Tester
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Tester

    Sådan här tester som en del barn verkar har gjort för att se vad dom ligger i utvecklingen eller IQ görs det på alla DS barn?
    Om ja när görs det?
    Man måste väl få säga nej till sådan tester om dom nu görs på alla barn?
    /Lena
  2. 1
    Tester Sådan här tester som en del barn verkar har gjort för att se vad dom ligger i utvecklingen eller IQ görs det på alla DS barn?
    Om ja när görs det?
    Man måste väl få säga nej till sådan tester om dom nu görs på alla barn?
    /Lena
  3. Anna med Malva
    #2

    Det får man nog välja...

    Hejsan!

    Vi har inte gjort något IQ-test på Malva (fick för mig att ett sådant eller i alla fall något liknande gjordes inför skolstart), däremot har vi gjort mpu-test två gånger.

    Ett mpu-test är väl i och för sig också en utvecklingsbedömning på olika plan, men vi har sett nyttan av ett sådant. Genom att se vart Malva låg i olika avseenden, så fick vi konkreta övningar på sådant som hon inte var så bra på, så att vi och framfört allt resursen på dagis kunde öva på det.

    Vi gjorde ett mpu-test vid cirka 1,5-2 år och ett vid drygt 3 år.

    När det gäller mpu-testet är det delvis vi själva som har frågat efter det.
    //Anna
  4. 2
    Det får man nog välja... Hejsan!

    Vi har inte gjort något IQ-test på Malva (fick för mig att ett sådant eller i alla fall något liknande gjordes inför skolstart), däremot har vi gjort mpu-test två gånger.

    Ett mpu-test är väl i och för sig också en utvecklingsbedömning på olika plan, men vi har sett nyttan av ett sådant. Genom att se vart Malva låg i olika avseenden, så fick vi konkreta övningar på sådant som hon inte var så bra på, så att vi och framfört allt resursen på dagis kunde öva på det.

    Vi gjorde ett mpu-test vid cirka 1,5-2 år och ett vid drygt 3 år.

    När det gäller mpu-testet är det delvis vi själva som har frågat efter det.
    //Anna
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Vi har

    inte gjort något IQ-test på Linnea. Vi gjorde ett test (kommer inte ihåg vad det heter) våren innan Linnea började skolan. För att se var i utvecklingen hon befann sig inom olika områden. Det hade även att göra med om hon skulle skrivas in i särskolan eller ej. Vi valde att skriva in henne i särskolan, men hon har gått i en Montessoriskola. Till hösten byter vi till särskolan helt och hållet. Det är helt frivilligt att göra dessa tester.
  6. 3
    Vi har inte gjort något IQ-test på Linnea. Vi gjorde ett test (kommer inte ihåg vad det heter) våren innan Linnea började skolan. För att se var i utvecklingen hon befann sig inom olika områden. Det hade även att göra med om hon skulle skrivas in i särskolan eller ej. Vi valde att skriva in henne i särskolan, men hon har gått i en Montessoriskola. Till hösten byter vi till särskolan helt och hållet. Det är helt frivilligt att göra dessa tester.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4

    Jag

    nekade till alla tester de ville göra på C nu i höstas, eftersom de inte kunde tala om före på vilket vis det kunde vara honom till gagn och han iaf inte skulle skrivas in i särskolan (testerna är ett krav för att få skrivas in där)

    Nu tjatade de på HAB åter om att C skulle bedömas.. Varför vet jag inte, för han ska ff inte skrivas in i Särskolan.
  8. 4
    Jag nekade till alla tester de ville göra på C nu i höstas, eftersom de inte kunde tala om före på vilket vis det kunde vara honom till gagn och han iaf inte skulle skrivas in i särskolan (testerna är ett krav för att få skrivas in där)

    Nu tjatade de på HAB åter om att C skulle bedömas.. Varför vet jag inte, för han ska ff inte skrivas in i Särskolan.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    Jaha

    Jag trodde man måste göra test för att barnen skulle gå i \"vanlig\" skola.
    Varför måste man göra test om barnet ska gå i särskola?
  10. 5
    Jaha Jag trodde man måste göra test för att barnen skulle gå i \"vanlig\" skola.
    Varför måste man göra test om barnet ska gå i särskola?
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6

    Visst får du säga nej!

    Jag vet egentligen inte varför vi gick med på att göra testet eftersom vi redan bestämt oss för att Emma skulle gå i vanlig klass. Testet måste göras om barnet ska gå i särskola (som jag förstått det) eftersom man måste ha en utvecklingstörning då.

    Jag tycker inte att IQ test är så bra, det ger liksom inte så mycket information som man har nytta av egentligen! Finns andra bättre tester som kan ge en information om vad man ska träna mer på mm mm som är betydligt mer värdefulla i så fall! Kommer inte på vad de testerna heter, Emma gjorde ett sånt när hon var fyra och det var jättenyttigt för oss att få se vilka bitar som vi glömt bort att träna mer på!

    Nikki
  12. 6
    Visst får du säga nej! Jag vet egentligen inte varför vi gick med på att göra testet eftersom vi redan bestämt oss för att Emma skulle gå i vanlig klass. Testet måste göras om barnet ska gå i särskola (som jag förstått det) eftersom man måste ha en utvecklingstörning då.

    Jag tycker inte att IQ test är så bra, det ger liksom inte så mycket information som man har nytta av egentligen! Finns andra bättre tester som kan ge en information om vad man ska träna mer på mm mm som är betydligt mer värdefulla i så fall! Kommer inte på vad de testerna heter, Emma gjorde ett sånt när hon var fyra och det var jättenyttigt för oss att få se vilka bitar som vi glömt bort att träna mer på!

    Nikki
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    Ja just det Mpu.......

    hette det testet som jag tycker kan vara bra att göra!

    Nikki
  14. 7
    Ja just det Mpu....... hette det testet som jag tycker kan vara bra att göra!

    Nikki
  15. anne.h
    #8

    i grundskolan är ALLA välkomna. ;-)

    För att få gå i Särskolan måste man ha en utv störning, eller har iaf varit så..
  16. 8
    Nä i grundskolan är ALLA välkomna. ;-)

    För att få gå i Särskolan måste man ha en utv störning, eller har iaf varit så..
  17. );
    #9

    Men

    har inte alla ds-barn en utvecklingsstörning?
  18. 9
    Men har inte alla ds-barn en utvecklingsstörning?
  19. anne.h
    #10

    och?

    Alla barn i Särskolan har inte DS, ifall du trodde det.. finns många andra diagnoser där..
  20. 10
    och? Alla barn i Särskolan har inte DS, ifall du trodde det.. finns många andra diagnoser där..
  21. Medlem sedan
    Dec 1999
    #11

    Nej...

    Alla barn med ds har inte en utvecklingstörning men 98-99% har det! Man kan inte bara anta att ett barn är utvecklingstört och placera det i särskolan pga antagande!
  22. 11
    Nej... Alla barn med ds har inte en utvecklingstörning men 98-99% har det! Man kan inte bara anta att ett barn är utvecklingstört och placera det i särskolan pga antagande!
  23. Ann-Britt
    #12

    Men

    om man nu gör testet ,det måste ju gagna barnet oavsett vilken skola det ska gå. Då vet man ju var man ska börja .Måste ju vara lättare för personalen.
    Varför det är ett krav att man ska ha genomgått testet är att det var ett tag det var så \"populärt\" att \"stoppa\" in barn som hade det svårt av andra skäl.
    Som det är nu så måste man ha en utvecklingsstörning om man ska gå i särskolan .Tycker egentligen inte om ordet särskolan, tycker att Resursskolan låter bättre , för det är ju så det är , mycket resurser, här iaf.
  24. 12
    Men om man nu gör testet ,det måste ju gagna barnet oavsett vilken skola det ska gå. Då vet man ju var man ska börja .Måste ju vara lättare för personalen.
    Varför det är ett krav att man ska ha genomgått testet är att det var ett tag det var så \"populärt\" att \"stoppa\" in barn som hade det svårt av andra skäl.
    Som det är nu så måste man ha en utvecklingsstörning om man ska gå i särskolan .Tycker egentligen inte om ordet särskolan, tycker att Resursskolan låter bättre , för det är ju så det är , mycket resurser, här iaf.
  25. Ann-Britt
    #13

    Förresten

    passar på att tala om att jag var på ett möte med rektorn på Sofias skola. jag frågade om betyg,det har jag fått höra här att det får man inte i någon form av särskola. han tittade bara på mig och sa ,visst får ungdomarna betyg, fick även se betygspapperen.Lika så kan man visst ta barnen från särskola till grundskola.Man har rätt att prova särskola i ett halvår.Den som bestämmer i vilken form av skola som barnet ska gå är inte rektorn utan blivande lärare, personal som jobbar med barnet och så var hab. inblandat oxå , föräldrarna får oxå säga sitt och är delaktiga.Lärarna på skolan var ut minst 2-3 ggr för att träffa barnet i den verksamhet som barnet har.Vi var med och påverkade vilken skolform Sofia skulle gå i och banne mig om de flyttar på henne.
  26. 13
    Förresten passar på att tala om att jag var på ett möte med rektorn på Sofias skola. jag frågade om betyg,det har jag fått höra här att det får man inte i någon form av särskola. han tittade bara på mig och sa ,visst får ungdomarna betyg, fick även se betygspapperen.Lika så kan man visst ta barnen från särskola till grundskola.Man har rätt att prova särskola i ett halvår.Den som bestämmer i vilken form av skola som barnet ska gå är inte rektorn utan blivande lärare, personal som jobbar med barnet och så var hab. inblandat oxå , föräldrarna får oxå säga sitt och är delaktiga.Lärarna på skolan var ut minst 2-3 ggr för att träffa barnet i den verksamhet som barnet har.Vi var med och påverkade vilken skolform Sofia skulle gå i och banne mig om de flyttar på henne.
  27. ??????
    #14

    Sen kan

    man ju undra om det är så bra för ALLA.
  28. 14
    Sen kan man ju undra om det är så bra för ALLA.
  29. anne.h, vägrar anonymitet
    #15

    > ??????

    Vad kan man undra om det är bra för ALLA...?
    vem var det där till?
  30. 15
    > ?????? Vad kan man undra om det är bra för ALLA...?
    vem var det där till?
  31. Medlem sedan
    Dec 1999
    #16

    Föräldrarna är dem......

    som bestämmer om i vilken skolform barnet ska gå, särskola eller grundskola. Ingen annan har rätt att bestämma detta! Visst de kan säga sin åsikt men det är föräldrarna som bestämmer. Vi hade tur och alla var överrens om att Emma skulle börja i vanlig klass (grundskola).

  32. 16
    Föräldrarna är dem...... som bestämmer om i vilken skolform barnet ska gå, särskola eller grundskola. Ingen annan har rätt att bestämma detta! Visst de kan säga sin åsikt men det är föräldrarna som bestämmer. Vi hade tur och alla var överrens om att Emma skulle börja i vanlig klass (grundskola).

  33. Medlem sedan
    Dec 1999
    #17

    ?????

    Det är säkert inte bra för ALLA men förhoppningsvis har barnet föräldrar som ser till barnets bästa och placerar barnet i den skolform som passar barnet!
  34. 17
    ????? Det är säkert inte bra för ALLA men förhoppningsvis har barnet föräldrar som ser till barnets bästa och placerar barnet i den skolform som passar barnet!
  35. anne.h
    #18

    Nikki

    det var grundsär/träningsskola som AnnBritt avsåg, inte Särskola/Grundskola..
  36. 18
    Nikki det var grundsär/träningsskola som AnnBritt avsåg, inte Särskola/Grundskola..
  37. Medlem sedan
    Dec 1999
    #19

    ok!

    Då missade jag det!
  38. 19
    ok! Då missade jag det!
  39. Ann-Britt
    #20

    Naturligtvis

    så handlade detta om särskola, jag har fått höra så mycket konstigt om den här på nätet så jag var ju bara tvungen att fråga rektorn när jag hade honom framför mig.
  40. 20
    Naturligtvis så handlade detta om särskola, jag har fått höra så mycket konstigt om den här på nätet så jag var ju bara tvungen att fråga rektorn när jag hade honom framför mig.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tester
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 06:16
  2. Tester
    By Tina, just nu in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 10:02
  3. Tester
    By Linda in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 17:53
  4. ÄL-tester....
    By Jenny in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 21:42
  5. Tester
    By miffot in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 16:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar