hur sover era små på dagen nu?
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    hur sover era små på dagen nu?

    jag blir galen för Jonathan har börjat vakna och äta kl. 04.00 och sen somnar han inte OM!!!

    förrän sådär vid 8.30 -snåret då det är som mest bråttom att få upp storebror o duscha, äta frukost och dra till dagis.

    sen sover han ett pass på förmiddan, i bilen på väg till dagis, och sen ett lite längre pass i vagnen på eftermiddan ohc sen är han vaken hela kvällen och halva natten känns det som....

    dessutom vägrar Jonathan att sova inne på dagarna.
    och hur ska det bli till helgen med den eländans sommartiden?

  2. 1
    hur sover era små på dagen nu? jag blir galen för Jonathan har börjat vakna och äta kl. 04.00 och sen somnar han inte OM!!!

    förrän sådär vid 8.30 -snåret då det är som mest bråttom att få upp storebror o duscha, äta frukost och dra till dagis.

    sen sover han ett pass på förmiddan, i bilen på väg till dagis, och sen ett lite längre pass i vagnen på eftermiddan ohc sen är han vaken hela kvällen och halva natten känns det som....

    dessutom vägrar Jonathan att sova inne på dagarna.
    och hur ska det bli till helgen med den eländans sommartiden?

  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Jag...

    har väntat på den där sommartiden eftersom man ju ställer fram klockan. Zelda har nämligen börjart vakna kl 6 sen det blev ljust, men eftersom vi ställer om klockan blir det kl 7 istället vilket känns mer lagom.

    Zelda sover två längre pass om dagen, ett innan lunch och ett innan middag.
  4. 2
    Jag... har väntat på den där sommartiden eftersom man ju ställer fram klockan. Zelda har nämligen börjart vakna kl 6 sen det blev ljust, men eftersom vi ställer om klockan blir det kl 7 istället vilket känns mer lagom.

    Zelda sover två längre pass om dagen, ett innan lunch och ett innan middag.
  5. Medlem sedan
    Jun 1998
    #3

    Saga somnar gärna om vid

    kl. 09.00. efter att ha varit vaken ca 2 timmar, sen kör hon stenhårt och slumrar till nån halvtimme eller två mitt på dagen för att somna ordentligt vid kl. 19.00. - 20.00. Hon har en tendens att vakna en gång vid kl. 04.00. för lite käk och sen somnar hon alltså om och brukar som regel vakna vid kl. 07.00.
    Sover hon ute kan hon sova betydligt längre *ler*.
  6. 3
    Saga somnar gärna om vid kl. 09.00. efter att ha varit vaken ca 2 timmar, sen kör hon stenhårt och slumrar till nån halvtimme eller två mitt på dagen för att somna ordentligt vid kl. 19.00. - 20.00. Hon har en tendens att vakna en gång vid kl. 04.00. för lite käk och sen somnar hon alltså om och brukar som regel vakna vid kl. 07.00.
    Sover hon ute kan hon sova betydligt längre *ler*.
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Robins sömnvanor...

    brukar vara sova mellan 19-05 eller 06. Sedan är det tvärkört - bara att gå upp. Är vaken till strax efter 9-9.30 och sover sedan länge - oftast fram till 11-11.30. Någon halvtimme- timme blir det sedan vid 14-15-tiden.
  8. 4
    Robins sömnvanor... brukar vara sova mellan 19-05 eller 06. Sedan är det tvärkört - bara att gå upp. Är vaken till strax efter 9-9.30 och sover sedan länge - oftast fram till 11-11.30. Någon halvtimme- timme blir det sedan vid 14-15-tiden.
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5

    Exakt samma här

    undra om det är för att de är födda på samma dag....
  10. 5
    Exakt samma här undra om det är för att de är födda på samma dag....
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    Linnea

    vaknar ofta vid 05, vill ha tutte och somnar inte om efteråt. Längtar också till sommartid nu! Blir ju toppen att få ställa FRAM klockan så den visar 6 isf 5 på morgonen när hon börjar kvittra!
    Därefter sovar hon ute i vagnen ca 2 tim på fm(ca 9-11) och 2 tim på em(ca 14-16). Om jag av ngn anledning inte kan lägga henne ute i vagnen så sover hon ca 30 min inne, och då blir det fler sovstunder under dagen.
    Hon somnar för natten mellan 19-20.
  12. 6
    Linnea vaknar ofta vid 05, vill ha tutte och somnar inte om efteråt. Längtar också till sommartid nu! Blir ju toppen att få ställa FRAM klockan så den visar 6 isf 5 på morgonen när hon börjar kvittra!
    Därefter sovar hon ute i vagnen ca 2 tim på fm(ca 9-11) och 2 tim på em(ca 14-16). Om jag av ngn anledning inte kan lägga henne ute i vagnen så sover hon ca 30 min inne, och då blir det fler sovstunder under dagen.
    Hon somnar för natten mellan 19-20.
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    vi har kämpat...

    ...för att få Alvar att sova på dagen, och nu har vi börjat komma in i riktigt sköna rutiner, efter sådär tre månader.
    Jag tror att han sover bättre på natten om han sover på dagen så därför har jag varit riktigt envis.
    Nu sover han i alla fall ca 40 min på förmiddagen runt tio (han brukar gå upp vid sjutiden). På eftermiddagen sover han två timmar (oftast får vi söva om honom åtminstone någon gång, men han sover längre och längre på egen hand) mellan två och fyra.
    Han sover i sovrummet i sin liggvagn som vi kör fram och tillbaka för att få honom att somna och att somna om. Innan jag lägger honom i vagnen brukar jag amma lite och sen sitta med honom i famnen och klappa i baken och sjunga en speciell sång och ibland blir han så sömning av detta att jag nästan inte behöver köra med vagnen. Mitt mål är att vagnen ska avvecklas inom kort.
    Vi gör aldrig något på eftermiddagarna utan håller stenhårt på hans sovtid. Trist, men det känns värt det eftersom nattsömnen blir bättre och hela dagen gladare och mer lätthanterlig. Förmiddagarna är lite mer flexibla.
    Sen kan jag ju tillägga att lillprinsen vaknar rätt ofta på nätterna ändå och sover ganska oroligt på morgonkvisten, men jag tycker ändå att det går åt rätt håll med sömnen för oss...

    Hoppas att ni hittar något bra sätt som passar er att få honom att sova, för det ÄR hopplöst när de är trötta men aldrig kommer till ro!

    Kram
  14. 7
    vi har kämpat... ...för att få Alvar att sova på dagen, och nu har vi börjat komma in i riktigt sköna rutiner, efter sådär tre månader.
    Jag tror att han sover bättre på natten om han sover på dagen så därför har jag varit riktigt envis.
    Nu sover han i alla fall ca 40 min på förmiddagen runt tio (han brukar gå upp vid sjutiden). På eftermiddagen sover han två timmar (oftast får vi söva om honom åtminstone någon gång, men han sover längre och längre på egen hand) mellan två och fyra.
    Han sover i sovrummet i sin liggvagn som vi kör fram och tillbaka för att få honom att somna och att somna om. Innan jag lägger honom i vagnen brukar jag amma lite och sen sitta med honom i famnen och klappa i baken och sjunga en speciell sång och ibland blir han så sömning av detta att jag nästan inte behöver köra med vagnen. Mitt mål är att vagnen ska avvecklas inom kort.
    Vi gör aldrig något på eftermiddagarna utan håller stenhårt på hans sovtid. Trist, men det känns värt det eftersom nattsömnen blir bättre och hela dagen gladare och mer lätthanterlig. Förmiddagarna är lite mer flexibla.
    Sen kan jag ju tillägga att lillprinsen vaknar rätt ofta på nätterna ändå och sover ganska oroligt på morgonkvisten, men jag tycker ändå att det går åt rätt håll med sömnen för oss...

    Hoppas att ni hittar något bra sätt som passar er att få honom att sova, för det ÄR hopplöst när de är trötta men aldrig kommer till ro!

    Kram
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8

    Min Linnea

    vaknar till vid 6-snåret. Ammas och sen somnar vi oftast om en timma eller två. Sedan sover hon ca en timma på fm. Sover i vagnen max en timma när vi går promenad efter lunch och sedan en halvtimma-timma vid 16. Somnar för natten mellan 19-20.
  16. 8
    Min Linnea vaknar till vid 6-snåret. Ammas och sen somnar vi oftast om en timma eller två. Sedan sover hon ca en timma på fm. Sover i vagnen max en timma när vi går promenad efter lunch och sedan en halvtimma-timma vid 16. Somnar för natten mellan 19-20.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    mellan 2-3 ggr/dag

    För det mesta, när vi håller rutinerna och är hemma under dagen sover de en gång på fm och en gång på em. Men när vi åker på sång blir det tre småskvällar med sämn istället - en sväg på fm i bilen på vägen dit, en sväng på vägen hem i bilen och en kortis på em för att de ska orka med till kvällen.
    Storebror på tre år håller precis på att sluta med att sova middag och det är en kamp för han är sååå tröttpå em om han inte sovit.
  18. 9
    mellan 2-3 ggr/dag För det mesta, när vi håller rutinerna och är hemma under dagen sover de en gång på fm och en gång på em. Men när vi åker på sång blir det tre småskvällar med sämn istället - en sväg på fm i bilen på vägen dit, en sväng på vägen hem i bilen och en kortis på em för att de ska orka med till kvällen.
    Storebror på tre år håller precis på att sluta med att sova middag och det är en kamp för han är sååå tröttpå em om han inte sovit.
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Vi klivet upp vid 05.30-06.00

    ...kanske jag ska tillägga. Det är i tidigaste laget men det är så det ser ut nu. De lägger sig vid 18.30 tiden och då är de fullständigt slut.
  20. 10
    Vi klivet upp vid 05.30-06.00 ...kanske jag ska tillägga. Det är i tidigaste laget men det är så det ser ut nu. De lägger sig vid 18.30 tiden och då är de fullständigt slut.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    Oftast

    6.30-7 så där men imorse var nog klockan 6.

    Lite olika. Här i familjen så är det storebror som vaknar på tok för tidigt.

    Kramar!
  22. 11
    Oftast 6.30-7 så där men imorse var nog klockan 6.

    Lite olika. Här i familjen så är det storebror som vaknar på tok för tidigt.

    Kramar!
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12

    Här

    sovs det sådär dagtid. PÅ morgonen sover hon till runt kl 7 och sen vaken ett par timmar, kan somna i vagnen till och från skola och dagis. Sover kanske en timme efter fått gröt vid kl 9. Sen blir det någon små stund efter lunch eller senare. Hon brukar passa på att sova en längre stund mellan kl 16 och 18. Försöker ruka på den lite efter som hon inte somnar förrän vid kl 22 sen.

    Hoppas att det kommer bli bättre med tiden.

    kramar
  24. 12
    Här sovs det sådär dagtid. PÅ morgonen sover hon till runt kl 7 och sen vaken ett par timmar, kan somna i vagnen till och från skola och dagis. Sover kanske en timme efter fått gröt vid kl 9. Sen blir det någon små stund efter lunch eller senare. Hon brukar passa på att sova en längre stund mellan kl 16 och 18. Försöker ruka på den lite efter som hon inte somnar förrän vid kl 22 sen.

    Hoppas att det kommer bli bättre med tiden.

    kramar
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13

    skönt att höra

    att de är ganska lika de små busungarna - även om det inte är skönt att behöva gå upp så tidigt.

    tänkte på att JAG förlorar en timmes sömn med sommartidseländet....är så trött och maken får sovmorron på söndagar...
    förra omställningen tog det månader innan familjen var på rätt sömnköl igen, det är nog mest det jag tänker på också.

    kram
  26. 13
    skönt att höra att de är ganska lika de små busungarna - även om det inte är skönt att behöva gå upp så tidigt.

    tänkte på att JAG förlorar en timmes sömn med sommartidseländet....är så trött och maken får sovmorron på söndagar...
    förra omställningen tog det månader innan familjen var på rätt sömnköl igen, det är nog mest det jag tänker på också.

    kram

Liknande trådar

  1. Hur mkt sover dom på dagen?
    By Lurpan in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 20:40
  2. Hur sover era små på dagen?
    By myran m K&W in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:58
  3. Sover era 06:or på dagen?
    By Stellaris in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 07:42
  4. Sover på dagen?
    By Mizen_m_IoT in forum _0507 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 20:43
  5. Sover de på dagen?
    By Mima76 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 12:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar