Adoptera som ensamstående
Adoption
  1. Funderaren
    #1

    Adoptera som ensamstående

    Hej! Jag är en singeltjej på snart 40 som funderar lite på adoption. Undrar om det finns någon här som vet lite om ensamståendeadoptioner. Några frågor:

    *Är det mycket svårare att bli godkänd som ensamstående?
    *Är det viktigt att man haft bra förhållanden innan man adopterar, även om man är singel vid adoptionen?
    *Vad kollas upp? Om man t ex gått i psykoterapi tidigare i sitt liv, kollas det upp och kan vara negativt?
    *Den obligatoriska föräldrautbildningen, måste den göras före utredningen?
    *Får man vänta längre som ensamstående p g a kvoteringen?

    Har massor med mer eller mindre konstiga frågor, som ni ser. Längtar efter barn och börjar verkligen se adoption som något som kanske inte är helt omöjligt att genomföra, men är samtidigt rädd att inte bli godkänd. Vore jättetacksam för alla svar jag kan få!
  2. 1
    Adoptera som ensamstående Hej! Jag är en singeltjej på snart 40 som funderar lite på adoption. Undrar om det finns någon här som vet lite om ensamståendeadoptioner. Några frågor:

    *Är det mycket svårare att bli godkänd som ensamstående?
    *Är det viktigt att man haft bra förhållanden innan man adopterar, även om man är singel vid adoptionen?
    *Vad kollas upp? Om man t ex gått i psykoterapi tidigare i sitt liv, kollas det upp och kan vara negativt?
    *Den obligatoriska föräldrautbildningen, måste den göras före utredningen?
    *Får man vänta längre som ensamstående p g a kvoteringen?

    Har massor med mer eller mindre konstiga frågor, som ni ser. Längtar efter barn och börjar verkligen se adoption som något som kanske inte är helt omöjligt att genomföra, men är samtidigt rädd att inte bli godkänd. Vore jättetacksam för alla svar jag kan få!
  3. plotta
    #2

    hej

    önskar jag kunde svara på dina frågor, men kan inte riktigt hur det är för ensamstående. Men ett litet tips i alla fall, sök på adoptionsorganisationernas sidor efter svar, t ex har AC en frågesida. Andra ställen att fråga hor är Barnens Vänner som man kan maila frågor till. Adoptera.nu är också en informativ sida.

    Tror att jag endast kan besvara två av frågorna. ensamstående brukar få vänta längre, tyvärr. I min kommun måste man numera ha gjort föräldrautbildningen och betala den själv innan kommunen gör utredningen.

    Lycka till!
  4. 2
    hej önskar jag kunde svara på dina frågor, men kan inte riktigt hur det är för ensamstående. Men ett litet tips i alla fall, sök på adoptionsorganisationernas sidor efter svar, t ex har AC en frågesida. Andra ställen att fråga hor är Barnens Vänner som man kan maila frågor till. Adoptera.nu är också en informativ sida.

    Tror att jag endast kan besvara två av frågorna. ensamstående brukar få vänta längre, tyvärr. I min kommun måste man numera ha gjort föräldrautbildningen och betala den själv innan kommunen gör utredningen.

    Lycka till!
  5. Funderaren
    #3

    Tack för ditt svar!

    Jag har fått kontakt med min stadsdelsnämnd och ska boka tid för ett infomöte, så kan jag nog få svar på några av frågorna där...fast vissa saker vill man ju inte fråga dom om förstås;). Ska kolla in adoptionssidorna också. Har varit på några redan.
  6. 3
    Tack för ditt svar! Jag har fått kontakt med min stadsdelsnämnd och ska boka tid för ett infomöte, så kan jag nog få svar på några av frågorna där...fast vissa saker vill man ju inte fråga dom om förstås;). Ska kolla in adoptionssidorna också. Har varit på några redan.
  7. T ;D
    #4

    Jag har gjort det ;)

    och är nu mamma till en liten vietnamesisk tjej.

    *Är det mycket svårare att bli godkänd som ensamstående?
    Vet inte om det är mycket svårare, men de kollar lite extra att man har ett socialt skyddsnät med släkt / vänner som kan hjälpa till (det behövs). Vill nog också veta att det finns manliga förebilder (om du nu är tjej).

    *Är det viktigt att man haft bra förhållanden innan man adopterar, även om man är singel vid adoptionen?
    Min utredare frågade mig, jag har aldrig haft ett längre förhållande. Men jag var ärlug och förklarade lite om min bakgrund och varför jag inte trodde det funkat för mig.

    *Vad kollas upp? Om man t ex gått i psykoterapi tidigare i sitt liv, kollas det upp och kan vara negativt?
    Hmm kommer inte ihåg om detta efterfrågades. Men de kollar ens medicinska historia och har man någon typ av diagnos och ätit medicin kanske det spelar in. Men vet inte riktigt säkert. Sånt kan man fråga på Adoptionscentrums hemsida (anonymt om man vill).

    *Den obligatoriska föräldrautbildningen, måste den göras före utredningen?
    Reglerna har ju ändrats sedan jag gjorde den. Men då gällde att man var tvungen att gå en 3-dagars utbildning i stadens regi innan man blev utredd. Sedan gick man \"frivilliga\" utbildningar på adoptionsorganisationen, vilka skall motsvara de idag obligatoriska i kommunens regi.

    *Får man vänta längre som ensamstående p g a kvoteringen?
    Vill du ha ett litet (1,5 år eller mindre), friskt barn så får du vänta längre. Då finns endast Kina, Vietnam och Etiopien som alternativ. Rätta mig någon om jag har fel. Min hela adoptionsresa från anmälan till barn i min famn tog 3 år. Idag kan det nog ta längre tid. Så ta en ordentlig funderare på äldre barn eller SN-barn (barn med korrigerbart handikapp) om du inte vill vänta så länge.

    Lycka till!
  8. 4
    Jag har gjort det ;) och är nu mamma till en liten vietnamesisk tjej.

    *Är det mycket svårare att bli godkänd som ensamstående?
    Vet inte om det är mycket svårare, men de kollar lite extra att man har ett socialt skyddsnät med släkt / vänner som kan hjälpa till (det behövs). Vill nog också veta att det finns manliga förebilder (om du nu är tjej).

    *Är det viktigt att man haft bra förhållanden innan man adopterar, även om man är singel vid adoptionen?
    Min utredare frågade mig, jag har aldrig haft ett längre förhållande. Men jag var ärlug och förklarade lite om min bakgrund och varför jag inte trodde det funkat för mig.

    *Vad kollas upp? Om man t ex gått i psykoterapi tidigare i sitt liv, kollas det upp och kan vara negativt?
    Hmm kommer inte ihåg om detta efterfrågades. Men de kollar ens medicinska historia och har man någon typ av diagnos och ätit medicin kanske det spelar in. Men vet inte riktigt säkert. Sånt kan man fråga på Adoptionscentrums hemsida (anonymt om man vill).

    *Den obligatoriska föräldrautbildningen, måste den göras före utredningen?
    Reglerna har ju ändrats sedan jag gjorde den. Men då gällde att man var tvungen att gå en 3-dagars utbildning i stadens regi innan man blev utredd. Sedan gick man \"frivilliga\" utbildningar på adoptionsorganisationen, vilka skall motsvara de idag obligatoriska i kommunens regi.

    *Får man vänta längre som ensamstående p g a kvoteringen?
    Vill du ha ett litet (1,5 år eller mindre), friskt barn så får du vänta längre. Då finns endast Kina, Vietnam och Etiopien som alternativ. Rätta mig någon om jag har fel. Min hela adoptionsresa från anmälan till barn i min famn tog 3 år. Idag kan det nog ta längre tid. Så ta en ordentlig funderare på äldre barn eller SN-barn (barn med korrigerbart handikapp) om du inte vill vänta så länge.

    Lycka till!
  9. Funderaren
    #5

    Hej!

    Tack så mycket för dina utförliga svar! Jag tänker höra av mig till familjerätten igen på måndag och boka en tid för samtal. Tänker som så att det är ju dumt att inte prova, för att man är rädd att få nej, för provar man inte så kan man ju inte få ett ja. Samma sak om det tar tid. Om jag inte försöker adoptera så blir det ju kanske inget barn alls istället.

    Är lite rädd att de ska tycka att jag blir en dålig förälder eftersom jag inte heller haft något längre förhållande, men kul att höra att det gick bra för dig. Till min fördel har jag arbetat mycket med barn och blivit uppskattad av mina arbetsgivare.

    Jag vill nog gärna ha ett ganska litet barn, iallafall under 3 år, gärna yngre, men har inga krav på ett \"friskt\" barn. Arbetar med funktionshindrade barn och är inte rädd för det.

    Ska kolla in Adoptionscentrum!

    Tack igen!
  10. 5
    Hej! Tack så mycket för dina utförliga svar! Jag tänker höra av mig till familjerätten igen på måndag och boka en tid för samtal. Tänker som så att det är ju dumt att inte prova, för att man är rädd att få nej, för provar man inte så kan man ju inte få ett ja. Samma sak om det tar tid. Om jag inte försöker adoptera så blir det ju kanske inget barn alls istället.

    Är lite rädd att de ska tycka att jag blir en dålig förälder eftersom jag inte heller haft något längre förhållande, men kul att höra att det gick bra för dig. Till min fördel har jag arbetat mycket med barn och blivit uppskattad av mina arbetsgivare.

    Jag vill nog gärna ha ett ganska litet barn, iallafall under 3 år, gärna yngre, men har inga krav på ett \"friskt\" barn. Arbetar med funktionshindrade barn och är inte rädd för det.

    Ska kolla in Adoptionscentrum!

    Tack igen!
  11. T ;D
    #6

    Lycka till och

    tänk på de åren de tar kan innan man kommer fram i kön är en bra mognadsprocess. Man kan ju hoppa av när man vill fram tills dokumenten går iväg. Så kör på och låt känslorna mogna. Vill du så är du en bit på väg, vill du inte så är det enda du förlorat lite pengar.
  12. 6
    Lycka till och tänk på de åren de tar kan innan man kommer fram i kön är en bra mognadsprocess. Man kan ju hoppa av när man vill fram tills dokumenten går iväg. Så kör på och låt känslorna mogna. Vill du så är du en bit på väg, vill du inte så är det enda du förlorat lite pengar.
  13. Funderaren
    #7

    Ja, precis

    man har ju inte mycket att förlora egentligen!
  14. 7
    Ja, precis man har ju inte mycket att förlora egentligen!
  15. T ;D
    #8

    ett litet tips till

    Det finns en yahoo grupp för ensamstående. Där snackas det om allt möjligt. Men vill du ha råd och tips kan du, efter registration med liten presentation, lägga ut frågor där. man får oftast bra och initierade svar.
    http://uk.groups.yahoo.com/group/singeladoption
  16. 8
    ett litet tips till Det finns en yahoo grupp för ensamstående. Där snackas det om allt möjligt. Men vill du ha råd och tips kan du, efter registration med liten presentation, lägga ut frågor där. man får oftast bra och initierade svar.
    http://uk.groups.yahoo.com/group/singeladoption
  17. Funderaren
    #9

    Tack igen!

    Jag tror jag såg den gruppen på någon websida. Ska kolla in den närmare! Det blev inget samtal till familjerätten idag, för jag blev inringd till jobbet, men jag ska ringa så fort jag hinner.
  18. 9
    Tack igen! Jag tror jag såg den gruppen på någon websida. Ska kolla in den närmare! Det blev inget samtal till familjerätten idag, för jag blev inringd till jobbet, men jag ska ringa så fort jag hinner.

Liknande trådar

  1. Nå´n som kan adoptera mig?
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 21:30
  2. adoptera.nu....
    By anna in forum Adoption
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 14:07
  3. adoptera
    By Deepthii in forum Adoption
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 07:27
  4. får vi adoptera
    By ? in forum Adoption
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 13:43
  5. hur har man råd att adoptera?
    By mymlan in forum Adoption
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 00:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar