Låter ni era 10 åringar vara hemma
Stora barn
  1. Mamman1
    #1

    Låter ni era 10 åringar vara hemma

    ensamma hos kompisar eller att de har kompisar hemma medan ni är på jobbet?

    Jag har låtit min son gå hem själv från skolan och vara hemma själv någon timme innan jag kommer hem från jobbet. Oftast går han hem till en granne som har en son i hans ålder. Men då är mamman hemma där.

    Min son ska börja åk 4 till hösten och jag har hört att många föräldar låter sina barn gå hem redan vid tre eller att de är hos kompisar.
    Jag vågar faktiskt inte lita på att det inte händer något dumt om de är själva hemma.
    Min son är jätteduktig när han är själv, men ihop med kompisar kan det blir tokigt, beroende på kompisen också förstås.

    Jag vill inte heller att de sitter hemma hos någon och är ute på nätsidor som kan vara olämpliga. När föräldrar inte finns i närheten.

    Eller är era barn änglar så att de säger ifrån om någon vill visa saker Internet som inte är lämpliga?

    Kanske är jag en riktig hönsmamma.
  2. 1
    Låter ni era 10 åringar vara hemma ensamma hos kompisar eller att de har kompisar hemma medan ni är på jobbet?

    Jag har låtit min son gå hem själv från skolan och vara hemma själv någon timme innan jag kommer hem från jobbet. Oftast går han hem till en granne som har en son i hans ålder. Men då är mamman hemma där.

    Min son ska börja åk 4 till hösten och jag har hört att många föräldar låter sina barn gå hem redan vid tre eller att de är hos kompisar.
    Jag vågar faktiskt inte lita på att det inte händer något dumt om de är själva hemma.
    Min son är jätteduktig när han är själv, men ihop med kompisar kan det blir tokigt, beroende på kompisen också förstås.

    Jag vill inte heller att de sitter hemma hos någon och är ute på nätsidor som kan vara olämpliga. När föräldrar inte finns i närheten.

    Eller är era barn änglar så att de säger ifrån om någon vill visa saker Internet som inte är lämpliga?

    Kanske är jag en riktig hönsmamma.
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Kanske en fråga

    om var man bor?
    Vi bor på landet, och här är många barn själva efter skolan. Jag är f-ledig, så varken 7-åringen eller 9-åringen går på fritids.

    Åker jag och handlar får dom vara hemma själva (småkottarna följer med!). Äldsta killen får vara själv med kompisar, både här och hos andra. Han leker mest med samma kille, och det funkar jättebra! Dom brukar spela tv-spel eller titta på Tv. Ibland överraskar dom med att ha gjort läxorna!!
    Internet får dom inte använda när dom är själva, och än så länge har dom inte gjort det heller.

    Lycka till!
  4. 2
    Kanske en fråga om var man bor?
    Vi bor på landet, och här är många barn själva efter skolan. Jag är f-ledig, så varken 7-åringen eller 9-åringen går på fritids.

    Åker jag och handlar får dom vara hemma själva (småkottarna följer med!). Äldsta killen får vara själv med kompisar, både här och hos andra. Han leker mest med samma kille, och det funkar jättebra! Dom brukar spela tv-spel eller titta på Tv. Ibland överraskar dom med att ha gjort läxorna!!
    Internet får dom inte använda när dom är själva, och än så länge har dom inte gjort det heller.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Ja...

    min 9 åring får o är det... fast hon har fritids plats, men det är mest för hon kan ha lite tråkigt hemma... :-)
    Men ibland går hon hem själv från skolan, och ibland har hon kompisar här när jag jobbar...

    Hon vet vad hon får göra o hon gör inget annat heller, internet får bara användas när någon vuxen är hemma...
    Spisen får hon inte använda, men vattenkokaren är okej, så en kopp the eller varma koppen fixar hon ihop själv...
  6. 3
    Ja... min 9 åring får o är det... fast hon har fritids plats, men det är mest för hon kan ha lite tråkigt hemma... :-)
    Men ibland går hon hem själv från skolan, och ibland har hon kompisar här när jag jobbar...

    Hon vet vad hon får göra o hon gör inget annat heller, internet får bara användas när någon vuxen är hemma...
    Spisen får hon inte använda, men vattenkokaren är okej, så en kopp the eller varma koppen fixar hon ihop själv...
  7. Åsa K
    #4

    Vår 10-åring

    får åka buss hem om han vill direkt efter skolan och även ta med kompisar om han vill. Detta är dock så nytt att han inte hunnit göra det än :-) Men han har följt med kompisar efter skolan hem till dem, deras föräldrar har då kommit hem efter några timmar.

    MIn son är en av få som fortfarnade i trean har fritids så om jag inte tillåter att han åker hem själv/till andra så blir han rätt begränsad i vilka han kan leka med. De barn som inte har fritids måste ju gå hem direkt efter skolan och så tidigt kan jag inte hämta, och då kan de inte leka med varandra.

    Ska han hem måste han åka buss men det tror jag han fixar.

    Nätet är han inte ute så mycket på.... barnens dators nät fungerar för det mesta inte så han har gett upp. Får se hur länge det dröjer dock tills han lånar min dator... Vi pratar mycket om nätet, vad man absolut inte får göra där etc. Men sen vet man ju såklart aldrig. Jag VILL ju tro att han gör som vi säger!
  8. 4
    Vår 10-åring får åka buss hem om han vill direkt efter skolan och även ta med kompisar om han vill. Detta är dock så nytt att han inte hunnit göra det än :-) Men han har följt med kompisar efter skolan hem till dem, deras föräldrar har då kommit hem efter några timmar.

    MIn son är en av få som fortfarnade i trean har fritids så om jag inte tillåter att han åker hem själv/till andra så blir han rätt begränsad i vilka han kan leka med. De barn som inte har fritids måste ju gå hem direkt efter skolan och så tidigt kan jag inte hämta, och då kan de inte leka med varandra.

    Ska han hem måste han åka buss men det tror jag han fixar.

    Nätet är han inte ute så mycket på.... barnens dators nät fungerar för det mesta inte så han har gett upp. Får se hur länge det dröjer dock tills han lånar min dator... Vi pratar mycket om nätet, vad man absolut inte får göra där etc. Men sen vet man ju såklart aldrig. Jag VILL ju tro att han gör som vi säger!
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5

    Ja

    Våra killar har båda klarat att vara ensamma hemma med kompisar redan från 9 års ålder. Men både de och deras kompisar har varit pålitliga. Jag känner många barn som inte fått vara ensamma hemma förrän de varit 11-12, så du är inte särskilt hönsig. Barn är olika.
  10. 5
    Ja Våra killar har båda klarat att vara ensamma hemma med kompisar redan från 9 års ålder. Men både de och deras kompisar har varit pålitliga. Jag känner många barn som inte fått vara ensamma hemma förrän de varit 11-12, så du är inte särskilt hönsig. Barn är olika.
  11. Sofia*
    #6

    Min får

    Min dotter får gå hem och ta med kompisar hem. Men de får inte använda internet och de får inte se på video om inte vi är hemma. Detta har de inga problem med att acceptera, det har hänt att dottern har ringt mig på jobbet och frågat om de får se en speciell film eller gå ut på en specifik hemsida. För oss funkar det bra vikänner dotterns kompisar ganska väl.
  12. 6
    Min får Min dotter får gå hem och ta med kompisar hem. Men de får inte använda internet och de får inte se på video om inte vi är hemma. Detta har de inga problem med att acceptera, det har hänt att dottern har ringt mig på jobbet och frågat om de får se en speciell film eller gå ut på en specifik hemsida. För oss funkar det bra vikänner dotterns kompisar ganska väl.
  13. Anette
    #7

    Ja, hon är

    hemma själv efter skolan, tillsammans med äldre syster. De är 9 och 12. Ibland kan det hända att en kompis är med också.
    Hon får använda Internet och hon är avslöjad en gång efter att ha varit in på väldigt olämpliga sidor, så det gör hon nog inte om...
    På helgerna brukar de vara själva 2-3 timmar på fm. medans vi jobbar. Idag stekte hon ägg till sig och lillebrorsan. Hon brukar annars värma mat i micron eller grädda pannkakor. Jag ringer och kollar så spis är av och fläkt är på.
  14. 7
    Ja, hon är hemma själv efter skolan, tillsammans med äldre syster. De är 9 och 12. Ibland kan det hända att en kompis är med också.
    Hon får använda Internet och hon är avslöjad en gång efter att ha varit in på väldigt olämpliga sidor, så det gör hon nog inte om...
    På helgerna brukar de vara själva 2-3 timmar på fm. medans vi jobbar. Idag stekte hon ägg till sig och lillebrorsan. Hon brukar annars värma mat i micron eller grädda pannkakor. Jag ringer och kollar så spis är av och fläkt är på.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    inget internet på em!

    Våra barn (tre 95:or) har haft som regel att de inte får vara uppkopplade på internet när de är ensamma hemma, vi har dessutom haft koll på historiken för att veta att de lyder regeln. Det har funkat bra.

    De får ha kompisar med hem från skolan, men vi vill att de ringer och frågar först, så att det inte krockar med någon annan planering. Skulle det hända dumma saker ihop med någon särskild kompis skulle vi väl få begränsa friheten, men än så länge har det gått hur bra som helst. Jag tycker det är bra att de har sällskap, det blir mera lek och mindre meningslöst tv-tittande på eftermiddagarna :-)
  16. 8
    inget internet på em! Våra barn (tre 95:or) har haft som regel att de inte får vara uppkopplade på internet när de är ensamma hemma, vi har dessutom haft koll på historiken för att veta att de lyder regeln. Det har funkat bra.

    De får ha kompisar med hem från skolan, men vi vill att de ringer och frågar först, så att det inte krockar med någon annan planering. Skulle det hända dumma saker ihop med någon särskild kompis skulle vi väl få begränsa friheten, men än så länge har det gått hur bra som helst. Jag tycker det är bra att de har sällskap, det blir mera lek och mindre meningslöst tv-tittande på eftermiddagarna :-)
  17. Jämställd pappa
    #9

    Jösses,

    Min son ville inte vara på fritids när han gick i tvåan så vad göra. Han gick hem eller till kompisar. Idag är hen 11 och går i femman och jag vet aldrig hur många som det är på middag när jag kommer hem. Men det är det värt. Hellre att de är hos oss och jag vet vilka kompisarna är än att de är iväg där jag inte vet var de är. Det finns regler hemma hos oss. Man äter mellanmål när man kommer ifrån skolan, det gäller även kompisar som följer med hem. Mackor, fil, jogurt, smörgåsar, pizza (som de gör sjävla), korv eller något annat som finns i frysen. Bullar får man först om man äter mat!!! Frukt får man ta men då en per person. Hos oss svär vi inte, surfar inte på \"fel sidor\" gör vi det så berättar vi det och så talar vi om det. Man tittar inte på tv, spelar spel eller surfar om man har kompisar hemma och det är fint väder.

    Barnen vet aldrig när jag dyker upp (de vet när jag senast dyker upp men i bland är jag bara där vid 2 tiden 3 tiden eller 4 tiden.

    Jag uppler inte att det har varit problem. Vi har en god dialog mellan oss föräldrar och det fungerar bra.

    Dotter som är 9 år och mer fritids orienterad börja först nu vilja dra hem till oss med kompisar och samma villkör gäller för henne som för sonen. Dock gäller för alla att man är sams.

    Skall jag tillägga att vi har gasspis som de värmer korv på, gör omelett (dotterns favorit) eller lagar något annat.
  18. 9
    Jösses, Min son ville inte vara på fritids när han gick i tvåan så vad göra. Han gick hem eller till kompisar. Idag är hen 11 och går i femman och jag vet aldrig hur många som det är på middag när jag kommer hem. Men det är det värt. Hellre att de är hos oss och jag vet vilka kompisarna är än att de är iväg där jag inte vet var de är. Det finns regler hemma hos oss. Man äter mellanmål när man kommer ifrån skolan, det gäller även kompisar som följer med hem. Mackor, fil, jogurt, smörgåsar, pizza (som de gör sjävla), korv eller något annat som finns i frysen. Bullar får man först om man äter mat!!! Frukt får man ta men då en per person. Hos oss svär vi inte, surfar inte på \"fel sidor\" gör vi det så berättar vi det och så talar vi om det. Man tittar inte på tv, spelar spel eller surfar om man har kompisar hemma och det är fint väder.

    Barnen vet aldrig när jag dyker upp (de vet när jag senast dyker upp men i bland är jag bara där vid 2 tiden 3 tiden eller 4 tiden.

    Jag uppler inte att det har varit problem. Vi har en god dialog mellan oss föräldrar och det fungerar bra.

    Dotter som är 9 år och mer fritids orienterad börja först nu vilja dra hem till oss med kompisar och samma villkör gäller för henne som för sonen. Dock gäller för alla att man är sams.

    Skall jag tillägga att vi har gasspis som de värmer korv på, gör omelett (dotterns favorit) eller lagar något annat.
  19. Mamman1
    #10

    Oj, vilka ordentliga barn du har

    Med min son händer det tyvärr ganska mycket dumheter. Och han dras till det som är farligt och förbjudet. Om någon annan skulle föreslå något dumt skulle han inte riktigt kunna säga NEJ. Han har svårt att skilja på vad som är rätt eller fel (skolan har också sagt det).

    Så jag tror att det beror på vad man har för typ av barn. Jag känner inte att min son är mogen att ta ett sådant ansvar ännu. Nu får han gå till skolan och gå hem från Fritids själv. Men inte ha kompisar hemma när han är själv. Det blir väl nästa steg.
  20. 10
    Oj, vilka ordentliga barn du har Med min son händer det tyvärr ganska mycket dumheter. Och han dras till det som är farligt och förbjudet. Om någon annan skulle föreslå något dumt skulle han inte riktigt kunna säga NEJ. Han har svårt att skilja på vad som är rätt eller fel (skolan har också sagt det).

    Så jag tror att det beror på vad man har för typ av barn. Jag känner inte att min son är mogen att ta ett sådant ansvar ännu. Nu får han gå till skolan och gå hem från Fritids själv. Men inte ha kompisar hemma när han är själv. Det blir väl nästa steg.
  21. Jämställd pappa
    #11

    Hej

    Visst är det så som du beskriver att barn är olika men någonstans så upplever jag att man måste våga släppa över litet mer ansvar varje dag.

    Visst är det så att mina barn lurar mig och gör sådant som jag inte hade sagt ja till om de frågat. Men detta är en del av att växa upp. Om det känner tryggheten av att jag ställer upp och om de vet att jag inte blir skogstokig om de erkänner dumheter utan istället känner sig trygga med att jag hjälper dem att hjälpa sig själva ur en knepig situation så får jag reda på mer och mer.
  22. 11
    Hej Visst är det så som du beskriver att barn är olika men någonstans så upplever jag att man måste våga släppa över litet mer ansvar varje dag.

    Visst är det så att mina barn lurar mig och gör sådant som jag inte hade sagt ja till om de frågat. Men detta är en del av att växa upp. Om det känner tryggheten av att jag ställer upp och om de vet att jag inte blir skogstokig om de erkänner dumheter utan istället känner sig trygga med att jag hjälper dem att hjälpa sig själva ur en knepig situation så får jag reda på mer och mer.

Liknande trådar

  1. Får era 15-åringar vara själva hemma
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:52
  2. Vet ni hur det låter om 5 st 14-åringar
    By Furiosa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 11:54
  3. Låter ni era 10-åringar?
    By Liselotte66 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 12:30
  4. När ska era 14 åringar vara hemma?
    By ~Trixie~ in forum Tonåringar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 17:00
  5. Vi låter snacket vara
    By ks-redax in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 14:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar