Rapport från sjukhuset
_0604 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Rapport från sjukhuset

    Hej igen, nu har jag då varit på mitt igångsättningssamtal. Och det gick ju bra, eller ganska i alla fall. Hann inte vara inne i rummet många minuter förrän hon erbjöd mig en tid. Så nu är jag inbokad på Östra för igångsättning nästa torsdag, 6/4 (v.38+2) klockan 08.00. Enda smolket i glädjebägaren är att jag fortfarande, trots alla förbenade förvärkar, är omogen. Tappen är lång och bibehållen och sluten (men mjuk). Har alltså inte hänt nåt de senaste två veckorna! Vad är oddsen att nåt händer på en vecka nu då? Och händer inget så blir det ju mer komplicerat, då blir det gel och grejer och det verkar bekymra dem. Så pass mycket att de (flera gånger) rått mig till att tänka över extra noga om jag verkligen vill gå igenom det.

    Men nu är det som det är. Igångsättning på torsdag alltså, och så gör jag så att jag bokar en koll av tappen hos min bm på onsdagen. OM det fortfarande är lika omoget och OM jag känner att jag kan stå ut några dagar till så kan vi ju alltid testa med att skjuta fram igångsättningen några dagar (inga garantier för att det mognar då heller, naturligtvis). Känns i alla fall skönt att ha ett datum att sikta på just nu, det kan göra det lättare att klara varje dags smärta. Jag _behöver_ inte försöka mer än en vecka till! Om jag skjuter på tiden så är det i alla fall mitt eget val.

    Hur svårt kan det egentligen vara att få sån där gel att funka när det är tredje barnet? Nog borde det väl inte vara så jäkla svårt? Nä, fram för en vecka av positivt tänkande. Och hallonbladsthé med nejlika. Och upprätt position med mycket höftgung. Och sex (om jag kan klara det). Sen har jag väl gjort allt jag kan för att få en mognare tapp?

    Kram på er tjejer!
  2. 1
    Rapport från sjukhuset Hej igen, nu har jag då varit på mitt igångsättningssamtal. Och det gick ju bra, eller ganska i alla fall. Hann inte vara inne i rummet många minuter förrän hon erbjöd mig en tid. Så nu är jag inbokad på Östra för igångsättning nästa torsdag, 6/4 (v.38+2) klockan 08.00. Enda smolket i glädjebägaren är att jag fortfarande, trots alla förbenade förvärkar, är omogen. Tappen är lång och bibehållen och sluten (men mjuk). Har alltså inte hänt nåt de senaste två veckorna! Vad är oddsen att nåt händer på en vecka nu då? Och händer inget så blir det ju mer komplicerat, då blir det gel och grejer och det verkar bekymra dem. Så pass mycket att de (flera gånger) rått mig till att tänka över extra noga om jag verkligen vill gå igenom det.

    Men nu är det som det är. Igångsättning på torsdag alltså, och så gör jag så att jag bokar en koll av tappen hos min bm på onsdagen. OM det fortfarande är lika omoget och OM jag känner att jag kan stå ut några dagar till så kan vi ju alltid testa med att skjuta fram igångsättningen några dagar (inga garantier för att det mognar då heller, naturligtvis). Känns i alla fall skönt att ha ett datum att sikta på just nu, det kan göra det lättare att klara varje dags smärta. Jag _behöver_ inte försöka mer än en vecka till! Om jag skjuter på tiden så är det i alla fall mitt eget val.

    Hur svårt kan det egentligen vara att få sån där gel att funka när det är tredje barnet? Nog borde det väl inte vara så jäkla svårt? Nä, fram för en vecka av positivt tänkande. Och hallonbladsthé med nejlika. Och upprätt position med mycket höftgung. Och sex (om jag kan klara det). Sen har jag väl gjort allt jag kan för att få en mognare tapp?

    Kram på er tjejer!
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    Så skönt

    Vad bra att du fick en förstående bm/läkare(?). Det är nog bara att tänka positiva tankar, så ska du se att du mognar. (Jättelätt, jag vet:))
    Vi vet ju alla vilka problem du har, så det måste kännas jätteskönt att få bli igångsatt lite tidigare.

    Som svar på din fråga om min man lite längre bak, han har fortfarande jätteont och har svårt att klara av det mesta. Jag vet ju att han gör allt han kan, men det är väldigt slitigt att ha hela hushållet att ta hand om. Men tiden läker ju, så det är bara att gilla läget just nu, finns inte så många andra saker att göra.

    Kram Caroline
  4. 2
    Så skönt Vad bra att du fick en förstående bm/läkare(?). Det är nog bara att tänka positiva tankar, så ska du se att du mognar. (Jättelätt, jag vet:))
    Vi vet ju alla vilka problem du har, så det måste kännas jätteskönt att få bli igångsatt lite tidigare.

    Som svar på din fråga om min man lite längre bak, han har fortfarande jätteont och har svårt att klara av det mesta. Jag vet ju att han gör allt han kan, men det är väldigt slitigt att ha hela hushållet att ta hand om. Men tiden läker ju, så det är bara att gilla läget just nu, finns inte så många andra saker att göra.

    Kram Caroline
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    Vad bra

    Skönt att det gick bra.

    När jag blev igångsatt var jag inte öppen alls och hade mycket kvar av tappen.
    Fick prostin vid tappen på morgonen, värkar vid 20-tiden och kl 04.00 föddes sonen.
    De hade gissat på att det skulle ta ca 2 dygn innan det hände nåt.

    Lycka till.
  6. 3
    Vad bra Skönt att det gick bra.

    När jag blev igångsatt var jag inte öppen alls och hade mycket kvar av tappen.
    Fick prostin vid tappen på morgonen, värkar vid 20-tiden och kl 04.00 föddes sonen.
    De hade gissat på att det skulle ta ca 2 dygn innan det hände nåt.

    Lycka till.
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4

    Till mig

    Jag kommer troligtvis oxå att bli igångsatt och till mig sa dom att om livmodertappen inte är mogen så för dom in piller där så att den mognar av det. Det kunde ta några dara (2-3) men nu var min mogen så där ska det inte bli några problem. Jag ska in på måndag och blir förhoppningsvis igångssatt på tisdag 4/4.
  8. 4
    Till mig Jag kommer troligtvis oxå att bli igångsatt och till mig sa dom att om livmodertappen inte är mogen så för dom in piller där så att den mognar av det. Det kunde ta några dara (2-3) men nu var min mogen så där ska det inte bli några problem. Jag ska in på måndag och blir förhoppningsvis igångssatt på tisdag 4/4.
  9. Mallis mtrean -23
    #5

    Nämen!!

    Så du ska alltså få träffa bebis om bara en vecka då kanske!! Fy vad fuskigt..;)

    Hoppas bara att tappen mognar till. Vad menar de med att det ställer till det OM den inte skulle mogna? Sa de det?

    Gunga på med höften du, sätt på någon bra musik och gunga på. Både på egen hand och tillsammans med maken ;)
    Antar att han inte är ledsen för det?

    Har tänkt på dig idag hur det gick och så.
    Nu ska jag göra mig i odning för min utekväll, kanske den sista på ett tag.

    Kram/Mallis
  10. 5
    Nämen!! Så du ska alltså få träffa bebis om bara en vecka då kanske!! Fy vad fuskigt..;)

    Hoppas bara att tappen mognar till. Vad menar de med att det ställer till det OM den inte skulle mogna? Sa de det?

    Gunga på med höften du, sätt på någon bra musik och gunga på. Både på egen hand och tillsammans med maken ;)
    Antar att han inte är ledsen för det?

    Har tänkt på dig idag hur det gick och så.
    Nu ska jag göra mig i odning för min utekväll, kanske den sista på ett tag.

    Kram/Mallis
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Ja!

    Visst känns det skönt att ha ett datum! Det har varit en lååååååååååååång graviditet!

    Tänker mycket på dig, gud vad jobbigt du måste ha det. Hoppas han läker fort! Hur mår du?

    Det var en läkare jag träffade förresten.... KRAM
  12. 6
    Ja! Visst känns det skönt att ha ett datum! Det har varit en lååååååååååååång graviditet!

    Tänker mycket på dig, gud vad jobbigt du måste ha det. Hoppas han läker fort! Hur mår du?

    Det var en läkare jag träffade förresten.... KRAM
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7

    Jovisst

    Man hör ju sådana bra historier också. Och det är ju ändå tredje gången för mig, det borde vara lite skillnad mot en \"förstagångstapp\". Menar du förresten att de trodde det skulle ta två dygn innan det hände nåt ALLS eller två dygn innan bebisen var ute?

    Tack för ditt svar!
  14. 7
    Jovisst Man hör ju sådana bra historier också. Och det är ju ändå tredje gången för mig, det borde vara lite skillnad mot en \"förstagångstapp\". Menar du förresten att de trodde det skulle ta två dygn innan det hände nåt ALLS eller två dygn innan bebisen var ute?

    Tack för ditt svar!
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8

    Har inte fattat det där

    Det är tydligen olika på olika ställen, ibland kör de piller, ibland nån slags vidgning med ballong och ibland - som här - gel. Vet inte varför det är så olika. Varför ska du in på måndag om du ska bli igångsatt på tisdagen? Håller tummarna för dig! KRAM
  16. 8
    Har inte fattat det där Det är tydligen olika på olika ställen, ibland kör de piller, ibland nån slags vidgning med ballong och ibland - som här - gel. Vet inte varför det är så olika. Varför ska du in på måndag om du ska bli igångsatt på tisdagen? Håller tummarna för dig! KRAM
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9

    Visst är det!

    Fuskigt alltså... Fast jag har ju betalat en del!

    Ja, om den inte mognar så ställer det alltså till det för att det kan ta jättelång tid. Flera dygns smärta - jättekul!! Inte vad man önskar sig riktigt.

    Nej, maken är inte ledsen. Frågade om han ställer upp och han var klart positiv. Ville gärna sova en stund först bara.

    Ha så kul ikväll!
  18. 9
    Visst är det! Fuskigt alltså... Fast jag har ju betalat en del!

    Ja, om den inte mognar så ställer det alltså till det för att det kan ta jättelång tid. Flera dygns smärta - jättekul!! Inte vad man önskar sig riktigt.

    Nej, maken är inte ledsen. Frågade om han ställer upp och han var klart positiv. Ville gärna sova en stund först bara.

    Ha så kul ikväll!
  19. Ann m trean bf 9/4
    #10

    skönt för dig

    med ett datum, förstår precis vad du menar att du vet att i värsta fall så är det max en vecka kvar. Då får du kanske före mig i alla fall... Fast om bebisen kommer lika tidigt som August så blir det på lördag, tror dock inte det - han var ju så stor och jag väntar gäran lite till.

    Synd bara att det itne var mer moget, fast en vecka kan göra underverk, hoppas på det. Och orkar du vänta så kan du och orkar du inte så är det väl bara att köra på.

    kram
  20. 10
    skönt för dig med ett datum, förstår precis vad du menar att du vet att i värsta fall så är det max en vecka kvar. Då får du kanske före mig i alla fall... Fast om bebisen kommer lika tidigt som August så blir det på lördag, tror dock inte det - han var ju så stor och jag väntar gäran lite till.

    Synd bara att det itne var mer moget, fast en vecka kan göra underverk, hoppas på det. Och orkar du vänta så kan du och orkar du inte så är det väl bara att köra på.

    kram
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11

    Jag..

    ..Är trött och sliter nog hårdare än vad som är nyttigt, men jag skänker ofta en tanke till alla enamstående föräldrar som alltid måste ta disken... (Dock kanske ej höggravida:))
    Men jag hoppas att allt ommöblerande och städande ska sätta igång allt kanske något tidigare.
    Det är ju så klart jobbigt att inte veta hur det kommer att bli efter förlossningen, men det är ju mitt kontrollbehov som talar. Det mesta brukar ju ordna sig!

    Caroline
  22. 11
    Jag.. ..Är trött och sliter nog hårdare än vad som är nyttigt, men jag skänker ofta en tanke till alla enamstående föräldrar som alltid måste ta disken... (Dock kanske ej höggravida:))
    Men jag hoppas att allt ommöblerande och städande ska sätta igång allt kanske något tidigare.
    Det är ju så klart jobbigt att inte veta hur det kommer att bli efter förlossningen, men det är ju mitt kontrollbehov som talar. Det mesta brukar ju ordna sig!

    Caroline
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12

    hej gumman

    hos mig va det så oxå...men jag hade nog inte klarat av att va gravid så länge till...gel börjar verka på en gång , så till frågan är du öppen något???jag va varken öppen cervixen sluten o lång men det gick ju bra :)ta det lungt bara så ser du att på torsdag när du kommer dit så är du öppen 3 cm , livmodertappen utplånad,,,o dem tar hinnerna o bebben är ute på max 3 timmar:) positiv tänkande...kram o hoppas det kommer att lösa sig lika bra för dig som för mig /oss...
  24. 12
    hej gumman hos mig va det så oxå...men jag hade nog inte klarat av att va gravid så länge till...gel börjar verka på en gång , så till frågan är du öppen något???jag va varken öppen cervixen sluten o lång men det gick ju bra :)ta det lungt bara så ser du att på torsdag när du kommer dit så är du öppen 3 cm , livmodertappen utplånad,,,o dem tar hinnerna o bebben är ute på max 3 timmar:) positiv tänkande...kram o hoppas det kommer att lösa sig lika bra för dig som för mig /oss...
  25. Medlem sedan
    Jan 2001
    #13

    2 dagar

    innan det skulle sätta igång trodde de.
    Men jag fick regelbundna värkar kl.20, och vid midnatt gjorde det riktigt ont. De trodde antagligen att jag gnällde i onödan.
    För när jag sa till vid 3-tiden att jag måste krysta så trodde bm inte alls på mig.
    Dagpersonalen blev ganska förvånade när de började sitt skift och jag redan hade fött =)
    De trodde jag skulle sova gott hela natten och inte föda barn.

    Men tabletten jag fick instoppad gjorde nog bara så att tappen skulle mogna, eftersom den inte var det innan.
    Hoppas det går lika smidigt för dig, även om du inte hunnit mogna tills dess.
  26. 13
    2 dagar innan det skulle sätta igång trodde de.
    Men jag fick regelbundna värkar kl.20, och vid midnatt gjorde det riktigt ont. De trodde antagligen att jag gnällde i onödan.
    För när jag sa till vid 3-tiden att jag måste krysta så trodde bm inte alls på mig.
    Dagpersonalen blev ganska förvånade när de började sitt skift och jag redan hade fött =)
    De trodde jag skulle sova gott hela natten och inte föda barn.

    Men tabletten jag fick instoppad gjorde nog bara så att tappen skulle mogna, eftersom den inte var det innan.
    Hoppas det går lika smidigt för dig, även om du inte hunnit mogna tills dess.
  27. Medlem sedan
    Jan 2001
    #14

    höggravid...

    Jag befinner mig ju i den roliga sitsen, är både ensamstående och höggravid....=/
    Det känns vissa dagar, när man måste handla, diska, laga mat och tvätta på samma gång. Och underhålla en busig 4-åring.

    Men tack för tanken *s*

    Förstår att det är jobbigt för dig med din man och det.
    Hoppas han blir bra fort och att allt löser sig.

    kram
  28. 14
    höggravid... Jag befinner mig ju i den roliga sitsen, är både ensamstående och höggravid....=/
    Det känns vissa dagar, när man måste handla, diska, laga mat och tvätta på samma gång. Och underhålla en busig 4-åring.

    Men tack för tanken *s*

    Förstår att det är jobbigt för dig med din man och det.
    Hoppas han blir bra fort och att allt löser sig.

    kram
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15

    bra

    Så bra att du fått en tid, det är ju bra att du sen kan göra som du vill, om du orkar vänta längre eller. Du hade gått över med de andra barnen va? Jag har inte hört om nån som fött två barn tidigare som inte varit ganska lätt att sätta igång så det kommer säkert att gå jättebra även om tappen inte verkar mogen. Kroppen kan ju det hela tredje gången. Vad skönt att du ser en ljusning, tänk vad det hänt mycket sen maj i fjol! Stor kram.
  30. 15
    bra Så bra att du fått en tid, det är ju bra att du sen kan göra som du vill, om du orkar vänta längre eller. Du hade gått över med de andra barnen va? Jag har inte hört om nån som fött två barn tidigare som inte varit ganska lätt att sätta igång så det kommer säkert att gå jättebra även om tappen inte verkar mogen. Kroppen kan ju det hela tredje gången. Vad skönt att du ser en ljusning, tänk vad det hänt mycket sen maj i fjol! Stor kram.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    förklaring...

    ... jag ska ju bli igångsatt på tisdag och min läkare förklarade så här för mig. Om man inte är mogen alls behandlar man tappen med en gel. Detta kan ta allt från några timmar till 3 dygn. Om tappen är mogen kommer de att använda ballong på mig - en kateter som vidgas och ramlar ut när man är öppen 3-4 cm. När den har ramlat ut tar de hål på hinnorna och då är förlossningen igång. Ibland slipper man även ballongen och de tar hål på hinnan direkt, men då ska man både vara mogen och lite öppen. Läkaren sa att en igångsättning blir oftast bara komlicerad hos förstföderskor. OMföderskor brukar aldrig vara något problem att sätta igång eftersom livmodern och kroppen svarar direkt på signalerna om att förlossningen är på G. Så fick jag det förklarat!
  32. 16
    förklaring... ... jag ska ju bli igångsatt på tisdag och min läkare förklarade så här för mig. Om man inte är mogen alls behandlar man tappen med en gel. Detta kan ta allt från några timmar till 3 dygn. Om tappen är mogen kommer de att använda ballong på mig - en kateter som vidgas och ramlar ut när man är öppen 3-4 cm. När den har ramlat ut tar de hål på hinnorna och då är förlossningen igång. Ibland slipper man även ballongen och de tar hål på hinnan direkt, men då ska man både vara mogen och lite öppen. Läkaren sa att en igångsättning blir oftast bara komlicerad hos förstföderskor. OMföderskor brukar aldrig vara något problem att sätta igång eftersom livmodern och kroppen svarar direkt på signalerna om att förlossningen är på G. Så fick jag det förklarat!
  33. Medlem sedan
    Nov 2000
    #17

    Bedömning

    Dom kör bedömning ena dan och så får man komma in kl 7 dan efter om det blir igångsättning.
  34. 17
    Bedömning Dom kör bedömning ena dan och så får man komma in kl 7 dan efter om det blir igångsättning.
  35. mikue snitt 12/4
    #18

    Vad skönt!

    Att du blev erbjuden en tid. Men vad din kropp ska bråka med dig då? Vad ska du behöva ha ont för om kroppen ändå inte tänker samarbeta i frågan? Men nu kan du kanske se ljuset i tunneln, nu har du ett slutdatum! Så känner åtminstone jag. Och din karl kanske inte klagar över din planerade strategi ;)
    KRAM
  36. 18
    Vad skönt! Att du blev erbjuden en tid. Men vad din kropp ska bråka med dig då? Vad ska du behöva ha ont för om kroppen ändå inte tänker samarbeta i frågan? Men nu kan du kanske se ljuset i tunneln, nu har du ett slutdatum! Så känner åtminstone jag. Och din karl kanske inte klagar över din planerade strategi ;)
    KRAM
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19

    Skönt med ett datum.

    Och jag håller med de andra som har skrivit. Eftersom det är ditt tredje barn så borde det inte vara jättekomplicerat med en igångsättning. Även om du inte är mogen.

    Jag blev igångsatt med Albin. Tror iofs att jag var lite mogen, för de körde med en hinnsvepning dagen före och sen värkdropp. Men det var en ganska okomplicerad historia, tog dock rätt lång tid iom att det var mitt första barn.

    Men en kompis till mig fick sitt andra barn med igångsättning och hon ploppade ut på bara några timmar. Superlätt förlossning. Vet inte om hon var mogen eller inte.

    /Många kramar
  38. 19
    Skönt med ett datum. Och jag håller med de andra som har skrivit. Eftersom det är ditt tredje barn så borde det inte vara jättekomplicerat med en igångsättning. Även om du inte är mogen.

    Jag blev igångsatt med Albin. Tror iofs att jag var lite mogen, för de körde med en hinnsvepning dagen före och sen värkdropp. Men det var en ganska okomplicerad historia, tog dock rätt lång tid iom att det var mitt första barn.

    Men en kompis till mig fick sitt andra barn med igångsättning och hon ploppade ut på bara några timmar. Superlätt förlossning. Vet inte om hon var mogen eller inte.

    /Många kramar
  39. Medlem sedan
    Apr 2005
    #20

    Vi kanske får samma dag?

    Vore ju lustigt. Synd att vi inte ska till samma sjukhus i så fall, du kunde vi \"hängt\" på BB.

    Har funderat mer nu och kommit fram till att egentligen finns ingen anledning att vänta (mer än möjligtvis för bebisens skull, men läkaren verkade inte bekymrad och nästa torsdag är jag trots allt inne i v.39). Jag menar, det finns ju inget i världen som säger att det mognar för att jag väntar fyra dagar. Och vad ska jag göra då? Vänta en vecka till? Och sen? Näää, jag orkar ju faktiskt inte. Det här blir nog bra. Känner också en otroligt stor lättnad i att kunna planera barnvakteri och annat, som man inte alls kan när förlossningen drar igång av sig själv. Lyx!

    Hur mår du nu då? KRAM
  40. 20
    Vi kanske får samma dag? Vore ju lustigt. Synd att vi inte ska till samma sjukhus i så fall, du kunde vi \"hängt\" på BB.

    Har funderat mer nu och kommit fram till att egentligen finns ingen anledning att vänta (mer än möjligtvis för bebisens skull, men läkaren verkade inte bekymrad och nästa torsdag är jag trots allt inne i v.39). Jag menar, det finns ju inget i världen som säger att det mognar för att jag väntar fyra dagar. Och vad ska jag göra då? Vänta en vecka till? Och sen? Näää, jag orkar ju faktiskt inte. Det här blir nog bra. Känner också en otroligt stor lättnad i att kunna planera barnvakteri och annat, som man inte alls kan när förlossningen drar igång av sig själv. Lyx!

    Hur mår du nu då? KRAM
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Rapport från sjukhuset
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 10:14
  2. Rapport från sjukhuset!
    By Pernilla_utan_röv in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 13:04
  3. Rapport från sjukhuset
    By Bea E in forum Vikt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 20:15
  4. Rapport från sjukhuset...
    By JEMA in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 17:54
  5. rapport från sjukhuset..
    By Malin_O in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 10:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar