Hur stor är risken
_0610 Oktoberbarn
  1. Anonym
    #1

    Hur stor är risken

    för missfall egentligen, någon som kan procentsiffran??? Inser att jag på något sätt tänker mej att det är en promilles chans att allt kan gå bra, men det måste ju vara totalfel, det måste vara större chans att allt går bra än att det blir missfall???
  2. 1
    Hur stor är risken för missfall egentligen, någon som kan procentsiffran??? Inser att jag på något sätt tänker mej att det är en promilles chans att allt kan gå bra, men det måste ju vara totalfel, det måste vara större chans att allt går bra än att det blir missfall???
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2

    jag vet inte

    men nånstans har jag läst att 1/4 graviditeter slutar i missfall och den siffran spökar verkligen i bakhuvudet hela tiden... Hoppas att jag sett fel och nån annan kan säga nåt mer konkret! :(
  4. 2
    jag vet inte men nånstans har jag läst att 1/4 graviditeter slutar i missfall och den siffran spökar verkligen i bakhuvudet hela tiden... Hoppas att jag sett fel och nån annan kan säga nåt mer konkret! :(
  5. Maria, bf 2/10 nr 4
    #3

    Har läst

    allt från 15 till 30 procent. Siffrorna är ju beräknade på alla befruktade ägg. Många missfall märks ju inte eftersom de möjligen resulterar i att mensen är ett par dagar sen.

    Sen tror jag, helt ovetenskapligt att den största risken ligger runt vecka 5-6 för fostret att sluta utvecklas, för att sedan komma ut en eller två veckor senare. Sedan minskar risken hela tiden. Missfall senare än vecka 10-11 tycker inte jag verkar särskilt vanligt alls. Snokar ibland i septembergruppen och där har jag nog bara läst ett efter v. 11.

    Är själv vansinnigt orolig eftersom jag inte haft något missfall. Tror att det är min tur, fast jag går in i vecka 14 om bara några dagar...

  6. 3
    Har läst allt från 15 till 30 procent. Siffrorna är ju beräknade på alla befruktade ägg. Många missfall märks ju inte eftersom de möjligen resulterar i att mensen är ett par dagar sen.

    Sen tror jag, helt ovetenskapligt att den största risken ligger runt vecka 5-6 för fostret att sluta utvecklas, för att sedan komma ut en eller två veckor senare. Sedan minskar risken hela tiden. Missfall senare än vecka 10-11 tycker inte jag verkar särskilt vanligt alls. Snokar ibland i septembergruppen och där har jag nog bara läst ett efter v. 11.

    Är själv vansinnigt orolig eftersom jag inte haft något missfall. Tror att det är min tur, fast jag går in i vecka 14 om bara några dagar...

  7. Anonym
    #4

    Hur man kan vända på allt...

    jag tycker ju att jag borde få missfall eftersom jag haft 2 tidigare, och du väntar eftersom du inte haft något. Antagligen oroar man sej alltid... Jag ska på UL i övermorgon så jag hoppas att allt ser bra ut då och att ajg kan lugna ner mej lite då. (Tills det är dags för moderkaksprov vill säga....)
  8. 4
    Hur man kan vända på allt... jag tycker ju att jag borde få missfall eftersom jag haft 2 tidigare, och du väntar eftersom du inte haft något. Antagligen oroar man sej alltid... Jag ska på UL i övermorgon så jag hoppas att allt ser bra ut då och att ajg kan lugna ner mej lite då. (Tills det är dags för moderkaksprov vill säga....)
  9. Anonym
    #5

    Ha... vi har samma teori!

    Så nu måste den kallas vetenskaplig, eller hur? *S* Tror också att de flesta MF egentligen är MA och att embryot egentligen dött långt tidigare än man vetat förut innan alla fina VUL-apparater fanns!

    Fast det hjälper ju inte mig, springer fortfarande och kollar efter blod på pappret hela tiden, går in i vecka tio idag...
  10. 5
    Ha... vi har samma teori! Så nu måste den kallas vetenskaplig, eller hur? *S* Tror också att de flesta MF egentligen är MA och att embryot egentligen dött långt tidigare än man vetat förut innan alla fina VUL-apparater fanns!

    Fast det hjälper ju inte mig, springer fortfarande och kollar efter blod på pappret hela tiden, går in i vecka tio idag...
  11. Anonym ett tag till
    #6

    Min läkare

    sa så här när jag gjorde mitt VUL att ca var tredje graviditet slutar med missfall. Då var inte de missfallen man inte vet om inräknade. Detta är min tredje graviditet och jag har aldrig haft missfall. Rent statistiskt sett är min missfallsrisk rätt hög nu alltså, men han sa också att de sett att risken minskar lite om man gjort ett VUL i vecka nio-tolv ungefär.

    Jag förlorade min dotter i fullgången tid förra graviditeten och är livrädd nu, men försöker att glädja mig allt jag kan ändå.

    Kram

  12. 6
    Min läkare sa så här när jag gjorde mitt VUL att ca var tredje graviditet slutar med missfall. Då var inte de missfallen man inte vet om inräknade. Detta är min tredje graviditet och jag har aldrig haft missfall. Rent statistiskt sett är min missfallsrisk rätt hög nu alltså, men han sa också att de sett att risken minskar lite om man gjort ett VUL i vecka nio-tolv ungefär.

    Jag förlorade min dotter i fullgången tid förra graviditeten och är livrädd nu, men försöker att glädja mig allt jag kan ändå.

    Kram

  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    Tror som

    du att de flesta mf är graviditeter som dukat under i v 5-6.

    Jag har hört av min gyn att för kvinnor i 40 årsåldern är mf risken så hög som 40% ( en siffra som var lätt att lägga på minnet, annars är jag dålig på att komma ihåg siffror*S*)

    Då borde ju siffrorna du nämner 15-30 % vara \"riktiga\" för totala mf.

    Tyvärr är ju risken aldrig \"över\" men den blir ju tack o lov mindre när man passerat v12.
  14. 7
    Tror som du att de flesta mf är graviditeter som dukat under i v 5-6.

    Jag har hört av min gyn att för kvinnor i 40 årsåldern är mf risken så hög som 40% ( en siffra som var lätt att lägga på minnet, annars är jag dålig på att komma ihåg siffror*S*)

    Då borde ju siffrorna du nämner 15-30 % vara \"riktiga\" för totala mf.

    Tyvärr är ju risken aldrig \"över\" men den blir ju tack o lov mindre när man passerat v12.
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8

    Ja, man kan ju

    inte låta bli att tänka så \"Är det min tur nu\"?

    Men samtidigt så finns det många kvinnor som föder många barn och _aldrig_drabbas och andra som får gå igenom det flera ggr, tyvärr

    ( jag läser en del på 4 barn+ och där har det ibland talats om mf och det finns flera mammor med 6-8 barn som aldrig haft mf)

    Beklagar verkligen att du förlorade din dotter, förstår att det måste kännas väldigt oroligt denna gång! Hopppas du ändå kan våga glädjas åt det nya lilla livet.
  16. 8
    Ja, man kan ju inte låta bli att tänka så \"Är det min tur nu\"?

    Men samtidigt så finns det många kvinnor som föder många barn och _aldrig_drabbas och andra som får gå igenom det flera ggr, tyvärr

    ( jag läser en del på 4 barn+ och där har det ibland talats om mf och det finns flera mammor med 6-8 barn som aldrig haft mf)

    Beklagar verkligen att du förlorade din dotter, förstår att det måste kännas väldigt oroligt denna gång! Hopppas du ändå kan våga glädjas åt det nya lilla livet.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9

    Hej!

    När jag var på VUL i v8+5, så sa läkaren att om allt ser bra ut med UL i dessa veckor så är det bara 2,5-5% risk för missfall därefter. Det kändes skönt att höra!

    Annars instämmer jag i ovanstående inlägg där de säger 15-30% risk för missfall fram till v12. Men jag tror också många av de senare missfallen (fr v9-v13) oftast beror på MA, där embryot dött ett par (upptill 4) veckor tidigare.

    Visst var det väl nu på torsdag du ska på VUL?! Du ska se att allt är bra *ler uppmuntrande* (I vilket fall är det ju alltid bättre att få besked. Den hemska oron man känner INNAN VUL är ju nästan det värsta av allt...)

    Jag känner verkligen för dig nu och du ska veta att jag håller mina tummar och tår för din och bebbens skull!!!

    kramiz
  18. 9
    Hej! När jag var på VUL i v8+5, så sa läkaren att om allt ser bra ut med UL i dessa veckor så är det bara 2,5-5% risk för missfall därefter. Det kändes skönt att höra!

    Annars instämmer jag i ovanstående inlägg där de säger 15-30% risk för missfall fram till v12. Men jag tror också många av de senare missfallen (fr v9-v13) oftast beror på MA, där embryot dött ett par (upptill 4) veckor tidigare.

    Visst var det väl nu på torsdag du ska på VUL?! Du ska se att allt är bra *ler uppmuntrande* (I vilket fall är det ju alltid bättre att få besked. Den hemska oron man känner INNAN VUL är ju nästan det värsta av allt...)

    Jag känner verkligen för dig nu och du ska veta att jag håller mina tummar och tår för din och bebbens skull!!!

    kramiz

Liknande trådar

  1. hur stor är risken?
    By toudelou in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 09:15
  2. Hur stor är risken ?
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 11:21
  3. Hur stor är risken
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 18:22
  4. Hur stor är risken för...
    By Prinsessmamman in forum Gravidsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 11:57
  5. Hur stor är risken
    By 74:an in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 12:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar