Särskola?
Hjärnskador
  1. Jeppes mamma
    #1

    Särskola?

    Så ska min lille kille börja skolan till hösten. Men var ska han gå? Frågat på hab men bara fått svävande svar. Han kan inte prata(tecknar några ord), går inte, är som en 1 åring i utvecklingen. Var ska jag vända mig för att få svar?
    Jag vill inte att han ska gå i en \"vanlig\" klass, eftersom han inte har något utbyte av det. Någon som är eller har varit i samma sits?
  2. 1
    Särskola? Så ska min lille kille börja skolan till hösten. Men var ska han gå? Frågat på hab men bara fått svävande svar. Han kan inte prata(tecknar några ord), går inte, är som en 1 åring i utvecklingen. Var ska jag vända mig för att få svar?
    Jag vill inte att han ska gå i en \"vanlig\" klass, eftersom han inte har något utbyte av det. Någon som är eller har varit i samma sits?
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Känns som

    specialskola vore något för din son. Har dock ingen egen erfarenhet av det. Ta kontakt med din kommun.
  4. 2
    Känns som specialskola vore något för din son. Har dock ingen egen erfarenhet av det. Ta kontakt med din kommun.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Förskolekonsulenten

    och psykologen på hab drog skollasset åt oss. Det blev så att Calle inte gick 6-års utan var kvar ett år till på dagis. Efter det började han grundsärskolan. Träningsskola kanske? Får du ingen hjälp av hab tycker jag du ringer särskolerektorn i din kommun och kollar hur du ska gå tillväga.
  6. 3
    Förskolekonsulenten och psykologen på hab drog skollasset åt oss. Det blev så att Calle inte gick 6-års utan var kvar ett år till på dagis. Efter det började han grundsärskolan. Träningsskola kanske? Får du ingen hjälp av hab tycker jag du ringer särskolerektorn i din kommun och kollar hur du ska gå tillväga.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    En sak till...

    vänta inte för länge, ta tag i detta nu, vi är redan inne i mars. Det tar tid när det gäller skolan, är vår erfarenhet.
  8. 4
    En sak till... vänta inte för länge, ta tag i detta nu, vi är redan inne i mars. Det tar tid när det gäller skolan, är vår erfarenhet.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Tack maria!

    Träningsskola menade jag ju;-)
  10. 5
    Tack maria! Träningsskola menade jag ju;-)
  11. Jeppes mamma
    #6

    Tack för hjälpen.=)

    Har pratat med rektorn på förskolan idag och det finns möjligheter för sonen att gå kvar där ett år. Dom hade redan diskuterat det som en möjlighet för oss am vi ville. Sen blir det nog träningsskola. Och det ska göras en utvecklingsbedömning i april på honom oxå. Tack för er hjälp.
  12. 6
    Tack för hjälpen.=) Har pratat med rektorn på förskolan idag och det finns möjligheter för sonen att gå kvar där ett år. Dom hade redan diskuterat det som en möjlighet för oss am vi ville. Sen blir det nog träningsskola. Och det ska göras en utvecklingsbedömning i april på honom oxå. Tack för er hjälp.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Låter bra!

    Utvecklingsbedömning hör väl till standardproceduren innan skolstart. Det var där sonens autismstörning upptäcktes. Att det var något \"vajsing\" hade vi märkt innan, men inte kunnat sätta fingret på.

    Lycka till!
  14. 7
    Låter bra! Utvecklingsbedömning hör väl till standardproceduren innan skolstart. Det var där sonens autismstörning upptäcktes. Att det var något \"vajsing\" hade vi märkt innan, men inte kunnat sätta fingret på.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. särskola
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 06:14
  2. särskola
    By anonymt namn in forum Utvecklingshämning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 16:46
  3. särskola
    By Stödet in forum Hjärnskador
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 23:21
  4. Särskola
    By Safiren in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 19:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar