Atopiskt eksem,
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    Atopiskt eksem,

    ja det har Matheus. Skrev ju innan att jag varit hos en hudläkare och fått Dactacort utskrivet. Använde salvan i tio dagar och eksemet försvann, för att efter några dagar komma tillbaka igen. Efter att i ytterligare 20 dagar använt kortisonsalvan provade jag att istället helt utesluta mjölk. Jag bokade även en tid hos en barnläkare och där var vi idag. Han gjorde ett pricktest på Matheus. Testet skulle visa om han var allergisk mot ägg eller mjölk, men båda var negativa, vilket såklart känns skönt. Läkaren skrev istället ut en annan mild kortisonsalva och tyckte att jag kunde återgå till kost med mjölk i igen.

    Matheus är nu väldigt röd på haka, hals och hela bröstkorgen och jag tycker så synd om honom. Kliar gör det kanske också och det är ju svårt att tala om. Dessutom så står det ju överallt att om man har eksem som liten är risken stor att utveckla allergi senare i livet. Speciellt mot pälsdjur.

    Känner mig lite deppig just nu och var bara tvungen att skriva av mig lite.
  2. 1
    Atopiskt eksem, ja det har Matheus. Skrev ju innan att jag varit hos en hudläkare och fått Dactacort utskrivet. Använde salvan i tio dagar och eksemet försvann, för att efter några dagar komma tillbaka igen. Efter att i ytterligare 20 dagar använt kortisonsalvan provade jag att istället helt utesluta mjölk. Jag bokade även en tid hos en barnläkare och där var vi idag. Han gjorde ett pricktest på Matheus. Testet skulle visa om han var allergisk mot ägg eller mjölk, men båda var negativa, vilket såklart känns skönt. Läkaren skrev istället ut en annan mild kortisonsalva och tyckte att jag kunde återgå till kost med mjölk i igen.

    Matheus är nu väldigt röd på haka, hals och hela bröstkorgen och jag tycker så synd om honom. Kliar gör det kanske också och det är ju svårt att tala om. Dessutom så står det ju överallt att om man har eksem som liten är risken stor att utveckla allergi senare i livet. Speciellt mot pälsdjur.

    Känner mig lite deppig just nu och var bara tvungen att skriva av mig lite.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Är i en liknande situation

    Alva har oxå en massa eksem i ansiktet, lite på armar, ben och bröstkorg. Vi har använt kortisonsalva men det blir inte bättre. Nu misstänker dom mjölkallergi. Väntar bara för att få en tid för test. Men läkaren sa att det är inte alltid som det visar sig på pricktester även fast dom är allergiska. Ju mindre barn desto svårare att få utslag på testet. Så även fast pricktestet inte gav utslag för mjölk så kan han mycket väl vara allergisk ändå.

    Alva kliar sig oxå en massa och har fullt med rivmärken i ansiktet :( Inte kul...
  4. 2
    Är i en liknande situation Alva har oxå en massa eksem i ansiktet, lite på armar, ben och bröstkorg. Vi har använt kortisonsalva men det blir inte bättre. Nu misstänker dom mjölkallergi. Väntar bara för att få en tid för test. Men läkaren sa att det är inte alltid som det visar sig på pricktester även fast dom är allergiska. Ju mindre barn desto svårare att få utslag på testet. Så även fast pricktestet inte gav utslag för mjölk så kan han mycket väl vara allergisk ändå.

    Alva kliar sig oxå en massa och har fullt med rivmärken i ansiktet :( Inte kul...
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    Samma här

    var på hudkliniken i Lund i måndags. Fick mildison lipid(kortison), emovat och miniderm utskrivet. Ska inte göra någon ev test förrän efter två månader. Jesper har också fullt av rivsår i huvudet. Folk brukar fråga om det är hans mamma som river honom :(. Känns faktiskt lite pinsamt, även om man vet att det inte är så.
    Lider med Jesper när han kliar sig på kroppen. Vet ju själv hur det skulle kännas.
  6. 3
    Samma här var på hudkliniken i Lund i måndags. Fick mildison lipid(kortison), emovat och miniderm utskrivet. Ska inte göra någon ev test förrän efter två månader. Jesper har också fullt av rivsår i huvudet. Folk brukar fråga om det är hans mamma som river honom :(. Känns faktiskt lite pinsamt, även om man vet att det inte är så.
    Lider med Jesper när han kliar sig på kroppen. Vet ju själv hur det skulle kännas.

Liknande trådar

  1. Atopiskt eksem, BVCbesök
    By karinko in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 09:09
  2. Atopiskt eksem
    By kam-79 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 13:21
  3. Atopiskt eksem?!
    By Veris mamma in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 09:57
  4. atopiskt eksem...
    By Anna-Mia in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 09:33
  5. Atopiskt eksem
    By Carina in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 08:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar