Vilka problem!
Feminism & jämställdhet
  1. Neutral ? Nej!
    #1

    Vilka problem!

    Varför inte låta både pojkar och flickor vara barn.
    Det verkar som om ni lägger ned så mycket tid på det här med att lota pojkar vara rosa och glittriga och tjejer \"tuffa\". Min dotter vill vara som dom andra flickorna, hon har en bäöstis kille som också vill vara som flickorna och får lov att vara det så mycket han vill.
    varför fundera så mycket och redan från början pränta in könsroller, för det är ju det ni gör. Typ ja min son är en anorlunada pojke (bättre), för han har rosa. Lär barnen respekt för varandra och alla andra i stället.
  2. 1
    Vilka problem! Varför inte låta både pojkar och flickor vara barn.
    Det verkar som om ni lägger ned så mycket tid på det här med att lota pojkar vara rosa och glittriga och tjejer \"tuffa\". Min dotter vill vara som dom andra flickorna, hon har en bäöstis kille som också vill vara som flickorna och får lov att vara det så mycket han vill.
    varför fundera så mycket och redan från början pränta in könsroller, för det är ju det ni gör. Typ ja min son är en anorlunada pojke (bättre), för han har rosa. Lär barnen respekt för varandra och alla andra i stället.
  3. sjölejon
    #2

    Brukar du

    läsa här?
    Jag brukar det och har uppfattat de som skriver här _helt _ annorlunda tydligen.

    \"Varför inte låta både pojkar och flickor vara barn.\" skriver du. Just det!!!!
    Det är ju just det som de flesta som skriver här eftersträvar (som jag uppfattat det).
    Men det är inte alltid så lätt att lyckas med det eftersom att _andra_ människor hela tiden försöker pränta in könsroller i våra barn.

    Det som diskuteras är ju _hur_ man skall hantera det där könsrollsinpräntandet från omvärlden, som man inte vill vara med om (jag vill inte i alla fall!)
  4. 2
    Brukar du läsa här?
    Jag brukar det och har uppfattat de som skriver här _helt _ annorlunda tydligen.

    \"Varför inte låta både pojkar och flickor vara barn.\" skriver du. Just det!!!!
    Det är ju just det som de flesta som skriver här eftersträvar (som jag uppfattat det).
    Men det är inte alltid så lätt att lyckas med det eftersom att _andra_ människor hela tiden försöker pränta in könsroller i våra barn.

    Det som diskuteras är ju _hur_ man skall hantera det där könsrollsinpräntandet från omvärlden, som man inte vill vara med om (jag vill inte i alla fall!)
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    Håller med

    Det är i alla fall det jag försöker få fram. Låt barn vara barn och individer!
  6. 3
    Håller med Det är i alla fall det jag försöker få fram. Låt barn vara barn och individer!
  7. Helena
    #4

    Fast...

    ... det handlar ju faktiskt om att ge tillgång till det som annars INTE faller sig naturligt för pojkar respektive flickor som det ser ut i den tämligen könsrollsstyrda småbarnsvärlden. Att vidga vyerna helt enkelt.
  8. 4
    Fast... ... det handlar ju faktiskt om att ge tillgång till det som annars INTE faller sig naturligt för pojkar respektive flickor som det ser ut i den tämligen könsrollsstyrda småbarnsvärlden. Att vidga vyerna helt enkelt.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5

    ???

    Jag vet inte riktigt vad du menar att \"vi\" gör? Hur lägger man ner tid på at låta ens killar ha rosa kläder? Tar det längre tid än att låta dem bara ha marinblått?

    När det gäller att inte från början inte pränta in könsroller är det EXAKT vad jag gör i min fostran...precis samtidigt som jag lär mina barn respekt för varandra och alla andra... det är lixom en del av vardagen. Vad är problemet?
  10. 5
    ??? Jag vet inte riktigt vad du menar att \"vi\" gör? Hur lägger man ner tid på at låta ens killar ha rosa kläder? Tar det längre tid än att låta dem bara ha marinblått?

    När det gäller att inte från början inte pränta in könsroller är det EXAKT vad jag gör i min fostran...precis samtidigt som jag lär mina barn respekt för varandra och alla andra... det är lixom en del av vardagen. Vad är problemet?
  11. Erindriel
    #6

    Instämmer...

    ...helt med \"sjölejon\" - detta är också min uppfattning.
  12. 6
    Instämmer... ...helt med \"sjölejon\" - detta är också min uppfattning.
  13. gosis
    #7

    kvinnligt och manligt

    När det gäller färger tycker jag inte att det är fel att tjejer har mycket rosa och killar blått, tycker det kan vara lite skillnad så, är bara charmigt.

    Hoppas inte att det blir ett samhälle där tjejer och killar ser nästan likadana ut.
    Det kvinnliga och manliga är ju speciellt, kropparna har olika former.
    Jag framhäver gärna mina kvinnliga former i kjol och (rosa)tajt topp tex, ska jag känna mig dålig då?

    Om man lär flickor i småbarnsåldern att de bara ska klä sig neutralt, ska då tjejer som klär sig i rosa, typiskt tjejiga kläder känna sig dåliga?

    Utseendet ska inte påverka jämnställdheten i samhället, dvs samma chanser och lön på jobb mm.
    En kvinna ska kunna få ett högt och välbetalt jobb trots att hon klär sig typiskt kvinnligt,sexigt och har superblonderat hår.

    Det är inte utseendet vi i samhället ska förändra, det är fördommarna mot att ett kvinnligt utseende är = trög hjärna.
    Det är inte i kläderna/utseendet intellektet sitter!

    bara en tanke
  14. 7
    kvinnligt och manligt När det gäller färger tycker jag inte att det är fel att tjejer har mycket rosa och killar blått, tycker det kan vara lite skillnad så, är bara charmigt.

    Hoppas inte att det blir ett samhälle där tjejer och killar ser nästan likadana ut.
    Det kvinnliga och manliga är ju speciellt, kropparna har olika former.
    Jag framhäver gärna mina kvinnliga former i kjol och (rosa)tajt topp tex, ska jag känna mig dålig då?

    Om man lär flickor i småbarnsåldern att de bara ska klä sig neutralt, ska då tjejer som klär sig i rosa, typiskt tjejiga kläder känna sig dåliga?

    Utseendet ska inte påverka jämnställdheten i samhället, dvs samma chanser och lön på jobb mm.
    En kvinna ska kunna få ett högt och välbetalt jobb trots att hon klär sig typiskt kvinnligt,sexigt och har superblonderat hår.

    Det är inte utseendet vi i samhället ska förändra, det är fördommarna mot att ett kvinnligt utseende är = trög hjärna.
    Det är inte i kläderna/utseendet intellektet sitter!

    bara en tanke

Liknande trådar

  1. Hm vilka problem :)
    By Lolina in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 11:12
  2. Åh vilka problem man kan ha! (känsligt?)
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 11:58
  3. Vilka problem kan man få när
    By Anne_72 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 16:52
  4. Vilka problem man kan ha :-)
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 08:17
  5. Vilka problem man kan ha *långt*
    By AnjaL in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 12:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar