Vad har ni för nåt?
Känsliga snack
  1. Tussilago
    #1

    Vad har ni för nåt?

    Vi är många som skriver här och det skulle vara intressant att veta vad ni har för diagnos eller problem och vad ni gör/medicinerar osv.?
  2. 1
    Vad har ni för nåt? Vi är många som skriver här och det skulle vara intressant att veta vad ni har för diagnos eller problem och vad ni gör/medicinerar osv.?
  3. Lilla Jag
    #2

    Lilla Jag svarar

    ångest, depression
    mediciner med Zoloft, Fluanxol, Xanor Depot (ska trappa ner) och Risperdal (trappar ner)
  4. 2
    Lilla Jag svarar ångest, depression
    mediciner med Zoloft, Fluanxol, Xanor Depot (ska trappa ner) och Risperdal (trappar ner)
  5. deppad
    #3

    Deppad svarar.

    Inte för jag brukar skriva här skrev mitt första inlägg häromdagen. Jag har svår/recidiverande depression, generell ångest, ätstörning, sömnstörning samt en tuff uppväxt i bagaget. Säkert en hel del mer men det mesta är väl kopplat till depressionen. Medicinerar med antideppresivum, sömnpiller och benzo. Allt varje dag för att överleva. Terapi 2 gånger i veckan.

    Bad om en presentation i mitt första inlägg men bara 2 har svarat hoppas på fler svar nu! Får jag lägga till en fråga? Om ni är sjukskrivna? Jag funderar nämligen på det eftersom mitt jobb tar all min lilla energi jag har kvar.
  6. 3
    Deppad svarar. Inte för jag brukar skriva här skrev mitt första inlägg häromdagen. Jag har svår/recidiverande depression, generell ångest, ätstörning, sömnstörning samt en tuff uppväxt i bagaget. Säkert en hel del mer men det mesta är väl kopplat till depressionen. Medicinerar med antideppresivum, sömnpiller och benzo. Allt varje dag för att överleva. Terapi 2 gånger i veckan.

    Bad om en presentation i mitt första inlägg men bara 2 har svarat hoppas på fler svar nu! Får jag lägga till en fråga? Om ni är sjukskrivna? Jag funderar nämligen på det eftersom mitt jobb tar all min lilla energi jag har kvar.
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4

    Precis blivit sjukskriven

    eller nej det är faktiskt snart fyra veckor sedan huvvaligen! Det som står på mitt sjukintyg är \"kraftigt depressionstillstånd på basen av också kraftig utbrändhet\" samt \"Blandat ångest- och depressionstillstånd\".

    Jag äter zoloft (håller på att trappas ut och skall få något annat istället) samt mirtazapin (remeron). Vill ha en samtalskontakt. Kuratorn på vårdcentralen säger att jag borde få hjälp på psyk dels för att de ska få en sammanfattad bild av mig där (det är de som sköter mina mediciner) dels för att hon inte har så mycket tider att erbjuda (max varannan vecka) och på psyk säger de att jag skall tillhöra vårdcentralen för det är deras ansvar och de har inte plats för mig. Och själv vill jag bara bli frisk...
  8. 4
    Precis blivit sjukskriven eller nej det är faktiskt snart fyra veckor sedan huvvaligen! Det som står på mitt sjukintyg är \"kraftigt depressionstillstånd på basen av också kraftig utbrändhet\" samt \"Blandat ångest- och depressionstillstånd\".

    Jag äter zoloft (håller på att trappas ut och skall få något annat istället) samt mirtazapin (remeron). Vill ha en samtalskontakt. Kuratorn på vårdcentralen säger att jag borde få hjälp på psyk dels för att de ska få en sammanfattad bild av mig där (det är de som sköter mina mediciner) dels för att hon inte har så mycket tider att erbjuda (max varannan vecka) och på psyk säger de att jag skall tillhöra vårdcentralen för det är deras ansvar och de har inte plats för mig. Och själv vill jag bara bli frisk...
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Jag

    äter Efexor och har Oxacand att ta vid behov. Går el. ska gå i KBT men har haft ett uppehåll. Min diagnos är fobisk personlighetsstörning, och depression.
  10. 5
    Jag äter Efexor och har Oxacand att ta vid behov. Går el. ska gå i KBT men har haft ett uppehåll. Min diagnos är fobisk personlighetsstörning, och depression.
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6

    Svar från mig

    Just det \"deppad\", jag kommer ihåg att du önskade en presentation. Orkade för tillfället inte då. Skriver lite kort nu i alla fall:

    Jag har en utmattningsdepression (en depression tidigare i livet för över 10 år sen), blev sjukskriven heltid först i 3-4mån sedan halvtid till 31 april. Jag har kombinerat samtalsterapi med anti-depressiv medicin ifrån början nästan. Min psykolog ville att jag skulle sjukskriva mig och talade väl egentligen om hur det var ställt med mig. Hade inte fattat det själv... Orsaken till depressionen är stress i nuet, och min barndom som präglades av alkoholism och misshandel. Sjukskrivningen och terapin har varit min räddning. Känner även att många här betyder mycket, även om jag inte känner er personligen.
  12. 6
    Svar från mig Just det \"deppad\", jag kommer ihåg att du önskade en presentation. Orkade för tillfället inte då. Skriver lite kort nu i alla fall:

    Jag har en utmattningsdepression (en depression tidigare i livet för över 10 år sen), blev sjukskriven heltid först i 3-4mån sedan halvtid till 31 april. Jag har kombinerat samtalsterapi med anti-depressiv medicin ifrån början nästan. Min psykolog ville att jag skulle sjukskriva mig och talade väl egentligen om hur det var ställt med mig. Hade inte fattat det själv... Orsaken till depressionen är stress i nuet, och min barndom som präglades av alkoholism och misshandel. Sjukskrivningen och terapin har varit min räddning. Känner även att många här betyder mycket, även om jag inte känner er personligen.
  13. lilla_fisk
    #7

    måttlig depression

    med social fobi, ångest och ätstörningar.. och allt som hänger ihop med det.

    Medicinerar.. citalopram 20 mg. Och så atarax mot ångesten samt propavan, båda vid behovsmediciner.
    har själv kunnat trappa ner propavanen från en hel till en halv de senaste veckorna. Känns MYCKET bra.

    Är sjukskriven... snart... hoppas jag. FK är inte färdiga med mitt fall än...
  14. 7
    måttlig depression med social fobi, ångest och ätstörningar.. och allt som hänger ihop med det.

    Medicinerar.. citalopram 20 mg. Och så atarax mot ångesten samt propavan, båda vid behovsmediciner.
    har själv kunnat trappa ner propavanen från en hel till en halv de senaste veckorna. Känns MYCKET bra.

    Är sjukskriven... snart... hoppas jag. FK är inte färdiga med mitt fall än...
  15. jenna
    #8

    tja

    är sjukskriven 25% just nu för depression, och äter cipralex och tryptizol. Har även ätstörningar och är inne i en vidrig period just nu, har gått ner 14 kg och spyr 3-10 g/dag. Mår skitdåligt. Har gått hos psykolog, var tvungen att byta och hade en vidrig träff i torsdags, jag går ALDRIG till henne igen, så just nu är jag mest uppgiven. Ska prata med ätstörningsenheten på måndag 08.
  16. 8
    tja är sjukskriven 25% just nu för depression, och äter cipralex och tryptizol. Har även ätstörningar och är inne i en vidrig period just nu, har gått ner 14 kg och spyr 3-10 g/dag. Mår skitdåligt. Har gått hos psykolog, var tvungen att byta och hade en vidrig träff i torsdags, jag går ALDRIG till henne igen, så just nu är jag mest uppgiven. Ska prata med ätstörningsenheten på måndag 08.
  17. Anonym
    #9

    Skutt svarar

    Jag har utmattnings depression och post op neuralgi.

    Efexor, imovane, propavan, sobril, dexofen

    Jag är sjuksriven sen sep. Annars är jag Process Operatör.
  18. 9
    Skutt svarar Jag har utmattnings depression och post op neuralgi.

    Efexor, imovane, propavan, sobril, dexofen

    Jag är sjuksriven sen sep. Annars är jag Process Operatör.
  19. -Papaya-
    #10

    Skriver

    inte här så ofta men kikar in lite då och då.

    Jag är sjukskriven sedan september -04 för utmattningsdepression.
    Går på samtal ett par gånger i månaden.
    De mediciner jag har är cymbalta,buspar,tryptizol och propavan, vid behov har jag även immovane och theralen.
  20. 10
    Skriver inte här så ofta men kikar in lite då och då.

    Jag är sjukskriven sedan september -04 för utmattningsdepression.
    Går på samtal ett par gånger i månaden.
    De mediciner jag har är cymbalta,buspar,tryptizol och propavan, vid behov har jag även immovane och theralen.
  21. lilla_fisk
    #11

    och samtal... så klart

    en gång i veckan.
  22. 11
    och samtal... så klart en gång i veckan.
  23. Mamzing
    #12

    Lite om mej

    Jag har fått diagnosen djup depression med panikångest, har även mått dåligt tidigare i livet och har en jobbig barndom bakom mej med misshandel och alkoholism sen fysisk- och psykisk misshandel av min före detta man. Nu när jag äntligen har kommit till ro så kommer detta istället.

    Har varit sjukskriven sen 25 nov-05 och har fått bytt medicin 3 ggr, nu äter jag Zoloft (som jag håller på och trappar upp) och Sobril samt sömntbl. Har även legat inne på PIVA\'n och är lite rädd att jag hamnar där igen då jag inte mår så bra.
    Har gått hos kuratorn på vc och hon har skickat remiss till psyk men där blev det inte som vi trodde utan jag får se vad som händer när jag ska till psykläk på torsdag.
  24. 12
    Lite om mej Jag har fått diagnosen djup depression med panikångest, har även mått dåligt tidigare i livet och har en jobbig barndom bakom mej med misshandel och alkoholism sen fysisk- och psykisk misshandel av min före detta man. Nu när jag äntligen har kommit till ro så kommer detta istället.

    Har varit sjukskriven sen 25 nov-05 och har fått bytt medicin 3 ggr, nu äter jag Zoloft (som jag håller på och trappar upp) och Sobril samt sömntbl. Har även legat inne på PIVA\'n och är lite rädd att jag hamnar där igen då jag inte mår så bra.
    Har gått hos kuratorn på vc och hon har skickat remiss till psyk men där blev det inte som vi trodde utan jag får se vad som händer när jag ska till psykläk på torsdag.
  25. Lillbus
    #13

    Lite om mig

    Läser varje dag, skriver sällan men kan berätta lite.

    Jag har panikångest/dödsångest,depp, sömnstörning och fibromyalgi.

    Mina mediciner är zoloft,mianzerin,imovane,propa van,stilnoct,esucos(mot illamåendet vid ångesten)och stesolid.

    Jag är sjukskriven sen några år tillbaka från å till men på heltid sen ca 2 år och nu i maj ska det gå över till sjukersättning till att börja med i 2 år ringde FK om förra veckan.

    Mina problem bottnar nog mycket i min uppväxt med alkolism,våld,övergrepp,våldtä kt ect....
  26. 13
    Lite om mig Läser varje dag, skriver sällan men kan berätta lite.

    Jag har panikångest/dödsångest,depp, sömnstörning och fibromyalgi.

    Mina mediciner är zoloft,mianzerin,imovane,propa van,stilnoct,esucos(mot illamåendet vid ångesten)och stesolid.

    Jag är sjukskriven sen några år tillbaka från å till men på heltid sen ca 2 år och nu i maj ska det gå över till sjukersättning till att börja med i 2 år ringde FK om förra veckan.

    Mina problem bottnar nog mycket i min uppväxt med alkolism,våld,övergrepp,våldtä kt ect....
  27. Pia
    #14

    utmattningsdepression

    Jag läser ofta här men skriver inte så mycket. Har haft en utmattningdepression för 2 år sedan. Jobbar nu som vanligt, men kämpar fortfarande periodvis med depp, ångest, oro mm. Äter efexor, går på yoga, försöker vara i nuet, försöker ta det lugnt, osv. Läser en del för att kunna förstå vad som händer med mig lite bättre.
  28. 14
    utmattningsdepression Jag läser ofta här men skriver inte så mycket. Har haft en utmattningdepression för 2 år sedan. Jobbar nu som vanligt, men kämpar fortfarande periodvis med depp, ångest, oro mm. Äter efexor, går på yoga, försöker vara i nuet, försöker ta det lugnt, osv. Läser en del för att kunna förstå vad som händer med mig lite bättre.
  29. blyg
    #15

    Förlossnigsdepression

    Fick barn i september och fick i samband med det förlossn.depp. som inte gett med sig. Men har egentligen mått mer eller mindre dåligt i flera år med oro och ångest till och från. Har en uppväxt i alkoholisthem plus en mamma med psykisk sjukdom och har haft mycket jobbigt med mig på vägen... Sedan nästan 6 veckor äter jag Citalopram och går på samtal 1 gång per vecka. Min kurator är jättebra och jobbar enligt kognitiv metod. När min dotter var nyfödd var jag sjukskriven 2 mån men nu är jag mammaledig.
  30. 15
    Förlossnigsdepression Fick barn i september och fick i samband med det förlossn.depp. som inte gett med sig. Men har egentligen mått mer eller mindre dåligt i flera år med oro och ångest till och från. Har en uppväxt i alkoholisthem plus en mamma med psykisk sjukdom och har haft mycket jobbigt med mig på vägen... Sedan nästan 6 veckor äter jag Citalopram och går på samtal 1 gång per vecka. Min kurator är jättebra och jobbar enligt kognitiv metod. När min dotter var nyfödd var jag sjukskriven 2 mån men nu är jag mammaledig.
  31. deppad
    #16

    Som jag ungefär.

    Det är min terapeut och läkare som säger att jag inte riktigt förstår hur det står till med mig och anser jag borde vara sjukskriven. Min depression handlar nog också mycket i nuläget om stress och en massa jobbiga minnen som tränger sig på och som jag tränger tillbaka. Eller åtminstone försöker........ Terapin är också min räddning men jag försöker förstå att en sjukskrivning hade varit bäst också. Terapin kräver så mycket av mig så jag mår ju dåligt av det ibland också trots att det är räddningen.
  32. 16
    Som jag ungefär. Det är min terapeut och läkare som säger att jag inte riktigt förstår hur det står till med mig och anser jag borde vara sjukskriven. Min depression handlar nog också mycket i nuläget om stress och en massa jobbiga minnen som tränger sig på och som jag tränger tillbaka. Eller åtminstone försöker........ Terapin är också min räddning men jag försöker förstå att en sjukskrivning hade varit bäst också. Terapin kräver så mycket av mig så jag mår ju dåligt av det ibland också trots att det är räddningen.
  33. deppad
    #17

    Fy vad trist.

    Att bli bollad hit och dit. Men tyvärr är det väl verkligheten idag med besparingar och nedskärningar. Mår du bättre av att blivit sjukskriven? Undrar för jag funderar själv på att bli det.
  34. 17
    Fy vad trist. Att bli bollad hit och dit. Men tyvärr är det väl verkligheten idag med besparingar och nedskärningar. Mår du bättre av att blivit sjukskriven? Undrar för jag funderar själv på att bli det.
  35. deppad
    #18

    Hur mår du på Efexor?

    Vill testa den men min läkare säger att den ger trista biverkningar så den vill hon helst inte ge mig. Har du märkt något? Är Oxascand bra? Har du testat Xanor? Jag får knappt effekt av Xanor längre funderade på Oxascand om den fungerar bättre.
  36. 18
    Hur mår du på Efexor? Vill testa den men min läkare säger att den ger trista biverkningar så den vill hon helst inte ge mig. Har du märkt något? Är Oxascand bra? Har du testat Xanor? Jag får knappt effekt av Xanor längre funderade på Oxascand om den fungerar bättre.
  37. deppad
    #19

    Strular FK för dig?

    Sådant där är också jobbigt när man mår dåligt man behöver ju sina pengar. Hur fungerar Propavan? Är det insomning eller sömnmedicin? Själv har jag Stilnoct som insomning.
  38. 19
    Strular FK för dig? Sådant där är också jobbigt när man mår dåligt man behöver ju sina pengar. Hur fungerar Propavan? Är det insomning eller sömnmedicin? Själv har jag Stilnoct som insomning.
  39. deppad
    #20

    Får jag fråga?

    Vad är post op neuralgi? Svara inte om du inte vill. Har bara aldrig hört det. Hur fungerar Efexor har du biverkningar?
  40. 20
    Får jag fråga? Vad är post op neuralgi? Svara inte om du inte vill. Har bara aldrig hört det. Hur fungerar Efexor har du biverkningar?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar