Språket
Autismspektrum
  1. Hekla
    #1

    Språket

    Min sån, 7 år med autism, kom väldig sent i gång med språket. Talade mkt osammanhängande och ofta oavbrutet med fokus på sina specialintressen. Hade typ ett \"eget\" språk. Först när han var 4,5 år började det flyta på ganska bra, men det finns fortfarande brister i språkförståelsen. Det är nog inte ovanligt att våra barn har en sen språkutveckling.
  2. 1
    Språket Min sån, 7 år med autism, kom väldig sent i gång med språket. Talade mkt osammanhängande och ofta oavbrutet med fokus på sina specialintressen. Hade typ ett \"eget\" språk. Först när han var 4,5 år började det flyta på ganska bra, men det finns fortfarande brister i språkförståelsen. Det är nog inte ovanligt att våra barn har en sen språkutveckling.
  3. Katah
    #2

    Danne började också

    sent, med språket. Han hade några enstaka ord, men började prata relativt mycket vid 4 års åldern och fick extra hjälp i en resursgrupp när han var 5 år.
    Sedan har skolan, läsningen mm. flytit på bra.
    Hans språkliga problem är nu istället att han pratar och läser föööör snabbt, så att alla måste bromsa honom så att vi förstår. Han har även svårt att uttala vissa nya ord.
    Saker som man ska lära utantill (grammatiska regler eller engelska ord ) är det inga problem alls! Minnet är fenomenal! :)
  4. 2
    Danne började också sent, med språket. Han hade några enstaka ord, men började prata relativt mycket vid 4 års åldern och fick extra hjälp i en resursgrupp när han var 5 år.
    Sedan har skolan, läsningen mm. flytit på bra.
    Hans språkliga problem är nu istället att han pratar och läser föööör snabbt, så att alla måste bromsa honom så att vi förstår. Han har även svårt att uttala vissa nya ord.
    Saker som man ska lära utantill (grammatiska regler eller engelska ord ) är det inga problem alls! Minnet är fenomenal! :)
  5. nettan
    #3

    Min son också

    Han var väldigt sen att komma igång och talade mycket otydligt ända till han var närmare 6 år. Fortfarande så är han lite \"sluddrig\" i talet men han är ändå verbal med stort ordförråd. Han svänger sig gärna med fina formuleringar men däremot vet han väl inte riktigt vad han säger utan han snappar upp kommentarer här och var och sen memorerar han dem.
  6. 3
    Min son också Han var väldigt sen att komma igång och talade mycket otydligt ända till han var närmare 6 år. Fortfarande så är han lite \"sluddrig\" i talet men han är ändå verbal med stort ordförråd. Han svänger sig gärna med fina formuleringar men däremot vet han väl inte riktigt vad han säger utan han snappar upp kommentarer här och var och sen memorerar han dem.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Språkstörning är komplext!

    När vi på våren 06 fick informationsdagar om HFA (högfungeraqnde med autistiskt syndrom) och AS , så fick vi av barnneurologen veta att man numera försöker ge barnet stöd att utveckla sitt språk parallelt med att barnet skall utveckla sina andra sidor. Man skall alltså inte tänka att barnet först måste knyta an och bli en social varelse.

    Om jag minns rätt så har en engelsk logoped Barbara Bishop hållt ett beryktat seminarium i Lund bland bla logopeder, och tryckt på att barn med autism ofta också har en språkstörning. Språkstörning och kommunikationsstörning hör liksom ihop.

    Forskningen går framåt, även på språkstörningsfronten.
    Är det samma sorts språkstörning? Det kan inte jag säga säkert.

    Min flicka, som under åtta-nio år gick under samma diagnos \"grav språkstörning\" som sina bröder, fick vid utredning av autismteamet en mer precis sammanfattning av nuläget; autistiskt syndrom, högfungerande.

    Men hur skall jag skilja ut henne ur syskonen? Är det möjligt? Nej, egentligen inte. Men det som var urtypiskt för just henne som liten, kom sedan att tvinnas till den röda snodden, som hon fortfarande är fäst vid. Det är hon, på gott och på ont.

    Nu är hon 10 år. Fram till hon var sju-åtta år så pratade hon väldigt sporadiskt. Inga extra ord. Mera ljud än ord. Minimal ansiktskontakt. Aldrig att jag fick be henne säga det en gång till. Helst skulle jag förstå utan att hon behövde uttrycka sig.

    Så, min flicka har haft stora expressiva svårigheter ( svårt att uttala ord så att vi förstått) och stora pragmatiska svårigheter (svårt att veta om vi förstått henne, om hon gett tillräcklig information, oförmåga att förstå om vi förstått henne helt enkelt, som gjort för missförstånd med andra ord...).

    De här svårigheterna ser vi inte hos sönerna. Storebror har svårt med uttal, språkförståelse och ordmobilisering (att få fram de ord han tänker i huvudet), och lillebror säger alldeles för mycket, men så otydligt... man får gå efter vokalljuden, och lägga till rätt konsonanter. Tyvärr hindrar det inte honom från att svära som en borstbindare, som den sexåring han är...!

    Men, fastän vår nu tioåriga tjej främst förmedlade sig med skratt och skrik de första åren, så talar hon nu nästan utan problem. Hon läser snabbt, och resonerar snabbt.
    Alltså skriver jag numera ned i punktform om det är ngt viktigt hon skall göra.

    Angående språkförståelsen, så tror jag att hon har läst sig till oändligt mycket mer än vad jag har kunnat förmedla med ord.
    Min strategi härnäst är att på lappar skriva upp trevliga ord som man kan använda i början av en mening, tex vid frukosten.

    Jag strävar tex efter att mina barn skall vända sig till ALLA vid bordet för att berätta ngt, och inte bara försöka få mammas uppmärksamhet... Så en lapp med; vet ni... hade räckt långt.

    Om du upplever att din pojk fortfarande har brister i språkförståelsen, så undrar jag om ni har ngn kontakt med logoped?
  8. 4
    Språkstörning är komplext! När vi på våren 06 fick informationsdagar om HFA (högfungeraqnde med autistiskt syndrom) och AS , så fick vi av barnneurologen veta att man numera försöker ge barnet stöd att utveckla sitt språk parallelt med att barnet skall utveckla sina andra sidor. Man skall alltså inte tänka att barnet först måste knyta an och bli en social varelse.

    Om jag minns rätt så har en engelsk logoped Barbara Bishop hållt ett beryktat seminarium i Lund bland bla logopeder, och tryckt på att barn med autism ofta också har en språkstörning. Språkstörning och kommunikationsstörning hör liksom ihop.

    Forskningen går framåt, även på språkstörningsfronten.
    Är det samma sorts språkstörning? Det kan inte jag säga säkert.

    Min flicka, som under åtta-nio år gick under samma diagnos \"grav språkstörning\" som sina bröder, fick vid utredning av autismteamet en mer precis sammanfattning av nuläget; autistiskt syndrom, högfungerande.

    Men hur skall jag skilja ut henne ur syskonen? Är det möjligt? Nej, egentligen inte. Men det som var urtypiskt för just henne som liten, kom sedan att tvinnas till den röda snodden, som hon fortfarande är fäst vid. Det är hon, på gott och på ont.

    Nu är hon 10 år. Fram till hon var sju-åtta år så pratade hon väldigt sporadiskt. Inga extra ord. Mera ljud än ord. Minimal ansiktskontakt. Aldrig att jag fick be henne säga det en gång till. Helst skulle jag förstå utan att hon behövde uttrycka sig.

    Så, min flicka har haft stora expressiva svårigheter ( svårt att uttala ord så att vi förstått) och stora pragmatiska svårigheter (svårt att veta om vi förstått henne, om hon gett tillräcklig information, oförmåga att förstå om vi förstått henne helt enkelt, som gjort för missförstånd med andra ord...).

    De här svårigheterna ser vi inte hos sönerna. Storebror har svårt med uttal, språkförståelse och ordmobilisering (att få fram de ord han tänker i huvudet), och lillebror säger alldeles för mycket, men så otydligt... man får gå efter vokalljuden, och lägga till rätt konsonanter. Tyvärr hindrar det inte honom från att svära som en borstbindare, som den sexåring han är...!

    Men, fastän vår nu tioåriga tjej främst förmedlade sig med skratt och skrik de första åren, så talar hon nu nästan utan problem. Hon läser snabbt, och resonerar snabbt.
    Alltså skriver jag numera ned i punktform om det är ngt viktigt hon skall göra.

    Angående språkförståelsen, så tror jag att hon har läst sig till oändligt mycket mer än vad jag har kunnat förmedla med ord.
    Min strategi härnäst är att på lappar skriva upp trevliga ord som man kan använda i början av en mening, tex vid frukosten.

    Jag strävar tex efter att mina barn skall vända sig till ALLA vid bordet för att berätta ngt, och inte bara försöka få mammas uppmärksamhet... Så en lapp med; vet ni... hade räckt långt.

    Om du upplever att din pojk fortfarande har brister i språkförståelsen, så undrar jag om ni har ngn kontakt med logoped?
  9. Medlem sedan
    Mar 1999
    #5

    robin snart 6år

    har också autism o ahr språksvårigheter kan prata ganska bra med vissa ord..han visar gärna med egna tecken o hämtar leksaker som han pratar om o även använder han kroppsspråket men nu ahr vi lärt oss både han o jag TEcken som stöd det är intressant o kul o kunna förstärka ett eller flera ord i en mening man säger
  10. 5
    robin snart 6år har också autism o ahr språksvårigheter kan prata ganska bra med vissa ord..han visar gärna med egna tecken o hämtar leksaker som han pratar om o även använder han kroppsspråket men nu ahr vi lärt oss både han o jag TEcken som stöd det är intressant o kul o kunna förstärka ett eller flera ord i en mening man säger

Liknande trådar

  1. Språket
    By mej76 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 17:58
  2. Språket....
    By Engla in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:06
  3. Språket
    By mamma till4 in forum Tonåringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 05:19
  4. Ang språket
    By Orolig ? in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 09:51
  5. Det här med språket...
    By Äpple in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar