Hålla ordning på gamla skor...?
Många barn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Hålla ordning på gamla skor...?

    Hej!
    Dagens i-landsproblem = en massa skor.
    Var nyss ute i förrådet och rensade lite bland gamla skor. Hur sjutton håller ni ordning på skor? Jag hittade en massa gamla gympaskor i olika storlekar som var rätt ok och som jag inte vill slänga. Gummistövlar och sandaler fanns det också. Endel kan de ha till sommaren, men mycket var storebrors som mellanbror kan ha senare eller mellanbrors som lillebror kan ha senare. Det enda enkla var tjejskorna....har bara en tjej :). Man kan ju inte ha en låda per storlek. Har ni tips kanske?
    Hälsningar, Karin
  2. 1
    Hålla ordning på gamla skor...? Hej!
    Dagens i-landsproblem = en massa skor.
    Var nyss ute i förrådet och rensade lite bland gamla skor. Hur sjutton håller ni ordning på skor? Jag hittade en massa gamla gympaskor i olika storlekar som var rätt ok och som jag inte vill slänga. Gummistövlar och sandaler fanns det också. Endel kan de ha till sommaren, men mycket var storebrors som mellanbror kan ha senare eller mellanbrors som lillebror kan ha senare. Det enda enkla var tjejskorna....har bara en tjej :). Man kan ju inte ha en låda per storlek. Har ni tips kanske?
    Hälsningar, Karin
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2

    Kanske...

    Kopierar mitt tidigare inlägg:

    Vi har bara två åldrar på barnen så urvuxna kläder som kan ärvas ska bara fram en gång så att säga. Vi har väldigt dåligt med förvaringsutrymmen så under vinterhalvåret packar jag bara undan i stora plastsäckar och när våren kommer och cyklar tas ut från vår friggeboda, då kommer jag åt mina kartonger där och gör en rensning.

    Jag tar då alla kläder som pojkarna vuxit ut, såna kläder som jag köpt i växten på rea, ärvda kläder och även vinterkläder samt skor och går igenom.

    Jag sorterar kläder efter årstider, t ex höst 06 och vår 07, höst 07, och så en kartong med \"vår 08 och större\". På så vis hamnar ju vinter kläder i höst-kartonger och vår och sommarkläder i vår-kartonger.

    Inför varje säsong, t ex i april i år, så tar jag fram alla kartonger som det står vår 06 på och så provar barnen igenom kläderna där, och det som forfarande är för stort sätter jag i kartong utifrån nästa gång plagget ska provas igenom. Shorts är ju liksom ingen idé att sätta i höst06-kartongen, om de är för stora får de hamna i vår07-kartongen eller ges bort.

    För mig har det blivit mycket lättare sedan jag började sortera på detta sätt. Storlekar stämmer ju inte alltid utifrån vad som står på lappen. Barnen tycker det är rätt kul att prova igenom en kartong eller två med kläder, ialla fall till en början...

    På hösten när jag sorterar ut sommarkläder så ser jag vilka som kommer att kunna användas nästa sommar och de sätter jag i vår 07-kartongen. De som jag ser kommer bli för små ger jag bort. Jag sparar inte några kläder i onödan.
  4. 2
    Kanske... Kopierar mitt tidigare inlägg:

    Vi har bara två åldrar på barnen så urvuxna kläder som kan ärvas ska bara fram en gång så att säga. Vi har väldigt dåligt med förvaringsutrymmen så under vinterhalvåret packar jag bara undan i stora plastsäckar och när våren kommer och cyklar tas ut från vår friggeboda, då kommer jag åt mina kartonger där och gör en rensning.

    Jag tar då alla kläder som pojkarna vuxit ut, såna kläder som jag köpt i växten på rea, ärvda kläder och även vinterkläder samt skor och går igenom.

    Jag sorterar kläder efter årstider, t ex höst 06 och vår 07, höst 07, och så en kartong med \"vår 08 och större\". På så vis hamnar ju vinter kläder i höst-kartonger och vår och sommarkläder i vår-kartonger.

    Inför varje säsong, t ex i april i år, så tar jag fram alla kartonger som det står vår 06 på och så provar barnen igenom kläderna där, och det som forfarande är för stort sätter jag i kartong utifrån nästa gång plagget ska provas igenom. Shorts är ju liksom ingen idé att sätta i höst06-kartongen, om de är för stora får de hamna i vår07-kartongen eller ges bort.

    För mig har det blivit mycket lättare sedan jag började sortera på detta sätt. Storlekar stämmer ju inte alltid utifrån vad som står på lappen. Barnen tycker det är rätt kul att prova igenom en kartong eller två med kläder, ialla fall till en början...

    På hösten när jag sorterar ut sommarkläder så ser jag vilka som kommer att kunna användas nästa sommar och de sätter jag i vår 07-kartongen. De som jag ser kommer bli för små ger jag bort. Jag sparar inte några kläder i onödan.
  5. cya
    #3

    Jag har

    ärvt en massa skor som jag sorterat i papperspåsar efter gympaskor+vanliga / stövlar / kängor / fotbollsskor+skridskor. När någon behöver kan jag kolla i rätt påse. Ibland finns något som passar, ibland inte.
  6. 3
    Jag har ärvt en massa skor som jag sorterat i papperspåsar efter gympaskor+vanliga / stövlar / kängor / fotbollsskor+skridskor. När någon behöver kan jag kolla i rätt påse. Ibland finns något som passar, ibland inte.
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    Ordning och ordning...

    vi brukar lägga det som är aktuellt under kommande säsong i särskilda säckar,en för vår/sommarskor(inkl ofodrade gummistövlar) och en för höst/vinter(inkl fodrade gummistövlar) i en säck,tjej och killskor tillsammans.Sorterar och slänger det som eventuellt inte kommer kunna användas mer en gång på sensommaren då sommarskorna plockas undan och en gång på våren då vinterskorna/stövlarna plockas bort.
    Det som inte kommer vara aktuellt storleksmässigt den närmaste säsongen men som är i gott skick hamnar i en annan säck.
    Låter inte som någon vidare ordning,eller hur?;-),men det är väl ett slags organiserat kaos...
  8. 4
    Ordning och ordning... vi brukar lägga det som är aktuellt under kommande säsong i särskilda säckar,en för vår/sommarskor(inkl ofodrade gummistövlar) och en för höst/vinter(inkl fodrade gummistövlar) i en säck,tjej och killskor tillsammans.Sorterar och slänger det som eventuellt inte kommer kunna användas mer en gång på sensommaren då sommarskorna plockas undan och en gång på våren då vinterskorna/stövlarna plockas bort.
    Det som inte kommer vara aktuellt storleksmässigt den närmaste säsongen men som är i gott skick hamnar i en annan säck.
    Låter inte som någon vidare ordning,eller hur?;-),men det är väl ett slags organiserat kaos...
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Vi har samma problem

    Med 4 killar blir det massor med skor.
    Vi har en låda per skosort, gympaskor i en låda, fotbollsskor i en annan osv. Det fungerar ganska bra, men det tar ju mycket plats!
  10. 5
    Vi har samma problem Med 4 killar blir det massor med skor.
    Vi har en låda per skosort, gympaskor i en låda, fotbollsskor i en annan osv. Det fungerar ganska bra, men det tar ju mycket plats!
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Mitt enda tips är

    Att enbart spara sandaler och stövlar.... Ja, skor som inte använts till att gå i också..... Ex. de första skorna som bara varit på foten då barnen suttit i vagn.....

    Jag låter inte mina barn ärva några andra skor av varandra då alla barns fötter är så olika och de trampar så olikt varandra.... Så för deras fötters skull så körs alla andra skor iväg till Myrorna eller Röda Korset.....

    Kanske låter som viss dubbelmoral men om nu nån vill ha våra gamla skor och inte är lika nojjig som mig så är det ju bra att de finns att köpa för en billigare slant.... Jag har också gett bort en del åt de som inte är lika nojjig som mig....
  12. 6
    Mitt enda tips är Att enbart spara sandaler och stövlar.... Ja, skor som inte använts till att gå i också..... Ex. de första skorna som bara varit på foten då barnen suttit i vagn.....

    Jag låter inte mina barn ärva några andra skor av varandra då alla barns fötter är så olika och de trampar så olikt varandra.... Så för deras fötters skull så körs alla andra skor iväg till Myrorna eller Röda Korset.....

    Kanske låter som viss dubbelmoral men om nu nån vill ha våra gamla skor och inte är lika nojjig som mig så är det ju bra att de finns att köpa för en billigare slant.... Jag har också gett bort en del åt de som inte är lika nojjig som mig....
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Många skor blir det!

    Här samlas skor som kan gå en sväng till i banankartonger på hyllor i mini-förrådet nedanför trappen. Där hamnar de i kartonger på ungefärlig-storleks-sortering. Det är gympaskor, stövlar, vinterkängor, sandaler och finskor...

    Det mesta används dock bara som extraskor, och då är det bra att emellanåt kunna gå ner i \"skoförrådet\" :)

    Gympaskor som använts nån gång bara och sen bara legat i gympapåsen och blivit för små hoppas jag väl dock kunna använda till nästa barn... Men det skiljer fyra år mellan de två stora barnen (pojke + flicka), och de mindre är tvillingar + liten eftersläntare (pojkar + flicka) så där måste ändå köpas nytt rätt rakt av.

    Skridskor och pjäxor ligger i lådor i garaget.
  14. 7
    Många skor blir det! Här samlas skor som kan gå en sväng till i banankartonger på hyllor i mini-förrådet nedanför trappen. Där hamnar de i kartonger på ungefärlig-storleks-sortering. Det är gympaskor, stövlar, vinterkängor, sandaler och finskor...

    Det mesta används dock bara som extraskor, och då är det bra att emellanåt kunna gå ner i \"skoförrådet\" :)

    Gympaskor som använts nån gång bara och sen bara legat i gympapåsen och blivit för små hoppas jag väl dock kunna använda till nästa barn... Men det skiljer fyra år mellan de två stora barnen (pojke + flicka), och de mindre är tvillingar + liten eftersläntare (pojkar + flicka) så där måste ändå köpas nytt rätt rakt av.

    Skridskor och pjäxor ligger i lådor i garaget.
  15. Ffrree m 5 grabbar
    #8

    Jessica! Jag har...

    ...skickat ett privat meddelande till dig!!
  16. 8
    Jessica! Jag har... ...skickat ett privat meddelande till dig!!
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9

    Svarat! *imt*

  18. 9
    Svarat! *imt*

Liknande trådar

  1. Städa & Hålla ordning med många barn!?
    By Anonym in forum Många barn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-11-28, 16:02
  2. Det här med gamla skor...
    By lundsabin in forum Träning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 07:58
  3. Att hålla ordning hemma!
    By 4-barnsmor in forum Många barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 10:07
  4. Vad gör ni med gamla skor?
    By Plingeling in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 15:41
  5. Göra ordning gamla fönster
    By Malin in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 15:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar