Det här med ärftlighet...
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    Det här med ärftlighet...

    undrar lite över hur många föräldrar som känner igen sig själva i sina barn?Jag gör det definitivt,fastän mina besvär är lindrigare än sonens.
    Först nu har lite pusselbitar börjat falla på plats när det gäller mig själv,nu när vi vet vad det kan bero på.
    Både skönt och lite skrämmande på samma gång:)
  2. 1
    Det här med ärftlighet... undrar lite över hur många föräldrar som känner igen sig själva i sina barn?Jag gör det definitivt,fastän mina besvär är lindrigare än sonens.
    Först nu har lite pusselbitar börjat falla på plats när det gäller mig själv,nu när vi vet vad det kan bero på.
    Både skönt och lite skrämmande på samma gång:)
  3. Anonym
    #2

    Kort svar under Diskutera diagnoser

  4. 2
    Kort svar under Diskutera diagnoser
  5. marib
    #3

    Haqvin gör rätt här :-)

    Just den där sortens frågor bör tas på \"diskutera diagnoser\"
    De HAR en benägenhet att försöra stämningen så jag vill gärna uppmana alla som vill svara att haka på H, under \"Diskutera diagnoser\"
  6. 3
    Haqvin gör rätt här :-) Just den där sortens frågor bör tas på \"diskutera diagnoser\"
    De HAR en benägenhet att försöra stämningen så jag vill gärna uppmana alla som vill svara att haka på H, under \"Diskutera diagnoser\"
  7. marib
    #4

    Glömde

    i just det här fallet svarar jag som snackvärd
  8. 4
    Glömde i just det här fallet svarar jag som snackvärd
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5

    Ops

    kände inte till det sorry=),du kan ta bort tråden då.
  10. 5
    Ops kände inte till det sorry=),du kan ta bort tråden då.
  11. marib
    #6

    De befogenheterna

    har jag inte. Ännu :-)
    Men det är lugnt. Har man inte hängt härinne i flera år så kan man knappast veta.
  12. 6
    De befogenheterna har jag inte. Ännu :-)
    Men det är lugnt. Har man inte hängt härinne i flera år så kan man knappast veta.
  13. mamma-71
    #7

    Men man får väll skriva

    om man känner igen sig eller inte? Det hör ju liksom inte till orsaken av diagnoser anser jag iaf.
  14. 7
    Men man får väll skriva om man känner igen sig eller inte? Det hör ju liksom inte till orsaken av diagnoser anser jag iaf.
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8

    Min dotter

    med ADHD är en kopia av mig själv som barn. Det jag skrattretande väl kan känna igen mig i just nu är syslöjden!

    Syslöjd måste väl förresten vara den allra värsta prövningen för en ADHDig person: Man ska kunna hantera en helvetesmaskin som inte lyder med bla trädning av sytråd genom ett osynligt hål. Man ska ha tålamod att sitta i en halvtimme och vänta på en fröken som aldrig har tid att komma och hjälpa, man ska-med sin ibland bristande motorik- försöka prestera något som ska godkännas av stressade syfröken. Man ska hålla på med trasslade tråd och avkörda nålar...osv...det kokar i mig bara jag tänker på hur det var. Och dottern, ja hon har väl typ mordhotat fröken...

    Detta var bara ett exempel, men öht så känner jag väldigt mycket igen mig i henne.
  16. 8
    Min dotter med ADHD är en kopia av mig själv som barn. Det jag skrattretande väl kan känna igen mig i just nu är syslöjden!

    Syslöjd måste väl förresten vara den allra värsta prövningen för en ADHDig person: Man ska kunna hantera en helvetesmaskin som inte lyder med bla trädning av sytråd genom ett osynligt hål. Man ska ha tålamod att sitta i en halvtimme och vänta på en fröken som aldrig har tid att komma och hjälpa, man ska-med sin ibland bristande motorik- försöka prestera något som ska godkännas av stressade syfröken. Man ska hålla på med trasslade tråd och avkörda nålar...osv...det kokar i mig bara jag tänker på hur det var. Och dottern, ja hon har väl typ mordhotat fröken...

    Detta var bara ett exempel, men öht så känner jag väldigt mycket igen mig i henne.
  17. nettan
    #9

    Nja

    det är väl det att man måste dra gränsen nånstans och börjar man skriva här om man känner igen sig eller ej så blir det osökt en följddiskussion på det osv....
  18. 9
    Nja det är väl det att man måste dra gränsen nånstans och börjar man skriva här om man känner igen sig eller ej så blir det osökt en följddiskussion på det osv....
  19. mamma-71
    #10

    hm

    jo jag förstår ju det, och har ju märkt vad fort det går att komma över på orsakerna oavsett disskusionens början. Men om att man har likarttad problematik med sina barn är ju ganska vanligt så jag tycker ju man iaf får fråga innom det....men snackvärdarna kanske kan komma med råd!
  20. 10
    hm jo jag förstår ju det, och har ju märkt vad fort det går att komma över på orsakerna oavsett disskusionens början. Men om att man har likarttad problematik med sina barn är ju ganska vanligt så jag tycker ju man iaf får fråga innom det....men snackvärdarna kanske kan komma med råd!
  21. nettan
    #11

    För min del

    så fick man gärna skriva även om det, för VI som är frekventa gäster på den här sidan är nog i stort ganska så överens om ärftlighet osv...MEN då det bara manar på anti-anhängarna att dra igång långa monologer här som skadar mer än det hjälper så har det ju för enkelhetens skull blivit så att alla såna diskussioner skickas vidare till diskutera diagnoser.
  22. 11
    För min del så fick man gärna skriva även om det, för VI som är frekventa gäster på den här sidan är nog i stort ganska så överens om ärftlighet osv...MEN då det bara manar på anti-anhängarna att dra igång långa monologer här som skadar mer än det hjälper så har det ju för enkelhetens skull blivit så att alla såna diskussioner skickas vidare till diskutera diagnoser.
  23. Medlem sedan
    Dec 2001
    #12

    Känner mig

    rätt obstinat i frågan och tycker det är märkligt att just föräldrar till bokstavsbarn ska tvingas välja sina ord och funderingar pga de omständigheter som råder. Det borde i samma grad gälla tex föräldrar med autism där också flera av oss håller till.
    Samma barn, men ingen munkavle på föräldrarna...
  24. 12
    Känner mig rätt obstinat i frågan och tycker det är märkligt att just föräldrar till bokstavsbarn ska tvingas välja sina ord och funderingar pga de omständigheter som råder. Det borde i samma grad gälla tex föräldrar med autism där också flera av oss håller till.
    Samma barn, men ingen munkavle på föräldrarna...
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13

    Obs att jag vet

    varför denna \"regel\" kommit till, tycker bara att det är orättvist.
    Ungefär som på mitt jobb där det är en eller två i personalen som är otrevliga och mobbas och då ska hela avdelningen gå på tiotals kurser i samarbete i stället för att man plockar bort de moment (personal) som det gäller.

    Jag tycker snudd på att de snack som rör barn med funktionshinder skulle ligga under känsliga snack- det är ett helvete ändå utan ifrågasättanden och underförstådda anklagelser. (Vem går in på ett snack för föräldrar till barn med \"XX\" och hävdar att deras barn nog fått sina svårigheter/sin sjukdom pga att mamman nog rökt/gympat/ätit opastöriserad ost/osv eller slänger i ansiktet på folk på autistsnacket att de borde undvikit MPR osv) Men våra barn och vårt föräldraskap får man ifrågasätta hur mycket som helst.
    Tycker INTE detta borde vara ett öppet forum på samma sätt som tex fråga mammor eller dylikt.

    Detta blev långt och kanske långt från ämnet men det är ju något jag retat mig som f-n mig på i åratal...som ni märker...
  26. 13
    Obs att jag vet varför denna \"regel\" kommit till, tycker bara att det är orättvist.
    Ungefär som på mitt jobb där det är en eller två i personalen som är otrevliga och mobbas och då ska hela avdelningen gå på tiotals kurser i samarbete i stället för att man plockar bort de moment (personal) som det gäller.

    Jag tycker snudd på att de snack som rör barn med funktionshinder skulle ligga under känsliga snack- det är ett helvete ändå utan ifrågasättanden och underförstådda anklagelser. (Vem går in på ett snack för föräldrar till barn med \"XX\" och hävdar att deras barn nog fått sina svårigheter/sin sjukdom pga att mamman nog rökt/gympat/ätit opastöriserad ost/osv eller slänger i ansiktet på folk på autistsnacket att de borde undvikit MPR osv) Men våra barn och vårt föräldraskap får man ifrågasätta hur mycket som helst.
    Tycker INTE detta borde vara ett öppet forum på samma sätt som tex fråga mammor eller dylikt.

    Detta blev långt och kanske långt från ämnet men det är ju något jag retat mig som f-n mig på i åratal...som ni märker...
  27. Medlem sedan
    Dec 2001
    #14

    Skulle dessutom

    ha lagts under snackvärdmarib´s inlägg. Och det är inte riktat till dig heller naturligtvis, du förmedlar ju bara \"reglerna\" i frågan. (de dumma, orättvisa...osv *s*)
  28. 14
    Skulle dessutom ha lagts under snackvärdmarib´s inlägg. Och det är inte riktat till dig heller naturligtvis, du förmedlar ju bara \"reglerna\" i frågan. (de dumma, orättvisa...osv *s*)

Liknande trådar

  1. Ärftlighet
    By Komplex mamma in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:24
  2. Ärftlighet
    By Komplex mamma in forum Änglabarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 16:06
  3. Ärftlighet...
    By marilin in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 21:34
  4. Ärftlighet?
    By Ben Dover in forum Autismspektrum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 14:51
  5. Ärftlighet
    By mamicka in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 17:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar