Leka med kompisar?
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Leka med kompisar?

    Har era barn kompisar som de brukar leka med på egen hand på fritiden? Typ följa med hem efter dagis eller bli lämnade hos på helger nån timme? Vi saknar sådana kompisar, alla verkar vara så upptagna på helger och så. Men jag antar att man får påbörja ett sådant utbyte själv genom att kanske bjuda hem någon från dagis... Hanna går fortfarande på småbarnsavdelningen där hon är äldst och den tjej hon leker med där bor på helt andra sidan Stockholm så då är det inte så lätt att få till lek på fritiden.
  2. 1
    Leka med kompisar? Har era barn kompisar som de brukar leka med på egen hand på fritiden? Typ följa med hem efter dagis eller bli lämnade hos på helger nån timme? Vi saknar sådana kompisar, alla verkar vara så upptagna på helger och så. Men jag antar att man får påbörja ett sådant utbyte själv genom att kanske bjuda hem någon från dagis... Hanna går fortfarande på småbarnsavdelningen där hon är äldst och den tjej hon leker med där bor på helt andra sidan Stockholm så då är det inte så lätt att få till lek på fritiden.
  3. lili m c + bf torsdag
    #2

    Hade samma fråga

    Vi umgås ju en del med bekanta i med barn i samma ålder, men har aldrig lämnat Clara där själv. Det blir nog lite annorlunda nu när vi flyttar till parhus dock då grannen har en dotter som är lika gammal. Då kan de rusa över till varandra titt om tätt.

    Dottern tjatar dock om att få följa med hem till sin dagisbästis och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Hennes föräldrar verkar hemskt upptagna, lämnar först och hämtar sist och hälsar nätt och jämt när man ses i dörren ibland. Känns lite krystat att ringa dem och fråga. Jag vet inte heller i vilken utsträckning tjejerna kan vara hos varandra ensamma några timmar.

    Svårt sånt här.
  4. 2
    Hade samma fråga Vi umgås ju en del med bekanta i med barn i samma ålder, men har aldrig lämnat Clara där själv. Det blir nog lite annorlunda nu när vi flyttar till parhus dock då grannen har en dotter som är lika gammal. Då kan de rusa över till varandra titt om tätt.

    Dottern tjatar dock om att få följa med hem till sin dagisbästis och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Hennes föräldrar verkar hemskt upptagna, lämnar först och hämtar sist och hälsar nätt och jämt när man ses i dörren ibland. Känns lite krystat att ringa dem och fråga. Jag vet inte heller i vilken utsträckning tjejerna kan vara hos varandra ensamma några timmar.

    Svårt sånt här.
  5. Jessica m ronja o oliver
    #3

    Nej, inte än

    Mycket har nog med att göra att man bor som man bor. Man släpper ju inte ut barnen själva lika tidigt när man bor i lägenhet och då blir det inte det här naturliga kontaktsökandet.
    Ronja var dock på sitt första barnkalas i helgen hos en dagiskompis. Vi lämnade henne där alltså.
    Ronja är också lite omogen för sin ålder och leker nästan bara med de barnen som är 03:or på dagis.
    Man längtar verkligen efter husliv nu när våren börjar närma sig och man tänker på hur mycket lättare allt varit.
  6. 3
    Nej, inte än Mycket har nog med att göra att man bor som man bor. Man släpper ju inte ut barnen själva lika tidigt när man bor i lägenhet och då blir det inte det här naturliga kontaktsökandet.
    Ronja var dock på sitt första barnkalas i helgen hos en dagiskompis. Vi lämnade henne där alltså.
    Ronja är också lite omogen för sin ålder och leker nästan bara med de barnen som är 03:or på dagis.
    Man längtar verkligen efter husliv nu när våren börjar närma sig och man tänker på hur mycket lättare allt varit.
  7. Charlotte med Jens + Axel
    #4

    Inte själv än

    mer än ett par gånger när våra svenska kompisar som har två barn hjälpt oss och passat Jens på eftermiddagen efter dagis. Han leker jättebra med dem så där skulle han kunna vara oftare egentligen. Annars träffar vi ofta mina kompisar som har barn... Lite ego kanske men Jens verkar gilla de flesta men har ingen riktig bästis.
  8. 4
    Inte själv än mer än ett par gånger när våra svenska kompisar som har två barn hjälpt oss och passat Jens på eftermiddagen efter dagis. Han leker jättebra med dem så där skulle han kunna vara oftare egentligen. Annars träffar vi ofta mina kompisar som har barn... Lite ego kanske men Jens verkar gilla de flesta men har ingen riktig bästis.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Jag har....

    lagt lappar till föräldrarna i skåpen hos de barn som Mika hänger med mest på dagis. Där jag skrev att de är välkomna att följa med hem och leka någon dag. Två kompisar har hon haft med sig, och hon har fått följa med dem hem en gång oxå. Jätteroligt! Helgkompisarna är barn till mina kompisar så då umgår vi alla tillsammans. Men det blir nog av sånt så småningom, om några år kommer kompisarna regera och maman får sitta ensam och glo. = )
  10. 5
    Jag har.... lagt lappar till föräldrarna i skåpen hos de barn som Mika hänger med mest på dagis. Där jag skrev att de är välkomna att följa med hem och leka någon dag. Två kompisar har hon haft med sig, och hon har fått följa med dem hem en gång oxå. Jätteroligt! Helgkompisarna är barn till mina kompisar så då umgår vi alla tillsammans. Men det blir nog av sånt så småningom, om några år kommer kompisarna regera och maman får sitta ensam och glo. = )
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    ja

    vi har massor av barn i emmas ålder där vi bor. De brukar just nu mest vara ute och cykla, vi bor i ett område som inga bilar kör igenom förutom vi som bor här. Området är nybyggt och de flesta som bygger har ju barn, o de flesta är i emmas ålder så de har riktigt roligt. Det jobbigaste just nu är att få emma att komma ihåg att komma hem och berätta om de går in till någon.
  12. 6
    ja vi har massor av barn i emmas ålder där vi bor. De brukar just nu mest vara ute och cykla, vi bor i ett område som inga bilar kör igenom förutom vi som bor här. Området är nybyggt och de flesta som bygger har ju barn, o de flesta är i emmas ålder så de har riktigt roligt. Det jobbigaste just nu är att få emma att komma ihåg att komma hem och berätta om de går in till någon.

Liknande trådar

  1. Leka med kompisar?
    By Lillys in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 10:58
  2. Leka med kompisar?
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 08:56
  3. Leka hemma med kompisar
    By anonymt namn in forum _02 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 17:03
  4. Leka med kompisar? Hur ofta?
    By Max mamma11 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 09:19
  5. Leka med kompisar?
    By Villrådig in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 18:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar