Fråga om bidrag att vara hemma
Småbarn
  1. Lena
    #1

    Fråga om bidrag att vara hemma

    När det avser Er som vill vara hemma en längre tid med era barn och då få ett bidrag för detta som ska motsvara beloppet som barnet kostar på förskolan minus då det belopp som man betalar i dagisavgift.
    Jag undrar vad för regler som ni vill att det ska vara för detta bidrag.
    Ska man till exempel få ett sådan bidrag när man är en ung förälder som aldrig har jobbat och betalat skatt?
    Eller ska man få bidrag för varje barn man föder och aldrig jobba i mellan barnen?
    En undran bara vad ni tycker om detta med regler runt ett sådan bidrag.
  2. 1
    Fråga om bidrag att vara hemma När det avser Er som vill vara hemma en längre tid med era barn och då få ett bidrag för detta som ska motsvara beloppet som barnet kostar på förskolan minus då det belopp som man betalar i dagisavgift.
    Jag undrar vad för regler som ni vill att det ska vara för detta bidrag.
    Ska man till exempel få ett sådan bidrag när man är en ung förälder som aldrig har jobbat och betalat skatt?
    Eller ska man få bidrag för varje barn man föder och aldrig jobba i mellan barnen?
    En undran bara vad ni tycker om detta med regler runt ett sådan bidrag.
  3. #2

    Tycker det ska vara lika för alla.

    Oavsett om man har jobbat ute innan eller emellan barnen.

    C:a 3000-4000 (obeskattat), och oavsett antal barn. Dvs så länge som man har minst ett barn under en viss ålder - kanske 4 år - så ska man få det, men man ska inte få mera för att man har fler.

    Tycker även att detta belopp ska vara pensionsgrundande. (Inte för att det blir några stora belopp, men för principens skull.)
  4. 2
    Tycker det ska vara lika för alla. Oavsett om man har jobbat ute innan eller emellan barnen.

    C:a 3000-4000 (obeskattat), och oavsett antal barn. Dvs så länge som man har minst ett barn under en viss ålder - kanske 4 år - så ska man få det, men man ska inte få mera för att man har fler.

    Tycker även att detta belopp ska vara pensionsgrundande. (Inte för att det blir några stora belopp, men för principens skull.)
  5. Saga
    #3

    Tycker jag också

    att det ska vara lika alltså.

    Om man jobbar först och sedan får barn, eller om man först får barn och sedan jobbar, ska det behöva vara någon skillnad? I slutänden har de båda jobbat lika mycket.
  6. 3
    Tycker jag också att det ska vara lika alltså.

    Om man jobbar först och sedan får barn, eller om man först får barn och sedan jobbar, ska det behöva vara någon skillnad? I slutänden har de båda jobbat lika mycket.
  7. Emma
    #4

    Saga

    jag håller med om att det inte borde spela någon roll om man jobbar innan barnen eller efter. De flesta får ju ändå barn i en så pass ung ålder att större delen av arbetslivet ligger framför dem.
  8. 4
    Saga jag håller med om att det inte borde spela någon roll om man jobbar innan barnen eller efter. De flesta får ju ändå barn i en så pass ung ålder att större delen av arbetslivet ligger framför dem.
  9. #5

    Ja, precis! Det är inte klokt...

    att det ska gå bara på vad man har tjänat sista året före förlossningen!

    DET säger ju INGENTING om vem som kommer att betala mest skatt under hela arbetslivet!

    Som det är idag så är det (generellt) unga mammor som är förlorarna.
  10. 5
    Ja, precis! Det är inte klokt... att det ska gå bara på vad man har tjänat sista året före förlossningen!

    DET säger ju INGENTING om vem som kommer att betala mest skatt under hela arbetslivet!

    Som det är idag så är det (generellt) unga mammor som är förlorarna.
  11. eva
    #6

    ska man då även få

    ett \"sjukvårdsbidrag\"/månad...och den kostnad man har utöver det får man betala själv, dvs är man frisk så tjänar man på det är man sjuk så kostar det.

    Jag kan liksom omöjligt begripa varför just barnomsorg är något som ska subventioneras till alla. Har man inget behov av barnomsorg så har man inte, man är i allfall emd och betalar via skatten, har man låga kostnader för sjukvård så är man i allfall med och betalar för de som har dyra omkostnader.

    Jag kan inte heller förstå varför man vill ha betalt för att ta hand om sina egna barn (mer än f-penningen & barnbidrag). Att förskolan är subventionerad är ju helt och hållet en samhällsekonomisk apparat för att kunna ha människor i arbete.
  12. 6
    ska man då även få ett \"sjukvårdsbidrag\"/månad...och den kostnad man har utöver det får man betala själv, dvs är man frisk så tjänar man på det är man sjuk så kostar det.

    Jag kan liksom omöjligt begripa varför just barnomsorg är något som ska subventioneras till alla. Har man inget behov av barnomsorg så har man inte, man är i allfall emd och betalar via skatten, har man låga kostnader för sjukvård så är man i allfall med och betalar för de som har dyra omkostnader.

    Jag kan inte heller förstå varför man vill ha betalt för att ta hand om sina egna barn (mer än f-penningen & barnbidrag). Att förskolan är subventionerad är ju helt och hållet en samhällsekonomisk apparat för att kunna ha människor i arbete.
  13. #7

    Men levnadsomkostnader...

    BEHÖVER ju bara vara existensminimum! Vissa har väl inte BEHOV av att bo i villa t ex. Eller av att äta gåslever och dricka champagne.

    Man kan inte jämföra med sjukvård, eftersom den som HAR cancer faktiskt BEHÖVER cancerbehandling - även om den är dyr...

    När det gäller just sjukvården tycker jag faktiskt att det till stor del fungerar som det är tänkt. Även om vissa köper sig förbi köerna på t ex Sophiahemmet. Men det är åtminstone inte SAMHÄLLET som låter vissa gå förbi kön för att de betalat mer skatt sista året innan de blev sjuka, än någon annan...

  14. 7
    Men levnadsomkostnader... BEHÖVER ju bara vara existensminimum! Vissa har väl inte BEHOV av att bo i villa t ex. Eller av att äta gåslever och dricka champagne.

    Man kan inte jämföra med sjukvård, eftersom den som HAR cancer faktiskt BEHÖVER cancerbehandling - även om den är dyr...

    När det gäller just sjukvården tycker jag faktiskt att det till stor del fungerar som det är tänkt. Även om vissa köper sig förbi köerna på t ex Sophiahemmet. Men det är åtminstone inte SAMHÄLLET som låter vissa gå förbi kön för att de betalat mer skatt sista året innan de blev sjuka, än någon annan...

  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8

    Men när ni säger

    att alla ska få samma peng och att den ska täcka existensminimum... vore det inte enklare i så fall att avskaffa de försäkringar som staten hanterar (föräldraförsäkring, sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring) och sedan hänvisa människor till socialkontoret om de inte kan försörja sig när de är hemma av någon anledning.

    Då kan vi ju spara en massa pengar genom att lägga ner stora delar av försäkringskassan och alla behandlas lika utifrån socialnormen i Sverige.
  16. 8
    Men när ni säger att alla ska få samma peng och att den ska täcka existensminimum... vore det inte enklare i så fall att avskaffa de försäkringar som staten hanterar (föräldraförsäkring, sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring) och sedan hänvisa människor till socialkontoret om de inte kan försörja sig när de är hemma av någon anledning.

    Då kan vi ju spara en massa pengar genom att lägga ner stora delar av försäkringskassan och alla behandlas lika utifrån socialnormen i Sverige.
  17. Amalia
    #9

    Ja, det tror jag faktiskt...

    är den enda lösningen om vi ska få ordning på samhällsekonomin igen! Ner i stöpsleven med alla former av ersättningar! Och sedan socialbidraget kvar, som ett skyddsnät, samma för alla.

    TÄNK så mycket vi skulle kunna sänka skatterna då! Och ändå kunna betala av på statsskulden!
  18. 9
    Ja, det tror jag faktiskt... är den enda lösningen om vi ska få ordning på samhällsekonomin igen! Ner i stöpsleven med alla former av ersättningar! Och sedan socialbidraget kvar, som ett skyddsnät, samma för alla.

    TÄNK så mycket vi skulle kunna sänka skatterna då! Och ändå kunna betala av på statsskulden!
  19. Maria
    #10

    Jag tycker inte man ska få något sådant bidrag överhuvudtaget. Det finns redan för mycket bidrag som det är idag.

    Tycker det är skrattretande att vissa tycker att de ska ha det eftersom de inte får del av pengarna som staten betalar för förskolan.
    Tänk om alla resonerade så! Jag går te.x aldrig till biblioteket utan köper de böckerna jag vill ha. Minns inte när jag var på en allmän lekplats sist utan har valt att bygga en egen i trädgården.
    Inte står jag och hojtar om att jag vill ha tillbaks skattepengar för att jag inte utnyttjar allt som staten subventionerar.
  20. 10
    Nä Jag tycker inte man ska få något sådant bidrag överhuvudtaget. Det finns redan för mycket bidrag som det är idag.

    Tycker det är skrattretande att vissa tycker att de ska ha det eftersom de inte får del av pengarna som staten betalar för förskolan.
    Tänk om alla resonerade så! Jag går te.x aldrig till biblioteket utan köper de böckerna jag vill ha. Minns inte när jag var på en allmän lekplats sist utan har valt att bygga en egen i trädgården.
    Inte står jag och hojtar om att jag vill ha tillbaks skattepengar för att jag inte utnyttjar allt som staten subventionerar.
  21. Maria
    #11

    Ja

    Men då tycker jag man skulle få dessa pengar även om man äger en bil, sin lägenhet eller hus.
    För annars skulle ju bara folk i hyresrätt ha råd att skaffa barn och de flesta villorna ägs ju av banken ändå!
  22. 11
    Ja Men då tycker jag man skulle få dessa pengar även om man äger en bil, sin lägenhet eller hus.
    För annars skulle ju bara folk i hyresrätt ha råd att skaffa barn och de flesta villorna ägs ju av banken ändå!
  23. bella
    #12

    jag tycker

    att arbetslivet ska förändras så att man inte behöver ha barn på dagis så länge eller inte alls.
    Om pappan jobbar 6-12.30 = 6 timmar och mamman
    13 - 20.30 = 7 timmar så behöver inte barnet vara på dagis men föräldrarna kan ändå arbeta ganska mycket om än inte full tid men det kan fyllas ut med föräldrapeng och dessutom bortfaller dagisavgiftskostnaden för familjen.

    Senare när barnet blir äldre kan föräldrarna förlänga arbetstiden och barnet kan vara någon timme på dagis men slipper de långa dagarna.
  24. 12
    jag tycker att arbetslivet ska förändras så att man inte behöver ha barn på dagis så länge eller inte alls.
    Om pappan jobbar 6-12.30 = 6 timmar och mamman
    13 - 20.30 = 7 timmar så behöver inte barnet vara på dagis men föräldrarna kan ändå arbeta ganska mycket om än inte full tid men det kan fyllas ut med föräldrapeng och dessutom bortfaller dagisavgiftskostnaden för familjen.

    Senare när barnet blir äldre kan föräldrarna förlänga arbetstiden och barnet kan vara någon timme på dagis men slipper de långa dagarna.
  25. Ida
    #13

    Men hur naiv får man bli??

    Tror du att alla har jobbet runt hörnet och hinner hem på 5 min? Min sambo har 3 timmars pendling dagligen, tur och retur.

    Och vem orkar gå upp kl 04:00, jobba (alla är inte kontorsråttor utan har fysiskt krävande jobb) och sen ta hand om barnen ända till kl 20:30-21:00 på kvällen?
  26. 13
    Men hur naiv får man bli?? Tror du att alla har jobbet runt hörnet och hinner hem på 5 min? Min sambo har 3 timmars pendling dagligen, tur och retur.

    Och vem orkar gå upp kl 04:00, jobba (alla är inte kontorsråttor utan har fysiskt krävande jobb) och sen ta hand om barnen ända till kl 20:30-21:00 på kvällen?
  27. Ida
    #14

    Hann inte skriva färdigt...

    ...dessutom, hur ska ett sånt förhållande överleva om man aldrig har tid att träffas och umgås på vardagarna???

    Nä, så sklle jag aldrig vilja jobba!
  28. 14
    Hann inte skriva färdigt... ...dessutom, hur ska ett sånt förhållande överleva om man aldrig har tid att träffas och umgås på vardagarna???

    Nä, så sklle jag aldrig vilja jobba!
  29. Co
    #15

    Framförallt kvinnor

    kommer ut i arbetslivet. Jämställdhet. Hur många män är hemma på heltid med sina barn?
  30. 15
    Framförallt kvinnor kommer ut i arbetslivet. Jämställdhet. Hur många män är hemma på heltid med sina barn?
  31. Amalia
    #16

    Men herregud

    OM något händer så att man inte kan betala för villan själv, så får man väl sälja villan, ja! Så har det väl alltid varit? Tycker det har blivit en konstig attityd nu, att om man har skaffat sig en viss standard så ska man vara garanterad den standarden livet ut på andras bekostnad - utan att arbeta?

    Så var ju inte tanken med A-kassan, t.ex.. Den skulle vara en OMSTÄLLNINGSFÖRSÄKRING, så att man kunde just sälja huset och anpassa sig till den ekonomi som man måste ha som arbetslös...

    Om man jämför med bostadsbidragen, igen, så får man bara bostadsbidrag i sex månader på den gamla nivån, om barnet skulle dö. Trots att detta väl är nästan det hemskaste som kan hända en människa, så förväntas man klara av att skaffa en mindre bostad anpassad till ett barnlöst par på den tiden.

    Men om man blir arbetslös, som är en MINDRE livshändelse, så ska man kunna bo kvar i den dyra bostaden i åratal!
  32. 16
    Men herregud OM något händer så att man inte kan betala för villan själv, så får man väl sälja villan, ja! Så har det väl alltid varit? Tycker det har blivit en konstig attityd nu, att om man har skaffat sig en viss standard så ska man vara garanterad den standarden livet ut på andras bekostnad - utan att arbeta?

    Så var ju inte tanken med A-kassan, t.ex.. Den skulle vara en OMSTÄLLNINGSFÖRSÄKRING, så att man kunde just sälja huset och anpassa sig till den ekonomi som man måste ha som arbetslös...

    Om man jämför med bostadsbidragen, igen, så får man bara bostadsbidrag i sex månader på den gamla nivån, om barnet skulle dö. Trots att detta väl är nästan det hemskaste som kan hända en människa, så förväntas man klara av att skaffa en mindre bostad anpassad till ett barnlöst par på den tiden.

    Men om man blir arbetslös, som är en MINDRE livshändelse, så ska man kunna bo kvar i den dyra bostaden i åratal!
  33. Amalia
    #17

    Jo, men de saker du nämner...

    (bibliotek och lekplatser) kostar ändå så försvinnande lite per skalle jämfört med en dagisplats (som kostar samhället c:a 7000 kronor per barn UTÖVER det som föräldrarna betalar).
  34. 17
    Jo, men de saker du nämner... (bibliotek och lekplatser) kostar ändå så försvinnande lite per skalle jämfört med en dagisplats (som kostar samhället c:a 7000 kronor per barn UTÖVER det som föräldrarna betalar).
  35. :-)
    #18

    Så du erkänner...

    att du vill ha barnen på dagis för att du inte orkar ta hand om dem själv?!
  36. 18
    Så du erkänner... att du vill ha barnen på dagis för att du inte orkar ta hand om dem själv?!
  37. Ida
    #19

    Lägg av!

    Det har jag inte alls sagt! Nu talade jag om sättet att jobba på, jag skulle inte vilja gå om min sambo varenda dag då skulle vi ju aldrig ses och hur bra är det för ett förhållande i längden???
  38. 19
    Lägg av! Det har jag inte alls sagt! Nu talade jag om sättet att jobba på, jag skulle inte vilja gå om min sambo varenda dag då skulle vi ju aldrig ses och hur bra är det för ett förhållande i längden???
  39. :-)
    #20

    Citerar:

    \"och sen ta hand om barnen ända till kl 20:30-21:00 på kvällen?\" skrev du ju? Mer praktiskt att ha dem på dagis långa dagar, va?!
  40. 20
    Citerar: \"och sen ta hand om barnen ända till kl 20:30-21:00 på kvällen?\" skrev du ju? Mer praktiskt att ha dem på dagis långa dagar, va?!
Sidan 1 av 15 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Måste alla bidrag vARa i kvälmatchen?
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 20:51
  2. En fråga om CSN-bidrag
    By Maria m. 3 gullungar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 09:29
  3. Hemma med bidrag?
    By Achelois in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:15
  4. Fråga om underhållsstöd/bidrag
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 21:06
  5. En till bo.bidrag fråga.
    By fialotta in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 08:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar