8 månaders koll
_05 Sommarbarn
  1. X-tjejen
    #1

    8 månaders koll

    trodde jag men det var ju ingen koll direkt bara en vägning *ler*
    min lilla skrutta går inte upp i vikt men hon är go och glad och äter mycket så det är säkerligen helt ok ändå hon är inte undernärd ialla fall

    Nä 10 månaderskoll var det istället man skulle gå på.

    jag har ju bara 3 barn så jag är för oerfaren för att ha koll *ler*
    fast mellandottern gjorde ett Boeltest vid 8 månader på samma bvc de har väl ändrat det. *skyller på det*
  2. 1
    8 månaders koll trodde jag men det var ju ingen koll direkt bara en vägning *ler*
    min lilla skrutta går inte upp i vikt men hon är go och glad och äter mycket så det är säkerligen helt ok ändå hon är inte undernärd ialla fall

    Nä 10 månaderskoll var det istället man skulle gå på.

    jag har ju bara 3 barn så jag är för oerfaren för att ha koll *ler*
    fast mellandottern gjorde ett Boeltest vid 8 månader på samma bvc de har väl ändrat det. *skyller på det*
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2

    Jasså

    Fast jag tror att merparten ställen gör BOEL-testet vid 8 månader. Det kanske glömdes att göras? Jaja, det är ju inget konstigt att vänta tills de är 10 månader heller. =)
    Melvin är tyvärr tvungen att göra om hörseltestet. Han hörde inget med den dova bjällran på höger öra. Ingen reaktion alls fast vi försökte flera gånger.
  4. 2
    Jasså Fast jag tror att merparten ställen gör BOEL-testet vid 8 månader. Det kanske glömdes att göras? Jaja, det är ju inget konstigt att vänta tills de är 10 månader heller. =)
    Melvin är tyvärr tvungen att göra om hörseltestet. Han hörde inget med den dova bjällran på höger öra. Ingen reaktion alls fast vi försökte flera gånger.
  5. X-tjejen
    #3

    Nja de har nog snarare tagit bort

    det i sådana fall.
    jag gjorde inget sådant test med pojken bara mellandottern som gjort det testet
    vi pratade länge men det var liksom ingen koll.
    men hon såg kanske allt hon ville
    krypandet ståendet klappa händerna. inte så mycket att kontrollera mer än det kanske.
    så jag tror inte det är något \"hörseltest\" vid 10 månader heller.
  6. 3
    Nja de har nog snarare tagit bort det i sådana fall.
    jag gjorde inget sådant test med pojken bara mellandottern som gjort det testet
    vi pratade länge men det var liksom ingen koll.
    men hon såg kanske allt hon ville
    krypandet ståendet klappa händerna. inte så mycket att kontrollera mer än det kanske.
    så jag tror inte det är något \"hörseltest\" vid 10 månader heller.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Lite olika då

    för här fick vi göra Boel testet vid åtta månaders ålder ... fast vi fick göra det vid sju månader istället eftersom de inte tyckte Jesper gick upp tillräckligt i vikt. Trams! Han äter som en häst och är en pigg och glad kille som råkade falla ner på \"normal\" kurvan. Tycker de är lite väl pjoskiga när det gäller viktkurvorna.
    Pinglorna i boeltestet gick iallafall bra och han fick OK stämpel i boken.
  8. 4
    Lite olika då för här fick vi göra Boel testet vid åtta månaders ålder ... fast vi fick göra det vid sju månader istället eftersom de inte tyckte Jesper gick upp tillräckligt i vikt. Trams! Han äter som en häst och är en pigg och glad kille som råkade falla ner på \"normal\" kurvan. Tycker de är lite väl pjoskiga när det gäller viktkurvorna.
    Pinglorna i boeltestet gick iallafall bra och han fick OK stämpel i boken.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Knepigt i så fall

    Det här var faktiskt första gången som vi var med om det, på de andra barnen prasslade de med papper.
    BOEL-testet är ju bra iom att de ev kan upptäcka olika grader av hörselproblem. Allt är ju inte bara dövhet utan vissa ljud kan vara svåra att ta upp. De har väl även blivit visat att ju snabbare man upptäcker att barnen har hörselnedsättning så kan man minska andra följdproblem som ex språkproblem.

    Om man tar Melvin som ett exempel så hörde han ju dåligt när vi gjorde testet. Sen om det berodde på en ev förkylning får utvisas vid ett nytt test. Vi har funderat några gånger innan om han verkligen hör allt, men eftersom han ändå visat _att han hör_ skulle vi inte tänkt så mycket mer på det förrän säkerligen mycket senare. Nu får vi vänta och se och hoppas på att det bara är alla förkylningar han haft som spökar. =)

    Tror det t.o.m. står upptaget i deras förordningar att detta ska göras. Självklart har man ett val som förälder om man vill att sina barn ska göra testet eller inte, men om man går till BVC så tror jag att de har en skyldighet att göra någon form av hörseltest vid en viss ålder.
  10. 5
    Knepigt i så fall Det här var faktiskt första gången som vi var med om det, på de andra barnen prasslade de med papper.
    BOEL-testet är ju bra iom att de ev kan upptäcka olika grader av hörselproblem. Allt är ju inte bara dövhet utan vissa ljud kan vara svåra att ta upp. De har väl även blivit visat att ju snabbare man upptäcker att barnen har hörselnedsättning så kan man minska andra följdproblem som ex språkproblem.

    Om man tar Melvin som ett exempel så hörde han ju dåligt när vi gjorde testet. Sen om det berodde på en ev förkylning får utvisas vid ett nytt test. Vi har funderat några gånger innan om han verkligen hör allt, men eftersom han ändå visat _att han hör_ skulle vi inte tänkt så mycket mer på det förrän säkerligen mycket senare. Nu får vi vänta och se och hoppas på att det bara är alla förkylningar han haft som spökar. =)

    Tror det t.o.m. står upptaget i deras förordningar att detta ska göras. Självklart har man ett val som förälder om man vill att sina barn ska göra testet eller inte, men om man går till BVC så tror jag att de har en skyldighet att göra någon form av hörseltest vid en viss ålder.
  11. X-tjejen
    #6

    min skrutta

    har ju absolut inte gått upp enligt de där tabellerna och hon dalar ännu mer på kurvorna.
    Men asch de säger \"hon ser ju verkligen frisk ut och är en så fin liten tjej och hull har hon ju här och där\"
    ja det går ingen nöd på henne hon är väl bara liten helt enkelt
    hon är inte lång heller.
  12. 6
    min skrutta har ju absolut inte gått upp enligt de där tabellerna och hon dalar ännu mer på kurvorna.
    Men asch de säger \"hon ser ju verkligen frisk ut och är en så fin liten tjej och hull har hon ju här och där\"
    ja det går ingen nöd på henne hon är väl bara liten helt enkelt
    hon är inte lång heller.
  13. Medlem sedan
    Oct 1998
    #7

    Ingen 8-månaderskoll....

    ...men väl ett BOEL-test när Oliver var 7½ månader. Jag hade ju gärna sett att det hade varit vid 8 månader för det är kul att få längd och vikt i närheten av månadsdagarna. Men det är väl bara att acceptera. Nästa BVC-besök är vid 10 månader.
  14. 7
    Ingen 8-månaderskoll.... ...men väl ett BOEL-test när Oliver var 7½ månader. Jag hade ju gärna sett att det hade varit vid 8 månader för det är kul att få längd och vikt i närheten av månadsdagarna. Men det är väl bara att acceptera. Nästa BVC-besök är vid 10 månader.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Nä inte längre

    Inte hörseltest iaf. För det görs oftast redan på BB numera. de har nån finurlig grunka:) Defenitift bättre än plingande klockor osv;)

    Så det stämmer bra det som x-tjejen skriver, här görs inget BOEL test heller:) De testade Elias hörsel när han var fem dagar gammal:)
  16. 8
    Nä inte längre Inte hörseltest iaf. För det görs oftast redan på BB numera. de har nån finurlig grunka:) Defenitift bättre än plingande klockor osv;)

    Så det stämmer bra det som x-tjejen skriver, här görs inget BOEL test heller:) De testade Elias hörsel när han var fem dagar gammal:)
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9

    Hmmm

    Men det är långt ifrån alla BB som gör de testen. Tror inte att de gör det på något av sjukhusen här där vi bor.

    Här gjorde de \"bara\" test på syreupptagningen (POX).
  18. 9
    Hmmm Men det är långt ifrån alla BB som gör de testen. Tror inte att de gör det på något av sjukhusen här där vi bor.

    Här gjorde de \"bara\" test på syreupptagningen (POX).
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Om man gjort

    hörseltest på BB vilket sker bla på Karolinska Huddinge där Felix föddes så görs inget BOEL-test. Då vet de ju redan att de hör. Annars ska det göra BOEL-test.
  20. 10
    Om man gjort hörseltest på BB vilket sker bla på Karolinska Huddinge där Felix föddes så görs inget BOEL-test. Då vet de ju redan att de hör. Annars ska det göra BOEL-test.
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11

    Jo jag vet

    Men som jag svarade till Emma har jag aldrig varit med om att de gör sådana test vid våra sjukhus (BB). Visst är det jättebra med de tidiga testerna men gör de inte dem så anser jag att det självfallet ska kollas upp av BVC.
    Hade det varit så lätt att föräldrarna själva skulle kunna upptäcka hörselnedsättning hade några tester aldrig varit aktuella, inte här i landet där man sparar in på allt möjligt. =)
    Merparten bor ju inte i Stocholm. ;) Sedan kan jag inte procentfördelningen för hela landet. =)
  22. 11
    Jo jag vet Men som jag svarade till Emma har jag aldrig varit med om att de gör sådana test vid våra sjukhus (BB). Visst är det jättebra med de tidiga testerna men gör de inte dem så anser jag att det självfallet ska kollas upp av BVC.
    Hade det varit så lätt att föräldrarna själva skulle kunna upptäcka hörselnedsättning hade några tester aldrig varit aktuella, inte här i landet där man sparar in på allt möjligt. =)
    Merparten bor ju inte i Stocholm. ;) Sedan kan jag inte procentfördelningen för hela landet. =)
  23. X-tjejen
    #12

    Inget på BB

    och inget specifikt boeltest
    Mellandottern gjorde ett snabbt test bara inget riktigt boel heller
    och inget på BB
    Yngsta tjejen har inte heller gjort något på BB bara Pox vilket är syreupptagningsmätning eller vad man nu kan kalla det för.
    inget boel.
    Men vanlig hörselkontroll kommer senare vid 4 år.
    men de har ju frågor som de ställt till oss
    som
    verkar hon höra reagerar hon på ljud
    vänder hon sig mot ljudet osv.
    som vi föräldrar får svara på.

    Känns inte så jätteviktigt meb just Boeltest heller inget jag saknar :)
  24. 12
    Inget på BB och inget specifikt boeltest
    Mellandottern gjorde ett snabbt test bara inget riktigt boel heller
    och inget på BB
    Yngsta tjejen har inte heller gjort något på BB bara Pox vilket är syreupptagningsmätning eller vad man nu kan kalla det för.
    inget boel.
    Men vanlig hörselkontroll kommer senare vid 4 år.
    men de har ju frågor som de ställt till oss
    som
    verkar hon höra reagerar hon på ljud
    vänder hon sig mot ljudet osv.
    som vi föräldrar får svara på.

    Känns inte så jätteviktigt meb just Boeltest heller inget jag saknar :)

Liknande trådar

  1. 18-månaders koll
    By Lurpan in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 01:58
  2. BVC 6 månaders koll
    By Jennie m 2 in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 22:51
  3. 18-månaders koll
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:01
  4. 6 månaders koll...
    By thureson73 in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 13:18
  5. 3-månaders koll
    By Anna-UK in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 11:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar