Åker era 4-åringar vagn?
_01/02 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Åker era 4-åringar vagn?

    Cassandra är så oerhört lat, och vill åka efter att ha gått ca 200-500meter. Hon hade en period vid 3 år då hon gick för det mesta, men sen ett halvår tillbaks vill hon åka vagn. Vi har med oss syskontillsatsen till Elias vagn, så det inte blir bråk.

    Får hon inte åka vagn när hon vill, så blir det exorcistenutbrott, och vi får bära henne sparkandes, och gallskrikandes.

    Är jag ute själv med barnen har jag alltid syskoninsatsen med, för jag orkar inte ta hennes utbrott själv.

    Hur kan jag motivera henne att gå mer?
    Lillebror Elias vill gå ofta, och jag har haft planer på att skippa vagnen kortare sträckor. Men ofta får jag ta med mig vagnen pga Cassandra.

    Hur mycket vagn åker era 4-åringar?
  2. 1
    Åker era 4-åringar vagn? Cassandra är så oerhört lat, och vill åka efter att ha gått ca 200-500meter. Hon hade en period vid 3 år då hon gick för det mesta, men sen ett halvår tillbaks vill hon åka vagn. Vi har med oss syskontillsatsen till Elias vagn, så det inte blir bråk.

    Får hon inte åka vagn när hon vill, så blir det exorcistenutbrott, och vi får bära henne sparkandes, och gallskrikandes.

    Är jag ute själv med barnen har jag alltid syskoninsatsen med, för jag orkar inte ta hennes utbrott själv.

    Hur kan jag motivera henne att gå mer?
    Lillebror Elias vill gå ofta, och jag har haft planer på att skippa vagnen kortare sträckor. Men ofta får jag ta med mig vagnen pga Cassandra.

    Hur mycket vagn åker era 4-åringar?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2

    Kalle..

    åker aldrig vagn. Han har i princip inte suttit i en vagn sedan han var ca 2år.
    Vi plockade helt enkelt bort den då.
    När Ludvig kom, så bestämde vi att inte skaffa bräda heller.
    Vi har ju inte haft direkt \"behov\" av vagn. Bor så att vi måste åka bil, inget promenad avstånd här inte :)
    Sen cyklade vi mycket, då fick han ju åka bak i barnsitsen, och så fasades vagnen helt enkelt bort.
    Mitt enda tips är att helt enkelt ta bort vagnen. Finns den inte kan man inte åka. Är väl medveten om att det säkert kommer innebära utbrott. MEN om vagnen inte finns så finns inte heller risken att man fallar för utbrotten och ger med sig.
  4. 2
    Kalle.. åker aldrig vagn. Han har i princip inte suttit i en vagn sedan han var ca 2år.
    Vi plockade helt enkelt bort den då.
    När Ludvig kom, så bestämde vi att inte skaffa bräda heller.
    Vi har ju inte haft direkt \"behov\" av vagn. Bor så att vi måste åka bil, inget promenad avstånd här inte :)
    Sen cyklade vi mycket, då fick han ju åka bak i barnsitsen, och så fasades vagnen helt enkelt bort.
    Mitt enda tips är att helt enkelt ta bort vagnen. Finns den inte kan man inte åka. Är väl medveten om att det säkert kommer innebära utbrott. MEN om vagnen inte finns så finns inte heller risken att man fallar för utbrotten och ger med sig.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    ingen vagn

    här. Nog skulle Adam gärna åka vagn ibland men jag tycker att han kan gå så jag tar aldrig vagn med.
  6. 3
    ingen vagn här. Nog skulle Adam gärna åka vagn ibland men jag tycker att han kan gå så jag tar aldrig vagn med.
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Ibland..

    ..mest om lillasyster är med i sin vagn. Da orkar liksom inte storasysters ben ga själva. Konsigt va! ; )
  8. 4
    Ibland.. ..mest om lillasyster är med i sin vagn. Da orkar liksom inte storasysters ben ga själva. Konsigt va! ; )
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Inte alls

    Katja har i princip inte velat sitta i vagn alls sedan hon lärde sig att gå :O) Vi har inte heller ståbräda så hon klarar galant av 2-3 km (bara man inte behöver ha alltför bråttom :O)) Nu tycker hon ibland att det är orättvist att lillasyster (1 år) får sitta i vagnen men eftersom jag inte kan ha 2 vagnar så kan hon inte bråka om det...
  10. 5
    Inte alls Katja har i princip inte velat sitta i vagn alls sedan hon lärde sig att gå :O) Vi har inte heller ståbräda så hon klarar galant av 2-3 km (bara man inte behöver ha alltför bråttom :O)) Nu tycker hon ibland att det är orättvist att lillasyster (1 år) får sitta i vagnen men eftersom jag inte kan ha 2 vagnar så kan hon inte bråka om det...
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    Nej,

    Båda mina stora har varit väldigt lata, och gärna åkt vagn jämt, om dom fick. När Louise var 4 fick hon inte åka ståbräda mer, vi tog bort den. När jag blev gravid nu tredje gången, pratade jag med Tilda och sa att när mamma blir tjock, orkar jag inte köra vagn mer. Så under sommaren tog vi bort vagnen. Mycket gnäll har det varit, men när hon får cykla istället gick det jätte bra. Så det är mitt tips, att hon får cykla bredvid istället.
  12. 6
    Nej, Båda mina stora har varit väldigt lata, och gärna åkt vagn jämt, om dom fick. När Louise var 4 fick hon inte åka ståbräda mer, vi tog bort den. När jag blev gravid nu tredje gången, pratade jag med Tilda och sa att när mamma blir tjock, orkar jag inte köra vagn mer. Så under sommaren tog vi bort vagnen. Mycket gnäll har det varit, men när hon får cykla istället gick det jätte bra. Så det är mitt tips, att hon får cykla bredvid istället.
  13. Anonym
    #7

    det händer

    om vi ska ut och promenera tar vi gärna två vagnar (en till småtjejerna och en till Isadora), det ser egntligen lite knäppt ut för hon är ju så stor (110 cm) men det är ju enda sättet att kunna ta en rejäl promenad.
    Ståbräda har vi också men den används mest när vi går på \"farliga\" ställen och min man använder den när han går till dagis (25 minuter rask promenad på morgonen med fyraåring är inget vi utsätter oss för;)
    Körde faktiskt dubbelvagnen med ståbräda häromdagen, det kändes i armarna... Tur att vi har en lätt vagn ;)
  14. 7
    det händer om vi ska ut och promenera tar vi gärna två vagnar (en till småtjejerna och en till Isadora), det ser egntligen lite knäppt ut för hon är ju så stor (110 cm) men det är ju enda sättet att kunna ta en rejäl promenad.
    Ståbräda har vi också men den används mest när vi går på \"farliga\" ställen och min man använder den när han går till dagis (25 minuter rask promenad på morgonen med fyraåring är inget vi utsätter oss för;)
    Körde faktiskt dubbelvagnen med ståbräda häromdagen, det kändes i armarna... Tur att vi har en lätt vagn ;)
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Tack för era svar..

    ..tyvärr glömde jag att nämna att Cassandra har adhd med autistiska drag. Det innebär att hennes utbrott är alltså riktiga långvariga utbrott på minst två timmar.

    Så att bara skippa vagnen fungerar liksom inte. Det är det inte värt.

    Därmot om ni har tips på hur man motiverar en motsträvig unge till att gå _innnan_ det går till utbrott, så tar jag tacksamt emot det.
  16. 8
    Tack för era svar.. ..tyvärr glömde jag att nämna att Cassandra har adhd med autistiska drag. Det innebär att hennes utbrott är alltså riktiga långvariga utbrott på minst två timmar.

    Så att bara skippa vagnen fungerar liksom inte. Det är det inte värt.

    Därmot om ni har tips på hur man motiverar en motsträvig unge till att gå _innnan_ det går till utbrott, så tar jag tacksamt emot det.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    Ingen vagn..

    eftersom jag körde över den med bilen. Men de skulle gärna om de kunde.

    Dessa två 4-åringar går 200-300 meter på sin höjd innan de är trötta i benen, otroligt gnälliga och bara vägrar gå ett enda steg till.

    Sist jag tog promenad med dem cyklade E o J iväg med hög fart medan Em vägrade kliva av cykeln hon inte bemästrade.
    Efter ca 250 meter lyckades jag hejda dem och resan hem började.
    Ca 15 meter mot hemmet totalvägrade de. J lämnade sin cykel, E försökte cykla ytterligare 10 meter innan hon också stannade.
    J la sig ner i en snödriva efter ytterligare 10 m och grät, Em satt tjurigt kvar på cykeln och E hängde nu över cykeln helt apatiskt.

    Lyckades få dem några steg med Em vrålandes utan cykel, E apatisk och J gråtandes innan J la sig nu med ansiktet nedåt i snön och E la sig apatiskt på sidan. Em skriker fortfarande efter ett kort uppehåll då en bil körde ut från parkeringen hon stod för.

    Sen satte de fart. Mot en hund de fick syn på. Alla tre sprang hejdlös över bilgatan mot hunden. Fick springa efter med 2 cyklar i famnen.
    Väl framme attackerade de gemensamt hunden med glädjetjut och välriktade klappar. Isklumpen de kastade rakt mot hunden missade lyckligtvis.

    Med ca 10 m kvar fick jag sedan släpa dem hem en och en efter att hundens husse fått nog och gått.

    Så vi går inte så mycket promenader faktiskt. Brukar bli bil eller ev snow racer...
  18. 9
    Ingen vagn.. eftersom jag körde över den med bilen. Men de skulle gärna om de kunde.

    Dessa två 4-åringar går 200-300 meter på sin höjd innan de är trötta i benen, otroligt gnälliga och bara vägrar gå ett enda steg till.

    Sist jag tog promenad med dem cyklade E o J iväg med hög fart medan Em vägrade kliva av cykeln hon inte bemästrade.
    Efter ca 250 meter lyckades jag hejda dem och resan hem började.
    Ca 15 meter mot hemmet totalvägrade de. J lämnade sin cykel, E försökte cykla ytterligare 10 meter innan hon också stannade.
    J la sig ner i en snödriva efter ytterligare 10 m och grät, Em satt tjurigt kvar på cykeln och E hängde nu över cykeln helt apatiskt.

    Lyckades få dem några steg med Em vrålandes utan cykel, E apatisk och J gråtandes innan J la sig nu med ansiktet nedåt i snön och E la sig apatiskt på sidan. Em skriker fortfarande efter ett kort uppehåll då en bil körde ut från parkeringen hon stod för.

    Sen satte de fart. Mot en hund de fick syn på. Alla tre sprang hejdlös över bilgatan mot hunden. Fick springa efter med 2 cyklar i famnen.
    Väl framme attackerade de gemensamt hunden med glädjetjut och välriktade klappar. Isklumpen de kastade rakt mot hunden missade lyckligtvis.

    Med ca 10 m kvar fick jag sedan släpa dem hem en och en efter att hundens husse fått nog och gått.

    Så vi går inte så mycket promenader faktiskt. Brukar bli bil eller ev snow racer...
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    nope...

    det tycks inte gå. Jag skulle fortsätta med vagnen för fridens skull om jag vore dig. Jag önskar jag inte sålt min syskonvagn.
  20. 10
    nope... det tycks inte gå. Jag skulle fortsätta med vagnen för fridens skull om jag vore dig. Jag önskar jag inte sålt min syskonvagn.
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    Du..

    skulle ha haft trillingvagn. Den var helt oslagbar!! Jag grämer mig sååå att jag körde över den.
  22. 11
    Du.. skulle ha haft trillingvagn. Den var helt oslagbar!! Jag grämer mig sååå att jag körde över den.
  23. Medlem sedan
    Dec 2001
    #12

    Ganska mycket, faktiskt!

    Eftersom jag går till dagis (en dryg kilometer) och det brukar vara lite hets får han åka vagn dit. Och hem, för det mesta. Märker att han nog är på gång att vilja gå själv mera, och vet inte riktigt hur det ska sluta - hem från dagis är det ju ok, men i morgonhetsen blir mamma så gnällig! ;-)
    För det mesta brukar jag ta med vagnen när vi bara är ute och promenerar, men då går han mest själv. Om det är så att jag vill ha en rejäl snabbpromenad diskuterar vi saken innan, och kommer överens om att han sitter i vagen en stund, och sen går när vi ska gå hemåt igen. Praktisk lösning.
    Jag minns när mina stora var små, då hade jag tvillingsulky, men använde den mest till att köra lillasyster och matkassar - storebror fick vackert promenera kilometervis vid 4... Det kanske är sladdissyndromet som slå¨r till, vill jag hålla mitt sista barn litet, tro?
  24. 12
    Ganska mycket, faktiskt! Eftersom jag går till dagis (en dryg kilometer) och det brukar vara lite hets får han åka vagn dit. Och hem, för det mesta. Märker att han nog är på gång att vilja gå själv mera, och vet inte riktigt hur det ska sluta - hem från dagis är det ju ok, men i morgonhetsen blir mamma så gnällig! ;-)
    För det mesta brukar jag ta med vagnen när vi bara är ute och promenerar, men då går han mest själv. Om det är så att jag vill ha en rejäl snabbpromenad diskuterar vi saken innan, och kommer överens om att han sitter i vagen en stund, och sen går när vi ska gå hemåt igen. Praktisk lösning.
    Jag minns när mina stora var små, då hade jag tvillingsulky, men använde den mest till att köra lillasyster och matkassar - storebror fick vackert promenera kilometervis vid 4... Det kanske är sladdissyndromet som slå¨r till, vill jag hålla mitt sista barn litet, tro?
  25. Medlem sedan
    Feb 2002
    #13

    Nej,

    Liam åker inte vagn, däremot bräda ibland när vi får bråttom till dagis.

    Hoppas att vi ska klara oss utan syskonvagn när trean kommer. Tänkte att då får Liam gå och Måns åka bräda istället. Måns kommer att vara 2,5 då.
  26. 13
    Nej, Liam åker inte vagn, däremot bräda ibland när vi får bråttom till dagis.

    Hoppas att vi ska klara oss utan syskonvagn när trean kommer. Tänkte att då får Liam gå och Måns åka bräda istället. Måns kommer att vara 2,5 då.
  27. Medlem sedan
    Mar 2000
    #14

    Nej

    Nora är faktiskt jätteduktig på att gå. Med sina korta ben (hon är under 1 meter lång) kan jag ibland förstå att det kan vara jobbigt, men för en dryg vecka sedan var vi ute i ett par timmar och gick. De sista 10 minutrarna fick hon sitta på fotstödet på lillasyrrans vagn.

    JAg har ståbräda, men det var längesedan hon använde den - i somras.

    JAg hörde om en tjej som använde en boll för att få sitt barn att gå. Det funkar inte här i alla backar, men bor man ganska platt och går mycket på gångbanor, så är ju det ett sätt. Man sparkar den framför sig....
  28. 14
    Nej Nora är faktiskt jätteduktig på att gå. Med sina korta ben (hon är under 1 meter lång) kan jag ibland förstå att det kan vara jobbigt, men för en dryg vecka sedan var vi ute i ett par timmar och gick. De sista 10 minutrarna fick hon sitta på fotstödet på lillasyrrans vagn.

    JAg har ståbräda, men det var längesedan hon använde den - i somras.

    JAg hörde om en tjej som använde en boll för att få sitt barn att gå. Det funkar inte här i alla backar, men bor man ganska platt och går mycket på gångbanor, så är ju det ett sätt. Man sparkar den framför sig....
  29. Medlem sedan
    Aug 2002
    #15

    Aldrig

    Adam åker aldrig vagn och jag tror inte han skulle vilja heller. Jag tror han slutade i våras.
    Han fick åka lite i höstas då vi var i portugal (eller pockoland som Adam säger) men då var vi ute sent och han ville sova så han lånade lillebrors vagn.
    Tyvärr så har jag inet tips till dig heller men kan gott förstå att vagnen kanske inte tillhör de konflikter som ni ger er in i.
  30. 15
    Aldrig Adam åker aldrig vagn och jag tror inte han skulle vilja heller. Jag tror han slutade i våras.
    Han fick åka lite i höstas då vi var i portugal (eller pockoland som Adam säger) men då var vi ute sent och han ville sova så han lånade lillebrors vagn.
    Tyvärr så har jag inet tips till dig heller men kan gott förstå att vagnen kanske inte tillhör de konflikter som ni ger er in i.
  31. Anonym
    #16

    tyvärr

    jag har fullt sjå att motivera min trilska fyraåring med Cassandras diagnoser hade jag nog inte ens tagit fighten. Kanske köpa en billig syskonsulky så att hon har en plats då kanske det inte är lika kul längre...

    Kram
  32. 16
    tyvärr jag har fullt sjå att motivera min trilska fyraåring med Cassandras diagnoser hade jag nog inte ens tagit fighten. Kanske köpa en billig syskonsulky så att hon har en plats då kanske det inte är lika kul längre...

    Kram
  33. Anonym
    #17

    Isadora

    hade mycket funderingar över det där, kanske man kunde ha en extra liten vagn och sätta fast på den stora vagnen när bebisen kom?
    men ja hade de varit tätare hade jag nog haft trillingvagn...
  34. 17
    Isadora hade mycket funderingar över det där, kanske man kunde ha en extra liten vagn och sätta fast på den stora vagnen när bebisen kom?
    men ja hade de varit tätare hade jag nog haft trillingvagn...
  35. Anonym
    #18

    tackar

    det är SÅ skönt att höra att det är fler med galna ungar - ser framför mig vart det här kommer att sluta, har ju bara två som går en så länge....
  36. 18
    tackar det är SÅ skönt att höra att det är fler med galna ungar - ser framför mig vart det här kommer att sluta, har ju bara två som går en så länge....
  37. Jenny
    #19

    Hmm..

    vår fyraåring har inte åkt vagn på typ ett år!!!
    Äger inte ens ngn vagn till honom!!!!!!!

    Men det är olika från barn till barn, tror jag.
  38. 19
    Hmm.. vår fyraåring har inte åkt vagn på typ ett år!!!
    Äger inte ens ngn vagn till honom!!!!!!!

    Men det är olika från barn till barn, tror jag.
  39. Medlem sedan
    Jan 2001
    #20

    Inte vagn

    men ståbräda. För ett år sen gick Adam också mycket själv, men nu blir han trött efter några hundra meter. Alternativet skulle vara att bära honom (och det orkar jag inte) för han går _inte_ om han väl bestämt sig för det.
    Detta gäller alltså om vi är på väg nånstans, är vi bara ute i grannskapet kan han mycket väl gå själv (eller nu på vinter, åka skidor). Det beror väl på hur kul det är antar jag.
    När pappa lämnar eller hämtar på dagis åker han alltid ståbräda hela vägen, det tar ca 40 min.
  40. 20
    Inte vagn men ståbräda. För ett år sen gick Adam också mycket själv, men nu blir han trött efter några hundra meter. Alternativet skulle vara att bära honom (och det orkar jag inte) för han går _inte_ om han väl bestämt sig för det.
    Detta gäller alltså om vi är på väg nånstans, är vi bara ute i grannskapet kan han mycket väl gå själv (eller nu på vinter, åka skidor). Det beror väl på hur kul det är antar jag.
    När pappa lämnar eller hämtar på dagis åker han alltid ståbräda hela vägen, det tar ca 40 min.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur länge åker syskon vagn? Råd...
    By Cesse m.4 in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 21:44
  2. Hur länge åker man vagn?
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 18:12
  3. Åker era barn vagn?
    By mallimell+3 in forum _05 Vårbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 11:46
  4. hur länge åker era barn vagn?
    By Petra-4barn in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 16:09
  5. Åker era barn vagn?
    By Nissa in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 11:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar