Hoppas på hjälp....
Småbarn
  1. Kattis
    #1

    Hoppas på hjälp....

    Jag har tvilingar som är två år, de sover fortfarnade i spjällsängar. Mitt problem är att den ena pojken klättrar ur på natten och kommer till mig, då bär jag honom tillbaka. Själva grejen är att han håller på så här mellan 02-04 varje natt. Det blir mycket spring. Problemt är att vi väntar barn vilken dag som helst, så jag vill att han ska stanna kvar i sängen. Finns det något man kan köpa för att kanske höja sängen, ja jag vet inte? Vad gör man? Känner mig lite stressad.
  2. 1
    Hoppas på hjälp.... Jag har tvilingar som är två år, de sover fortfarnade i spjällsängar. Mitt problem är att den ena pojken klättrar ur på natten och kommer till mig, då bär jag honom tillbaka. Själva grejen är att han håller på så här mellan 02-04 varje natt. Det blir mycket spring. Problemt är att vi väntar barn vilken dag som helst, så jag vill att han ska stanna kvar i sängen. Finns det något man kan köpa för att kanske höja sängen, ja jag vet inte? Vad gör man? Känner mig lite stressad.
  3. mii
    #2

    höj inte...

    ...sängen eller sänggaveln, då kanske han bara slår sig när han försöker klättra ut.

    Lite förslag annars:

    1. Stå ut med att han vill sova hos dig en period. Inte vad du vill förstås, men det är ett sätt att åtminstone slippa springa runt på nätterna.

    2. Om problemet är att du inte kan somna om ni är många i sängen: Skaffa en jättesäng åt er så alla får plats. Eller skaffa en egen vuxensäng åt lillkillen. Då kan din sambo gå tillbaka med honom om nätterna och får då plats att stanna hos honom i sängen tills han somnat igen.

    3. Se till att lillkillen är ordentligt mätt innan sänggång, ibland är det ett bra sätt att få barn att sova hela natten.

    4. Sover han fortfarande middag? Ibland kan barn börja sova hela natten sedan de slutat med middagslur.

    Hoppas ni hittar en lösning som passar er familj.
  4. 2
    höj inte... ...sängen eller sänggaveln, då kanske han bara slår sig när han försöker klättra ut.

    Lite förslag annars:

    1. Stå ut med att han vill sova hos dig en period. Inte vad du vill förstås, men det är ett sätt att åtminstone slippa springa runt på nätterna.

    2. Om problemet är att du inte kan somna om ni är många i sängen: Skaffa en jättesäng åt er så alla får plats. Eller skaffa en egen vuxensäng åt lillkillen. Då kan din sambo gå tillbaka med honom om nätterna och får då plats att stanna hos honom i sängen tills han somnat igen.

    3. Se till att lillkillen är ordentligt mätt innan sänggång, ibland är det ett bra sätt att få barn att sova hela natten.

    4. Sover han fortfarande middag? Ibland kan barn börja sova hela natten sedan de slutat med middagslur.

    Hoppas ni hittar en lösning som passar er familj.
  5. Lisan
    #3

    En stor säng?

    När vi skulle få barn nr två så köpte vi en vuxensäng (105 bred) till storasyster (då 2 år) och när hon vaknade på natten så sov pappa med henne där medan mamma och bebis sov kvar i dubbelsängen.

    Annars finns det ju de som köper en extrasäng och ställer bredvid dubbelsängen så att alla i familjen får plats! Vi valde dock inte den lösningen då storasyster sov ganska dåligt i 2-årsåldern och vi ville dela upp oss så att vi inte blev väckta allihop varje gång något av barnen vaknade.

    Lycka till med bebisen!
  6. 3
    En stor säng? När vi skulle få barn nr två så köpte vi en vuxensäng (105 bred) till storasyster (då 2 år) och när hon vaknade på natten så sov pappa med henne där medan mamma och bebis sov kvar i dubbelsängen.

    Annars finns det ju de som köper en extrasäng och ställer bredvid dubbelsängen så att alla i familjen får plats! Vi valde dock inte den lösningen då storasyster sov ganska dåligt i 2-årsåldern och vi ville dela upp oss så att vi inte blev väckta allihop varje gång något av barnen vaknade.

    Lycka till med bebisen!
  7. lisalei
    #4

    grind

    Vi har grindar i dörröppningarna till barnens rum. Man kan ha dörren öppen och ha koll på barnen men man slipper spring. Vi har det för att vi har sovrummen på ovanvåningen och trappan är brant och ganska öppen, och vi vill inte ha barn dunsande ner i klinkersgolvet i hallen...

    Nu är barnen 2 och 4 år och grindarna funkar fortfarande lika bra. 4 åringen kan stänga sin grind när han vill leka med lego och annat sånt smått som inte lillasyster kan vara med på.

    Mitt tips är alltså ikeas barngrindar i dörrhålet.
  8. 4
    grind Vi har grindar i dörröppningarna till barnens rum. Man kan ha dörren öppen och ha koll på barnen men man slipper spring. Vi har det för att vi har sovrummen på ovanvåningen och trappan är brant och ganska öppen, och vi vill inte ha barn dunsande ner i klinkersgolvet i hallen...

    Nu är barnen 2 och 4 år och grindarna funkar fortfarande lika bra. 4 åringen kan stänga sin grind när han vill leka med lego och annat sånt smått som inte lillasyster kan vara med på.

    Mitt tips är alltså ikeas barngrindar i dörrhålet.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Tack

    för hjälpen. Det blir nog så att vi skaffar en större säng till honom så får pappan ta hand om honom, och eventuellt även sova med honom. Då kan jag fokusera på bebisen. Tack igen!
  10. 5
    Tack för hjälpen. Det blir nog så att vi skaffar en större säng till honom så får pappan ta hand om honom, och eventuellt även sova med honom. Då kan jag fokusera på bebisen. Tack igen!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    inte en aning

    men kanske slnga in en 120 säng som båda får sova i.. så får dom trygghet av varandra och slutar springa? :) ingen aaaaning om det funkar men jag skulle nog testa det när barn kommer ur spjälsäng e dom för stora för spjälsäng helt enkelt :)
  12. 6
    inte en aning men kanske slnga in en 120 säng som båda får sova i.. så får dom trygghet av varandra och slutar springa? :) ingen aaaaning om det funkar men jag skulle nog testa det när barn kommer ur spjälsäng e dom för stora för spjälsäng helt enkelt :)
  13. Lena
    #7

    Jag skulle...

    ...flytta in hans säng (och skaffa en vanlig säng, det låter lurigt att klättra ur en spjälis!) till ert rum. Eller kanske ha en madrass på golvet bredvid er säng. Han är ju såpass liten att han vill ha sällskap. Våra barn har sovit hos oss och fått komma så länge de velat. Annars kanske pappan kan sova ihop med de andra barnen så länge så det finns en förälder nära, så har vi också gjort i perioder.
  14. 7
    Jag skulle... ...flytta in hans säng (och skaffa en vanlig säng, det låter lurigt att klättra ur en spjälis!) till ert rum. Eller kanske ha en madrass på golvet bredvid er säng. Han är ju såpass liten att han vill ha sällskap. Våra barn har sovit hos oss och fått komma så länge de velat. Annars kanske pappan kan sova ihop med de andra barnen så länge så det finns en förälder nära, så har vi också gjort i perioder.

Liknande trådar

  1. Hoppas på hjälp..
    By Anonym in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 20:22
  2. Hoppas på hjälp
    By Mirk in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 10:28
  3. Hoppas på hjälp.
    By Vill jobba mycket in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 08:49
  4. Hoppas på hjälp
    By Anonymisis in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 20:14
  5. Hoppas på hjälp
    By anonym och uppgiven in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 08:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar