Ni som är sambos
_0608 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Ni som är sambos

    Nu slog det mig att man ska till soc och skriva på faderskapet. När gör man det? Visst går det både före och efter förlossningen?

    Andra praktiskt saker: när ska man anmäla till FK att man ska ha barn? Ska man sätta igång med det tidigare med tanke på sommar, semestrar och möjligen längre handläggningstider?

    Något mer praktiskt att tänka på?
  2. 1
    Ni som är sambos Nu slog det mig att man ska till soc och skriva på faderskapet. När gör man det? Visst går det både före och efter förlossningen?

    Andra praktiskt saker: när ska man anmäla till FK att man ska ha barn? Ska man sätta igång med det tidigare med tanke på sommar, semestrar och möjligen längre handläggningstider?

    Något mer praktiskt att tänka på?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Hej svejs! :)

    Är här och smygläser lite ;)

    Vi var till Socialförvaltningen idag och skrev på faderskapsintyget. Skulle ha gjort det för länge sen typ runt v.20 hade jag tänkt (min BM har varit väldigt på mig om det), men det blev inte så. Fick då veta att när bebisen är född kommer de ringa hem till oss och ta personuppgifter, namn, vikt och längd på bebisen. Sen kommer de att skicka hem en kopia på pappren, mao behöver man inte gå dit nåt mer.

    Du kommer att få ett moderskapsintyg utskrivet från din BM och när du fått det skickar du det till FK och de kommer då att skicka ut papper om föräldrapenning osv till dig.

    Hoppas du blev lite klokare nu ;) Det är en djungel detta.

    Kram
  4. 2
    Hej svejs! :) Är här och smygläser lite ;)

    Vi var till Socialförvaltningen idag och skrev på faderskapsintyget. Skulle ha gjort det för länge sen typ runt v.20 hade jag tänkt (min BM har varit väldigt på mig om det), men det blev inte så. Fick då veta att när bebisen är född kommer de ringa hem till oss och ta personuppgifter, namn, vikt och längd på bebisen. Sen kommer de att skicka hem en kopia på pappren, mao behöver man inte gå dit nåt mer.

    Du kommer att få ett moderskapsintyg utskrivet från din BM och när du fått det skickar du det till FK och de kommer då att skicka ut papper om föräldrapenning osv till dig.

    Hoppas du blev lite klokare nu ;) Det är en djungel detta.

    Kram
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3

    OK, men

    får de reda på det ändå eller ska man ringa och säga att man ska ha barn? Tänkte ifall det är MVC som skickar info till soc eller om man måste själv anmäla att man ska ha barn.

    Ok, det där med FK förstod jag, tror jag. =)

    Tack!
  6. 3
    OK, men får de reda på det ändå eller ska man ringa och säga att man ska ha barn? Tänkte ifall det är MVC som skickar info till soc eller om man måste själv anmäla att man ska ha barn.

    Ok, det där med FK förstod jag, tror jag. =)

    Tack!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    Du

    får ringa soc själv och beställa en tid. Det kan du göra redan nu om ni vill ha det ur världen. :) Kan vara smart att ha det gjort.

    Lycka till! :)
  8. 4
    Du får ringa soc själv och beställa en tid. Det kan du göra redan nu om ni vill ha det ur världen. :) Kan vara smart att ha det gjort.

    Lycka till! :)
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    Angående FK

    Sätt igång så snart som möjligt, FK kan ta riktigt gott om tid på sig! Som du fick svar om här ovanför så behöver du ett moderskapsintyg.

    Sedan kan jag rekommendera att använda deras webb för att plocka ut föräldradagar, den är faktiskt ursmidig, man får pengarna på bara någon vecka och kan själv styra helt för vilka perioder man plockar ut och så.
  10. 5
    Angående FK Sätt igång så snart som möjligt, FK kan ta riktigt gott om tid på sig! Som du fick svar om här ovanför så behöver du ett moderskapsintyg.

    Sedan kan jag rekommendera att använda deras webb för att plocka ut föräldradagar, den är faktiskt ursmidig, man får pengarna på bara någon vecka och kan själv styra helt för vilka perioder man plockar ut och så.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6

    Haha

    måste nog först fixa in någon inkomstdeklaration till FK. Har aldrig varit sjukskriven eller liknande, så de hade visst ingen inkomst på mig. Det var 5 år sen jag jobbade. Nu får min gamla arbetsgivare något att bita i när de letar i arkivet. =)
  12. 6
    Haha måste nog först fixa in någon inkomstdeklaration till FK. Har aldrig varit sjukskriven eller liknande, så de hade visst ingen inkomst på mig. Det var 5 år sen jag jobbade. Nu får min gamla arbetsgivare något att bita i när de letar i arkivet. =)
  13. mia m max + bf 29/8
    #7

    när sonen föddes

    så skrev vi på faderskapsintyget efter att han var född.

    Sen så moderskapsintyget så är det ju bra att skicka den så fort som möjligt till FK (efter att du fått den förstås :)
  14. 7
    när sonen föddes så skrev vi på faderskapsintyget efter att han var född.

    Sen så moderskapsintyget så är det ju bra att skicka den så fort som möjligt till FK (efter att du fått den förstås :)
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8

    En liten följdfråga

    När bestämmer man barnets efternamn? Jag har för mig (alltså jag vet inte säkert och därav frågan) att barnet får automatiskt moderns efternamn och modern blir ensam vårdnadshavare tills faderskapet är påskrivet. Ska man hålla på och krångla då med efternamnet (ska vara pappans) efter att faderskapet är påskrivet?
  16. 8
    En liten följdfråga När bestämmer man barnets efternamn? Jag har för mig (alltså jag vet inte säkert och därav frågan) att barnet får automatiskt moderns efternamn och modern blir ensam vårdnadshavare tills faderskapet är påskrivet. Ska man hålla på och krångla då med efternamnet (ska vara pappans) efter att faderskapet är påskrivet?
  17. mia m max + bf 29/8
    #9

    hm

    kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde men vi fick hem papper från skatteverket efter att han var född (med personnr mm). Det fanns även med papper där vi skulle fylla i sonens efternamn (vi tog ju också pappans).
    Helt otroligt vad man glömmer fort :) Han föddes ju bara för 1 1/2 år sedan...


  18. 9
    hm kommer inte riktigt ihåg hur vi gjorde men vi fick hem papper från skatteverket efter att han var född (med personnr mm). Det fanns även med papper där vi skulle fylla i sonens efternamn (vi tog ju också pappans).
    Helt otroligt vad man glömmer fort :) Han föddes ju bara för 1 1/2 år sedan...


  19. Mysan m 1 + bf 9/5
    #10

    Före eller efter

    Faderskapet kan man fixa antingen före eller efter förlossningen. Gör man det innan så får man själv kontakta familjerätten på soc eller så kontaktar man dem efteråt. Har de inte hört något ifrån er ett par månader efter förlossningen så brukar de skicka ett brev till mamman och uppmana henne att kontakta dem. (Uppgiften om att du fått barn och att du inte är gift, dvs fader klar, får de ifrån folkbokföringen vid skatteverket dit förlossningen har gjort födelseanmälan.)

    Vad gälller F-kassan och föräldrapenning. Skicka in moderskapsintyget som du får från bm på mvc (brukar vara runt v 20) så får du en blankett hemskickad där du kan fylla i hur du vill ta ut fp.
  20. 10
    Före eller efter Faderskapet kan man fixa antingen före eller efter förlossningen. Gör man det innan så får man själv kontakta familjerätten på soc eller så kontaktar man dem efteråt. Har de inte hört något ifrån er ett par månader efter förlossningen så brukar de skicka ett brev till mamman och uppmana henne att kontakta dem. (Uppgiften om att du fått barn och att du inte är gift, dvs fader klar, får de ifrån folkbokföringen vid skatteverket dit förlossningen har gjort födelseanmälan.)

    Vad gälller F-kassan och föräldrapenning. Skicka in moderskapsintyget som du får från bm på mvc (brukar vara runt v 20) så får du en blankett hemskickad där du kan fylla i hur du vill ta ut fp.
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    inte sambo

    men jag har en pappa till min i magen ändå :0P så jag svarar liksom så här:

    Faderskapet kan ni skriva när som helst, imorgon eller 3 mån. efter barnet är fött. Det som funkar bäst för er *L* Slå en pling bara till familjeenheten hos er kommun så får ni en tid.

    När du fått moderskapsintyget skickar du det till FK så går det automatiskt ut ett föräldrapenningsblankett (*puh* långt ord) hem till dig nån månad innan BF. Då kan du ju, om du vill, skicka in det på en gång så är det bara att vänta pengarna sen. Fast det är ju bara om du vill ta ut dagar från ett spec. datum.

    Efternamn skriver ni snabbt och enkelt på den blanketten som kommer hem efter bebben är född. Där kommer ditt efternamn automatiskt stå, och på den anmäler ni ju också förnamnet.
  22. 11
    inte sambo men jag har en pappa till min i magen ändå :0P så jag svarar liksom så här:

    Faderskapet kan ni skriva när som helst, imorgon eller 3 mån. efter barnet är fött. Det som funkar bäst för er *L* Slå en pling bara till familjeenheten hos er kommun så får ni en tid.

    När du fått moderskapsintyget skickar du det till FK så går det automatiskt ut ett föräldrapenningsblankett (*puh* långt ord) hem till dig nån månad innan BF. Då kan du ju, om du vill, skicka in det på en gång så är det bara att vänta pengarna sen. Fast det är ju bara om du vill ta ut dagar från ett spec. datum.

    Efternamn skriver ni snabbt och enkelt på den blanketten som kommer hem efter bebben är född. Där kommer ditt efternamn automatiskt stå, och på den anmäler ni ju också förnamnet.
  23. Medlem sedan
    Nov 2005
    #12

    Här fick man...

    Kallelse till soc när barnet var fött och hade fått sitt personnummer.
    Kramar
  24. 12
    Här fick man... Kallelse till soc när barnet var fött och hade fått sitt personnummer.
    Kramar
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13

    Lite svar

    om du skriver på papper om faderskap innan födseln kan du också direkt skriva på om delad vårdnad. Barnet kommer automatiskt få ditt efternamn tills annat meddelas. Men när barnet är fött kommer det papper hem från skatteverket där ni får skriva i fullständigt namn och då tar ni det efternamn som önskas. Eftersom du måste registera förnamn så tar du ju efternamn samtidigt. Inget krångligt alls.
  26. 13
    Lite svar om du skriver på papper om faderskap innan födseln kan du också direkt skriva på om delad vårdnad. Barnet kommer automatiskt få ditt efternamn tills annat meddelas. Men när barnet är fött kommer det papper hem från skatteverket där ni får skriva i fullständigt namn och då tar ni det efternamn som önskas. Eftersom du måste registera förnamn så tar du ju efternamn samtidigt. Inget krångligt alls.
  27. Gullan m Axel-03, bf 4/8
    #14

    Olika rutiner på olika

    familjerätter. Endel tillåter inte att man komemr dit innan. När vi väntade Axel var vi inte gifta, men på vår familjerätt var vi välkomna innan och fylla i allt som gick, även påskrift, sedan ringde vi efteråt och talade om bebsisens vikt osv som de ville veta. Väldigt smidigt att göra det före man fått bebisen. Och ja, hör av dig i god tid så kan din handläggare ge dig en tid som passar med hennes sem.

    vad gäller FK så får du en blankett från bm som intygar att du är gravid, skicka in det direkt du får det så får du mer info från FK sedan.
  28. 14
    Olika rutiner på olika familjerätter. Endel tillåter inte att man komemr dit innan. När vi väntade Axel var vi inte gifta, men på vår familjerätt var vi välkomna innan och fylla i allt som gick, även påskrift, sedan ringde vi efteråt och talade om bebsisens vikt osv som de ville veta. Väldigt smidigt att göra det före man fått bebisen. Och ja, hör av dig i god tid så kan din handläggare ge dig en tid som passar med hennes sem.

    vad gäller FK så får du en blankett från bm som intygar att du är gravid, skicka in det direkt du får det så får du mer info från FK sedan.

Liknande trådar

  1. Sambos-hus-lån??
    By myskoxen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 10:57
  2. Ni som är sambos
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 16:02
  3. Ni som är sambos,
    By OlgaR in forum Ordet är fritt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 14:43
  4. Är era män/sambos
    By Jojjo v 35 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 05:55
  5. Är min sambos sgi
    By Lisa in forum Föräldraledighet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 22:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar