Smakportioner?
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Eva-Lena
    #1

    Smakportioner?

    Trodde att man började med smakportioner vid 4 månaders ålder men läste att enligt EU-rekommendationer bör man numera vänta tills barnet är 6 månader. Hur har ni gjort? En annan fråga är: Hur ger man smakportioner till barn med gomspalt? Jag fick veta av logopeden att de är kunniga på frågor gällande matning av LKGbarn men då jag träffade henne för första gången i förra veckan visste hon inget om hur man gör då man introducerar vanlig mat. Det enda hon kunde var sådan som rörde flaskmatning men det kan man ju redan eftersom det gått några månader sedan sonen föddes. Jag undrar hur ni har gjort i era familjer? Har ni plockat ut gomplattan vid matningarna av smakportioner eller har ni låtit den sitta kvar i munnen? Känner mig ganska ensam och hade trott att sjukvården hade mer kunskaper och goda råd att att förmedla. De professionella tycks kunna mer om den tekniska biten vid operationerna än den praktiska och vardagliga. Som det är nu känns det som om jag själv får pröva mig fram vad gäller det mesta som berör spaltproblematiken.
  2. 1
    Smakportioner? Trodde att man började med smakportioner vid 4 månaders ålder men läste att enligt EU-rekommendationer bör man numera vänta tills barnet är 6 månader. Hur har ni gjort? En annan fråga är: Hur ger man smakportioner till barn med gomspalt? Jag fick veta av logopeden att de är kunniga på frågor gällande matning av LKGbarn men då jag träffade henne för första gången i förra veckan visste hon inget om hur man gör då man introducerar vanlig mat. Det enda hon kunde var sådan som rörde flaskmatning men det kan man ju redan eftersom det gått några månader sedan sonen föddes. Jag undrar hur ni har gjort i era familjer? Har ni plockat ut gomplattan vid matningarna av smakportioner eller har ni låtit den sitta kvar i munnen? Känner mig ganska ensam och hade trott att sjukvården hade mer kunskaper och goda råd att att förmedla. De professionella tycks kunna mer om den tekniska biten vid operationerna än den praktiska och vardagliga. Som det är nu känns det som om jag själv får pröva mig fram vad gäller det mesta som berör spaltproblematiken.
  3. Marie m. sol
    #2

    Så här gjorde vi...

    Hejsan !
    Jag tror vi började med smakportioner runt 5 månader. Vi använder en mjuk plastsked (Babybjörn?). Sol har enkelsidig spalt och ingen gomplatta. Vi \"lägger\" maten ganska långt in mot kinden på \"icke-spalt sidan\". Vi har inte heller fått några tips på hur man ska göra så jag vet inte om det här är rätt eller fel, men nu äter hon iallafall två hela \"mat-mål\" om dagen (är 8 månader). Det var rejält geggigt första veckorna! Som på de flesta barn så tryckte/spottade hon ut maten ganska omgående, dessutom åkte det upp och ut genom näsan, men hon lärde sig. Mat hon inte gillar kommer fortfarande ut genom näsan. Jag tror de rekommenderar att man börjar med potatis och liknande men vi \"fuskade\" och började med fruktpureer som hon tyckte var jättegott och hon blev lite mer motiverad att lära sig hur hon skulle göra :)
    Lycka till!
  4. 2
    Så här gjorde vi... Hejsan !
    Jag tror vi började med smakportioner runt 5 månader. Vi använder en mjuk plastsked (Babybjörn?). Sol har enkelsidig spalt och ingen gomplatta. Vi \"lägger\" maten ganska långt in mot kinden på \"icke-spalt sidan\". Vi har inte heller fått några tips på hur man ska göra så jag vet inte om det här är rätt eller fel, men nu äter hon iallafall två hela \"mat-mål\" om dagen (är 8 månader). Det var rejält geggigt första veckorna! Som på de flesta barn så tryckte/spottade hon ut maten ganska omgående, dessutom åkte det upp och ut genom näsan, men hon lärde sig. Mat hon inte gillar kommer fortfarande ut genom näsan. Jag tror de rekommenderar att man börjar med potatis och liknande men vi \"fuskade\" och började med fruktpureer som hon tyckte var jättegott och hon blev lite mer motiverad att lära sig hur hon skulle göra :)
    Lycka till!
  5. Eva-Lena
    #3

    Tack

    så jättemycket för rådet och beskrivningen! Det var uppmuntrande att läsa att det gått bra för er på det sättet ni gått tillväga. När ni matat, har ni samtidigt gett vatten för att underlätta för barnet att skölja ner maten?
  6. 3
    Tack så jättemycket för rådet och beskrivningen! Det var uppmuntrande att läsa att det gått bra för er på det sättet ni gått tillväga. När ni matat, har ni samtidigt gett vatten för att underlätta för barnet att skölja ner maten?
  7. Janet
    #4

    Jag oxå¨..

    Jag trodde oxå att man skulle få lite mera \"konkreta\" råd av sjukvårdspersonalen. Det känns som om man får prova sig fram själv som det är nu. Ang. maten så är det ju ett tag kvar för oss men jag läser med stort intresse dom råd du får *S*
    Lycka till!!
  8. 4
    Jag oxå¨.. Jag trodde oxå att man skulle få lite mera \"konkreta\" råd av sjukvårdspersonalen. Det känns som om man får prova sig fram själv som det är nu. Ang. maten så är det ju ett tag kvar för oss men jag läser med stort intresse dom råd du får *S*
    Lycka till!!
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5

    4 månader

    Vi körde igång med lite gröt när klara var drygt 4 mån. Anledingen till att de säger 6 månader nu är för att de vill att man ska helamma 6 mån. men Klara fick mest ersättning när hon var 4 månader. Det tog ca 1 månad tills hon fått in snitsen att äta från sked och sen tog det ytterligare någon månad innan hon åt utan att få upp all mat i näsan så jag tror det är klokt att börja i tid men att ta det lugnt, nån sked per dag kan ju räck i början för att träna.
    Vår logoped sa att man skulle mata precis som på ett \"vanligt\" barn i Klaras fall (hon hade spalt i mjuka + lite av hårda gommen) men ibland var det tydligen enklare att lägga maten längre bak på tungan, kommer tyvärr inte ihåg vid vilken typ av spalt.
    Lycka till!
  10. 5
    4 månader Vi körde igång med lite gröt när klara var drygt 4 mån. Anledingen till att de säger 6 månader nu är för att de vill att man ska helamma 6 mån. men Klara fick mest ersättning när hon var 4 månader. Det tog ca 1 månad tills hon fått in snitsen att äta från sked och sen tog det ytterligare någon månad innan hon åt utan att få upp all mat i näsan så jag tror det är klokt att börja i tid men att ta det lugnt, nån sked per dag kan ju räck i början för att träna.
    Vår logoped sa att man skulle mata precis som på ett \"vanligt\" barn i Klaras fall (hon hade spalt i mjuka + lite av hårda gommen) men ibland var det tydligen enklare att lägga maten längre bak på tungan, kommer tyvärr inte ihåg vid vilken typ av spalt.
    Lycka till!
  11. Marie m Sol
    #6

    Vatten

    Hej igen!

    Hon får ganska lös puré, så det blir inte så mycket kvar att skölja bort. Jag är väl lite lat så hon får burkmat, Hipp är väldigt finfördelad och lös. Men hon får ju vatten också om hon är törstig.

    Ge inte upp om det känns lite hopplöst i början när du ger smakisar. Med båda mina barn (ett med, ett utan LKG) har jag tänkt tanken att de ALDRIG kommer att lära sig utan kommer att få dricka välling tills de blir 18 :)
  12. 6
    Vatten Hej igen!

    Hon får ganska lös puré, så det blir inte så mycket kvar att skölja bort. Jag är väl lite lat så hon får burkmat, Hipp är väldigt finfördelad och lös. Men hon får ju vatten också om hon är törstig.

    Ge inte upp om det känns lite hopplöst i början när du ger smakisar. Med båda mina barn (ett med, ett utan LKG) har jag tänkt tanken att de ALDRIG kommer att lära sig utan kommer att få dricka välling tills de blir 18 :)
  13. Eva- Lena
    #7

    Fortsättning...

    Tusen tack för alla svar. Det gladde mig mycket att höra att det går så bra med matningarna. Tack så jättemycket för alla tips och råd. Jag har i veckan även haft kontakt med Sahlgrenska i Gbg eftersom de har en bra hemsida på internet. (Tillhör själv Skåne). Eftersom personalen i Skåne rekommenderar gomplatta var min fråga om man skulle ge smakportioner med eller utan gomplatta. I Gbg använder man inte gomplatta längre men personalen där sa att det går bra att mata även med gomplattan i. Då jag frågade varför de slutat använda plattan fick jag veta att de inte tycker sig ha sett någon skillnad i resultat. Det verkar finnas lika många åsikter om gomplattan som det finns sjukhus. :-)Här i Skåne används plattan fortfarande då de anser att den underlättar tillväxten av den mjuka slemhinnan vilket gör att spalten minskar och slutningen operativt blir lättare. Vad vet jag? Hursomhelst är jag glad för alla positiva svar jag har fått. Även om min son bara är 3,5 månad och det ännu inte är aktuellt med smakportioner på ett tag, känns det skönt att vara förberedd och veta hur jag ska göra när jag ska börja med vanlig mat. Jag tror nog att jag också introducerar den vid 4-5 månaders ålder. Det ska bli roligt. Jag får ladda videokameran och ha den redo för att dokumentera alla gulliga grimaser. :-)
  14. 7
    Fortsättning... Tusen tack för alla svar. Det gladde mig mycket att höra att det går så bra med matningarna. Tack så jättemycket för alla tips och råd. Jag har i veckan även haft kontakt med Sahlgrenska i Gbg eftersom de har en bra hemsida på internet. (Tillhör själv Skåne). Eftersom personalen i Skåne rekommenderar gomplatta var min fråga om man skulle ge smakportioner med eller utan gomplatta. I Gbg använder man inte gomplatta längre men personalen där sa att det går bra att mata även med gomplattan i. Då jag frågade varför de slutat använda plattan fick jag veta att de inte tycker sig ha sett någon skillnad i resultat. Det verkar finnas lika många åsikter om gomplattan som det finns sjukhus. :-)Här i Skåne används plattan fortfarande då de anser att den underlättar tillväxten av den mjuka slemhinnan vilket gör att spalten minskar och slutningen operativt blir lättare. Vad vet jag? Hursomhelst är jag glad för alla positiva svar jag har fått. Även om min son bara är 3,5 månad och det ännu inte är aktuellt med smakportioner på ett tag, känns det skönt att vara förberedd och veta hur jag ska göra när jag ska börja med vanlig mat. Jag tror nog att jag också introducerar den vid 4-5 månaders ålder. Det ska bli roligt. Jag får ladda videokameran och ha den redo för att dokumentera alla gulliga grimaser. :-)
  15. Eva- Lena
    #8

    Tillägg

    För er som nyss fått barn skulle jag vilja rekommendera en fantastisk bok om barnets utveckling det första året. Jag fick nyligen tipset av en bvcssk. Boken heter \"Växa och upptäcka världen\" och är skriven av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij. Förlaget är Wahlström & Widstrand. 1999. Originalets titel heter: \"Why they cry\".Den beskriver de sju utvecklingssprången under barnets första levnadsår. Man kan köpa den på internet: adlibris.com och den kostar bara 42 kr och frakten 19 kr.
  16. 8
    Tillägg För er som nyss fått barn skulle jag vilja rekommendera en fantastisk bok om barnets utveckling det första året. Jag fick nyligen tipset av en bvcssk. Boken heter \"Växa och upptäcka världen\" och är skriven av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij. Förlaget är Wahlström & Widstrand. 1999. Originalets titel heter: \"Why they cry\".Den beskriver de sju utvecklingssprången under barnets första levnadsår. Man kan köpa den på internet: adlibris.com och den kostar bara 42 kr och frakten 19 kr.
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    Ang gomplatta m.m

    Hej!
    Jag har två döttrar med dubbelsidig LKG. Vi bor i Göteborg. Första barnet fick platta andra veckan, och det var inga problem att mata henne med plattan i. När andra dottern föddes för 8,5 månader sedan skulle just tandläkaren sluta (flytta till England och jobba m. spaltbarn där). Den nya tandläkaren sa just det du fick besked om, att man ej kan påvisa någon skillnad med eller utan platta. Men när vi skulle börja mata Ella fick vi jätteproblem. Hennes spalt är bredare, och hon skrek och grät så fort hon fick upp gröt i näsan (vid 4 mån). Så vi bad om att få en platta. Och visst, det var inga problem att få en \"mat-platta\" som de då kallad det. Hon skulle få den vid 6 månader (vid mjuka gom-operationen). Så då la vi ner matningen till dess. Eftersom operationen blev uppskjuten fick hon sin platta vid 6,5, men matningen började inte fungera bra alls innan mjuka gommen var sluten, vid 7,5 månaders ålder. Till dess är hon alltså flaskmatad. Idag, snart 9 månader gammal, äter hon puréer, helst gröt, men också mat och frukt, men inte i sådana mängder att vi helt slutat med flaskan helt på dagarna. Mat kommer fortfarande upp i näsan, men hon äter i alla fall. Bröd fastnar under plattan ändå, så jag har fått ta näs-sugen \"Näsfrida\" och pincett för att få bort det, men hoppas att det går bättre så småningom. Men det går bättre och bättre dag för dag. Vi hade inte klarat oss utan platta tror jag. Ibland får jag känslan av att man slutat med platta i Göteborg bara för att tandläkarna är nya, och de inte vet vilken betydelse den kan ha för matningen (kanske lite lata också... vad vet jag.. det är ju mycket jobb med att slipa på plattan hela tiden...). Vi har plattan i hela dagarna, och tar ut den på natten (till skillnad från storasyster som skulle ha den i dygnet runt)...
    Hoppas detta gav dig lite mer information om hur det kan fungera.
  18. 9
    Ang gomplatta m.m Hej!
    Jag har två döttrar med dubbelsidig LKG. Vi bor i Göteborg. Första barnet fick platta andra veckan, och det var inga problem att mata henne med plattan i. När andra dottern föddes för 8,5 månader sedan skulle just tandläkaren sluta (flytta till England och jobba m. spaltbarn där). Den nya tandläkaren sa just det du fick besked om, att man ej kan påvisa någon skillnad med eller utan platta. Men när vi skulle börja mata Ella fick vi jätteproblem. Hennes spalt är bredare, och hon skrek och grät så fort hon fick upp gröt i näsan (vid 4 mån). Så vi bad om att få en platta. Och visst, det var inga problem att få en \"mat-platta\" som de då kallad det. Hon skulle få den vid 6 månader (vid mjuka gom-operationen). Så då la vi ner matningen till dess. Eftersom operationen blev uppskjuten fick hon sin platta vid 6,5, men matningen började inte fungera bra alls innan mjuka gommen var sluten, vid 7,5 månaders ålder. Till dess är hon alltså flaskmatad. Idag, snart 9 månader gammal, äter hon puréer, helst gröt, men också mat och frukt, men inte i sådana mängder att vi helt slutat med flaskan helt på dagarna. Mat kommer fortfarande upp i näsan, men hon äter i alla fall. Bröd fastnar under plattan ändå, så jag har fått ta näs-sugen \"Näsfrida\" och pincett för att få bort det, men hoppas att det går bättre så småningom. Men det går bättre och bättre dag för dag. Vi hade inte klarat oss utan platta tror jag. Ibland får jag känslan av att man slutat med platta i Göteborg bara för att tandläkarna är nya, och de inte vet vilken betydelse den kan ha för matningen (kanske lite lata också... vad vet jag.. det är ju mycket jobb med att slipa på plattan hela tiden...). Vi har plattan i hela dagarna, och tar ut den på natten (till skillnad från storasyster som skulle ha den i dygnet runt)...
    Hoppas detta gav dig lite mer information om hur det kan fungera.
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Tillägg:

    De råd vi fick av logopeden var att ta lite i taget på skeden, ganska lös puré och att de brukar kunna lära sig äta så småningom även utan platta...
  20. 10
    Tillägg: De råd vi fick av logopeden var att ta lite i taget på skeden, ganska lös puré och att de brukar kunna lära sig äta så småningom även utan platta...
  21. Eva-Lena
    #11

    Hej Karin!

    Tack så jättemycket för de praktiska råden och för att du ville dela med dig av dina erfarenheter!
  22. 11
    Hej Karin! Tack så jättemycket för de praktiska råden och för att du ville dela med dig av dina erfarenheter!

Liknande trådar

  1. Smakportioner, när och vad ???
    By lindablomqvist in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 09:36
  2. Smakportioner
    By Tiger_Lux in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 13:56
  3. Smakportioner
    By Bappy in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 12:16
  4. Smakportioner...
    By michomi in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 20:53
  5. Smakportioner
    By Lussebullen in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 17:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar