Sova ute vid feber/förkylning?
_0508 Augustibarn
  1. Madicken
    #1

    Sova ute vid feber/förkylning?

    Hej,

    (jag har lagt denna fråga under \"När barnen blir sjuka\", men tänkte höra med er också.)

    Min lilla flicka är 7 månader nu och sover alltid ute dagtid, i vagnen. (Inne sover hon bara mycket korta stunder, hon sover flera timmar åt gången ute i vagnen.)

    Nu är hon förkyld och har feber 38,4 grader. Jag ringde vårdupplysningen för att höra om det var ok att hon sov ute ändå (det är ett par minusgrader). Men hon tyckte inte det. På frågan varför så sa hon att så har man sagt långt tillbaka... Knäppt svar, va! Dvs ingen saklig förklaring till varför barnen inte kan sova ute. Frisk luft är väl inte farligt? Självklart vågar jag nu inte ha henne ute, eftersom de ändå sa så. Men är det nån som vet VARFÖR barnen inte får sova ute när de har feber?

    Jag la henne att sova i sin säng (genom amning) kl 08.30 och hon har redan vaknat, kl är nu 09.15... nu kommer hon vara vaken 1-2 timmar och sen samma visa igen, sova 45 min, sen vaken igen 1-2 timmar, genom hela dagen. Det blir så himla upphackat. Dessutom är min äldsta dotter hemma, och jag brukar ju passa på att göra saker med henne när lillan sover sina timmar ute...
  2. 1
    Sova ute vid feber/förkylning? Hej,

    (jag har lagt denna fråga under \"När barnen blir sjuka\", men tänkte höra med er också.)

    Min lilla flicka är 7 månader nu och sover alltid ute dagtid, i vagnen. (Inne sover hon bara mycket korta stunder, hon sover flera timmar åt gången ute i vagnen.)

    Nu är hon förkyld och har feber 38,4 grader. Jag ringde vårdupplysningen för att höra om det var ok att hon sov ute ändå (det är ett par minusgrader). Men hon tyckte inte det. På frågan varför så sa hon att så har man sagt långt tillbaka... Knäppt svar, va! Dvs ingen saklig förklaring till varför barnen inte kan sova ute. Frisk luft är väl inte farligt? Självklart vågar jag nu inte ha henne ute, eftersom de ändå sa så. Men är det nån som vet VARFÖR barnen inte får sova ute när de har feber?

    Jag la henne att sova i sin säng (genom amning) kl 08.30 och hon har redan vaknat, kl är nu 09.15... nu kommer hon vara vaken 1-2 timmar och sen samma visa igen, sova 45 min, sen vaken igen 1-2 timmar, genom hela dagen. Det blir så himla upphackat. Dessutom är min äldsta dotter hemma, och jag brukar ju passa på att göra saker med henne när lillan sover sina timmar ute...
  3. Medlem sedan
    Jul 2005
    #2

    Oj vad svårt!!

    Ja förstår ditt preoblem..
    William kunde tidigare heller inte sova inne, bara ute i vagnen.
    När det var -17 grader ute helt plötsligt (var -5 dagen innan) tyckte ja att det var dax att sova inne pga kylan. Det gick inte!!!
    Mitt beslut blev då att sovträna liten inne så man kan välja som förälder huruvida det är lämpligt eller inte..

    Ja håller med dig ang frisk luften, varför inte??
    Frisk luft mår man ju bara bra av, eller??
    Ja måste medge att ja troligen skulle lagt ut William om han va pigg i övrigt å inte va ordentligt förkyld eller har öronproblem.. (har haft feber utan andra symptom vid 2 tillfällen, troligen tänderna)
    Han har sovit ute med iaf 38 grader i kroppen å med lite snuva åxå..
    Är jag en dålig förälder då??
    Han har inte legat själv utan ja har tittat till honom var å varannan minut..

    Krya på er!!
  4. 2
    Oj vad svårt!! Ja förstår ditt preoblem..
    William kunde tidigare heller inte sova inne, bara ute i vagnen.
    När det var -17 grader ute helt plötsligt (var -5 dagen innan) tyckte ja att det var dax att sova inne pga kylan. Det gick inte!!!
    Mitt beslut blev då att sovträna liten inne så man kan välja som förälder huruvida det är lämpligt eller inte..

    Ja håller med dig ang frisk luften, varför inte??
    Frisk luft mår man ju bara bra av, eller??
    Ja måste medge att ja troligen skulle lagt ut William om han va pigg i övrigt å inte va ordentligt förkyld eller har öronproblem.. (har haft feber utan andra symptom vid 2 tillfällen, troligen tänderna)
    Han har sovit ute med iaf 38 grader i kroppen å med lite snuva åxå..
    Är jag en dålig förälder då??
    Han har inte legat själv utan ja har tittat till honom var å varannan minut..

    Krya på er!!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    jag har lagt ute

    när albin haft lite feber. Han sover i vagnen, mot fönstret= INGEN som helst vind på honom.

    Ligger i sin åkpåse och sover gott.

    Så gör jag - men du måste göra som DU känner! :)
  6. 3
    jag har lagt ute när albin haft lite feber. Han sover i vagnen, mot fönstret= INGEN som helst vind på honom.

    Ligger i sin åkpåse och sover gott.

    Så gör jag - men du måste göra som DU känner! :)
  7. Lily med sötnosarna
    #4

    Svårt att råda...

    ... men jag skulle nog låtit henne sova ute om det är bara några minusgrader eller runt nollan. På en plats med lä, så det inte blåser på henne. Och så klart lagom med kläder så hon håller sig lagom varm. En bra mössa som går ner om öronen, tex.

    De behöver ju sova ordentligt när de är sjuka och 45 minuter här och där blir som du skriver så upphackat.

    Förstår att det är svårt att bestämma sig för man vill ju sitt barns bästa!

    Hoppas hon blir frisk snart!
  8. 4
    Svårt att råda... ... men jag skulle nog låtit henne sova ute om det är bara några minusgrader eller runt nollan. På en plats med lä, så det inte blåser på henne. Och så klart lagom med kläder så hon håller sig lagom varm. En bra mössa som går ner om öronen, tex.

    De behöver ju sova ordentligt när de är sjuka och 45 minuter här och där blir som du skriver så upphackat.

    Förstår att det är svårt att bestämma sig för man vill ju sitt barns bästa!

    Hoppas hon blir frisk snart!
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5

    Märkligt svar

    med tanke på att infektionskliniken säger tvärtom här.
    Frisk luft är väl ingen fara så länge barnet ligger nerbäddat i sin vagn. Nä, kolla med BVC istället om det verkligen inte är ok att sova ute vid feber.
  10. 5
    Märkligt svar med tanke på att infektionskliniken säger tvärtom här.
    Frisk luft är väl ingen fara så länge barnet ligger nerbäddat i sin vagn. Nä, kolla med BVC istället om det verkligen inte är ok att sova ute vid feber.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Jag pratade

    med mitt bvc om det förra veckan när Linnea var förkyld. De sa att så länge det inte är rått och fuktigt och jättekallt så är frisk luft bra. Har de feber fick jag tips i juligruppen att de ska ha varmt på fötterna och kallt på huvudet, alltså bara en tunn mössa. Hon har ju inte jättemycket feber så jag tror du kan lägga henne ute.
  12. 6
    Jag pratade med mitt bvc om det förra veckan när Linnea var förkyld. De sa att så länge det inte är rått och fuktigt och jättekallt så är frisk luft bra. Har de feber fick jag tips i juligruppen att de ska ha varmt på fötterna och kallt på huvudet, alltså bara en tunn mössa. Hon har ju inte jättemycket feber så jag tror du kan lägga henne ute.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7

    Jag skulle lagt ut

    bebisen, om det var mitt barn. Bara tänk på att inte klä för varmt...
    Krya på er!
  14. 7
    Jag skulle lagt ut bebisen, om det var mitt barn. Bara tänk på att inte klä för varmt...
    Krya på er!
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    Jag...

    tycker absolut att du kan ha henne ute. Mina barn har oxå sovit bäst ute i alla väder, och när de har varit förkylda har det varit det absolut bästa eftersom de kunnat andas lättare. Med såpass låg feber skulle jag låta henne sove ute. Om febern däremot är uppe på 40 och snurrar så kanske man kan låta dem stanna inne, men min tumregel är att frisk luft gör underverk för sjuklingar! = )
  16. 8
    Jag... tycker absolut att du kan ha henne ute. Mina barn har oxå sovit bäst ute i alla väder, och när de har varit förkylda har det varit det absolut bästa eftersom de kunnat andas lättare. Med såpass låg feber skulle jag låta henne sove ute. Om febern däremot är uppe på 40 och snurrar så kanske man kan låta dem stanna inne, men min tumregel är att frisk luft gör underverk för sjuklingar! = )
  17. Annelie m Ella
    #9

    Förklaringen jag fick...

    Av mitt Bvc var att det är jobbigt för kroppen när omgivningen blir kallare därför ska man inte ha dem ute när de har feber, utan i normal rumstemperatur. Eftersom man fryser redan i den om man har feber, ganska logiskt tycker jag. Jag skulle inte vilja bli utlagt på altanen om jag hade feberfrossa, men det är jag det...
  18. 9
    Förklaringen jag fick... Av mitt Bvc var att det är jobbigt för kroppen när omgivningen blir kallare därför ska man inte ha dem ute när de har feber, utan i normal rumstemperatur. Eftersom man fryser redan i den om man har feber, ganska logiskt tycker jag. Jag skulle inte vilja bli utlagt på altanen om jag hade feberfrossa, men det är jag det...
  19. Sanna m Sacha & Benji
    #10

    Det är en av de förklaringar

    jag fått av min pappa också (barnläkare). Han rekommenderar _inte_ utesovande vid sjukdom- bl.a för att det ökar risken för PSD- men nu är ju iofs våra barn så stora att just PSD-risken är minimal.
    Han brukar iofs inte rekommendera utesovande i stillastående vagn överhuvudtaget, om jag ska vara riktigt petig, men jag håller med om ovanstående- om jag var sjuk skulle jag absolut inte vilja sova utomhus, så jag har aldrig riktigt förstått poängen med att lägga sjuka barn utomhus- men det är ju min personliga åsikt. Så, om det var mitt barn skulle jag ha valt att ha det inne- hemma om det var så pass sjukt att det hade feber.(Med undantag för om jag tex var tvungen att gå en snabbis och handla eller liknande.)
  20. 10
    Det är en av de förklaringar jag fått av min pappa också (barnläkare). Han rekommenderar _inte_ utesovande vid sjukdom- bl.a för att det ökar risken för PSD- men nu är ju iofs våra barn så stora att just PSD-risken är minimal.
    Han brukar iofs inte rekommendera utesovande i stillastående vagn överhuvudtaget, om jag ska vara riktigt petig, men jag håller med om ovanstående- om jag var sjuk skulle jag absolut inte vilja sova utomhus, så jag har aldrig riktigt förstått poängen med att lägga sjuka barn utomhus- men det är ju min personliga åsikt. Så, om det var mitt barn skulle jag ha valt att ha det inne- hemma om det var så pass sjukt att det hade feber.(Med undantag för om jag tex var tvungen att gå en snabbis och handla eller liknande.)
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    Låter helt sunt

    tycker jag. Jag skulle själv tycka att det var jobbigt att vara ute när jag har feber. Men alla gör ju som h*n tycker är bäst.
  22. 11
    Låter helt sunt tycker jag. Jag skulle själv tycka att det var jobbigt att vara ute när jag har feber. Men alla gör ju som h*n tycker är bäst.
  23. Medlem sedan
    Sep 1999
    #12

    Skulle inte heller

    lagt ett barn med hög feber ute!
    En bebis som har 38.4° _brukar_ ju inte vara särskilt påverkad, så hade mitt barn så lite feber så skulle jag prioritera att det sov ordentligt isf upphackad sömn inne. Jag tror att man får gå lite på allmäntillståndet också...
  24. 12
    Skulle inte heller lagt ett barn med hög feber ute!
    En bebis som har 38.4° _brukar_ ju inte vara särskilt påverkad, så hade mitt barn så lite feber så skulle jag prioritera att det sov ordentligt isf upphackad sömn inne. Jag tror att man får gå lite på allmäntillståndet också...
  25. Medlem sedan
    Jun 1998
    #13

    Okej..

    det hade jag ingen aning om, låter som om man får många och lite olika bud :o).
  26. 13
    Okej.. det hade jag ingen aning om, låter som om man får många och lite olika bud :o).
  27. Madicken
    #14

    Har frågat BVC nu...

    ... och fick inget klockrent svar därifrån heller! Hon tyckte jag skulle göra som jag kände för (?!), vilket som kändes bäst för mig. Urrrk, vad jag hatar såna svar. Jag menar, om jag inte frågar, så gör jag alltid som jag känner för själv.

    Nu är visserligen dotterna feberfri. Men jag kommer att fortsätta låta henne sova ute nästa gång hon har feber (obs! inom rimliga febergränser naturligtvis). Jag tycker det är viktigare att hon får sova i lugn och ro i ett sträck, än att det ska bli upphackat. Sover man oroligt blir man ju inte friskare direkt. Men jag förstår att om man har hög feber, så bör hon nog sova inne. (Sen tror jag att hon sover längre pass även inom hus, om hon nu skulle få hög feber, för man är ju ganska medtagen då...)

    Förresten, tusen tack för era svar!!! Er kan man alltid lita på (att man får lite åsikter) ;-)
  28. 14
    Har frågat BVC nu... ... och fick inget klockrent svar därifrån heller! Hon tyckte jag skulle göra som jag kände för (?!), vilket som kändes bäst för mig. Urrrk, vad jag hatar såna svar. Jag menar, om jag inte frågar, så gör jag alltid som jag känner för själv.

    Nu är visserligen dotterna feberfri. Men jag kommer att fortsätta låta henne sova ute nästa gång hon har feber (obs! inom rimliga febergränser naturligtvis). Jag tycker det är viktigare att hon får sova i lugn och ro i ett sträck, än att det ska bli upphackat. Sover man oroligt blir man ju inte friskare direkt. Men jag förstår att om man har hög feber, så bör hon nog sova inne. (Sen tror jag att hon sover längre pass även inom hus, om hon nu skulle få hög feber, för man är ju ganska medtagen då...)

    Förresten, tusen tack för era svar!!! Er kan man alltid lita på (att man får lite åsikter) ;-)

Liknande trådar

  1. Ond cirkel av förkylning/feber
    By Jelena m.LoM in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 14:51
  2. Feber utan förkylning?
    By Maon in forum _0707 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 22:02
  3. Feber & förkylning!
    By elwira76 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 17:25
  4. Förkylning & feber...
    By ElinNils in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 17:51
  5. Sova ut vid feber/förkylning?
    By Madicken in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar