Ni är gulliga ni men...
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Ni är gulliga ni men...

    sedan om det var modigt, smart eller enbart korkat att \"lämna ut\" sig så här det får väl framtiden visa :-)

    Jag funderade på det ett tag. Hur smart är det att skriftligen erkänna att man inte klarar av allt som ALLA andra :-), att man kan flippa ur fullständigt på de två sötaste och goaste varelser på den här sidan världen, att man måste prata med någon utomstående för att fungera på ett optimalt sätt och ta hand om sig och sin familj på bästa sätt något som ALLA kan bara genom att blinka :-P ....ja helt enkelt erkänna att man emellanåt bara inte orkar mer, inte vill se en enda unge på flera timmar/veckor :-) och ibland blir helt tokig på det ständiga klängandet, eviga behovet och törstar efter egen, vuxen, kvalitativ, intelligenskrävande, icke intelligenskrävande tid.....

    Caroline: det var egentligen inga generella ändringar, bara sådant som behövs i vår familj
    Ballerina: Jag lider med dig, 7 veckor med sjuk liten kille som blir gnälligare för var dag kan jag mycket väl tänka mig, det INTE kul....

    Kram tillbax till er alla :-)
  2. 1
    Ni är gulliga ni men... sedan om det var modigt, smart eller enbart korkat att \"lämna ut\" sig så här det får väl framtiden visa :-)

    Jag funderade på det ett tag. Hur smart är det att skriftligen erkänna att man inte klarar av allt som ALLA andra :-), att man kan flippa ur fullständigt på de två sötaste och goaste varelser på den här sidan världen, att man måste prata med någon utomstående för att fungera på ett optimalt sätt och ta hand om sig och sin familj på bästa sätt något som ALLA kan bara genom att blinka :-P ....ja helt enkelt erkänna att man emellanåt bara inte orkar mer, inte vill se en enda unge på flera timmar/veckor :-) och ibland blir helt tokig på det ständiga klängandet, eviga behovet och törstar efter egen, vuxen, kvalitativ, intelligenskrävande, icke intelligenskrävande tid.....

    Caroline: det var egentligen inga generella ändringar, bara sådant som behövs i vår familj
    Ballerina: Jag lider med dig, 7 veckor med sjuk liten kille som blir gnälligare för var dag kan jag mycket väl tänka mig, det INTE kul....

    Kram tillbax till er alla :-)
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Men du

    ALLA andra. Jag tror att vi gör ett misstag när vi tänker på vad alla andra klarar av. För mamma 1 bakar, mamma 2 städar och håller perfekt ordning hemma, mamma 3 jobbar järnet, mamma 4 är en massa med sitt eller sina barn, mamma 5 håller alla sociala kontakter vid liv och mamma 6 är en fantastisk partner och orkar och vill ha sex minst fyra ggr i veckan, mamma 7 åker och simmar och hittar på andra utflykter hela tiden. Man kan inte göra allt det där. Man kan inte jämföra sig med alla andra mammor på en gång. Tänk lite till och du kommer säkert på att ALLA inte gör ALLT. Jag är tex ingen hjältinna på städningen, det kommer på sjunde plats. Lägg till att läsa en bok, fixa med hus eller lägenhet, köpa alla j***a presenter, egentligen tycker jag att det är kul men ibland känns det som om jag lägger 80% (mat borträknat) av all shopping på presenter till folk som fyller år i tid och otid. Ibland blir det en belastning. OCh en bil eller en cykel, vattna blommor, betala räkningar, no shit att man inte hinner eller orkar.

    Vem här är perfekt tror du? Jag skulle vilja se den som svarar på det här självmant och säger att de hinner allt och mår bra och sover gott och tillräckligt om nätterna. Någon? Jag kommer på studiebesök sen ;)

    Jag mår egentligen skit, men har hittills inte orkat tracka alla här med det ;) Inte för att jag känner mig trackad av ditt inlägg, men du kanske fattar...

    Stor kram i alla fall. Tycker att du verkar ha det skittufft med tanke på hur lite N verkar ställa upp hemma. På något sätt så tar det väl ut sin rätt och att kontakta en kurator i det läget är väl mycket klokt gjort tycker jag! Man kan inte lösa allt själv!
  4. 2
    Men du ALLA andra. Jag tror att vi gör ett misstag när vi tänker på vad alla andra klarar av. För mamma 1 bakar, mamma 2 städar och håller perfekt ordning hemma, mamma 3 jobbar järnet, mamma 4 är en massa med sitt eller sina barn, mamma 5 håller alla sociala kontakter vid liv och mamma 6 är en fantastisk partner och orkar och vill ha sex minst fyra ggr i veckan, mamma 7 åker och simmar och hittar på andra utflykter hela tiden. Man kan inte göra allt det där. Man kan inte jämföra sig med alla andra mammor på en gång. Tänk lite till och du kommer säkert på att ALLA inte gör ALLT. Jag är tex ingen hjältinna på städningen, det kommer på sjunde plats. Lägg till att läsa en bok, fixa med hus eller lägenhet, köpa alla j***a presenter, egentligen tycker jag att det är kul men ibland känns det som om jag lägger 80% (mat borträknat) av all shopping på presenter till folk som fyller år i tid och otid. Ibland blir det en belastning. OCh en bil eller en cykel, vattna blommor, betala räkningar, no shit att man inte hinner eller orkar.

    Vem här är perfekt tror du? Jag skulle vilja se den som svarar på det här självmant och säger att de hinner allt och mår bra och sover gott och tillräckligt om nätterna. Någon? Jag kommer på studiebesök sen ;)

    Jag mår egentligen skit, men har hittills inte orkat tracka alla här med det ;) Inte för att jag känner mig trackad av ditt inlägg, men du kanske fattar...

    Stor kram i alla fall. Tycker att du verkar ha det skittufft med tanke på hur lite N verkar ställa upp hemma. På något sätt så tar det väl ut sin rätt och att kontakta en kurator i det läget är väl mycket klokt gjort tycker jag! Man kan inte lösa allt själv!
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    Jodå

    Eller alltså - *KRAM* Jag tror mig förstå lite hur du känner. Jag outade ju mig i höstas, så har har du iaf en till som inte heller klarar av allt det som \"alla andra gör\". Eller stopp nu, nej just det, \"alla andra\" klarar inte heller av allt. Fast det känns så, så är det ju inte så. Fast det är jobbigt att erkänna för sig själv att man inte gör det. Kram igen!

    Jag tycker att du är jäteduktig som uppmärksammar hur du mår nu och försöker göra något åt det. Du kommer lyckas galant med din styrka samt stöd från familjen men även av oss här!

    Stor kram!

  6. 3
    Jodå Eller alltså - *KRAM* Jag tror mig förstå lite hur du känner. Jag outade ju mig i höstas, så har har du iaf en till som inte heller klarar av allt det som \"alla andra gör\". Eller stopp nu, nej just det, \"alla andra\" klarar inte heller av allt. Fast det känns så, så är det ju inte så. Fast det är jobbigt att erkänna för sig själv att man inte gör det. Kram igen!

    Jag tycker att du är jäteduktig som uppmärksammar hur du mår nu och försöker göra något åt det. Du kommer lyckas galant med din styrka samt stöd från familjen men även av oss här!

    Stor kram!

  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    Men HALLÅ!!!

    ALLA klarar inte av det!!!! Människa! Tro inte för en sekund att du är ensam!!

    Tror du det är naturligt för en mamma att ha hand om barn 24 timmar om dygnet? Eller lämna bort dem 8-9 h per dag för jobb?
    Eller tror du det är naturligt att ha barnen springande kring benen hela dagarna med äldre syskon, mamma, styvmor, kusiner... som underhåller?!

    Du är ICKE ensam! Jag har passerat en kurator OCH två psykologer sedan Emelina föddes. Slå det först du! ;)
    Har även klarat av en akut sjukskrivning via psykakuten. Så nu är vi iaf två som lämnat ut oss.

    Kram vännen!!
  8. 4
    Men HALLÅ!!! ALLA klarar inte av det!!!! Människa! Tro inte för en sekund att du är ensam!!

    Tror du det är naturligt för en mamma att ha hand om barn 24 timmar om dygnet? Eller lämna bort dem 8-9 h per dag för jobb?
    Eller tror du det är naturligt att ha barnen springande kring benen hela dagarna med äldre syskon, mamma, styvmor, kusiner... som underhåller?!

    Du är ICKE ensam! Jag har passerat en kurator OCH två psykologer sedan Emelina föddes. Slå det först du! ;)
    Har även klarat av en akut sjukskrivning via psykakuten. Så nu är vi iaf två som lämnat ut oss.

    Kram vännen!!
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Men Anja, det var just det

    jag ville säga med ALLA.

    Jag vet att inte ALLA kan allt, men ibland när allt känns jobbigt så är det just så man _känner_ även om jag ju mycket väl vet att det inte är så!

    Jag ville mest peka på hur man(läs:jag) tänker ibland när jag deppar ihop över en katastrofal dag med gnäll och kink och att jag nog tror mig veta att det är fler som fungerar som mig, eller?

    Kram till dig, jag hoppas att även du får må bättre snart och att mitt inlägg inte retar för mycket.
    Jag planerar inte att skriva mer om saken, jag ville bara lätta MITT hjärta och nu är det gjort.
    Kram
  10. 5
    Men Anja, det var just det jag ville säga med ALLA.

    Jag vet att inte ALLA kan allt, men ibland när allt känns jobbigt så är det just så man _känner_ även om jag ju mycket väl vet att det inte är så!

    Jag ville mest peka på hur man(läs:jag) tänker ibland när jag deppar ihop över en katastrofal dag med gnäll och kink och att jag nog tror mig veta att det är fler som fungerar som mig, eller?

    Kram till dig, jag hoppas att även du får må bättre snart och att mitt inlägg inte retar för mycket.
    Jag planerar inte att skriva mer om saken, jag ville bara lätta MITT hjärta och nu är det gjort.
    Kram
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Jag skrattar inte åt dina besvär

    men jag kan säga att det där ALLA här uppe är typ inget! Oj oj, hemmet ser ut som skräck, det är väl ett år sedan jag bakade sist. Vi skriker åt varandra lite då och då, barnen har inte många rena strumpor i nuläget (måste tvätta) Diskbänken ser ut som skrutt, har haft sex 3 ggr det senaste halvåret, studierna är fulla med restuppgifter. Jag orkar inte gå ner i vikt fast jag borde för att må bra osv osv! Så det där alla tror jag nog att du skall försöka glömma, för det är ingen realistisk verklighetsbild. Det finns ett fåtal \"kompletta\" Människor, eller iaf som kan framstå som så i ens egna ögon, men dem är nog långt ifrån kompletta!
    KRAMAR till dig och förhoppningar om ett välmående inom en snar framtid!
  12. 6
    Jag skrattar inte åt dina besvär men jag kan säga att det där ALLA här uppe är typ inget! Oj oj, hemmet ser ut som skräck, det är väl ett år sedan jag bakade sist. Vi skriker åt varandra lite då och då, barnen har inte många rena strumpor i nuläget (måste tvätta) Diskbänken ser ut som skrutt, har haft sex 3 ggr det senaste halvåret, studierna är fulla med restuppgifter. Jag orkar inte gå ner i vikt fast jag borde för att må bra osv osv! Så det där alla tror jag nog att du skall försöka glömma, för det är ingen realistisk verklighetsbild. Det finns ett fåtal \"kompletta\" Människor, eller iaf som kan framstå som så i ens egna ögon, men dem är nog långt ifrån kompletta!
    KRAMAR till dig och förhoppningar om ett välmående inom en snar framtid!
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7

    hej

    Tack
    Jag hoppas att du känner dig bättre nu! :-)
    Hur är det med din lillskrutta, mår hon bra?
  14. 7
    hej Tack
    Jag hoppas att du känner dig bättre nu! :-)
    Hur är det med din lillskrutta, mår hon bra?
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8

    Nej då

    Jag vet att inte \"alla\" kan, läs mitt svar till Anja.
    Jag hoppas att du är nöjd med den kurator/psykolog du träffat och att du känner dig bättre nu
    Kram
  16. 8
    Nej då Jag vet att inte \"alla\" kan, läs mitt svar till Anja.
    Jag hoppas att du är nöjd med den kurator/psykolog du träffat och att du känner dig bättre nu
    Kram
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Hej

    Jag vet att inte \"alla\" kan, läs mitt svar till Anja, kanske skrev jag lite otydligt, jag trodde mina smileysar(ok kan inte stava) skulle visa hur jag menade :-)

    Diskbänken _ska_ väl se ut som skrutt och stryktvätten _ska_ väl hänga i vardagsrmmet i flera veckor, så har ivarjefall vi det :-D
  18. 9
    Hej Jag vet att inte \"alla\" kan, läs mitt svar till Anja, kanske skrev jag lite otydligt, jag trodde mina smileysar(ok kan inte stava) skulle visa hur jag menade :-)

    Diskbänken _ska_ väl se ut som skrutt och stryktvätten _ska_ väl hänga i vardagsrmmet i flera veckor, så har ivarjefall vi det :-D
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Läste ditt inlägg nedan

    och jag tycker att det är så himla starkt gjort av dig att erkänna att du behöver hjälp och att faktiskt se till att få den också. Alla behöver vi hjälp på ett eller annat sätt men jag har tur att ha en man som tar lika mycket ansvar som jag samt gott om tillgängliga släktingar för avlastning. Jag får alltså redan den hjälp jag (vi) behöver och därför hör du inte mig \"klaga\" lika mycket här inne. Vad jag däremot ständigt tampas med är det dåliga samvetet över att jag inte tillbringar tillräckligt mycket tid tillsammans med Axel så jag tror aldrig att man blir riktigt nöjd med sig själv och sin roll som mamma, yrkeskvinna och fru. Och du - vad är sex förresten? Något man gör i barnavlande syfte och sedan kan det vara bra med den biten ;-)
  20. 10
    Läste ditt inlägg nedan och jag tycker att det är så himla starkt gjort av dig att erkänna att du behöver hjälp och att faktiskt se till att få den också. Alla behöver vi hjälp på ett eller annat sätt men jag har tur att ha en man som tar lika mycket ansvar som jag samt gott om tillgängliga släktingar för avlastning. Jag får alltså redan den hjälp jag (vi) behöver och därför hör du inte mig \"klaga\" lika mycket här inne. Vad jag däremot ständigt tampas med är det dåliga samvetet över att jag inte tillbringar tillräckligt mycket tid tillsammans med Axel så jag tror aldrig att man blir riktigt nöjd med sig själv och sin roll som mamma, yrkeskvinna och fru. Och du - vad är sex förresten? Något man gör i barnavlande syfte och sedan kan det vara bra med den biten ;-)
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    en god gärning!

    det var bra för dig att få skriva, samtidigt som du nog gjorde en god gärning för många. JAg tror många som läste ditt inlägg tänkte \"så känner jag också ibland\". Kanske också fler vågar berätta om hur dom egentligen har det? Kram
  22. 11
    en god gärning! det var bra för dig att få skriva, samtidigt som du nog gjorde en god gärning för många. JAg tror många som läste ditt inlägg tänkte \"så känner jag också ibland\". Kanske också fler vågar berätta om hur dom egentligen har det? Kram
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12

    Jag

    missuppfattade det. Och snart har du mess! Jag känner också så ibland, det är inte det. Men lite logiska resonemang om hur det funkar hjälper mig när det känns jobbigt. Och då känns det mindre jobbigt.
  24. 12
    Jag missuppfattade det. Och snart har du mess! Jag känner också så ibland, det är inte det. Men lite logiska resonemang om hur det funkar hjälper mig när det känns jobbigt. Och då känns det mindre jobbigt.

Liknande trådar

  1. Gulliga Ni...
    By Pia med Nea in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 19:37
  2. Min gulliga gulliga bvc-tant..
    By K-line in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 07:45
  3. Gud vad ni är gulliga!
    By blixten80 in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 21:19
  4. Vad gulliga ni är!
    By fia_ in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:30
  5. Men vad gulliga ni är då. =)
    By dmed3 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 09:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar