Sitter och väntar...
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Sitter och väntar...

    på besked om dottern får gå i en språkklass till hösten. Till denna grundskola kommer de att ta in 2 med språkstörning nästa läsår. Jag vet att det är många som har sökt :(

    Känner mig jättevelig för tillfället. Om hon kommer in så kommer hon att ha 12 mils resa dagligen. Får vi inte hjälp med resorna så kommer det att vara tre byten...buss/tåg/buss och det kommer hon inte att klara av i dagsläget.
    Kommer hon inte in så vet jag inte vad som kommer att hända. Resurserna, kunskapen och hjälpen i den ordinarie skolan är för små och hon går inte speciellt mycket framåt.

    Vi har kontakt med skola och skolledare och en eventuell anmälan till skolverket är på gång, men varför måste allt vara så jobbigt och ta så mycket kraft?

    Tidigare fick man kämpa för att hon skulle få en diagnos. Nu när hon har en diagnos märker man att det inte hjälper i allla fall *suck*
    Ni som har skolbarn kan ni inte berätta lite om era barns skolsituation?
  2. 1
    Sitter och väntar... på besked om dottern får gå i en språkklass till hösten. Till denna grundskola kommer de att ta in 2 med språkstörning nästa läsår. Jag vet att det är många som har sökt :(

    Känner mig jättevelig för tillfället. Om hon kommer in så kommer hon att ha 12 mils resa dagligen. Får vi inte hjälp med resorna så kommer det att vara tre byten...buss/tåg/buss och det kommer hon inte att klara av i dagsläget.
    Kommer hon inte in så vet jag inte vad som kommer att hända. Resurserna, kunskapen och hjälpen i den ordinarie skolan är för små och hon går inte speciellt mycket framåt.

    Vi har kontakt med skola och skolledare och en eventuell anmälan till skolverket är på gång, men varför måste allt vara så jobbigt och ta så mycket kraft?

    Tidigare fick man kämpa för att hon skulle få en diagnos. Nu när hon har en diagnos märker man att det inte hjälper i allla fall *suck*
    Ni som har skolbarn kan ni inte berätta lite om era barns skolsituation?
  3. Tiffan
    #2

    Min lilla kille

    går i \"vanlig\" förskoleklass men han har extra stöd som jag fått kämpa för. Jag kan känna lite som du skriver att vi har diagnos men vart finns hjälpen??? Där vi bor har det inte direkt varit lätt att få hjälp jag har haft telefonterror till kommunen, rektor mfl. för att få hjälp. Helt otroligt enligt min åsikt att det ska vara så... Jag vet att det är jobbigt men kämpa på så att din flicka får gå där det känns bäst för er!
  4. 2
    Min lilla kille går i \"vanlig\" förskoleklass men han har extra stöd som jag fått kämpa för. Jag kan känna lite som du skriver att vi har diagnos men vart finns hjälpen??? Där vi bor har det inte direkt varit lätt att få hjälp jag har haft telefonterror till kommunen, rektor mfl. för att få hjälp. Helt otroligt enligt min åsikt att det ska vara så... Jag vet att det är jobbigt men kämpa på så att din flicka får gå där det känns bäst för er!
  5. Katah
    #3

    snabbt

    jag hinner inte skriva just nu ,men återkommer på kvällen...
  6. 3
    snabbt jag hinner inte skriva just nu ,men återkommer på kvällen...
  7. Katah
    #4

    nu är jag tillbaks:)

    jo, våran son går på språkskola och pendar dit varje dag 7 mil ( 7+7= 14 mil dagligen)
    När han fick plats på skolan så gick frågan vidare till vår kommun om kommunen är redå att betala för skolgången där dvs. plats på skolan garanterar inte att barnet får börja där. Spänningen fortsätter då med kommunen ... phuuuh!... När kommunen lovar att betala platsen så för oss var det samma sak som att de betalar taxi-resan till skolan! Så vill jag tro att det är överallt!
    Så taxin hämtar honom varje morgon hemifrån och levererar hem på eftermiddagen... jag vågar inte ens tänka hur mycket detta kostar, men hittills har det varit några andra barn också som pendlar till sin special-skola.
    även de barn som bor i samma kommun som skolan är har rätt till taxi-resor, för när ett barn kan inte gå sin närmaste skola och har ett handikap så har det rätt till några taxiresor i veckan ( törs inte säga om man har rätt till det varje dag, men några får man i alla fall!)

    Det är hemskt att alla barn inte får det hjälp de behöver. Oftast behöver språkstörda barn ändå assistentet mm. och det är inte gratis heller.
    Ingen ställer sitt barn på kö till en språkskola om barnet inte behöver det. Såna köer ska inte finnas!!!

    styrkekramar, hoppas att ni får en plats!
  8. 4
    nu är jag tillbaks:) jo, våran son går på språkskola och pendar dit varje dag 7 mil ( 7+7= 14 mil dagligen)
    När han fick plats på skolan så gick frågan vidare till vår kommun om kommunen är redå att betala för skolgången där dvs. plats på skolan garanterar inte att barnet får börja där. Spänningen fortsätter då med kommunen ... phuuuh!... När kommunen lovar att betala platsen så för oss var det samma sak som att de betalar taxi-resan till skolan! Så vill jag tro att det är överallt!
    Så taxin hämtar honom varje morgon hemifrån och levererar hem på eftermiddagen... jag vågar inte ens tänka hur mycket detta kostar, men hittills har det varit några andra barn också som pendlar till sin special-skola.
    även de barn som bor i samma kommun som skolan är har rätt till taxi-resor, för när ett barn kan inte gå sin närmaste skola och har ett handikap så har det rätt till några taxiresor i veckan ( törs inte säga om man har rätt till det varje dag, men några får man i alla fall!)

    Det är hemskt att alla barn inte får det hjälp de behöver. Oftast behöver språkstörda barn ändå assistentet mm. och det är inte gratis heller.
    Ingen ställer sitt barn på kö till en språkskola om barnet inte behöver det. Såna köer ska inte finnas!!!

    styrkekramar, hoppas att ni får en plats!
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Resorna?

    Fungerar de bra? Är han trött? Hur gammal är han?
    Många frågor, hoppas du orkar svara. :)
  10. 5
    Resorna? Fungerar de bra? Är han trött? Hur gammal är han?
    Många frågor, hoppas du orkar svara. :)
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    Kämpar på :)

    Som tur är så har vi en bra dialog med skolan, men ibland känns det som om jag har större kunskap än de. Först ska jag komma med förslag på undervisningen/upplägg och sedan är det upp till mig att tjata fram pengarna :(
    Just nu är jag i kontakt med lärare-rektor-skolledare-kommunpolitiker + skriva insändare i tidningen.
  12. 6
    Kämpar på :) Som tur är så har vi en bra dialog med skolan, men ibland känns det som om jag har större kunskap än de. Först ska jag komma med förslag på undervisningen/upplägg och sedan är det upp till mig att tjata fram pengarna :(
    Just nu är jag i kontakt med lärare-rektor-skolledare-kommunpolitiker + skriva insändare i tidningen.
  13. katah
    #7

    jo, det är jobbigt i periodvis

    Sonen är 8 år och det är 3 året han pendlar.

    De andra barnen i taxin har sina handikap och är ibland högljuda... då har vi handlat en mp3-spelare för att han kan koppla bort dom.

    Taxi-caufförena är för det mesta trevliga och agerar som extraföräaldrar och det är även väldigt bra språkövning för honom att få så mycket personligt tid med någon utanför familjen. ( 45 min enkelväg)

    Det mörkaste tiden efter julen har varit jobbigaste och vi har nu skaffat en nintendo-spel för resorna.

    vi har varit sparsamma med att köpa underhållning för resorna... och det är först nu vi har köpt lite dyrare saker, hittills har han haft mig sig lite bilar och leksakstidningar mm.

    Vi har även inte skaffat några fritidsaktiviteter för honom , före skolåldern för han behövde bara slappna av och leka när han kom hem. Dagarna på en språkskola är intensivare än i en vanlig skola. De kommunicerar med en vuxen nästan hela tiden.

    nu har vi försökt hitta lite aktiviteter för honom för han han inte den dagliga promenaden till skolan som syskonen har.

    fråga bara ;).. .så gör jag med när jag hittar någon som stämmer på våran situation...
  14. 7
    jo, det är jobbigt i periodvis Sonen är 8 år och det är 3 året han pendlar.

    De andra barnen i taxin har sina handikap och är ibland högljuda... då har vi handlat en mp3-spelare för att han kan koppla bort dom.

    Taxi-caufförena är för det mesta trevliga och agerar som extraföräaldrar och det är även väldigt bra språkövning för honom att få så mycket personligt tid med någon utanför familjen. ( 45 min enkelväg)

    Det mörkaste tiden efter julen har varit jobbigaste och vi har nu skaffat en nintendo-spel för resorna.

    vi har varit sparsamma med att köpa underhållning för resorna... och det är först nu vi har köpt lite dyrare saker, hittills har han haft mig sig lite bilar och leksakstidningar mm.

    Vi har även inte skaffat några fritidsaktiviteter för honom , före skolåldern för han behövde bara slappna av och leka när han kom hem. Dagarna på en språkskola är intensivare än i en vanlig skola. De kommunicerar med en vuxen nästan hela tiden.

    nu har vi försökt hitta lite aktiviteter för honom för han han inte den dagliga promenaden till skolan som syskonen har.

    fråga bara ;).. .så gör jag med när jag hittar någon som stämmer på våran situation...
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Varva ner

    Resorna kanske kan fungera som nedvarvning efter en intensiv skoldag *funderar* Tror att dottern löser det. Dels har hon sitt spel att spela på och så är hon faktiskt rätt gammal (fyller 12).

    Hon har heller inga direkta fritidsaktiviteter. Det har aldrig funnits ork utanför dagis/skola för något.
    Nu får vi bara hoppas att hon är en av de som kommer in. Vi ska få besked omkring påsk.
  16. 8
    Varva ner Resorna kanske kan fungera som nedvarvning efter en intensiv skoldag *funderar* Tror att dottern löser det. Dels har hon sitt spel att spela på och så är hon faktiskt rätt gammal (fyller 12).

    Hon har heller inga direkta fritidsaktiviteter. Det har aldrig funnits ork utanför dagis/skola för något.
    Nu får vi bara hoppas att hon är en av de som kommer in. Vi ska få besked omkring påsk.
  17. katah
    #9

    hur i hela värden

    har hon inte fått en plats tidigare?????
    Jag trodde att vi pratar om en ettagluttare...;)
    har hon fått bra hjälp hittills? Vad är hennes största beskymmer ang. språket?

    Om hon är så stor så tror jag att hon kan sova under resan och koppla av, min lilleman fixar inte det riktigt än....
  18. 9
    hur i hela värden har hon inte fått en plats tidigare?????
    Jag trodde att vi pratar om en ettagluttare...;)
    har hon fått bra hjälp hittills? Vad är hennes största beskymmer ang. språket?

    Om hon är så stor så tror jag att hon kan sova under resan och koppla av, min lilleman fixar inte det riktigt än....
  19. wildhearts
    #10

    var ska jag börja *suck*

    Där jag bor har folk precis börjat förstå att det finns något som heter språkstörning. Allt skulle växa bort. När dottern var 9 begärde vi en utredning på Hällsboskolan och då visade det sig att hon har en grav språkstörning. Enligt den sista logopedtesten så ligger hon på en del områden som en 4-åring.

    Hon har både impressiva och expressiva svårigheter framför allt impressiva. Det går att förstå hennes uttal bra, men hon har dåligt ordförråd och svårt att hänga med i dagligt lite snabbare tal.
    I skolan gör det att hon har svårt att hänga med och kan fortfarande inte läsa eller skriva. Tror att hon kan nästan alla bokstäver nu *ler trött*

    Inte blir det bättre av att hon går i en klass med 25 elever och en lärare. Hon har möjlighet att gå iväg till en speciallärare då och då, men det räcker inte på långa vägar.
  20. 10
    var ska jag börja *suck* Där jag bor har folk precis börjat förstå att det finns något som heter språkstörning. Allt skulle växa bort. När dottern var 9 begärde vi en utredning på Hällsboskolan och då visade det sig att hon har en grav språkstörning. Enligt den sista logopedtesten så ligger hon på en del områden som en 4-åring.

    Hon har både impressiva och expressiva svårigheter framför allt impressiva. Det går att förstå hennes uttal bra, men hon har dåligt ordförråd och svårt att hänga med i dagligt lite snabbare tal.
    I skolan gör det att hon har svårt att hänga med och kan fortfarande inte läsa eller skriva. Tror att hon kan nästan alla bokstäver nu *ler trött*

    Inte blir det bättre av att hon går i en klass med 25 elever och en lärare. Hon har möjlighet att gå iväg till en speciallärare då och då, men det räcker inte på långa vägar.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    glömde...

    säga att tidigare har vi inte varit tillåtna att söka till språkklassen då vi tillhör fel kommun.
  22. 11
    glömde... säga att tidigare har vi inte varit tillåtna att söka till språkklassen då vi tillhör fel kommun.
  23. katah
    #12

    puuhh!

    vilken sits...
    Här är vi kanske lite undantag för egentligen prioriteras även här först de barn som bor i kommunen där skolan finns, men de kan ev. ta in barn som kommer från andra kommuner i länet.

    hon behöver verkligen en språk-klass. Hur är det med hennes självfrötroende? Har hon kompisar? Hur fungerar det i klassen med andra barn?

    jag vet att det finns familjer som har flyttat till en kommun där språkklasser finns, men som för oss är det inte någon alternativ just nu av olika anledningar.
    tänker på er....
  24. 12
    puuhh! vilken sits...
    Här är vi kanske lite undantag för egentligen prioriteras även här först de barn som bor i kommunen där skolan finns, men de kan ev. ta in barn som kommer från andra kommuner i länet.

    hon behöver verkligen en språk-klass. Hur är det med hennes självfrötroende? Har hon kompisar? Hur fungerar det i klassen med andra barn?

    jag vet att det finns familjer som har flyttat till en kommun där språkklasser finns, men som för oss är det inte någon alternativ just nu av olika anledningar.
    tänker på er....
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    språkklass

    Nu har \"språkskolan\" ändrat inställning även här, och kan tänka sig att ta emot från andra kommuner.

    Tidigare har jag inte direkt märkt något dåligt självförtroende, men hon är väldigt duktig på att rita och för dågra dagar sedan så sa hon att det var tur, eftersom hon inte är duktig på något annat. Så visst märker hon sina svårigheter.

    Som tur är så funkar det bra med de andra i skolan. Hon blir inte retad, men har väl inte något direkt umgänge heller...ofta självvalt eftersom hon behöver tystnaden.

    Vi har också funderat på att flytta, men vi är ju fler i familjen och det är inte ett lätt beslut att fatta :(
    Just nu väntar vi mest och ser vad som händer.
  26. 13
    språkklass Nu har \"språkskolan\" ändrat inställning även här, och kan tänka sig att ta emot från andra kommuner.

    Tidigare har jag inte direkt märkt något dåligt självförtroende, men hon är väldigt duktig på att rita och för dågra dagar sedan så sa hon att det var tur, eftersom hon inte är duktig på något annat. Så visst märker hon sina svårigheter.

    Som tur är så funkar det bra med de andra i skolan. Hon blir inte retad, men har väl inte något direkt umgänge heller...ofta självvalt eftersom hon behöver tystnaden.

    Vi har också funderat på att flytta, men vi är ju fler i familjen och det är inte ett lätt beslut att fatta :(
    Just nu väntar vi mest och ser vad som händer.
  27. malla
    #14

    Du vet ju

    redan att min flicka åker taxi till skolan. Hon har i bästa fall 8 mil tur och retur men ibland gör taxin små utflykter och hämtar andra barn. Dottern var 13 år när hon började pendla till skolan och det har fungerat utmärkt. Att den nya skolan är så bra uppväger besväret med resandet. Min flicka läser och lyssnar på musik i sin mp3-spelare under resorna. Hennes läsning började lossna i slutet av årskurs 4 och nu till våren får hon förmodligen G i svenska! Det är underbart duktigt kämpat av henne att klara av att komma så långt redan i årskurs 8. Matematiken har alltid gått rätt så bra och hennes lärare tror att det kan bli G i engelska om hon går ett tionde år. Det hade hon aldrig lyckats med i en \"vanlig\" klass. Jag håller tummarna för att allt ordnar sig för er!
  28. 14
    Du vet ju redan att min flicka åker taxi till skolan. Hon har i bästa fall 8 mil tur och retur men ibland gör taxin små utflykter och hämtar andra barn. Dottern var 13 år när hon började pendla till skolan och det har fungerat utmärkt. Att den nya skolan är så bra uppväger besväret med resandet. Min flicka läser och lyssnar på musik i sin mp3-spelare under resorna. Hennes läsning började lossna i slutet av årskurs 4 och nu till våren får hon förmodligen G i svenska! Det är underbart duktigt kämpat av henne att klara av att komma så långt redan i årskurs 8. Matematiken har alltid gått rätt så bra och hennes lärare tror att det kan bli G i engelska om hon går ett tionde år. Det hade hon aldrig lyckats med i en \"vanlig\" klass. Jag håller tummarna för att allt ordnar sig för er!
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    Vad glad jag blir...

    Det känns som om det finns hopp :) Dottern går nu i fyran och det börjar lossna lite grann med läsningen. Kanske hon också kan se fram emot ett G i svenska.
    Vi håller tummarna också och hoppas på det bästa. Tycker verkligen att hon borde kunna ligga bra till för intagningen, men vem vet?!
  30. 15
    Vad glad jag blir... Det känns som om det finns hopp :) Dottern går nu i fyran och det börjar lossna lite grann med läsningen. Kanske hon också kan se fram emot ett G i svenska.
    Vi håller tummarna också och hoppas på det bästa. Tycker verkligen att hon borde kunna ligga bra till för intagningen, men vem vet?!
  31. malla
    #16

    Dottern är

    förresten en riktig bokmal och läser så fort hon får en stund över. Just nu är det deckare(Elisabeth George och liknande) och Manga som gäller.
  32. 16
    Dottern är förresten en riktig bokmal och läser så fort hon får en stund över. Just nu är det deckare(Elisabeth George och liknande) och Manga som gäller.
  33. katah
    #17

    vAd intressant att läsa

    om hur det går för lite äldre barn med språkstörning!
    Det är inte ofta jag träffar någon!
    Det ger alltid hopp för oss som har mindre barn.

    Jag är nu inställt på att sonen har minst 3 år på sig att lära läsa ( går i ettan) Det finns inget annat så väsentligt för honom än att ta den inlärningen sakta men säkert tycker jag. All annan kunskap kan man ju hämta genom böcker senare...

    Hur fungerar det med engelskan?

    Jag funderar om det skulle vara nyttigt att \"träna\" lite engelska ord och fraser genom dataspel och bildböcker, bara lite, för att underlätta starten till engelskan.... Min son har väldigt kort språklig närminne och det innebär att han har väldiga svårigherter att få nya ord att fastna. Vissa nya svenska ord kan han inte uttala även efter många repetitioner... så jag undrar verkligen hur det kommer att bli med engelskan??!!
  34. 17
    vAd intressant att läsa om hur det går för lite äldre barn med språkstörning!
    Det är inte ofta jag träffar någon!
    Det ger alltid hopp för oss som har mindre barn.

    Jag är nu inställt på att sonen har minst 3 år på sig att lära läsa ( går i ettan) Det finns inget annat så väsentligt för honom än att ta den inlärningen sakta men säkert tycker jag. All annan kunskap kan man ju hämta genom böcker senare...

    Hur fungerar det med engelskan?

    Jag funderar om det skulle vara nyttigt att \"träna\" lite engelska ord och fraser genom dataspel och bildböcker, bara lite, för att underlätta starten till engelskan.... Min son har väldigt kort språklig närminne och det innebär att han har väldiga svårigherter att få nya ord att fastna. Vissa nya svenska ord kan han inte uttala även efter många repetitioner... så jag undrar verkligen hur det kommer att bli med engelskan??!!
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18

    Elisabeth George...

    är en av mina deckafavoriter också. Inte speciellt lättläst...jag är imponerad :)
  36. 18
    Elisabeth George... är en av mina deckafavoriter också. Inte speciellt lättläst...jag är imponerad :)
  37. Medlem sedan
    Jun 2005
    #19

    jag svarar också :)

    Dottern har en del engelska i mindre grupp och det går bättre än vad jag hade förväntat mig. Givetvis inte i nivå med de andra, men ändå betydligt längre än vad jag trodde. Hon kan en del djurnamn, räkna till 10 osv. Det är nog betydligt svårare att komma ihåg meningar som t ex my name is...
  38. 19
    jag svarar också :) Dottern har en del engelska i mindre grupp och det går bättre än vad jag hade förväntat mig. Givetvis inte i nivå med de andra, men ändå betydligt längre än vad jag trodde. Hon kan en del djurnamn, räkna till 10 osv. Det är nog betydligt svårare att komma ihåg meningar som t ex my name is...

Liknande trådar

  1. Sitter och väntar och väntar
    By Ninis27 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 13:39
  2. Jag sitter här och väntar att
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 07:30
  3. Sitter och väntar....
    By Nickisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 12:08
  4. Sitter och väntar
    By Helena_2E in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 15:22
  5. Sitter och väntar...
    By Therese&Theodor in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 12:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar