Min son har nässond
Sond- & knappmatning
  1. tabita
    #1

    Min son har nässond

    och jag hittar inget forum någonstans för sådana som oss. Jag startade en tråd på en annan sida, men den \"dog\". Var finns alla som har nässond? Ibland känns det som det bara är vi. Oftast verkar det vara så att prematurer som sondmatas klarar sig utan runt v 40.

    Min son är 8 månader, väger 6400 gram. Kräks mycket så jag blir galen. Känns inte som jag kan ta med honom någonstans eftersom han kräks sådana mängder. Soffor, mattor för att inte tala om mellanrummen i vissa brädgolv...

    Det känns som att han åt bättre för ett par månader sedan. De få dagar vi provat utan sond äter han 200-350 ml (gröt, yoghurt, olika puréer). Med sond äter han mycket mindre. Flaskan är inte populär.

    Det känns som att jag skulle kunna göra mycket mer för honom, men hur? Och hur orka? Hur jobbigt kan det vara att ha själva sonden nerstucken? Hur länge ska man dra ut på det här? Har hört om något enstaka fall som haft nässond i 3 år. Varför får vissa peg eller knapp och andra inte? Jag vill inte ha något alls, men undrar om sonden verkligen är det bästa för honom. Känner mig ensam om detta.
  2. 1
    Min son har nässond och jag hittar inget forum någonstans för sådana som oss. Jag startade en tråd på en annan sida, men den \"dog\". Var finns alla som har nässond? Ibland känns det som det bara är vi. Oftast verkar det vara så att prematurer som sondmatas klarar sig utan runt v 40.

    Min son är 8 månader, väger 6400 gram. Kräks mycket så jag blir galen. Känns inte som jag kan ta med honom någonstans eftersom han kräks sådana mängder. Soffor, mattor för att inte tala om mellanrummen i vissa brädgolv...

    Det känns som att han åt bättre för ett par månader sedan. De få dagar vi provat utan sond äter han 200-350 ml (gröt, yoghurt, olika puréer). Med sond äter han mycket mindre. Flaskan är inte populär.

    Det känns som att jag skulle kunna göra mycket mer för honom, men hur? Och hur orka? Hur jobbigt kan det vara att ha själva sonden nerstucken? Hur länge ska man dra ut på det här? Har hört om något enstaka fall som haft nässond i 3 år. Varför får vissa peg eller knapp och andra inte? Jag vill inte ha något alls, men undrar om sonden verkligen är det bästa för honom. Känner mig ensam om detta.
  3. S med E
    #2

    hej

    Min dotter hade nässond från och till i ett halvår. Hon var inte prematur men vägde bara 2100 g när hon föddes, och hade dessutom en medfödd missbildning som gjorde det omöjligt för henna att använda nappflaska.
    Hon kräktes mängder i början, men det stabiliserades när hon var ca nio månader.

    Vi hade många vårdkontakter men oerhört svårt att få någon riktig vägledning. Ibland känns det som att svaret på frågan varför vissa får PEG/knapp och andra inte är att det beror på vart man bor, vem man råkar träffa på och vilken dagsform man då har som förälder.

    Läs svaren till Anna med lilla A längre ner, där finns en till en likande situation.
  4. 2
    hej Min dotter hade nässond från och till i ett halvår. Hon var inte prematur men vägde bara 2100 g när hon föddes, och hade dessutom en medfödd missbildning som gjorde det omöjligt för henna att använda nappflaska.
    Hon kräktes mängder i början, men det stabiliserades när hon var ca nio månader.

    Vi hade många vårdkontakter men oerhört svårt att få någon riktig vägledning. Ibland känns det som att svaret på frågan varför vissa får PEG/knapp och andra inte är att det beror på vart man bor, vem man råkar träffa på och vilken dagsform man då har som förälder.

    Läs svaren till Anna med lilla A längre ner, där finns en till en likande situation.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Hej och välkommen hit!

    Jag förstår att du är förtvivlad, det är hemskt att sitta i din situation. Kräkningar är fruktansvärt och man måste ha varit med om det för att förstå det riktigt.

    Det första jag undrar är vad du ger i nässonden? Kan det vara så att det är det han kräks av? Så var det för min tjej, hon tålde inte allt fett som fanns i sondnäringar, när vi gick över till vanlig semper välling slutade kräket omedelbart.

    Sen är det ju så att knapp sätter man om man misstänker att problemen kommer att fortsätta. Finns det andra problem hos din pojke mer än att han är prematur? Om det bara är att han är prematur så borde ju problemen lösa sig snart tycker man ju. Nässond stimulerar ju inte ätandet, men under en övergångsperiod är det ju tur att alternativet finns.

    Jag skulle bara vilja tipsa dig om att vara mycket noga med att ge ditt barn dryck, låta honom dricka ur flaska eller pipmugg (prova vad som funkar bäst) för annars kan det blir som med min dotter som inte kan dricka. Hon vet helt enkelt inte hur hon ska göra med dryck i munnen. :-(

    Jag tycker att du ska prata med er läkare om vad han/hon tycker om knapp/peg. Tror läkaren att det kan bli en lång period innan sonden är historia så kanske ni ska fundera på knapp. Men det är inte alls säkert att kräket blir bättre, det kan bli värre också.

    Jag hoppas att det snart ska lätta för er!!! Fortsätt hemskt gärna med att skriva här!

    Kram
    Ann
  6. 3
    Hej och välkommen hit! Jag förstår att du är förtvivlad, det är hemskt att sitta i din situation. Kräkningar är fruktansvärt och man måste ha varit med om det för att förstå det riktigt.

    Det första jag undrar är vad du ger i nässonden? Kan det vara så att det är det han kräks av? Så var det för min tjej, hon tålde inte allt fett som fanns i sondnäringar, när vi gick över till vanlig semper välling slutade kräket omedelbart.

    Sen är det ju så att knapp sätter man om man misstänker att problemen kommer att fortsätta. Finns det andra problem hos din pojke mer än att han är prematur? Om det bara är att han är prematur så borde ju problemen lösa sig snart tycker man ju. Nässond stimulerar ju inte ätandet, men under en övergångsperiod är det ju tur att alternativet finns.

    Jag skulle bara vilja tipsa dig om att vara mycket noga med att ge ditt barn dryck, låta honom dricka ur flaska eller pipmugg (prova vad som funkar bäst) för annars kan det blir som med min dotter som inte kan dricka. Hon vet helt enkelt inte hur hon ska göra med dryck i munnen. :-(

    Jag tycker att du ska prata med er läkare om vad han/hon tycker om knapp/peg. Tror läkaren att det kan bli en lång period innan sonden är historia så kanske ni ska fundera på knapp. Men det är inte alls säkert att kräket blir bättre, det kan bli värre också.

    Jag hoppas att det snart ska lätta för er!!! Fortsätt hemskt gärna med att skriva här!

    Kram
    Ann
  7. Furiosa
    #4

    Hej! Här kan du skriva!

    Hit kan du alltid komma för att fråga, berätta något, få goda råd och stöd!
    Själv har jag en 5-årig son som fick nässond när han var 14 månader gammal pga stora matsvårigheter då han var mycket sjuk som väldigt liten. Nässonden hade han i 4 månader, varken vi eller han orkade mer. Stora sår på kinden, mycket slem, hostande och kräkningar, sond som ideligen åkte ur gjorde att vi tillslut bestämde oss för PEG som senare byttes ut mot knapp.

    Filip kräktes väldigt mycket de första året, efter lite byte av sondnäringar, näringstillskott och medicin kom vi tillrätta med problemen. Men jobbigt var det!

    Jag tror inte på att barn ska ha nässond någon längre tid, tror inte att någon egentligen tycker att det är ett bra alternativ. Det hämmar ju sväljningen och lusten att äta och dricka.

    Förstår din känsla av att inte vilja ha något av det. Men man tar ett steg i taget och ibland måste man ta beslut som ändå är det absolut bästa för barnet.

    Här är du inte ensam, här är vi många som känner igen oss i det du skriver!

    Välkommen!
  8. 4
    Hej! Här kan du skriva! Hit kan du alltid komma för att fråga, berätta något, få goda råd och stöd!
    Själv har jag en 5-årig son som fick nässond när han var 14 månader gammal pga stora matsvårigheter då han var mycket sjuk som väldigt liten. Nässonden hade han i 4 månader, varken vi eller han orkade mer. Stora sår på kinden, mycket slem, hostande och kräkningar, sond som ideligen åkte ur gjorde att vi tillslut bestämde oss för PEG som senare byttes ut mot knapp.

    Filip kräktes väldigt mycket de första året, efter lite byte av sondnäringar, näringstillskott och medicin kom vi tillrätta med problemen. Men jobbigt var det!

    Jag tror inte på att barn ska ha nässond någon längre tid, tror inte att någon egentligen tycker att det är ett bra alternativ. Det hämmar ju sväljningen och lusten att äta och dricka.

    Förstår din känsla av att inte vilja ha något av det. Men man tar ett steg i taget och ibland måste man ta beslut som ändå är det absolut bästa för barnet.

    Här är du inte ensam, här är vi många som känner igen oss i det du skriver!

    Välkommen!
  9. tabita
    #5

    calogen, infatrini och minimax

    Tack för svaret!
    Jag har nyss torkat upp en jättespya. Det tar tid att få upp allt och att sedan försöka skölja ur badlakanet som jag torkat med...

    När vi kom hem från neo i september ammade jag fritt i en månad, den enda tid han varit utan sond. Då fick han dock calogen med spruta i munnen. Eftersom han stod still i vikt sattes sonden tillbaka, men vi vägde honom vid amning och sondmatade resten (min urpumpade mjölk och calogen).

    I mitten av december började han med infatrini ett mål om dagen och jag drog ner på pumpningen. Tillslut ville han inte amma längre. Min mjölk minskade naturligtvis och vi kompletterade med babysemp och senare babyplus. Började ge gröt och grönsakspuréer i december.

    Från början av februari fick han endast infatrini i sonden. Nu förra veckan bytte vi till mini max barnsondnäring som är lite tjockare, vilket gjorde att vi fick byta till en grövre sond.

    Att vi började med calogen redan på neo var för att han inte klarade av den mängd han skulle få av min mjölk utan att kräkas.

    Problem förutom att han är prematur? Han kräks bara av att ha något i munnen ibland. Jag måste blanda ut puréerna, även de släta, annars kräks han på en gång. Han var mcyket svårt sjuk i början av sitt liv, men annars verkar det inte finnas någon \"fel\".

    Dryck är det svårt med. Vet inte om han tycker om sondnäringarna, men han har inte tagit flaskan med min mjölk heller. Vi vet att han kan tekniken eftersom han överraskat oss med 60 ml vid ett tillfälle!! Provar med vatten, fruktdrycker, olika flaskor, nappar och pipmugg. Det blir så många moment med både flaska, gröt och sondmatning (blanda bifidus också) så vi försöker variera lite. Han måste ju få paus från maten ibland.

    Vi har inte kontakt med någon speciell läkare utan går på special bvc nu. Sköterskan säger att knapp inte är något alternativ som jag vill ha. Ska dit i morgon. Hoppas vi kommer fram till någon bra plan nu!

    Tack igen för att jag får vara med här fast vi inte riktigt hör hemma bland er med knapp.


  10. 5
    calogen, infatrini och minimax Tack för svaret!
    Jag har nyss torkat upp en jättespya. Det tar tid att få upp allt och att sedan försöka skölja ur badlakanet som jag torkat med...

    När vi kom hem från neo i september ammade jag fritt i en månad, den enda tid han varit utan sond. Då fick han dock calogen med spruta i munnen. Eftersom han stod still i vikt sattes sonden tillbaka, men vi vägde honom vid amning och sondmatade resten (min urpumpade mjölk och calogen).

    I mitten av december började han med infatrini ett mål om dagen och jag drog ner på pumpningen. Tillslut ville han inte amma längre. Min mjölk minskade naturligtvis och vi kompletterade med babysemp och senare babyplus. Började ge gröt och grönsakspuréer i december.

    Från början av februari fick han endast infatrini i sonden. Nu förra veckan bytte vi till mini max barnsondnäring som är lite tjockare, vilket gjorde att vi fick byta till en grövre sond.

    Att vi började med calogen redan på neo var för att han inte klarade av den mängd han skulle få av min mjölk utan att kräkas.

    Problem förutom att han är prematur? Han kräks bara av att ha något i munnen ibland. Jag måste blanda ut puréerna, även de släta, annars kräks han på en gång. Han var mcyket svårt sjuk i början av sitt liv, men annars verkar det inte finnas någon \"fel\".

    Dryck är det svårt med. Vet inte om han tycker om sondnäringarna, men han har inte tagit flaskan med min mjölk heller. Vi vet att han kan tekniken eftersom han överraskat oss med 60 ml vid ett tillfälle!! Provar med vatten, fruktdrycker, olika flaskor, nappar och pipmugg. Det blir så många moment med både flaska, gröt och sondmatning (blanda bifidus också) så vi försöker variera lite. Han måste ju få paus från maten ibland.

    Vi har inte kontakt med någon speciell läkare utan går på special bvc nu. Sköterskan säger att knapp inte är något alternativ som jag vill ha. Ska dit i morgon. Hoppas vi kommer fram till någon bra plan nu!

    Tack igen för att jag får vara med här fast vi inte riktigt hör hemma bland er med knapp.


  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Ok...

    Ni har hunnit gå igenom en hel del. Infatrini fick Frida också och kräktes enormt av den. Hennes läkare trodde att anledningen till att hon kräktes var att hon var så slemmig och känslig i munnen, så vi gav henne mängder av mediciner med slemmigheten och ändå kräktes hon precis lika mkt. Så fick vi tips av en annan förälder att byta bort sondnäring mot välling och då försvann kräket.

    Lite funderingar... en väninna till mig hade ett barn som inte var prematurt men som hade liknande problem och där visade det sig bero på b-vitaminbrist. Har man kollat det på honom?

    Att ge mkt mat/kaloririk mat kan göra att barnet ständigt är mätt, som om vi skulle äta fetaste pizzan morgon middag kväll. Inte tusan är vi så sugna på efterätt sen? Så det är svårt att hitta rätt balans, att få låta barnet känna av sin egen hunger lite, särskilt om man kämpar mot undervikt.

    Jag tycker att du ska kräva att få komma till ett nutritionsteam, få riktig experthjälp! Vaddå knapp är inget alternativ du önskar dig? Är nässond det då? Konstigt uttalande.

    Hur funkar det med att skeda dryck, går det bättre än pipmuggar/flaskor?

    Sen vill jag absolut säga att joodå, visst hör du hemma här, vi har gått igenom samma saker de flesta av oss!

    Kram!
    Ann
  12. 6
    Ok... Ni har hunnit gå igenom en hel del. Infatrini fick Frida också och kräktes enormt av den. Hennes läkare trodde att anledningen till att hon kräktes var att hon var så slemmig och känslig i munnen, så vi gav henne mängder av mediciner med slemmigheten och ändå kräktes hon precis lika mkt. Så fick vi tips av en annan förälder att byta bort sondnäring mot välling och då försvann kräket.

    Lite funderingar... en väninna till mig hade ett barn som inte var prematurt men som hade liknande problem och där visade det sig bero på b-vitaminbrist. Har man kollat det på honom?

    Att ge mkt mat/kaloririk mat kan göra att barnet ständigt är mätt, som om vi skulle äta fetaste pizzan morgon middag kväll. Inte tusan är vi så sugna på efterätt sen? Så det är svårt att hitta rätt balans, att få låta barnet känna av sin egen hunger lite, särskilt om man kämpar mot undervikt.

    Jag tycker att du ska kräva att få komma till ett nutritionsteam, få riktig experthjälp! Vaddå knapp är inget alternativ du önskar dig? Är nässond det då? Konstigt uttalande.

    Hur funkar det med att skeda dryck, går det bättre än pipmuggar/flaskor?

    Sen vill jag absolut säga att joodå, visst hör du hemma här, vi har gått igenom samma saker de flesta av oss!

    Kram!
    Ann
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7

    Du har hittat rätt..

    många av oss här har haft barn med nässond i långa tider så här finns gott om erfarenhet. För vår del blev det 7 månader.

    Detta snack är för alla som sondmatar sina barn, oavsett om det sker via en sond i näsan eller en inopererad på magen.

    Jag hinner inte svara dig nu, återkommer så fort jag hinner.

    Välkommen! Du är inte ensam längre!
  14. 7
    Du har hittat rätt.. många av oss här har haft barn med nässond i långa tider så här finns gott om erfarenhet. För vår del blev det 7 månader.

    Detta snack är för alla som sondmatar sina barn, oavsett om det sker via en sond i näsan eller en inopererad på magen.

    Jag hinner inte svara dig nu, återkommer så fort jag hinner.

    Välkommen! Du är inte ensam längre!
  15. Nillan m Alvin
    #8

    Hej och välkommen!

    Min son hade nässond i tre veckor efter födseln (ej prematur). Därefter åt han av nappflaska men gick inte upp i vikt som han skulle så han fick nässond igen när han var drygt 4 mån. Peg fick han när han var 6 mån, den byttes till knapp när han var 1 år 8mån. Peg var ett bra alternativ sa läkarna eftersom han slutade äta helt efter att han fick tillbaka nässonden, med peg skulle han snabbt börja äta trodde man. Nu blev det inte så tyvärr, han är 2år2mån idag. Iaf är vi många här som delar dina erfarenheter. Du är inte ensam- här får man mycket stöd och råd!
  16. 8
    Hej och välkommen! Min son hade nässond i tre veckor efter födseln (ej prematur). Därefter åt han av nappflaska men gick inte upp i vikt som han skulle så han fick nässond igen när han var drygt 4 mån. Peg fick han när han var 6 mån, den byttes till knapp när han var 1 år 8mån. Peg var ett bra alternativ sa läkarna eftersom han slutade äta helt efter att han fick tillbaka nässonden, med peg skulle han snabbt börja äta trodde man. Nu blev det inte så tyvärr, han är 2år2mån idag. Iaf är vi många här som delar dina erfarenheter. Du är inte ensam- här får man mycket stöd och råd!
  17. tabita
    #9

    troligen ej brist på b-vitamin

    eftersom all mat han får är berikad med allt som behövs.

    Nu är det bara special-bvc som har hand om oss när det gäller hans matsituation. Det känns bra efter att ha fått träffa den nya dietisten. Sedan vi började med bifidus har han kräkts lite mindre. Kräkningarna är det jobbigaste, så det känns mycket lättare nu.

    Vi har fått låna en speciell mugg som han faktiskt är intresserad att dricka (vatten) ur!!! Då gör det intget att det mesta kommer utanför. Han visar vilja och sträcker sin gapande mun efter den och sväljer!

    En positiv sak är också att han stoppar saker i munnen, för då har han inget obehag av det i alla fall. Jag tror att det kommer att ge med sig så smånigom även om det tar tid.

    Skönt att det finns ett forum som detta!
  18. 9
    troligen ej brist på b-vitamin eftersom all mat han får är berikad med allt som behövs.

    Nu är det bara special-bvc som har hand om oss när det gäller hans matsituation. Det känns bra efter att ha fått träffa den nya dietisten. Sedan vi började med bifidus har han kräkts lite mindre. Kräkningarna är det jobbigaste, så det känns mycket lättare nu.

    Vi har fått låna en speciell mugg som han faktiskt är intresserad att dricka (vatten) ur!!! Då gör det intget att det mesta kommer utanför. Han visar vilja och sträcker sin gapande mun efter den och sväljer!

    En positiv sak är också att han stoppar saker i munnen, för då har han inget obehag av det i alla fall. Jag tror att det kommer att ge med sig så smånigom även om det tar tid.

    Skönt att det finns ett forum som detta!
  19. tabita
    #10

    Tack!

    Ja, det är väl framförallt kräkningarna och perioder när sonden ofta åker ut som gör att jag inte heller vill ha den. Det i kombination med att Thure inte äter naturligtvis. Men nu känns det bra och jag är hoppfull.

    Har Filip fortfarande knapp? Äter han något själv i så fall?
  20. 10
    Tack! Ja, det är väl framförallt kräkningarna och perioder när sonden ofta åker ut som gör att jag inte heller vill ha den. Det i kombination med att Thure inte äter naturligtvis. Men nu känns det bra och jag är hoppfull.

    Har Filip fortfarande knapp? Äter han något själv i så fall?
  21. tabita
    #11

    Skönt att inte vara ensam

    Min son hade ju en väldigt jobbig start på livet och läkarna gissar på att problemet bottnar i det.

    Varför hade ditt barn nässond? Hur länge har ni haft knapp då?

    Skönt att ha några att vända sig till här på forumet!
  22. 11
    Skönt att inte vara ensam Min son hade ju en väldigt jobbig start på livet och läkarna gissar på att problemet bottnar i det.

    Varför hade ditt barn nässond? Hur länge har ni haft knapp då?

    Skönt att ha några att vända sig till här på forumet!
  23. Tina med Henrik
    #12

    Välkommen till oss!

    Ville bara skicka en hälsning till dig, och hoppas att du får lika mycket stöd och hjälp här på \"snacket\" som jag har fått/upplevt i denna vår svåra situation, med barn som inte äter!
    Av vad jag kan utläsa av din berättelse, så har vi varit med om liknande, ett prematurt barn, med en extra svår start i livet. Läs gärna vår \"presentation\" som jag skrev här 19/5 -05. \" Oxå ny här...oxå långt! (2005-05-19 01:38:05) Tina o Henrik\" - finns just nu på siadn 9 i snacket.

    Henrik, nu 19 mån korrigerat, äter alltså fortfarande inte, i o f sig inte direkt väntat, men han gillar att dricka, dock inte i de mängder så att han skulle kunna försörja sig själv. Resan hit har varit väldigt tuff. I Lund som vi tillhör, menar man att utsikterna att ett barn med nässond ska vilja börja äta är sämre, och man väljer att \"sätta\" knapp så fort man märker att barnet inte förväntas knäcka koden inom det snaraste, av olika anledningar. I Henriks fall var han oerhört liten, trött och svag, och hade aldrig velat äta ens så mycket han behövde för att följa sin egen kurva, han ökade aldrig på amningen, så vi kunde aldrig trappa ner på sondningen.
    Blev kanske lite rörigt, men fråga gärna om du undrar över något.
  24. 12
    Välkommen till oss! Ville bara skicka en hälsning till dig, och hoppas att du får lika mycket stöd och hjälp här på \"snacket\" som jag har fått/upplevt i denna vår svåra situation, med barn som inte äter!
    Av vad jag kan utläsa av din berättelse, så har vi varit med om liknande, ett prematurt barn, med en extra svår start i livet. Läs gärna vår \"presentation\" som jag skrev här 19/5 -05. \" Oxå ny här...oxå långt! (2005-05-19 01:38:05) Tina o Henrik\" - finns just nu på siadn 9 i snacket.

    Henrik, nu 19 mån korrigerat, äter alltså fortfarande inte, i o f sig inte direkt väntat, men han gillar att dricka, dock inte i de mängder så att han skulle kunna försörja sig själv. Resan hit har varit väldigt tuff. I Lund som vi tillhör, menar man att utsikterna att ett barn med nässond ska vilja börja äta är sämre, och man väljer att \"sätta\" knapp så fort man märker att barnet inte förväntas knäcka koden inom det snaraste, av olika anledningar. I Henriks fall var han oerhört liten, trött och svag, och hade aldrig velat äta ens så mycket han behövde för att följa sin egen kurva, han ökade aldrig på amningen, så vi kunde aldrig trappa ner på sondningen.
    Blev kanske lite rörigt, men fråga gärna om du undrar över något.
  25. Ann m Frida
    #13

    Vad är det för mugg?

    Låter intressant!!! Vi kämpar med att få Frida att dricka så alla tips är välkomna!
  26. 13
    Vad är det för mugg? Låter intressant!!! Vi kämpar med att få Frida att dricka så alla tips är välkomna!
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Välkommen!

    Min son hade nässond tills han var 15 månader, och då fick han en PEG och senare knapp. Hans kräkningar var så svåra att man gjorde en Nissenplastik i samband med PEG-operationen.

    Mina råd till dig är att göra allt ni kan för att få bukt med kräkningarna. De som inte varit med om det själva förstår ofta inte hur mycket barnet kräks och kommer med käcka kommentarer om att alla småbarn kräks... Det är jobbigt för barnet att kräkas. De får ont i halsen av det och jag kan tänka att det skapar olustkänslor inför mat eftersom det som kommer upp smakar ungefär som det som ska ner (jag själv hade svårt att äta sill i flera år efter att en gång blivit magsjuk av det). Prova om det finns någon sondnäring eller välling som han kräks mindre av. Prova att utesluta calogenet och se om det blir bättre (förstår att det är svårt om ni dessutom kämpar med viktuppgång). Mediciner som Zantac eller Losec hjälper en del barn. Nu i efterhand blir jag lite irriterad över att allergier (tex mjölk) aldrig diskuterades som orsak till min sons kräkningar. Sen finns det ju anatomiska orsaker som slapp övre magmun eller trång nedre magmun som gör att maten kommer i retur. Få igång en diskussion om kräkningarna med de sjukvårdskontakter ni har. Om de inte tar dig på allvar skulle jag föra bok över hur ofta och hur mycket han kräks för att ha hårda fakta att diskutera kring om kräkningarna är normala eller inte. Fast förvänta dig inte att få några säkra svar för det här verkar vara ett svårt område som sjukvården inte har så stor kunskap om.

    Så länge kräkningarna pågår gäller det att hitta sätt att leva med dem. Vi märkte tydligt på vår son när kräkningen var på gång, så vi hade en rostfri bunke i köket som vi oftast kunde fånga upp kräkningen i. Då slapp man i alla fall torka så mycket på golvet. Och när vi hälsade på svärföräldrarna och deras heltäckande kokosmatta hade vi med en stor vaxduk att sätta honom på.

    Om jag var du skulle jag överväga knapp, om det inte är så att ni märker att det går framåt med ätandet. Sonden irriterar i svalget och halsen. Knappen är lättare att hantera än nässonden. Nackdelen med knapp är väl att det krävs en operation och att den kommer att lämna ett ärr.

    Att ha ett matvägrande barn är otroligt påfrestande psykiskt och man känner sig så maktlös. Det kan alla här inne vittna om. Styrkekramar till dig!
  28. 14
    Välkommen! Min son hade nässond tills han var 15 månader, och då fick han en PEG och senare knapp. Hans kräkningar var så svåra att man gjorde en Nissenplastik i samband med PEG-operationen.

    Mina råd till dig är att göra allt ni kan för att få bukt med kräkningarna. De som inte varit med om det själva förstår ofta inte hur mycket barnet kräks och kommer med käcka kommentarer om att alla småbarn kräks... Det är jobbigt för barnet att kräkas. De får ont i halsen av det och jag kan tänka att det skapar olustkänslor inför mat eftersom det som kommer upp smakar ungefär som det som ska ner (jag själv hade svårt att äta sill i flera år efter att en gång blivit magsjuk av det). Prova om det finns någon sondnäring eller välling som han kräks mindre av. Prova att utesluta calogenet och se om det blir bättre (förstår att det är svårt om ni dessutom kämpar med viktuppgång). Mediciner som Zantac eller Losec hjälper en del barn. Nu i efterhand blir jag lite irriterad över att allergier (tex mjölk) aldrig diskuterades som orsak till min sons kräkningar. Sen finns det ju anatomiska orsaker som slapp övre magmun eller trång nedre magmun som gör att maten kommer i retur. Få igång en diskussion om kräkningarna med de sjukvårdskontakter ni har. Om de inte tar dig på allvar skulle jag föra bok över hur ofta och hur mycket han kräks för att ha hårda fakta att diskutera kring om kräkningarna är normala eller inte. Fast förvänta dig inte att få några säkra svar för det här verkar vara ett svårt område som sjukvården inte har så stor kunskap om.

    Så länge kräkningarna pågår gäller det att hitta sätt att leva med dem. Vi märkte tydligt på vår son när kräkningen var på gång, så vi hade en rostfri bunke i köket som vi oftast kunde fånga upp kräkningen i. Då slapp man i alla fall torka så mycket på golvet. Och när vi hälsade på svärföräldrarna och deras heltäckande kokosmatta hade vi med en stor vaxduk att sätta honom på.

    Om jag var du skulle jag överväga knapp, om det inte är så att ni märker att det går framåt med ätandet. Sonden irriterar i svalget och halsen. Knappen är lättare att hantera än nässonden. Nackdelen med knapp är väl att det krävs en operation och att den kommer att lämna ett ärr.

    Att ha ett matvägrande barn är otroligt påfrestande psykiskt och man känner sig så maktlös. Det kan alla här inne vittna om. Styrkekramar till dig!
  29. tabita
    #15

    försöker beskriva

    det ser ut som en vanlig liten plastmugg, men ena sidan är utskuren så att näsan får plats utan att man behöver luta tillbaka huvudet.
  30. 15
    försöker beskriva det ser ut som en vanlig liten plastmugg, men ena sidan är utskuren så att näsan får plats utan att man behöver luta tillbaka huvudet.
  31. Furiosa
    #16

    Ja, Filip har fortfarande

    knapp. Han fick den när han var 18 månader och fyllde nu 5 år i januari. Han äter rätt så bra nu men går inte upp i vikt som han ska och växer dåligt på längden. Vi kompletterar då och då med sondnäring på kvällen då han sover.
    Han har själv börjat prata om att ta bort knappen, men det är nog ändå en lång period kvar, beslutet måste nog mogna fram :-)
  32. 16
    Ja, Filip har fortfarande knapp. Han fick den när han var 18 månader och fyllde nu 5 år i januari. Han äter rätt så bra nu men går inte upp i vikt som han ska och växer dåligt på längden. Vi kompletterar då och då med sondnäring på kvällen då han sover.
    Han har själv börjat prata om att ta bort knappen, men det är nog ändå en lång period kvar, beslutet måste nog mogna fram :-)
  33. Furiosa
    #17

    ...och som vanligt glömmer jag

    att byta nick:-)
  34. 17
    ...och som vanligt glömmer jag att byta nick:-)
  35. tabita
    #18

    nedstämd

    Lillen drog ut sonden natten till igår. Gårdagen blev en riktig glädjedag eftersom han åt hela 550 ml själv under hela dygnet!!!!! Men idag har han inte ätit så bra, har feber och har sovit mycket. Allt blir helt annorlunda de dagar vi provar utan. Så klart. Men jag blir alldeles för positiv till en början. Och alldeles sänkt när det inte går så bra som jag trodde. Om han ändå kunde dricka lite skulle det kännas mycket bättre.

    Antagligen blir det ny sond i morgon. Jobbigt. Nog för att han är lättare att få i maten, men han äter mycket mindre själv. Det värsta är nog när han varken äter eller sondmatas. Han kan ju, varför gör han det då inte?
  36. 18
    nedstämd Lillen drog ut sonden natten till igår. Gårdagen blev en riktig glädjedag eftersom han åt hela 550 ml själv under hela dygnet!!!!! Men idag har han inte ätit så bra, har feber och har sovit mycket. Allt blir helt annorlunda de dagar vi provar utan. Så klart. Men jag blir alldeles för positiv till en början. Och alldeles sänkt när det inte går så bra som jag trodde. Om han ändå kunde dricka lite skulle det kännas mycket bättre.

    Antagligen blir det ny sond i morgon. Jobbigt. Nog för att han är lättare att få i maten, men han äter mycket mindre själv. Det värsta är nog när han varken äter eller sondmatas. Han kan ju, varför gör han det då inte?
  37. cenny
    #19

    plastmuggens hemsida

    Hejsan. Vi har använt plastmuggen till vår dotter. Mycket bra tills hunden tuggade i sig den...
    Nya kan beställas på http://www.mun-h-center.se/
  38. 19
    plastmuggens hemsida Hejsan. Vi har använt plastmuggen till vår dotter. Mycket bra tills hunden tuggade i sig den...
    Nya kan beställas på http://www.mun-h-center.se/
  39. cenny
    #20

    Kräkbarn

    Hej på dig. Vi har en dotter som kräks mycket... och har nässond vid 1,5 års ålder. Vi är glada om hon blir av med den innan skolan börjar. Hon är ju i och för sig hjärtsjuk också så det finns ju en anledning. Vad jag dock kan bidra med är lite tips som kan underlätta vardagen. Vi får kräkpåsar från landstinget som vi har vid vår sida i parti och minut. Man hinner ju inte alltid fånga kräket men de gånger man gör det är det himla skönt att slippa jobbet med att göra rent. Om er son brukar sitta och kräkas när han leker och så, så kan man lägga ut engångsunderlägg så sparar man golv och mattor. Vi får även dessa från Landstinget. \"Attends Cover-Dri\" heter de. Hoppas att det blir bättre med tiden för er och under tiden så är det bara att gilla läget:-)
  40. 20
    Kräkbarn Hej på dig. Vi har en dotter som kräks mycket... och har nässond vid 1,5 års ålder. Vi är glada om hon blir av med den innan skolan börjar. Hon är ju i och för sig hjärtsjuk också så det finns ju en anledning. Vad jag dock kan bidra med är lite tips som kan underlätta vardagen. Vi får kräkpåsar från landstinget som vi har vid vår sida i parti och minut. Man hinner ju inte alltid fånga kräket men de gånger man gör det är det himla skönt att slippa jobbet med att göra rent. Om er son brukar sitta och kräkas när han leker och så, så kan man lägga ut engångsunderlägg så sparar man golv och mattor. Vi får även dessa från Landstinget. \"Attends Cover-Dri\" heter de. Hoppas att det blir bättre med tiden för er och under tiden så är det bara att gilla läget:-)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar