Måste få fråga!
_01/02 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Måste få fråga!

    Hur mycket sover era 4-åringar? Hur ser sömnschemat ut under dagen?

    Fler som kliver upp okristligt tidigt? Jag känner mig halvgnällig men det känns inte som man har något tid för sig själv alls längre.

    Leker era 4-åringar mycket på egen hand?
    Och ni med syskon -går de bra ihop? Några som slåss?
  2. 1
    Måste få fråga! Hur mycket sover era 4-åringar? Hur ser sömnschemat ut under dagen?

    Fler som kliver upp okristligt tidigt? Jag känner mig halvgnällig men det känns inte som man har något tid för sig själv alls längre.

    Leker era 4-åringar mycket på egen hand?
    Och ni med syskon -går de bra ihop? Några som slåss?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Katja sover

    20.30-07.30 i vanliga fall men i och med att det började bli ljusare å ljusare på mornarna så har hon ändrat det till 06.00 på morgon :O( Men nu har jag börjat hänga upp filtar för fönstren så nu sover vi till 07.30 igen allihop :O)

    Katja kan nog leka själv men ofta vill hon att vi ska spela nåt spel. Å med syskonen så går det endera jättebra att leka eller så inte alls, men hon väntar nog varje dag på att klockan ska bli så mycket att Rasmus kommer hem från skolan.
  4. 2
    Katja sover 20.30-07.30 i vanliga fall men i och med att det började bli ljusare å ljusare på mornarna så har hon ändrat det till 06.00 på morgon :O( Men nu har jag börjat hänga upp filtar för fönstren så nu sover vi till 07.30 igen allihop :O)

    Katja kan nog leka själv men ofta vill hon att vi ska spela nåt spel. Å med syskonen så går det endera jättebra att leka eller så inte alls, men hon väntar nog varje dag på att klockan ska bli så mycket att Rasmus kommer hem från skolan.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    William...

    somnar varje kväll runt 18:30, själv i sin säng. Sen vaknar han vid 07:00 av sig själv. Varje dag ser likadan ut, vare sig det är vardag eller helg. Han har alltid sovit väldigt mycket.
    Han leker helst med nån av oss men kan annars sätta sig själv och bygga lego eller rita.
    Han har inget syskon än.. (bebis i magen)... så han är van att få all vår uppmärksamhet.
  6. 3
    William... somnar varje kväll runt 18:30, själv i sin säng. Sen vaknar han vid 07:00 av sig själv. Varje dag ser likadan ut, vare sig det är vardag eller helg. Han har alltid sovit väldigt mycket.
    Han leker helst med nån av oss men kan annars sätta sig själv och bygga lego eller rita.
    Han har inget syskon än.. (bebis i magen)... så han är van att få all vår uppmärksamhet.
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    Tilda sover

    Mellan ca. 19.30-20 och vaknar mellan 06-07 ungefär. helgen kan hon sova liiite längre, men under veckorna går hon upp med sambon då han går upp.
    Men storasyster går det just nu inte så bra, de är inne i värsta bråk perioden. men dom brukar ha en period av massa bråk, för att sedan leka jätte bra ihop. Med lilla syster som bara är snart 4 mån. går det bra. Det är hennes lilla ögonsten! Leker själv gör hon inte så himla mycket längre. Vill gärna ha en kompis.
  8. 4
    Tilda sover Mellan ca. 19.30-20 och vaknar mellan 06-07 ungefär. helgen kan hon sova liiite längre, men under veckorna går hon upp med sambon då han går upp.
    Men storasyster går det just nu inte så bra, de är inne i värsta bråk perioden. men dom brukar ha en period av massa bråk, för att sedan leka jätte bra ihop. Med lilla syster som bara är snart 4 mån. går det bra. Det är hennes lilla ögonsten! Leker själv gör hon inte så himla mycket längre. Vill gärna ha en kompis.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    tycker inte du..

    att det är svårt att hinna med saker? Eller kanske du hinner ändå hemma med lillan?

    Går Tilda på dagis i veckorna?
  10. 5
    tycker inte du.. att det är svårt att hinna med saker? Eller kanske du hinner ändå hemma med lillan?

    Går Tilda på dagis i veckorna?
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    Vad skönt..

    det är när man kan lura tillbaks dem sådär! Gäller att hitta en tillräckligt tjock filt bara! :)
  12. 6
    Vad skönt.. det är när man kan lura tillbaks dem sådär! Gäller att hitta en tillräckligt tjock filt bara! :)
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    Åh!

    Vad avis jag blir!! Vilken utopi! Det måste vara bra för dig nu när du är gravid? Så du hinner återhämta dig på kvällen?

    Går han på dagis?
  14. 7
    Åh! Vad avis jag blir!! Vilken utopi! Det måste vara bra för dig nu när du är gravid? Så du hinner återhämta dig på kvällen?

    Går han på dagis?
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8

    Ganska lugnt nu!

    Inte som förr då han var vaken rumt fyra-halv fem...
    Ville sover inget på dagarna, och har inte gjort sen han var rätt liten.
    Vi brukar komma i sägn vid 19.30, sen somnar han nån gång mellan 20-21, oftast före 20.30.
    Vaknar mellan 6-7, sällan tidigare eller senare.
    Han lekar som tusan just nu, man får vara med som bollplank - och prinsessa, eller Tarzans apa, eller så....
    Syskonen är ju väldigt mycket äldre - men nog bråkar mina rara söner, 18-åringen bär sej åt som en fyraåring!
  16. 8
    Ganska lugnt nu! Inte som förr då han var vaken rumt fyra-halv fem...
    Ville sover inget på dagarna, och har inte gjort sen han var rätt liten.
    Vi brukar komma i sägn vid 19.30, sen somnar han nån gång mellan 20-21, oftast före 20.30.
    Vaknar mellan 6-7, sällan tidigare eller senare.
    Han lekar som tusan just nu, man får vara med som bollplank - och prinsessa, eller Tarzans apa, eller så....
    Syskonen är ju väldigt mycket äldre - men nog bråkar mina rara söner, 18-åringen bär sej åt som en fyraåring!
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Gabriel

    somnar oftast i 19 tiden men håller fortfarande på och krånglar och vaknar en del på nätterna. Vaknar mellan någongång mellan 6 och 7.
  18. 9
    Gabriel somnar oftast i 19 tiden men håller fortfarande på och krånglar och vaknar en del på nätterna. Vaknar mellan någongång mellan 6 och 7.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    Jesper sover såhär

    Han lägger sig vid 19.00 sedan läser vi saga till kvart över 7 ca. Till 19.30 så sover han. När han ska till dagis så går han upp ca 06.00. och fred och lörd så får han vara uppe så länge han vill men han brukar oftast vara trött och sover någongång mellan 20-21. Han är nästan alltid uppe runt 07.00-07.30 på helgen.
    Leker bra med sina syskon och slåss lika bra med dom =)
    Han kan sitta och leka med sina motorcyklar o bilar och sina turles gubbar hur länge som helst när han är ensam

    kiki
  20. 10
    Jesper sover såhär Han lägger sig vid 19.00 sedan läser vi saga till kvart över 7 ca. Till 19.30 så sover han. När han ska till dagis så går han upp ca 06.00. och fred och lörd så får han vara uppe så länge han vill men han brukar oftast vara trött och sover någongång mellan 20-21. Han är nästan alltid uppe runt 07.00-07.30 på helgen.
    Leker bra med sina syskon och slåss lika bra med dom =)
    Han kan sitta och leka med sina motorcyklar o bilar och sina turles gubbar hur länge som helst när han är ensam

    kiki
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Ja du...

    Cassandra sover ingenting på dagen. Somnar runt 20 på kvällen och vaknar vid 06, om inte lillebror väcker henne, han brukar vakna nån timme tidigare. Hon kan få nån form av nattskräck/utbrott på natten då hon blir hysterisk och skriker och slåss.

    Leker på egen hand har hon aldrig nånsin gjort. Teven är därmot en livräddare.

    Syskon. Cassandra och Elias går bra ihop, men storebror Zacharias och Cassandra slåss som hund och katt. Hela tiden.

    Du och jag, vi kan ta ihand för nån tid för mig själv har jag inte haft sedan Cassandra kom.
  22. 11
    Ja du... Cassandra sover ingenting på dagen. Somnar runt 20 på kvällen och vaknar vid 06, om inte lillebror väcker henne, han brukar vakna nån timme tidigare. Hon kan få nån form av nattskräck/utbrott på natten då hon blir hysterisk och skriker och slåss.

    Leker på egen hand har hon aldrig nånsin gjort. Teven är därmot en livräddare.

    Syskon. Cassandra och Elias går bra ihop, men storebror Zacharias och Cassandra slåss som hund och katt. Hela tiden.

    Du och jag, vi kan ta ihand för nån tid för mig själv har jag inte haft sedan Cassandra kom.
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12

    Vincent

    och hans syskon (Felix 3 år o Wilja 1 år) lägger sig kl.19 på kvällen. de somnar själva i sina sängar. killarna delar rum, Wilja har eget.
    Vincent brukar vakna först o har börjat med att vakna runt kl.6 (antar att det är ljuset, trots mörkläggningsgardiner). Felix brukar komma runt kl.7 o Wilja brukar vakna runt kl.7.30.
    alla 3 sover natten igenom. klart det kan hända att nån drömmer, V kissar i sängen, Wilja tappar nappen men det är ytterst sällan.
    Wilja leker gärna med sina bröder o är hon med så bråkas det mycket mindre! killarna kan leka jättefint men vissa dagar är det mest bara bråk...
    tjuvnyp förekommer, nån bitning men sällan regelrätta slag.
    ja, den syskonkärleken ;)

    hur har ni det annars?

    kramar från oss
  24. 12
    Vincent och hans syskon (Felix 3 år o Wilja 1 år) lägger sig kl.19 på kvällen. de somnar själva i sina sängar. killarna delar rum, Wilja har eget.
    Vincent brukar vakna först o har börjat med att vakna runt kl.6 (antar att det är ljuset, trots mörkläggningsgardiner). Felix brukar komma runt kl.7 o Wilja brukar vakna runt kl.7.30.
    alla 3 sover natten igenom. klart det kan hända att nån drömmer, V kissar i sängen, Wilja tappar nappen men det är ytterst sällan.
    Wilja leker gärna med sina bröder o är hon med så bråkas det mycket mindre! killarna kan leka jättefint men vissa dagar är det mest bara bråk...
    tjuvnyp förekommer, nån bitning men sällan regelrätta slag.
    ja, den syskonkärleken ;)

    hur har ni det annars?

    kramar från oss
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    glömde

    svara på nåra saker...
    han kan leka själv länge, om han får vara ifred. det kan Felix o Wilja oxå (bortskämd).
    sover inte på dagen alls.

    båda killarna går på dagis. här får vi ha 9-15 alla dagar då förälder är hemma med småsyskon. eftersom jag pluggar 100% på distans så går dom 9-16 ist. Wilja e hemma med mig, hon sover mitt på dagen kl.11-14 ca.

    kramelikram
  26. 13
    glömde svara på nåra saker...
    han kan leka själv länge, om han får vara ifred. det kan Felix o Wilja oxå (bortskämd).
    sover inte på dagen alls.

    båda killarna går på dagis. här får vi ha 9-15 alla dagar då förälder är hemma med småsyskon. eftersom jag pluggar 100% på distans så går dom 9-16 ist. Wilja e hemma med mig, hon sover mitt på dagen kl.11-14 ca.

    kramelikram
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    Jonathan

    går och lägger sig 19.00 och vi läser en bok och sedan somnar han själv oftast på en gång. Han vaknar mellan 6.00-7.00. Sista tiden har han oftast sovit hela natten i sin säng men ibland kommer han till oss.

    Han är inte så förtjust i att leka själv men ibland går det bra. Han har ju syskon som bor hos oss varannan vecka och då leker han ofta med dem men de andra veckorna vill han gärna att jag eller Lasse ska vara med. Med Andreas som är 8 går det oftast bra att leka men det blir lite hårda tag ibland och så är de ganska så jätteenvisa bägge två... Mikaela som är 11 går det utmärkt att leka med. Om hon inte har någon kompis här förstås.
  28. 14
    Jonathan går och lägger sig 19.00 och vi läser en bok och sedan somnar han själv oftast på en gång. Han vaknar mellan 6.00-7.00. Sista tiden har han oftast sovit hela natten i sin säng men ibland kommer han till oss.

    Han är inte så förtjust i att leka själv men ibland går det bra. Han har ju syskon som bor hos oss varannan vecka och då leker han ofta med dem men de andra veckorna vill han gärna att jag eller Lasse ska vara med. Med Andreas som är 8 går det oftast bra att leka men det blir lite hårda tag ibland och så är de ganska så jätteenvisa bägge två... Mikaela som är 11 går det utmärkt att leka med. Om hon inte har någon kompis här förstås.
  29. Medlem sedan
    Oct 2001
    #15

    Fel nick ju

    ...
  30. 15
    Fel nick ju ...
  31. Medlem sedan
    Dec 1999
    #16

    Marcus vanor

    Vardagar är det säng mellan 19-20 som gäller, och han sover till 07 ungefär. Då är det dax att gå upp och gå till dagis.

    Helger lägger han sig ca 21, ibland något senare (eller somnar på soffan vid den tiden) och sover kanske till 8-9. Men på helgerna så går han och storasyster (5,5 år) upp själva och leker med varandra tills de tycker vi ska äta frukost vid 10. Mammao hc pappa tar tacksamt emot den sovmorgonen...

    Leker både med kompisar och med storasyster. Kommer bra överens med storasyster om inte vi är i närheten typ...
  32. 16
    Marcus vanor Vardagar är det säng mellan 19-20 som gäller, och han sover till 07 ungefär. Då är det dax att gå upp och gå till dagis.

    Helger lägger han sig ca 21, ibland något senare (eller somnar på soffan vid den tiden) och sover kanske till 8-9. Men på helgerna så går han och storasyster (5,5 år) upp själva och leker med varandra tills de tycker vi ska äta frukost vid 10. Mammao hc pappa tar tacksamt emot den sovmorgonen...

    Leker både med kompisar och med storasyster. Kommer bra överens med storasyster om inte vi är i närheten typ...
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17

    Eliott

    sover oftast hela natten från ca 20:00-07 på morgonen
    Men det händer nog ganska ofta han smyger sig ner i våran säng någon gång under natten och sover vidare.
    Nu senaste veckan har han varit uppe vid 5:30 ungefär det är tidigt.

    Ibland leker han sjäv, mest med brorsan. och ja dom bråkar,slåss mycket och ofta.
    Oftast beror det på att dom inte förstår varandra, eftersom Eliott inte pratar så bra ännu.
  34. 17
    Eliott sover oftast hela natten från ca 20:00-07 på morgonen
    Men det händer nog ganska ofta han smyger sig ner i våran säng någon gång under natten och sover vidare.
    Nu senaste veckan har han varit uppe vid 5:30 ungefär det är tidigt.

    Ibland leker han sjäv, mest med brorsan. och ja dom bråkar,slåss mycket och ofta.
    Oftast beror det på att dom inte förstår varandra, eftersom Eliott inte pratar så bra ännu.
  35. Ingrid mfl
    #18

    Vi måste höras!

    Kan du inte messa ditt tel till mig? Jag är och förblir en slarver.
    Eller så messar jag...

    *tar i hand*
  36. 18
    Vi måste höras! Kan du inte messa ditt tel till mig? Jag är och förblir en slarver.
    Eller så messar jag...

    *tar i hand*
  37. Medlem sedan
    Nov 2001
    #19

    Åhh..

    men du. Hur gör man för att få tid till sig själv med 4 åriga twins som aktiverar varandra, ytterligare barn.. ??
    Hur har dina tvillingar sovit tidigare? Väckte de varandra eller körde de slut på varann?
  38. 19
    Åhh.. men du. Hur gör man för att få tid till sig själv med 4 åriga twins som aktiverar varandra, ytterligare barn.. ??
    Hur har dina tvillingar sovit tidigare? Väckte de varandra eller körde de slut på varann?
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20

    Hmm..

    fyra halvfem... det är just den biten jag har sååå svårt att förlika mig med.
    Gjorde ni något för att få honom att sova längre, eller blev det av sig självt?
  40. 20
    Hmm.. fyra halvfem... det är just den biten jag har sååå svårt att förlika mig med.
    Gjorde ni något för att få honom att sova längre, eller blev det av sig självt?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  2. Måste fråga utifrån en fråga
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 14:50
  3. Jag måste fråga
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 21:41
  4. måste fråga en dum fråga eller nåt
    By MYZOXE! in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 23:27
  5. Dum fråga kanske men måste fråga..
    By Måste få veta in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 12:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar