånd när man är som tröttast och mest desperat). Men försök. Och avstå aborten. Tro mig det ger sig - om några år eller så ;-)
  6. 3
    Gör inte något du ångrar dig... Visst är det tufft, och visst ångrar man sig att man inte tänkte efter - före... Men det är inget när man jämför med hur man skulle känna sig - om man gjorde abort.... Allvarligt talat, inget av mina nu snart fem barn är planerade, men abort är ingen option. Ekonomin och \"svensson-liv\" med styrketräning och snygga fasaden, glänser lite jämfört med barnen. BARN är så mycket mer än så! Känn dig inte förkrossad, sök hjälp för att orka vidare, någon som kan hjälpa dig att få vila ut ordentligt, (jo jag vet hur det är att ha mamma på 100 mils avstånd när man är som tröttast och mest desperat). Men försök. Och avstå aborten. Tro mig det ger sig - om några år eller så ;-)
  7. nyfiken gul med litet n
    #4

    Hej!

    Välkommen hit! Först och främst tycker jag att du ska ta kontakt med en kurator som du kan prata med. Om du ringer abort-kliniken kan de alltid hänvisa dig vidare.

    För egen del kan du göra så här. Ta ett papper, dela in det i fyra kolumner, skriv : fördelar med att behålla, nackdelar med att behålla, fördelar med abort, nackdelar med abort. Sen fyller du i alla argument du kan komma på. Klarnar bilden?

    Kram
  8. 4
    Hej! Välkommen hit! Först och främst tycker jag att du ska ta kontakt med en kurator som du kan prata med. Om du ringer abort-kliniken kan de alltid hänvisa dig vidare.

    För egen del kan du göra så här. Ta ett papper, dela in det i fyra kolumner, skriv : fördelar med att behålla, nackdelar med att behålla, fördelar med abort, nackdelar med abort. Sen fyller du i alla argument du kan komma på. Klarnar bilden?

    Kram
  9. TG
    #5

    Mina erfarenheter

    Jag gjorde två aborter i tjugoårsåldern och det är inget jag lidit av alls. Nu är jag 50 och tycker det är en välsignelse att abortmöjligheten finns. Tänk på att cirka en tredjedel av alla graviditeter som blir missfall och man märker dem inte. De åker ut i toaletten som en stor blödning.

    I dagens klimat är det som om man måste betala med skuld för att man väljer att ta sitt ansvar för vad man vill och orkar.

    Det är bara du som kan avgöra vad du vill men här har du en som det fungerat helt smärtfritt för.
  10. 5
    Mina erfarenheter Jag gjorde två aborter i tjugoårsåldern och det är inget jag lidit av alls. Nu är jag 50 och tycker det är en välsignelse att abortmöjligheten finns. Tänk på att cirka en tredjedel av alla graviditeter som blir missfall och man märker dem inte. De åker ut i toaletten som en stor blödning.

    I dagens klimat är det som om man måste betala med skuld för att man väljer att ta sitt ansvar för vad man vill och orkar.

    Det är bara du som kan avgöra vad du vill men här har du en som det fungerat helt smärtfritt för.
  11. Christina
    #6

    Men?

    Varför får man inte tala utifrån sina egna erfarenheter? Det gör vi väl alla. Jag tycker att det är väldigt positivt att någon kan tala om att man orkar mer än man tror och att det kanske finns skäl att fundera över vad man lägger i att ett barn inte \"passar just nu.\"

    Det känns som att man tror att man kan ge objektiv stöttning härinne och rensa snacket från olika åsikter, men något objektivt forum får man aldrig i dessa frågor.

    Reagerar du likadant så fort någon utifrån sina erfarenheter talar om att abort har varit ett bra beslut?
  12. 6
    Men? Varför får man inte tala utifrån sina egna erfarenheter? Det gör vi väl alla. Jag tycker att det är väldigt positivt att någon kan tala om att man orkar mer än man tror och att det kanske finns skäl att fundera över vad man lägger i att ett barn inte \"passar just nu.\"

    Det känns som att man tror att man kan ge objektiv stöttning härinne och rensa snacket från olika åsikter, men något objektivt forum får man aldrig i dessa frågor.

    Reagerar du likadant så fort någon utifrån sina erfarenheter talar om att abort har varit ett bra beslut?
  13. nyfiken gul med litet n
    #7

    Det beror på ...

    HUR man säger det.Jag har inte påstått att jag eller någon annan härinne är objektiv. Alla har vi våra åsikter och erfarenheter. Själv har jag genomgått en abort och jag kan ärligt säga att det var tufft och jag rekommenderar verkligen ingen att göra det, utan att ha tänkt igenom NOGA vad det är man själv vill och känner.

    Att visa på att man faktiskt kan orka mer än man tror (som väl var tanken med ditt inlägg) tycker jag var bra. Däremot vände jag mig mot din formulering om \"en snygg fasad\" samt det faktum att du tydligt avrådde henne från att göra abort därför att hon i så fall skulle ångra sig. Såna ord bär inte den som är i kris utan gör snarare skulden extra tung att bära för den som inte orkar.
  14. 7
    Det beror på ... HUR man säger det.Jag har inte påstått att jag eller någon annan härinne är objektiv. Alla har vi våra åsikter och erfarenheter. Själv har jag genomgått en abort och jag kan ärligt säga att det var tufft och jag rekommenderar verkligen ingen att göra det, utan att ha tänkt igenom NOGA vad det är man själv vill och känner.

    Att visa på att man faktiskt kan orka mer än man tror (som väl var tanken med ditt inlägg) tycker jag var bra. Däremot vände jag mig mot din formulering om \"en snygg fasad\" samt det faktum att du tydligt avrådde henne från att göra abort därför att hon i så fall skulle ångra sig. Såna ord bär inte den som är i kris utan gör snarare skulden extra tung att bära för den som inte orkar.
  15. nyfiken gul med litet n
    #8

    Hej igen!

    Ser att jag inte svarade ordentligt på din fråga. Jag var i valet och kvalet om jag skulle göra abort eller inte, men efter många turer fram och tillbaka blev det så. Jag ska villigt erkänna att det här året (det är ett år sen) periodvis varit tufft. Jag har inte ångrat mig, men jag har sörjt en hel del. SKA man göra en abort, så ska man vara på det helt klara med att det är det man \"vill\" (därför mina för- och nackdelslistor) och man ska absolut INTE göra det för att någon annan trycker på (ex.ens partner).

    Som du ser, vill jag varken rekommedera díg det ena eller det andra utan jag tycker det är viktigt att du själv tar ställning.

    Kram
  16. 8
    Hej igen! Ser att jag inte svarade ordentligt på din fråga. Jag var i valet och kvalet om jag skulle göra abort eller inte, men efter många turer fram och tillbaka blev det så. Jag ska villigt erkänna att det här året (det är ett år sen) periodvis varit tufft. Jag har inte ångrat mig, men jag har sörjt en hel del. SKA man göra en abort, så ska man vara på det helt klara med att det är det man \"vill\" (därför mina för- och nackdelslistor) och man ska absolut INTE göra det för att någon annan trycker på (ex.ens partner).

    Som du ser, vill jag varken rekommedera díg det ena eller det andra utan jag tycker det är viktigt att du själv tar ställning.

    Kram
  17. Magda
    #9

    Var precis i din sits.

    Jag har också 4 barn och blev gravid när yngsta var 9 mån.
    Jag kände att jag/familjen inte skulle orka med en liten till utan valde efter många vakna nätter att göra en abort. detta gjorde jag för ca 6 månader sedan.

    Idag mår jag bra,
    Jag ångrar inte att jag gjorde aborten. Visst kan jag i
    bland undra hur det skulle blivit med en liten till.
    Men jag vet att vi fattade rätt beslut.

    Men visst är det ett svårt val.
    Lycka till
    // Anna
  18. 9
    Var precis i din sits. Jag har också 4 barn och blev gravid när yngsta var 9 mån.
    Jag kände att jag/familjen inte skulle orka med en liten till utan valde efter många vakna nätter att göra en abort. detta gjorde jag för ca 6 månader sedan.

    Idag mår jag bra,
    Jag ångrar inte att jag gjorde aborten. Visst kan jag i
    bland undra hur det skulle blivit med en liten till.
    Men jag vet att vi fattade rätt beslut.

    Men visst är det ett svårt val.
    Lycka till
    // Anna
  19. TG
    #10

    Skriva lite mer

    Jag ska skriva lite mer tror jag. På den tiden jag gjorde abort så gjordes en skrapning under bedövning. Man fick lite morfin så att man försvann och sen vaknade man och det var klart. Det var en bra metod tycker jag.

    Sen slarvade jag runt och köpte julklappar dan därpå och det var riktigt dumt för jag fick en livmodersinflammation. Det var jobbigt. Jag riskerade ärrbildningar som kunde sabbat fertiliteten. Jag fick ligga på sjukhus och fick penicillin intramuskulärt vilket gjorde fruktansvärt ont.

    På den tiden fanns inte så starkt skuldklimat kring abort som nu. Det fanns en hemlig sfär runt dem men inte en stark lobby som arbetade mot aborter. Man kände sig inte som en mördare i någras ögon för att tala klarspråk. Mer att man haft sex i en lös förbindelse och varit lätt på foten ugf. Ställt till det.

    Det fanns inte det här att \"det är ett så svårt beslut för alla kvinnor, så vi måste respektera dem och inte göra det ännu svårare genom att spä på skulden\" Kanske jag skönmålar men det är min minnesbild av det.

    Det var mer ett beslut som var fullt möjligt att ta. Det svåra bestod i allt runtomkring av olika omständigheter.

    Man blev inte definierad som kall heller. Jag tror det spökar idag. En föreställning om att man inte är full av kärlek. Att man är en kylig distanserad person.

    Det är rimligare att man kan sägas ta ansvar. Att man är klok. Att man är varm nog att tänka på alla människor som blir lidande.

    Men återigen. Det är bara du som vet på djupet av din själ vad du vill. Är det välkommet eller ej.


  20. 10
    Skriva lite mer Jag ska skriva lite mer tror jag. På den tiden jag gjorde abort så gjordes en skrapning under bedövning. Man fick lite morfin så att man försvann och sen vaknade man och det var klart. Det var en bra metod tycker jag.

    Sen slarvade jag runt och köpte julklappar dan därpå och det var riktigt dumt för jag fick en livmodersinflammation. Det var jobbigt. Jag riskerade ärrbildningar som kunde sabbat fertiliteten. Jag fick ligga på sjukhus och fick penicillin intramuskulärt vilket gjorde fruktansvärt ont.

    På den tiden fanns inte så starkt skuldklimat kring abort som nu. Det fanns en hemlig sfär runt dem men inte en stark lobby som arbetade mot aborter. Man kände sig inte som en mördare i någras ögon för att tala klarspråk. Mer att man haft sex i en lös förbindelse och varit lätt på foten ugf. Ställt till det.

    Det fanns inte det här att \"det är ett så svårt beslut för alla kvinnor, så vi måste respektera dem och inte göra det ännu svårare genom att spä på skulden\" Kanske jag skönmålar men det är min minnesbild av det.

    Det var mer ett beslut som var fullt möjligt att ta. Det svåra bestod i allt runtomkring av olika omständigheter.

    Man blev inte definierad som kall heller. Jag tror det spökar idag. En föreställning om att man inte är full av kärlek. Att man är en kylig distanserad person.

    Det är rimligare att man kan sägas ta ansvar. Att man är klok. Att man är varm nog att tänka på alla människor som blir lidande.

    Men återigen. Det är bara du som vet på djupet av din själ vad du vill. Är det välkommet eller ej.


  21. Jenny
    #11

    Vilket bra inlägg

    och det är ju precis så det känns när abortmotståndarna sätter igång.. Tack för ditt inlägg!
  22. 11
    Vilket bra inlägg och det är ju precis så det känns när abortmotståndarna sätter igång.. Tack för ditt inlägg!
  23. Christina
    #12

    Men…

    …att få missfall är väl inte ett aktivt val? Jag tycker att det blir väldigt fel att jämställa det med abort. Vore väldigt lätt att dra en parallell till andra sammanhang, men DET skulle väl förmodligen anses som propaganda här. :0/
  24. 12
    Men… …att få missfall är väl inte ett aktivt val? Jag tycker att det blir väldigt fel att jämställa det med abort. Vore väldigt lätt att dra en parallell till andra sammanhang, men DET skulle väl förmodligen anses som propaganda här. :0/
  25. Christina
    #13

    Om det var ett tag sedan…

    …du gjorde abort, kan skillnaderna i attityd delvis ha att göra med att man inte alls talade lika mycket om fostrets tidiga utveckling som man gör idag. Idag är bokhandlen smockfull med böcker om hur mycket fostret kan i vilken vecka, man gör ultraljud både av hälsoskäl och för att det är så \"roligt att se bebisen\" osv. För mig känns det som att \"bebiskulturen\" har ändrat isg väldigt mycket de senaste åren.
  26. 13
    Om det var ett tag sedan… …du gjorde abort, kan skillnaderna i attityd delvis ha att göra med att man inte alls talade lika mycket om fostrets tidiga utveckling som man gör idag. Idag är bokhandlen smockfull med böcker om hur mycket fostret kan i vilken vecka, man gör ultraljud både av hälsoskäl och för att det är så \"roligt att se bebisen\" osv. För mig känns det som att \"bebiskulturen\" har ändrat isg väldigt mycket de senaste åren.
  27. TG
    #14

    Eller hur!

    Jag har själv tecknat fosterutvecklingsbilder som använts på BVC och i en föräldrabok. Hon som beställde dem för barnmorskor och BVC ville ha bilder som gjorde fostret barnlikt så tidigt det bara gick.
    Tanken var att man ska knyta an till barnet redan i magen och bearbeta den nya rollen som förälder.

    Jag var tveksam till det där och sa till henne att det sitter ju kvinnor där som gjort abort också. Det slutade iallafall med att jag gjorde henne till viljes. Tyckte inte jag hade råd att avstå från knäcket. Men det var länge sedan.

    Ser man på bilderna i Mammapraktikan av Leni Söderbergh (?) som finns i handeln idag så vill de suggerera fram samma sak. Där använder man dessutom bilder på frukter som plommon och apelsin för att beskriva storleken dvs för att göra embryot större. Längden stämmer men inte bredden. Den är många gånger för bred.

    Sen ligger det i språket. Du uttrycker det som att fostret leker med sin näsa när man istället skulle kunna beskriva det som att embryot har nervimpulser som gör att armar rör sig, typ.

    Vi ska inte diskutera abort härinne. Men eftersom någon frågade efter erfarenheter och får svar därefter så tyckte jag att mina erfarenheter har sin givna plats. För mig har det varit viktigt att veta att min aktiva vilja är ett ansvarstagande. Jag har en äldre syster som inte fick möjlighet att göra abort och det gick inte bra.

  28. 14
    Eller hur! Jag har själv tecknat fosterutvecklingsbilder som använts på BVC och i en föräldrabok. Hon som beställde dem för barnmorskor och BVC ville ha bilder som gjorde fostret barnlikt så tidigt det bara gick.
    Tanken var att man ska knyta an till barnet redan i magen och bearbeta den nya rollen som förälder.

    Jag var tveksam till det där och sa till henne att det sitter ju kvinnor där som gjort abort också. Det slutade iallafall med att jag gjorde henne till viljes. Tyckte inte jag hade råd att avstå från knäcket. Men det var länge sedan.

    Ser man på bilderna i Mammapraktikan av Leni Söderbergh (?) som finns i handeln idag så vill de suggerera fram samma sak. Där använder man dessutom bilder på frukter som plommon och apelsin för att beskriva storleken dvs för att göra embryot större. Längden stämmer men inte bredden. Den är många gånger för bred.

    Sen ligger det i språket. Du uttrycker det som att fostret leker med sin näsa när man istället skulle kunna beskriva det som att embryot har nervimpulser som gör att armar rör sig, typ.

    Vi ska inte diskutera abort härinne. Men eftersom någon frågade efter erfarenheter och får svar därefter så tyckte jag att mina erfarenheter har sin givna plats. För mig har det varit viktigt att veta att min aktiva vilja är ett ansvarstagande. Jag har en äldre syster som inte fick möjlighet att göra abort och det gick inte bra.

Liknande trådar

  1. Abort eller inte
    By Fundersam nygravid in forum Mammasnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 08:23
  2. Abort eller inte
    By annicaswe in forum _1005 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 18:59
  3. Abort eller inte..
    By anonymt namn in forum Abort
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 21:32
  4. Abort eller inte
    By Så var man hemma ige in forum _0506 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 20:38
  5. Abort eller inte abort...
    By Velar-maja in forum Abort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 20:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar