Bada i simhall med bebis?
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Bada i simhall med bebis?

    Kan man ta med en på 6 veckor till simhallen? Tänkte åka till äventyrsbad med ungarna runt påsk, så då är han ju 2-3 v äldre dessutom. Där finns en bassäng med kanske knappa metern djupt vatten som är rätt så varmt och skönt. Kan man ta med honom i det?
    Tips på vad man ska tänka på? Har aldrig varit i simhall med ungarna innan de har varit iaf 2 år eller så, så jag har absolut noll koll :-)
    Han gillar ju iaf att bada här hemma :-)
    Behöver han ha en sån simbyxa då? Vilka krav ställs på en sån och var hittar men en till bra pris?
  2. 1
    Bada i simhall med bebis? Kan man ta med en på 6 veckor till simhallen? Tänkte åka till äventyrsbad med ungarna runt påsk, så då är han ju 2-3 v äldre dessutom. Där finns en bassäng med kanske knappa metern djupt vatten som är rätt så varmt och skönt. Kan man ta med honom i det?
    Tips på vad man ska tänka på? Har aldrig varit i simhall med ungarna innan de har varit iaf 2 år eller så, så jag har absolut noll koll :-)
    Han gillar ju iaf att bada här hemma :-)
    Behöver han ha en sån simbyxa då? Vilka krav ställs på en sån och var hittar men en till bra pris?
  3. Karin, Tilde03 Rebecca06
    #2

    Jag är inte säker...

    ...men jag har för mig att det bör vara ordentligt tempererat för att så små ska vara i vattnet, alltså 35-37 grader - och det är ganska varmt. Och även då ska de bata vara i max 20 minuter till en halvtimma. Så de inte blir kalla.

    Du kanske inte behöver ha lillen i vattnet. I simhallar brukar det ju vara ganska varmt om man inte är i vattnet och kyler ner sig.
  4. 2
    Jag är inte säker... ...men jag har för mig att det bör vara ordentligt tempererat för att så små ska vara i vattnet, alltså 35-37 grader - och det är ganska varmt. Och även då ska de bata vara i max 20 minuter till en halvtimma. Så de inte blir kalla.

    Du kanske inte behöver ha lillen i vattnet. I simhallar brukar det ju vara ganska varmt om man inte är i vattnet och kyler ner sig.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    Tror oxå

    att det kan bli jobbigt för honom att bada i ett äventyrsbad. Dels blir dom kalla fort, men även om det finns varma bassänger, så blir en så liten trött jätte fort. På baby sim brukar man oftast bara bada 15-20 minuter första gången. Sedan efter det stensover nog de flesta små. men man kan ju vara på ett sånt ställe, men inte bada.
    Ang. simbyxa så är det bra om den är dubbelsydd, och den ska sitta tight, så ingen ev. olycka sipprar ut... Finns nog att köpa på de flesta simhallar, som har baby sim iallafall. Finns oxå på typ lindex, men vet ej hur bra det är. På vanligt badhus är det nog inga krav på hur den ska se ut, men på baby sim brukar det vara det.
  6. 3
    Tror oxå att det kan bli jobbigt för honom att bada i ett äventyrsbad. Dels blir dom kalla fort, men även om det finns varma bassänger, så blir en så liten trött jätte fort. På baby sim brukar man oftast bara bada 15-20 minuter första gången. Sedan efter det stensover nog de flesta små. men man kan ju vara på ett sånt ställe, men inte bada.
    Ang. simbyxa så är det bra om den är dubbelsydd, och den ska sitta tight, så ingen ev. olycka sipprar ut... Finns nog att köpa på de flesta simhallar, som har baby sim iallafall. Finns oxå på typ lindex, men vet ej hur bra det är. På vanligt badhus är det nog inga krav på hur den ska se ut, men på baby sim brukar det vara det.
  7. Jost m busfröna
    #4

    min tjej

    var 8-10 veckor då hon badade ute i varm pool. Vi var inte i så länge och sen sov hon gott länge. Jag använde en badmössa eftersom luften var ganska kall. Badblöjor kan man köpa på COOP eller badbyxor för bebisar i vällsort bebisbutiker. Ullared har också billiga söta både badbyxor och baddräkter för små.
    Tips då, Om du har babysittern med, lägg då i lite plastad frotte så att det inte blir blött igenom. En extra handuk att sova i efteråt är också bra. Bebisen behöver inte duscha innan. Efteråt är det dock bra att duscha av kloret. Glöm inte en bra kräm att smörja barnen med efteråt. Man blir ju ganska torr av långbadningar. Ha det så gott!
  8. 4
    min tjej var 8-10 veckor då hon badade ute i varm pool. Vi var inte i så länge och sen sov hon gott länge. Jag använde en badmössa eftersom luften var ganska kall. Badblöjor kan man köpa på COOP eller badbyxor för bebisar i vällsort bebisbutiker. Ullared har också billiga söta både badbyxor och baddräkter för små.
    Tips då, Om du har babysittern med, lägg då i lite plastad frotte så att det inte blir blött igenom. En extra handuk att sova i efteråt är också bra. Bebisen behöver inte duscha innan. Efteråt är det dock bra att duscha av kloret. Glöm inte en bra kräm att smörja barnen med efteråt. Man blir ju ganska torr av långbadningar. Ha det så gott!
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5

    Tack för era

    svar och tips.
    Får se om det blir av, och om Jens i så fall badar övht :-)
    Ska iaf kolla upp vad de har för vattentemp i barnbassänget.
  10. 5
    Tack för era svar och tips.
    Får se om det blir av, och om Jens i så fall badar övht :-)
    Ska iaf kolla upp vad de har för vattentemp i barnbassänget.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Minimum...

    ...32 grader bör vattnet vara och mer än ca 20 minuter brukar de inte orka i den åldern. Max 30 minuter brukar man säga om badtiden för barn under 6 månader. Simbyxor har de flesta bad och det finns även engångsbadbyxor som jag tror libero har.
  12. 6
    Minimum... ...32 grader bör vattnet vara och mer än ca 20 minuter brukar de inte orka i den åldern. Max 30 minuter brukar man säga om badtiden för barn under 6 månader. Simbyxor har de flesta bad och det finns även engångsbadbyxor som jag tror libero har.
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Inte riktigt...

    35-37, men 30-32 säger dem..
  14. 7
    Inte riktigt... 35-37, men 30-32 säger dem..
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8

    De har

    babysim där och runt 32 grader i vattnet, så just för temperaturens skull borde det ju vara okej då.
  16. 8
    De har babysim där och runt 32 grader i vattnet, så just för temperaturens skull borde det ju vara okej då.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    i så fall funkar det ju utmärkt...

    det tänkte vi göra med wille förut men det blev inte av... det är bara för värmens skull man undviker att bada dem (om det är för kallt i vattnet menar jag) annars kan de bada fast max 30 min.
  18. 9
    i så fall funkar det ju utmärkt... det tänkte vi göra med wille förut men det blev inte av... det är bara för värmens skull man undviker att bada dem (om det är för kallt i vattnet menar jag) annars kan de bada fast max 30 min.

Liknande trådar

  1. Bada bebis?
    By Mammahaj in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 10:58
  2. Vad kostar det i er simhall och bada
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 09:56
  3. Kan man bada i simhall nyvaccinerad?
    By jessicad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 21:14
  4. Bada i simhall-farligt?
    By malla78 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 18:03
  5. Bada i simhall?
    By -Mian- in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 11:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar