Irriterad, igen....
Styvfamiljer
  1. Sarah
    #1

    Irriterad, igen....

    Ss ringde igår och pratade lite om allt möjligt.
    Sen sa han att han längtade till fredag. Jaha, sa jag, varför då?
    Ja, då ska dom åka till sälen?

    Nog visste jag/vi att dom skulle till sälen men det har hela tiden sagt att de ska åka vecka 12. Även från mamman är det allt vi hört. Däriomot har vi ändå tänkt att de åker på söndagen innan då man normalt tjeckar in.

    Nu är det så att denna helg (från ons i morgon till ons nästa vecka) är vår helg. Vi ska på barnens farmors kalas på fredag samt att jag fyller år på lördag.
    Inte kanske de viktigaste saker i världen men den känns lite surt och vi blev väldigt irriterade på detta.
    Mamman bokar semester på vår vecka utan att fråga oss. Hon ringde bara och talade om att de skulle till sälen v 12 (vilket var längesen). Hon frågade inte om det var ok. Vi hade såklart inte satt oss imot det, men nu i efterhand när det blir så här så kommer vi framöver att säga nej då deras semester läggs på våra veckor. Detta är inte första gången, det händer var gång de ska på semester. Mamman bokar en resa och sen medelar oss om datum. Vi har ingen möjlighet att ha en åsikt om detta.
    Min man ska prata med mamman att detta är sista gången detta händer. I fortsättningen ska hon fråga oss först INNAN resan bokas om den kommer att läggas på vår vecka.

    Blir så ledsen för ss blev ledsen när han fick veta att vi skulle fira både mig och farmor i helgen och han inte kunde vara med.

    Så irriterad!
  2. 1
    Irriterad, igen.... Ss ringde igår och pratade lite om allt möjligt.
    Sen sa han att han längtade till fredag. Jaha, sa jag, varför då?
    Ja, då ska dom åka till sälen?

    Nog visste jag/vi att dom skulle till sälen men det har hela tiden sagt att de ska åka vecka 12. Även från mamman är det allt vi hört. Däriomot har vi ändå tänkt att de åker på söndagen innan då man normalt tjeckar in.

    Nu är det så att denna helg (från ons i morgon till ons nästa vecka) är vår helg. Vi ska på barnens farmors kalas på fredag samt att jag fyller år på lördag.
    Inte kanske de viktigaste saker i världen men den känns lite surt och vi blev väldigt irriterade på detta.
    Mamman bokar semester på vår vecka utan att fråga oss. Hon ringde bara och talade om att de skulle till sälen v 12 (vilket var längesen). Hon frågade inte om det var ok. Vi hade såklart inte satt oss imot det, men nu i efterhand när det blir så här så kommer vi framöver att säga nej då deras semester läggs på våra veckor. Detta är inte första gången, det händer var gång de ska på semester. Mamman bokar en resa och sen medelar oss om datum. Vi har ingen möjlighet att ha en åsikt om detta.
    Min man ska prata med mamman att detta är sista gången detta händer. I fortsättningen ska hon fråga oss först INNAN resan bokas om den kommer att läggas på vår vecka.

    Blir så ledsen för ss blev ledsen när han fick veta att vi skulle fira både mig och farmor i helgen och han inte kunde vara med.

    Så irriterad!
  3. Mother!
    #2

    Det där

    är sånt som ALLTID förekommer hos oss...nu har vi dock slutat att bry oss för min styvis vill hellre vara med sin mamma på skojiga saker än med oss så det är ju inga direkta problem. Men att din ss blir besviken är ju trist och dumt. Mamman måste ju förstå att eran helg påverkas och hon måste ju förstå att hon MÅSTE informera er i tid.
  4. 2
    Det där är sånt som ALLTID förekommer hos oss...nu har vi dock slutat att bry oss för min styvis vill hellre vara med sin mamma på skojiga saker än med oss så det är ju inga direkta problem. Men att din ss blir besviken är ju trist och dumt. Mamman måste ju förstå att eran helg påverkas och hon måste ju förstå att hon MÅSTE informera er i tid.
  5. Sarah
    #3

    Hej...

    Jo, hon infomerade oss i tid men som sagt hon har hela tiden sagt att de ska åka vecka 12. Kanske hon gjort fel (även om jag betvivlar det då detta inte är första gången). Men man får allt vara lite mer noggrann när man har mer än sig själv att planera efter!
  6. 3
    Hej... Jo, hon infomerade oss i tid men som sagt hon har hela tiden sagt att de ska åka vecka 12. Kanske hon gjort fel (även om jag betvivlar det då detta inte är första gången). Men man får allt vara lite mer noggrann när man har mer än sig själv att planera efter!
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Varför fick han veta det då?

    \"Blir så ledsen för ss blev ledsen när han fick veta att vi skulle fira både mig och farmor i helgen och han inte kunde vara med.\"
  8. 4
    Varför fick han veta det då? \"Blir så ledsen för ss blev ledsen när han fick veta att vi skulle fira både mig och farmor i helgen och han inte kunde vara med.\"
  9. Mother!
    #5

    Men du..

    man pratar väl om saker och ting och deras reaktion när han sa att han skulle iväg kan ju ha varit : \"Men åh vad knas det blev nu när vi skulle iväg i helgen\"
    Man kan väl inte behöva vara hemlig om vad man ska göra i familjen bara för att \"skydda\". Man kan väl inte hålla på och smussla om vad man ska göra...? Det tycker inte jag är reko heller.
  10. 5
    Men du.. man pratar väl om saker och ting och deras reaktion när han sa att han skulle iväg kan ju ha varit : \"Men åh vad knas det blev nu när vi skulle iväg i helgen\"
    Man kan väl inte behöva vara hemlig om vad man ska göra i familjen bara för att \"skydda\". Man kan väl inte hålla på och smussla om vad man ska göra...? Det tycker inte jag är reko heller.
  11. Sarah
    #6

    Men du...

    Han kommer ju i morgon och då lär han ju få veta det. LITE svårt att hålla det hemligt för en snart nioårig kille!
  12. 6
    Men du... Han kommer ju i morgon och då lär han ju få veta det. LITE svårt att hålla det hemligt för en snart nioårig kille!
  13. Sarah
    #7

    Nej, precis...

    Ss är nio år i år, han vet när alla fyller år. Det står i hans kalender som han har på sitt rum.
    Klart som du skriver att han måste veta. När ska skulle han annars få veta det. När han kommer hem från sälen och få veta att vi firat utan honom och utan att tala om det?

    Nej, i vår familj är vi ärliga och dessutom snälla. I morgon ska ss tillsammans med pappa och syskon baka en liten tårta till mig. Så får även ss fira mig.
  14. 7
    Nej, precis... Ss är nio år i år, han vet när alla fyller år. Det står i hans kalender som han har på sitt rum.
    Klart som du skriver att han måste veta. När ska skulle han annars få veta det. När han kommer hem från sälen och få veta att vi firat utan honom och utan att tala om det?

    Nej, i vår familj är vi ärliga och dessutom snälla. I morgon ska ss tillsammans med pappa och syskon baka en liten tårta till mig. Så får även ss fira mig.
  15. Mother!
    #8

    DET

    var ju bra av er, att ni firar innan han åker! KUL!
  16. 8
    DET var ju bra av er, att ni firar innan han åker! KUL!
  17. Sarah
    #9

    Japp....

    Han skulle göra nåt fint till mig på fritids...
    Och kommer han med paket så måste vi ju ha tårta, eller?

    Han är så go!!!!
  18. 9
    Japp.... Han skulle göra nåt fint till mig på fritids...
    Och kommer han med paket så måste vi ju ha tårta, eller?

    Han är så go!!!!
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    Kommer han imorgon

    och åker till Sälen med mamma på fredag?
  20. 10
    Kommer han imorgon och åker till Sälen med mamma på fredag?
  21. Mother?
    #11

    ?

    Varför frågar du så konstigt? Som om det skulle vara knepigt att han gör så?
  22. 11
    ? Varför frågar du så konstigt? Som om det skulle vara knepigt att han gör så?
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    Men oj, vilken reaktion

    Jag frågade bara.
    Och visst kan man skydda sina barn. Massor. Det är inte samma sak som att vara oärlig. Man kan säga saker på olika sätt. Man kan välja att säga somt och hålla käften om annat. Eller att bara säga LITE. Barn behöver inte veta allt, särskilt inte om det gör dem illa.

    Nu var det faktiskt inte ens något jag påpekade i just det här fallet (eftersom jag inte visste), utan jag bara frågade ...
    Och jodå, jag vet mycket väl vad 9-åringar begriper om vad som händer runt omkring dem.
  24. 12
    Men oj, vilken reaktion Jag frågade bara.
    Och visst kan man skydda sina barn. Massor. Det är inte samma sak som att vara oärlig. Man kan säga saker på olika sätt. Man kan välja att säga somt och hålla käften om annat. Eller att bara säga LITE. Barn behöver inte veta allt, särskilt inte om det gör dem illa.

    Nu var det faktiskt inte ens något jag påpekade i just det här fallet (eftersom jag inte visste), utan jag bara frågade ...
    Och jodå, jag vet mycket väl vad 9-åringar begriper om vad som händer runt omkring dem.
  25. Anna S
    #13

    Att välja sina strider

    tycker det låter som en brist i kommunikationen. Du skriver att ni \"tänkt\" att de åker på sön då man normalt tjeckar in, (vilket inte alls behöver vara normalt, vi byter ex alltid på lör en del på fre osv)Visst kan man väl tycka att mamman kan kolla med er att det är okej att boka en resa på eran vecka men om jag vore som dig skulle jag släppa det nu och glädja mig åt att styvisen får en hel veckas skidsemester. Det är inte alla barn förunnat. För ss skull tycker jag inte att ni som du skriver ska säga nej till framtida resor på era veckor, då blir det bara en prestigefråga er emellan och inget som gynnar ss i längden.
  26. 13
    Att välja sina strider tycker det låter som en brist i kommunikationen. Du skriver att ni \"tänkt\" att de åker på sön då man normalt tjeckar in, (vilket inte alls behöver vara normalt, vi byter ex alltid på lör en del på fre osv)Visst kan man väl tycka att mamman kan kolla med er att det är okej att boka en resa på eran vecka men om jag vore som dig skulle jag släppa det nu och glädja mig åt att styvisen får en hel veckas skidsemester. Det är inte alla barn förunnat. För ss skull tycker jag inte att ni som du skriver ska säga nej till framtida resor på era veckor, då blir det bara en prestigefråga er emellan och inget som gynnar ss i längden.
  27. Sarah
    #14

    Ok, menade inget illa...

    Ville bara säga att jag säger sanningen. Han är så stor att han begriper det ändå...

    Sorry, om det verkade som om jag menade illa.
    Jag ville bara vara ärlig och säga som det var.
  28. 14
    Ok, menade inget illa... Ville bara säga att jag säger sanningen. Han är så stor att han begriper det ändå...

    Sorry, om det verkade som om jag menade illa.
    Jag ville bara vara ärlig och säga som det var.
  29. Sarah
    #15

    Japp....

    Vi har ons-ons....
    Så det blir lite svårt att hålla det tyst om att vi ska fira farmor och mig till helgen...

    Men, som jag skrev till \"Mother\" så ska vi fira mig i morgon. Han tycker det är viktigt och det gör jag oxå.
    Vi har en nära relation och det värderar jag.
    Min man ska med barnen baka en tårta i morgon till mig så att ss kan fira mig.
  30. 15
    Japp.... Vi har ons-ons....
    Så det blir lite svårt att hålla det tyst om att vi ska fira farmor och mig till helgen...

    Men, som jag skrev till \"Mother\" så ska vi fira mig i morgon. Han tycker det är viktigt och det gör jag oxå.
    Vi har en nära relation och det värderar jag.
    Min man ska med barnen baka en tårta i morgon till mig så att ss kan fira mig.
  31. Sarah
    #16

    Skärp dg!!!!

    Jag unnar verkligen min ss denna vecka.
    Men jag tycker synd om honom då han inte blivit infomerad av mamman att vi har flera födelsedagar att fira...

    Man bokar INTE semester på den andre förälderns veckor utan att kolla av!!!!
    Vi hade bara fått veta att de skulle vara borta v 12... Inget om att de reser nu redan på fredag!!!!

    Vad gör VI fel i det?
    Att inte unna ss semester?
    Vi hindrar inte ss att åka...
    Vi säger därimot att det ska väl bli kul..

    Vi har inte gjort nåt fel...

    Mamman bör växa till sig och inse att hon inte är den ända föräldern.
    Man är två!!!
  32. 16
    Skärp dg!!!! Jag unnar verkligen min ss denna vecka.
    Men jag tycker synd om honom då han inte blivit infomerad av mamman att vi har flera födelsedagar att fira...

    Man bokar INTE semester på den andre förälderns veckor utan att kolla av!!!!
    Vi hade bara fått veta att de skulle vara borta v 12... Inget om att de reser nu redan på fredag!!!!

    Vad gör VI fel i det?
    Att inte unna ss semester?
    Vi hindrar inte ss att åka...
    Vi säger därimot att det ska väl bli kul..

    Vi har inte gjort nåt fel...

    Mamman bör växa till sig och inse att hon inte är den ända föräldern.
    Man är två!!!
  33. ensamma mamman
    #17

    Skriver inte så ofta

    men läser mer. Jag klurar på vad den egentliga orsaken till att det är så ofta konflikter i bio/styvrelationer.
    -rädsla för exets nya partner,
    -brist på socioemotionellförmåga

    \"Inte ens fel att två träter\"

    Samtal är precis som det står något man gör tillsammans med någon eller några inte ensam eller i en monolog. Alla parter är anvariga för samtalet efter sin förmåga. Det är inte givande eller då lämpligt att ha som utgångspunkt \" vi gör inte fel\"

    Om vi börja med att reflektera över vad har \"jag\" för ansvar att konflikten uppstod, vad får den för konsekvenser hypotetiskt hur kommer detta barn uppfatta ansvarstagande vuxna. Om vi löser våra dispyter med att med ord och kroppsspråk \"vi gör inte fel det är han/hon\" något att klura på vidare...

    Min personliga uppfattning i dagsläget Sarah så i det jag läser in i det du skriver. Blir det inte i mitt tycke speciellt vuxet med reflekterande och ödmjukhet som jag skulle önska hos en styvmamma till mina barn.
    Konflikt sökande, hävdar ofta jag har rätt osv. Jag skulle känna att det här är inte lätt att dansa efter för att få till en vettig dialog. Krasst jag skulle verkligen behöva och få kämpa för att orka upprättahålla en kommunikation värdig kalla samtal/dialog med dig än längre tid. Jag kan föreställa mig att biomamman här kan vara rädd och därför inte vågar kommunicera vettigt. (spekulation och klurande) Fundera på det, är man väldigt duktig på att hojta skrika och argumentera igenom sin vilja kan man uppfattas som mer aggresiv än vad man menar.

  34. 17
    Skriver inte så ofta men läser mer. Jag klurar på vad den egentliga orsaken till att det är så ofta konflikter i bio/styvrelationer.
    -rädsla för exets nya partner,
    -brist på socioemotionellförmåga

    \"Inte ens fel att två träter\"

    Samtal är precis som det står något man gör tillsammans med någon eller några inte ensam eller i en monolog. Alla parter är anvariga för samtalet efter sin förmåga. Det är inte givande eller då lämpligt att ha som utgångspunkt \" vi gör inte fel\"

    Om vi börja med att reflektera över vad har \"jag\" för ansvar att konflikten uppstod, vad får den för konsekvenser hypotetiskt hur kommer detta barn uppfatta ansvarstagande vuxna. Om vi löser våra dispyter med att med ord och kroppsspråk \"vi gör inte fel det är han/hon\" något att klura på vidare...

    Min personliga uppfattning i dagsläget Sarah så i det jag läser in i det du skriver. Blir det inte i mitt tycke speciellt vuxet med reflekterande och ödmjukhet som jag skulle önska hos en styvmamma till mina barn.
    Konflikt sökande, hävdar ofta jag har rätt osv. Jag skulle känna att det här är inte lätt att dansa efter för att få till en vettig dialog. Krasst jag skulle verkligen behöva och få kämpa för att orka upprättahålla en kommunikation värdig kalla samtal/dialog med dig än längre tid. Jag kan föreställa mig att biomamman här kan vara rädd och därför inte vågar kommunicera vettigt. (spekulation och klurande) Fundera på det, är man väldigt duktig på att hojta skrika och argumentera igenom sin vilja kan man uppfattas som mer aggresiv än vad man menar.

  35. Anna S
    #18

    Men lugna ner dig

    Ta ett djupt andetag och läs vad jag skrivit en gång till.Du verkar tolka mitt inlägg på ett märkligt sätt. jag har inte skrivit att du inte unnar ss resan, jag har också skrivit att mamman borde kolla av med er innan. Förstår inte egentligen varför du skriver när du ändå bara blir arg när svaren inte passar dina personliga åsikt.
  36. 18
    Men lugna ner dig Ta ett djupt andetag och läs vad jag skrivit en gång till.Du verkar tolka mitt inlägg på ett märkligt sätt. jag har inte skrivit att du inte unnar ss resan, jag har också skrivit att mamman borde kolla av med er innan. Förstår inte egentligen varför du skriver när du ändå bara blir arg när svaren inte passar dina personliga åsikt.
  37. Anna S
    #19

    Bra skrivet ensamma mamman

    Det kan inte vara lätt att föra en dialog i verkliga livet med någon som tom på ett forum direkt vänder taggarna utåt och vräker ur sig både det en och det andra när hon går i svaromål. På ett forum har man åtminstone tid och möjlighet att faktiskt reflektera över inlägg och tänka efter innan man skriver.
  38. 19
    Bra skrivet ensamma mamman Det kan inte vara lätt att föra en dialog i verkliga livet med någon som tom på ett forum direkt vänder taggarna utåt och vräker ur sig både det en och det andra när hon går i svaromål. På ett forum har man åtminstone tid och möjlighet att faktiskt reflektera över inlägg och tänka efter innan man skriver.
  39. Medlem sedan
    Jan 1998
    #20

    Fundering

    Jag hade nog \"tagit för givet\" att de åker på fredagen. Det är \"brukar\" för mig.
    Jag känner inte igen problemen faktist. Hade mina styvdöttrars mamma, morföräldrar eller farföräldrar bokat in en resa någonstans så var det aldrig några problem. Tror inte att de har varit med på någon av mina födelsedagar. Födelsedagar är väl ändå viktigast för barn?
    Hur gammalt är styvbarnet?
  40. 20
    Fundering Jag hade nog \"tagit för givet\" att de åker på fredagen. Det är \"brukar\" för mig.
    Jag känner inte igen problemen faktist. Hade mina styvdöttrars mamma, morföräldrar eller farföräldrar bokat in en resa någonstans så var det aldrig några problem. Tror inte att de har varit med på någon av mina födelsedagar. Födelsedagar är väl ändå viktigast för barn?
    Hur gammalt är styvbarnet?
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Ah, irriterad igen! *på bettet idag*
    By bunozi in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 17:57
  2. nu är jag sådär irriterad igen...
    By mammaAngelica in forum Bokstavsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 13:41
  3. nu är jag irriterad igen
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 08:21
  4. Förbaskad, irriterad igen :(
    By engel in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 16:58
  5. nublir jag så där irriterad igen
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 17:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar