Ögoninflamation/klet i ögat
_05/06 Vinterbarn
  1. anna
    #1

    Ögoninflamation/klet i ögat

    nån som vet vad man gör med klet iögat på bebisen? Det rinner lite ur ögat. Vatten förstås, men finns det nåt annat knep?
  2. 1
    Ögoninflamation/klet i ögat nån som vet vad man gör med klet iögat på bebisen? Det rinner lite ur ögat. Vatten förstås, men finns det nåt annat knep?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    Jaadu...

    Ellen har haft så i ena ögat sedan hon föddes! Hon är fyra månader snart. Har fått ögondroppar från bvc, men de hjälper inte. Jag tar en bomullsrondell och tar ljummet vatten och tvättar rent. Vissa säger bröstmjölk, men här hjälper inget. Ska till bvc den 21:a, då ska jag fråga igen.
  4. 2
    Jaadu... Ellen har haft så i ena ögat sedan hon föddes! Hon är fyra månader snart. Har fått ögondroppar från bvc, men de hjälper inte. Jag tar en bomullsrondell och tar ljummet vatten och tvättar rent. Vissa säger bröstmjölk, men här hjälper inget. Ska till bvc den 21:a, då ska jag fråga igen.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Ja du

    kokt avsvalnat vatten \"100 gånger\" om dagen är det rådet man ger till geggiga ögon. Om det inte blir bättre på några dagar eller om ögat blir rött & irriterat, bebis verkar ha ont så kontakta BVC för en läkartid. Det finns ögonsalvor att ge vid ögoninflammaton, som läkaren får skriva ut på recept. Något annat tips har jag inte att ge dej.

    Ellen hade väldigt geggiga ögon när hon var 1 månad och jag baddade ögat och strök lite under ögat utifrån mot näsroten minst 3 ggr per dag och det släppte efter 6 dagar.

    Hoppas det blir bättre!
  6. 3
    Ja du kokt avsvalnat vatten \"100 gånger\" om dagen är det rådet man ger till geggiga ögon. Om det inte blir bättre på några dagar eller om ögat blir rött & irriterat, bebis verkar ha ont så kontakta BVC för en läkartid. Det finns ögonsalvor att ge vid ögoninflammaton, som läkaren får skriva ut på recept. Något annat tips har jag inte att ge dej.

    Ellen hade väldigt geggiga ögon när hon var 1 månad och jag baddade ögat och strök lite under ögat utifrån mot näsroten minst 3 ggr per dag och det släppte efter 6 dagar.

    Hoppas det blir bättre!
  7. Medlem sedan
    Mar 2005
    #4

    Alex hade ju

    Gegga i ögonen dem första veckorna/ månaden och vi fick till svar att han har trånga tårkanaler och dem gegger. Som tjejrna här säger så gäller det att tvätta 100ggr per dag med ljumet vatten. Dem ögondrpooar som Alex fick sved nå så j...ulskt. Han skrek så mycket. Bvc sa att dropparna kunde svida en heldel så då slutade vi med dem och tvättade istället och det blev bra.

    Hoppas att det ger sig snart!
  8. 4
    Alex hade ju Gegga i ögonen dem första veckorna/ månaden och vi fick till svar att han har trånga tårkanaler och dem gegger. Som tjejrna här säger så gäller det att tvätta 100ggr per dag med ljumet vatten. Dem ögondrpooar som Alex fick sved nå så j...ulskt. Han skrek så mycket. Bvc sa att dropparna kunde svida en heldel så då slutade vi med dem och tvättade istället och det blev bra.

    Hoppas att det ger sig snart!
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Glömde

    På neon fick vi tvätta hans ögon med SVAG saltlösning. Det finns ju sånna ögondroppar att köpa i apotek. Prova med det. Det var faktiks dem som hjälpte på Alex.
  10. 5
    Glömde På neon fick vi tvätta hans ögon med SVAG saltlösning. Det finns ju sånna ögondroppar att köpa i apotek. Prova med det. Det var faktiks dem som hjälpte på Alex.
  11. Lollipop m Ludvig 4/11
    #6

    Koksaltlösning

    fick vi råd om redan på BB. Finns i pipetter på apoteket. Sen ska man tvätta flera ggr per dag, in mot ögonvrån för att stimulera tårkanalen som ofta är lite tilltäppt.
  12. 6
    Koksaltlösning fick vi råd om redan på BB. Finns i pipetter på apoteket. Sen ska man tvätta flera ggr per dag, in mot ögonvrån för att stimulera tårkanalen som ofta är lite tilltäppt.
  13. Lollipop m Ludvig 4/11
    #7

    Alltså

    koksaltlösning på en tuss som man tvättar med. Såg att jag skrev lite slarvigt.
  14. 7
    Alltså koksaltlösning på en tuss som man tvättar med. Såg att jag skrev lite slarvigt.
  15. MummyC med Vincent 14/1
    #8

    Med risk för att låta som BVC-tant

    Jag kan rekommendera bröstmjölk! Vince hade/har samma problem som tur håller på försvinner. Koksaltlösningen torkar ut huden runt ögat och svider. Mjölken torkar bra, även intorkad gegga då den är ljummen och huden torkar inte ut. Annars är det bara att hålla ut enl. BVC-läkaren. De gör ingenting om det inte är infekterat.
  16. 8
    Med risk för att låta som BVC-tant Jag kan rekommendera bröstmjölk! Vince hade/har samma problem som tur håller på försvinner. Koksaltlösningen torkar ut huden runt ögat och svider. Mjölken torkar bra, även intorkad gegga då den är ljummen och huden torkar inte ut. Annars är det bara att hålla ut enl. BVC-läkaren. De gör ingenting om det inte är infekterat.

Liknande trådar

  1. rapnings tips? o klet i ögat
    By tuffinghund in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 16:04
  2. Lussebullar med klet i
    By Mme_Knorr in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 11:25
  3. Klet i ögat
    By Miot in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 18:10
  4. ögoninflamation/klet i ögat!
    By anna in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 09:37
  5. klet i ögat
    By kizze66 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 08:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar