hur får man honom att äta?
  1. johanna m fabian o felix
    #1

    hur får man honom att äta?

    Hej, Vår 3-åring har strulat med maten ett bra tag nu och vi har försökt få i honom mat med det ena trickset efter det andra, men det går knappt. Han äter bra på dagis säger de, men han går bara där 15 timmar i veckan så det blir ju inte så mycket mat han får där. Frukost är inga problem för han gillar mackor och flingor, men lunch och middag är megastruligt. Hur gör ni?
  2. 1
    hur får man honom att äta? Hej, Vår 3-åring har strulat med maten ett bra tag nu och vi har försökt få i honom mat med det ena trickset efter det andra, men det går knappt. Han äter bra på dagis säger de, men han går bara där 15 timmar i veckan så det blir ju inte så mycket mat han får där. Frukost är inga problem för han gillar mackor och flingor, men lunch och middag är megastruligt. Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Mat på pinne

    En dag är ju inga problem. Barn dör inte av att vara hungriga men även jag har en matvägrare deluxe så efter ett tag är man ju desperat.
    Jag lagar aldrig extraspeciell mat till honom, MEN jag har hittat ett tips som funkar: Mat på pinne. Pastapinne, köttbullspinne, fiskpinnspinne, köttfärsbiffpionne etc. Allt på pinne går ner i mkt större mängder än han annars skulle göra.
    Sen har vi en matdag i veckan som är avvikt åt hans favvomat så att han iaf har nån slags grund att matvägra på.

    Skitjobbigt och jag lider med dig. Här är mackor inte gott utan han lever mest på ris, pasta, soppa och kyckling. idag har han dock fyllt på lagren med 15 köttbullar till lunch (plus pasta) och två stora skålar fisksoppa till kvällsmat så jag kommer somna lugnt ikväll
  4. 2
    Mat på pinne En dag är ju inga problem. Barn dör inte av att vara hungriga men även jag har en matvägrare deluxe så efter ett tag är man ju desperat.
    Jag lagar aldrig extraspeciell mat till honom, MEN jag har hittat ett tips som funkar: Mat på pinne. Pastapinne, köttbullspinne, fiskpinnspinne, köttfärsbiffpionne etc. Allt på pinne går ner i mkt större mängder än han annars skulle göra.
    Sen har vi en matdag i veckan som är avvikt åt hans favvomat så att han iaf har nån slags grund att matvägra på.

    Skitjobbigt och jag lider med dig. Här är mackor inte gott utan han lever mest på ris, pasta, soppa och kyckling. idag har han dock fyllt på lagren med 15 köttbullar till lunch (plus pasta) och två stora skålar fisksoppa till kvällsmat så jag kommer somna lugnt ikväll
  5. Sanna med Paula & Simon
    #3

    Man gör ingenting

    Tro mig man gör absolut ingenting. För att man ska inte truga dom med maten. Vill han inte så vill han inte. Hade han varit hungrig så hade han ätit. Han får i sig vad han behöver. Men om han gillar mackor och flingor så låt han äta de till lunch någon dag. Är själv uppvuxen med ett evigt tjatande om att jag ska och måste äta och ät upp allt! Inget roligt alls. Men du ska se att de vänder snart. Sådant brukar gå i vågor.
  6. 3
    Man gör ingenting Tro mig man gör absolut ingenting. För att man ska inte truga dom med maten. Vill han inte så vill han inte. Hade han varit hungrig så hade han ätit. Han får i sig vad han behöver. Men om han gillar mackor och flingor så låt han äta de till lunch någon dag. Är själv uppvuxen med ett evigt tjatande om att jag ska och måste äta och ät upp allt! Inget roligt alls. Men du ska se att de vänder snart. Sådant brukar gå i vågor.
  7. MiaKL m Samuel-03,bf 26/3
    #4

    Vi har låtit det vara...

    vi serverar mat till honom, frågar vad han vill ha på tallriken, han får äta det han vill äta och när han är klar om så det är 0 tuggor eller megaportion som han har fått i sig så får han gå från bordet.

    Det har varit ett tag då han har ätit dåligt men nu börjar han äta bättre igen.

    Visseligen så har vi alltid gett honom välling innan läggdags så vi vet att han får i sig näring på det sättet.

    Det har även varit perioder då vi har erbjudit honom köttbullar typ hela tiden för det har han ätit men det har även varit perioder då han inte har ätit ens det.

    Så summa summarum, erbjud honom mat, gör ingen stor affär av att han inte äter utan det släpper så småningom.

    Märker ni av att han har dålig energi, otålig mm så kanske ni kan lägga in fler mellanmål istället för mat. Ex har vi någon gång gett en halv flaska välling och då äter han maten bättre.

    Lycka till.
  8. 4
    Vi har låtit det vara... vi serverar mat till honom, frågar vad han vill ha på tallriken, han får äta det han vill äta och när han är klar om så det är 0 tuggor eller megaportion som han har fått i sig så får han gå från bordet.

    Det har varit ett tag då han har ätit dåligt men nu börjar han äta bättre igen.

    Visseligen så har vi alltid gett honom välling innan läggdags så vi vet att han får i sig näring på det sättet.

    Det har även varit perioder då vi har erbjudit honom köttbullar typ hela tiden för det har han ätit men det har även varit perioder då han inte har ätit ens det.

    Så summa summarum, erbjud honom mat, gör ingen stor affär av att han inte äter utan det släpper så småningom.

    Märker ni av att han har dålig energi, otålig mm så kanske ni kan lägga in fler mellanmål istället för mat. Ex har vi någon gång gett en halv flaska välling och då äter han maten bättre.

    Lycka till.

Liknande trådar

  1. Vad ska jag ge honom?
    By MissW in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 19:25
  2. jag tog honom..
    By ameliana in forum Sex & erotik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 13:21
  3. fan ta honom!!
    By Erika.m.3gullungar in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 13:14
  4. Vad är det med honom?
    By trött in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 23:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar