vad är kraftigt synfel?
Synskador & nedsatt syn
  1. madeleine med 4
    #1

    vad är kraftigt synfel?

    Ställer er en fråga för att se om någon vet. Fick höra att om barnet har ett kraftigt synfel kan man få bidrag längre än till 8 år. Vet någon något om det? Min dotter har + 6.75 samt + 8.5 räknas det till en kraftig synnedsättning?
  2. 1
    vad är kraftigt synfel? Ställer er en fråga för att se om någon vet. Fick höra att om barnet har ett kraftigt synfel kan man få bidrag längre än till 8 år. Vet någon något om det? Min dotter har + 6.75 samt + 8.5 räknas det till en kraftig synnedsättning?
  3. fikonstina
    #2

    det är nog olika

    beroende på att de olika landstingen har olika regler. Där jag bor får barn upp till 8 år glas från landstinget men måste betala bågarna själv. Därefter får man glas ifall man har någon ögonsjukdom eller om man trots glasögon har visus (synskärpa) 0,3 eller mindre., alltså då gäller inte kraftiga synfel.
  4. 2
    det är nog olika beroende på att de olika landstingen har olika regler. Där jag bor får barn upp till 8 år glas från landstinget men måste betala bågarna själv. Därefter får man glas ifall man har någon ögonsjukdom eller om man trots glasögon har visus (synskärpa) 0,3 eller mindre., alltså då gäller inte kraftiga synfel.
  5. E
    #3

    WOW!

    I Värmland får men 800 kr i bidrag om barnet ser sämre än 6,0 upp till de är 8 år, under 6,0 är bidraget 500 kr. Att få bidrag till glas skulle ju ha varit fantastiskt då min sons glas kostar 1900 / st.
  6. 3
    WOW! I Värmland får men 800 kr i bidrag om barnet ser sämre än 6,0 upp till de är 8 år, under 6,0 är bidraget 500 kr. Att få bidrag till glas skulle ju ha varit fantastiskt då min sons glas kostar 1900 / st.
  7. madeleine med4
    #4

    som här

    jag tror vi har lika i Dalarna. För på förra glasögonen hade hon 5 och 6.75 då fick jag högre för ena glaset så nu borde man få det högre för båda. Sjukt om man inte får längre än till de är 8 år. Tycker det är tokfel med tanke på vilken hjälp de som hör dåligt får. Nu menar jag inte att de är värda den hjälpen men våra barn som ser dåligt då?
  8. 4
    som här jag tror vi har lika i Dalarna. För på förra glasögonen hade hon 5 och 6.75 då fick jag högre för ena glaset så nu borde man få det högre för båda. Sjukt om man inte får längre än till de är 8 år. Tycker det är tokfel med tanke på vilken hjälp de som hör dåligt får. Nu menar jag inte att de är värda den hjälpen men våra barn som ser dåligt då?

Liknande trådar

  1. NY HÄR - synfel, hur gör man??
    By A & M´s mamma in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 20:36
  2. Synfel
    By Stella* in forum Barnsjukdomar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 21:10
  3. Det här med syn och synfel
    By Zoégas in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 22:45
  4. Synfel
    By Nenneb in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 07:27
  5. Barn och synfel
    By Hojhoj in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar