Säng/kudde/täcke?
_03 Vårbarn
  1. Jippi, Thea 03, Jesper 98
    #1

    Säng/kudde/täcke?

    Hej, min lilla flicka blir tre i maj... tiden går fort. Vad har ni för tankar om säng/täcke/kudde?

    Jag insåg igår att hon har ju fortfarande samma kudde som när hon var nyfödd, den man skulle ha till baby! Finns det småbarnskuddar eller bör man börja med vanliga stora kuddar nu? Vad har ni?

    Täcken. Har tidigare bott i frankrike och där var det då stort rabalder om att små barn inte skulle ha stort täcke förens de var över tre år (kunde kvävas om de drog täcket över huvudet-vet dock inte om det någonsin hänt?!?). Oftast inget täcke alls utan de sov i vaderade påsar. Har sett att dessa har gjort sitt intåg i sverige nu också. Thea sover ff i sitt bebistäcke. Har ni stort täcke till era barn ännu, eller finns ngt mellanting?

    Säng... (har sett den frågan förut, men jag hinner oftast inte skriva) Thea sover ff i sin spjälsäng, är hon ensam om det? Hon kan klättra i och ur själv och trivs och får plats i den. Har varit på jakt efter någon fin gammal säng men inte hittat någon ännu. Förstår att det börjar bli dags att byta. Antingen får hon sova kvar i den tills vi hittar ngn annan eller får hon sova på en vanlig 90cm säng så länge. Hur har ni resonerat. När tyckte ni det var dags att byta?

    Så mycket som dyker upp nu när hon börjar bli stor, det känns som jag inte riktigt hunnit med, hon är snart tre år!!!
    Jessica
  2. 1
    Säng/kudde/täcke? Hej, min lilla flicka blir tre i maj... tiden går fort. Vad har ni för tankar om säng/täcke/kudde?

    Jag insåg igår att hon har ju fortfarande samma kudde som när hon var nyfödd, den man skulle ha till baby! Finns det småbarnskuddar eller bör man börja med vanliga stora kuddar nu? Vad har ni?

    Täcken. Har tidigare bott i frankrike och där var det då stort rabalder om att små barn inte skulle ha stort täcke förens de var över tre år (kunde kvävas om de drog täcket över huvudet-vet dock inte om det någonsin hänt?!?). Oftast inget täcke alls utan de sov i vaderade påsar. Har sett att dessa har gjort sitt intåg i sverige nu också. Thea sover ff i sitt bebistäcke. Har ni stort täcke till era barn ännu, eller finns ngt mellanting?

    Säng... (har sett den frågan förut, men jag hinner oftast inte skriva) Thea sover ff i sin spjälsäng, är hon ensam om det? Hon kan klättra i och ur själv och trivs och får plats i den. Har varit på jakt efter någon fin gammal säng men inte hittat någon ännu. Förstår att det börjar bli dags att byta. Antingen får hon sova kvar i den tills vi hittar ngn annan eller får hon sova på en vanlig 90cm säng så länge. Hur har ni resonerat. När tyckte ni det var dags att byta?

    Så mycket som dyker upp nu när hon börjar bli stor, det känns som jag inte riktigt hunnit med, hon är snart tre år!!!
    Jessica
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Vi har

    vanlig täcke och kudde som vi har.haft ett tag, och vanlig säng..
  4. 2
    Vi har vanlig täcke och kudde som vi har.haft ett tag, och vanlig säng..
  5. Mizen_m_två
    #3

    Isac har

    stor säng (vuxenstorlek, 90 cm bredd), vanlig kudde och stort lakan :-) . Vi bytte säng till honom när han var drygt två år. Då behövde Thea ta över spjälisen och vi stod inför valet vuxensäng eller barnsäng. Den enda orsaken till att vi valde en stor säng var att det kändes onödigt med en mindre säng (barnsäng) några år för att sedan byta till en stor säng.
  6. 3
    Isac har stor säng (vuxenstorlek, 90 cm bredd), vanlig kudde och stort lakan :-) . Vi bytte säng till honom när han var drygt två år. Då behövde Thea ta över spjälisen och vi stod inför valet vuxensäng eller barnsäng. Den enda orsaken till att vi valde en stor säng var att det kändes onödigt med en mindre säng (barnsäng) några år för att sedan byta till en stor säng.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Hej!

    Ronja fick kliva ur sin spjälsäng när hon var närmre ett halvår. Den största anledningen var att lillasyster Juni var på antågande och jag tyckte att det ändå var såpass kort tid kvar i spjälsängen att det kändes onödigt att köpa en ny sådan.

    Hon fick ta över nedersängen i en våningsäng efter Neo. Neo fick en ny halvloft! Där uppe sover storasyster Bea som bor här varannan helg och lite till!

    När hon flyttade över till vanliga sängen (en 90*200, vill få gott om plats brevid så man kan gosa och läsa sagor där) så fick hon ett stort täcke och en tunn kudde. Från början är det en prydnadskudde tror jag (gul från IKEA) men den är lagom platt och mjuk tycker jag.
    Efter ett tag så la jag även in en vanlig vuxenkudde som vi stora skulle ha när vi låg bredvid. Nu använder hon båda lite som hon vill! Funkar jättebra!

    Har man gott om plats, så tycker jag absolut att man ska köpa en 90*100 på en gång så att man själv får plats. Har man det lite trängre (som vi förivisso har men körde på storsäng direkt ändå) så kan jag tycka att en växasäng är ett bättre alternativ!
  8. 4
    Hej! Ronja fick kliva ur sin spjälsäng när hon var närmre ett halvår. Den största anledningen var att lillasyster Juni var på antågande och jag tyckte att det ändå var såpass kort tid kvar i spjälsängen att det kändes onödigt att köpa en ny sådan.

    Hon fick ta över nedersängen i en våningsäng efter Neo. Neo fick en ny halvloft! Där uppe sover storasyster Bea som bor här varannan helg och lite till!

    När hon flyttade över till vanliga sängen (en 90*200, vill få gott om plats brevid så man kan gosa och läsa sagor där) så fick hon ett stort täcke och en tunn kudde. Från början är det en prydnadskudde tror jag (gul från IKEA) men den är lagom platt och mjuk tycker jag.
    Efter ett tag så la jag även in en vanlig vuxenkudde som vi stora skulle ha när vi låg bredvid. Nu använder hon båda lite som hon vill! Funkar jättebra!

    Har man gott om plats, så tycker jag absolut att man ska köpa en 90*100 på en gång så att man själv får plats. Har man det lite trängre (som vi förivisso har men körde på storsäng direkt ändå) så kan jag tycka att en växasäng är ett bättre alternativ!
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Vanliga kuddar, sängar o täcken här

    Ludvig miste tidigt intresse för barnanpassade saker, säkert för att vi inte uppmuntrat det. Så här fick han egen säng med riktigt täcke och kudde vid 1,5 år.
    Lite tidigt kanske. Kommer nog vänta till strax innan två för lillasyrran (typ jul då hon fyller i mars)
    Vi har ett täcke från IKEA (39:-) som går att tvätta men även att slänga utan att gråta blod ifall det sölas ner för mkt. Sängen är en vanlig 90 säng, och vi har haft en barnskummadrass i den men ska byta idagarna till en riktig resårmadrass då han tycker såna är skönare.
    Lycka till med sängdjungeln och hopppas ni hittar nåt Thea gillar!
  10. 5
    Vanliga kuddar, sängar o täcken här Ludvig miste tidigt intresse för barnanpassade saker, säkert för att vi inte uppmuntrat det. Så här fick han egen säng med riktigt täcke och kudde vid 1,5 år.
    Lite tidigt kanske. Kommer nog vänta till strax innan två för lillasyrran (typ jul då hon fyller i mars)
    Vi har ett täcke från IKEA (39:-) som går att tvätta men även att slänga utan att gråta blod ifall det sölas ner för mkt. Sängen är en vanlig 90 säng, och vi har haft en barnskummadrass i den men ska byta idagarna till en riktig resårmadrass då han tycker såna är skönare.
    Lycka till med sängdjungeln och hopppas ni hittar nåt Thea gillar!
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Sen hon var 18mån ungefär...

    ..så har Linnea sovit i en växasäng (Vikare från IKEA) och till den har hon vanligt täcke och kudde med påslakan, alltså vuxenstorlek.. Har plastad frotté under underlakanet ifall det skulle hända en \"olycka\" också.
    På sängens sida har vi ett \"trilla-ej-ur-skydd\" eller vad det nu heter.

    Lillasyster, nys fyllda ett år, sover fortfarande i spjälsäng och där använder jag inte tjockt täcke. Hon har ett ganska tjockt täcke men det har mig veterligen aldrig blivit använt inte heller till Linnea. Använder fleecefiltar på henne istället, mellantjock bebiskudde har hon.l Hon får nog byta till växasäng när hon är ca 18mån också tror jag. Det funkade så bra med Linnea!
  12. 6
    Sen hon var 18mån ungefär... ..så har Linnea sovit i en växasäng (Vikare från IKEA) och till den har hon vanligt täcke och kudde med påslakan, alltså vuxenstorlek.. Har plastad frotté under underlakanet ifall det skulle hända en \"olycka\" också.
    På sängens sida har vi ett \"trilla-ej-ur-skydd\" eller vad det nu heter.

    Lillasyster, nys fyllda ett år, sover fortfarande i spjälsäng och där använder jag inte tjockt täcke. Hon har ett ganska tjockt täcke men det har mig veterligen aldrig blivit använt inte heller till Linnea. Använder fleecefiltar på henne istället, mellantjock bebiskudde har hon.l Hon får nog byta till växasäng när hon är ca 18mån också tror jag. Det funkade så bra med Linnea!
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7

    Hur Arvid sover

    Arvid bytte från spjälsäng till vanlig stor säng när han var ungefär 1,5 år. Vi hade den stora sängen i hans rum redan, och helt plötsligt en dag vägrade han sova i spjälsängen. Han fick panik och blev helt galen när man försökte natta honom där, och så bytte vi då hastigt och helt oplanerat till sömn i den stora sängen.

    Den stora sängen är en 105 cm bred resårmadrass som står på golvet utan ben. Anledningen till att den inte är ben är att vi tyckte det var praktiskt i början. Lätt för Arvid att kliva i och ur, inte så högt fall om man ramlar ur. Och eftersom vi hade den som myshörna redan när han sov i spjälsäng, så var det på något sätt mysigare att den stod direkt på golvet.

    Även efter bytet till stor säng fortsatte Arvid att använda sin kudde från spjälsängen. Den andvände han till någon gång i somras har jag för mig (när han var strax över 2 år alltså). Nu har han en vanlig stor kudde, men den är ganska platt. Vanligt täcke och vuxenstorlek på lakanen har han också.

    Jag kan rekommendera inköp av en lite bredare säng, om ni har plats för det. Det är väldigt praktiskt att det är gott om plats de nätter det blir så att en förälder sover med Arvid.
  14. 7
    Hur Arvid sover Arvid bytte från spjälsäng till vanlig stor säng när han var ungefär 1,5 år. Vi hade den stora sängen i hans rum redan, och helt plötsligt en dag vägrade han sova i spjälsängen. Han fick panik och blev helt galen när man försökte natta honom där, och så bytte vi då hastigt och helt oplanerat till sömn i den stora sängen.

    Den stora sängen är en 105 cm bred resårmadrass som står på golvet utan ben. Anledningen till att den inte är ben är att vi tyckte det var praktiskt i början. Lätt för Arvid att kliva i och ur, inte så högt fall om man ramlar ur. Och eftersom vi hade den som myshörna redan när han sov i spjälsäng, så var det på något sätt mysigare att den stod direkt på golvet.

    Även efter bytet till stor säng fortsatte Arvid att använda sin kudde från spjälsängen. Den andvände han till någon gång i somras har jag för mig (när han var strax över 2 år alltså). Nu har han en vanlig stor kudde, men den är ganska platt. Vanligt täcke och vuxenstorlek på lakanen har han också.

    Jag kan rekommendera inköp av en lite bredare säng, om ni har plats för det. Det är väldigt praktiskt att det är gott om plats de nätter det blir så att en förälder sover med Arvid.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Lova har

    haft en helt vanlig kudde och stort täcke i över 1 år redan. Hon sover i en familjevåningssäng, alltså en 120 säng och så sover storebror i 90-sängen ovanför henne. Vi har dock satt en kant på sängen, så hon itne ska trilla då hon snurrar runt rätt mycket på nätterna. Nu skulle hon nog fixa och inte ha kanten, men den sitter ju där så bra så den får vara kvar... Linsu stege är dessutom anpassad efter den just nu så det skulle bara blir bökigt och ta bort den.
  16. 8
    Lova har haft en helt vanlig kudde och stort täcke i över 1 år redan. Hon sover i en familjevåningssäng, alltså en 120 säng och så sover storebror i 90-sängen ovanför henne. Vi har dock satt en kant på sängen, så hon itne ska trilla då hon snurrar runt rätt mycket på nätterna. Nu skulle hon nog fixa och inte ha kanten, men den sitter ju där så bra så den får vara kvar... Linsu stege är dessutom anpassad efter den just nu så det skulle bara blir bökigt och ta bort den.
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    Novalie..

    ..sover fortfarande i spjälsängen,precis som din Thea:0)
    Vi har två växasängar från Ikea som står och väntar i garaget på henne(ja den ena då förstås,hihi), men det känns så \"riskabelt\" att byta just nu.
    Vi har så enkla bekväma läggningar!!

    Vi bara lägger henne i spjälisen och säger godnatt och går ut, och jag är övertygad om att det blir en del strul när hon får den nya sängen.
    Vår tvillingar sov åxå kanonbra i sina spjälisar men när vi bytte till växasängar åt dem så började de krångla nåt så in i norden..de klev i och ur och skulle leka osv...kan väl bero på att de var två iofs och alltså hade en kompis att leka med:0)

    Men hur som helst så har vi inte vågat oss på det än:0)
    Tanken var att hon skulle ha fått byta tills lillasyster föddes..men hon föddes i oktober och den planen höll alltså inte;0)

    I spjälsängen har hon vanlig ganska platt huvudkudde och litet bebis/barntäcke.
    När hon får flytta över till växasängen får hon nog ha kvar det lilla täcket så länge som sängen är ihopdragen på det kortaste läget, sen får hon ett stort täcke.
    Vi ska byta rum på en av storasystrarna snart, och då kommer vi att göra iordning hennes rum till Novalie..för hon sover inne hos oss än så länge:0)
  18. 9
    Novalie.. ..sover fortfarande i spjälsängen,precis som din Thea:0)
    Vi har två växasängar från Ikea som står och väntar i garaget på henne(ja den ena då förstås,hihi), men det känns så \"riskabelt\" att byta just nu.
    Vi har så enkla bekväma läggningar!!

    Vi bara lägger henne i spjälisen och säger godnatt och går ut, och jag är övertygad om att det blir en del strul när hon får den nya sängen.
    Vår tvillingar sov åxå kanonbra i sina spjälisar men när vi bytte till växasängar åt dem så började de krångla nåt så in i norden..de klev i och ur och skulle leka osv...kan väl bero på att de var två iofs och alltså hade en kompis att leka med:0)

    Men hur som helst så har vi inte vågat oss på det än:0)
    Tanken var att hon skulle ha fått byta tills lillasyster föddes..men hon föddes i oktober och den planen höll alltså inte;0)

    I spjälsängen har hon vanlig ganska platt huvudkudde och litet bebis/barntäcke.
    När hon får flytta över till växasängen får hon nog ha kvar det lilla täcket så länge som sängen är ihopdragen på det kortaste läget, sen får hon ett stort täcke.
    Vi ska byta rum på en av storasystrarna snart, och då kommer vi att göra iordning hennes rum till Novalie..för hon sover inne hos oss än så länge:0)
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    Carola förresten (OT)

    Hörde du att jag fick tag på biljetter tuill MAiden? Fick biljetter till extrakonserten den 25e nov rätt bra platser oxå. Sambon vet inte om det så han ska få biljetten i present nr han fyller år i juni. :)
  20. 10
    Carola förresten (OT) Hörde du att jag fick tag på biljetter tuill MAiden? Fick biljetter till extrakonserten den 25e nov rätt bra platser oxå. Sambon vet inte om det så han ska få biljetten i present nr han fyller år i juni. :)
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Stor säng, stor kudde, stort täcke!

    Amanda har en fullstor 90-säng, två vanliga kuddar och ett fullstort duntäcke (som oftast sparkar av sig).

    Det är mycket för vår skull, att ha flera sovalternativ och kunna anpassa sig efter den lilla damens önskemål.
    Nu sedan ett tag tillbaka ligger hon och jag i dubbelsängen och pappa i gästrummet... Innan dess skulle jag komma in till hennes säng på natten när hon vaknade och då var det en nödvändighet med fullstor säng och täcke.

    Vi bråkar inte som sängplatser - bara alla sover bra!
  22. 11
    Stor säng, stor kudde, stort täcke! Amanda har en fullstor 90-säng, två vanliga kuddar och ett fullstort duntäcke (som oftast sparkar av sig).

    Det är mycket för vår skull, att ha flera sovalternativ och kunna anpassa sig efter den lilla damens önskemål.
    Nu sedan ett tag tillbaka ligger hon och jag i dubbelsängen och pappa i gästrummet... Innan dess skulle jag komma in till hennes säng på natten när hon vaknade och då var det en nödvändighet med fullstor säng och täcke.

    Vi bråkar inte som sängplatser - bara alla sover bra!

Liknande trådar

  1. Täcke & kudde
    By Audi in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 17:03
  2. Täcke och kudde??
    By MissCamilla in forum _1007 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 20:37
  3. Täcke & kudde
    By juni_08 in forum _0806 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 15:52
  4. Täcke o kudde?
    By björnis in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 12:53
  5. täcke & kudde?
    By Smockan m M & J in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 10:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar