Sista dan på förskolan
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Sista dan på förskolan

    Igår var Edvins sista dag på förskolan, så från och med måndag är han hemma på heltid med mig och Alva.
    Känns lite vemodigt trots att jag är övertygad om att jag fattat rätt beslut för honom. Han har trivs jättebra på förskolan och har fått ett gäng med favoritkompisar, så det skär lite i mammahjärtat att ta bort det från honom.

    Är det någon mer än jag som valt att säga upp sin förskoleplats och ha storasyskonet hemma, eller är jag aldeles ensam om att göra så? Känns som om mitt val numera är rätt ovanligt, de flesta väljer ju att behålla platsen.
  2. 1
    Sista dan på förskolan Igår var Edvins sista dag på förskolan, så från och med måndag är han hemma på heltid med mig och Alva.
    Känns lite vemodigt trots att jag är övertygad om att jag fattat rätt beslut för honom. Han har trivs jättebra på förskolan och har fått ett gäng med favoritkompisar, så det skär lite i mammahjärtat att ta bort det från honom.

    Är det någon mer än jag som valt att säga upp sin förskoleplats och ha storasyskonet hemma, eller är jag aldeles ensam om att göra så? Känns som om mitt val numera är rätt ovanligt, de flesta väljer ju att behålla platsen.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Här blir det förskola...

    skulle jag tro. Än så länge är vi ju hemma med 10 pappadagar så vi får se hur Samuel reagerar när han ska tillbaka dit. Men jag tror att för vår familj är det bäst om Samuel går kvar.

    Jo vad jag förstår är det ganska ovanligt, därför tycker jag att det är bra att ni som vill ha barnen hemma har dem hemma utan att påverkas av andras synpunkter.

    Vi var i dag och kollade på ett nytt dagis, förmodligen ska Samuel flytta till ett närmare dagis till hösten. Då kanske han lär känna några barn i grannskapet och kan umgås med dem även utanför dagis, nu har vi långt till dagis.
  4. 2
    Här blir det förskola... skulle jag tro. Än så länge är vi ju hemma med 10 pappadagar så vi får se hur Samuel reagerar när han ska tillbaka dit. Men jag tror att för vår familj är det bäst om Samuel går kvar.

    Jo vad jag förstår är det ganska ovanligt, därför tycker jag att det är bra att ni som vill ha barnen hemma har dem hemma utan att påverkas av andras synpunkter.

    Vi var i dag och kollade på ett nytt dagis, förmodligen ska Samuel flytta till ett närmare dagis till hösten. Då kanske han lär känna några barn i grannskapet och kan umgås med dem även utanför dagis, nu har vi långt till dagis.
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    vi..

    ..har tänkt skjuta på platsen för T står i kö till i höst. Känns lite fånigt tycker jag att betala full förskoleavgift för 15 h i veckan = barnpassning. För här får de bara gå mellan 8-11 (alla dagar) och aldrig äta med de andra barnen (den viktigaste sociala biten) min dotter kommer aldrig gå upp före åtta. Vi behöver inte barnpassning och den sociala biten har hon redan kvoterad ändå just nu. Det enda jag tycker är tråkigt är att hon inte träffar barn i från området vi bor i, men förskolan ligger ändå inte här så det får vi inte till vilket som.
    Jag tänkte lägga de pengarna på någon danskurs eller teaterkurs eller något som hon skulle gilla. Sedan få vi se, här måste man betala för heltidsplats även för 15 h /v efter barnet fyllt 4 om man är föräldraledig med ett mindre barn. =/ Grr..
    Här blir det ÖF och så får hon sin dos av hemmaarbete istället. =D
  6. 3
    vi.. ..har tänkt skjuta på platsen för T står i kö till i höst. Känns lite fånigt tycker jag att betala full förskoleavgift för 15 h i veckan = barnpassning. För här får de bara gå mellan 8-11 (alla dagar) och aldrig äta med de andra barnen (den viktigaste sociala biten) min dotter kommer aldrig gå upp före åtta. Vi behöver inte barnpassning och den sociala biten har hon redan kvoterad ändå just nu. Det enda jag tycker är tråkigt är att hon inte träffar barn i från området vi bor i, men förskolan ligger ändå inte här så det får vi inte till vilket som.
    Jag tänkte lägga de pengarna på någon danskurs eller teaterkurs eller något som hon skulle gilla. Sedan få vi se, här måste man betala för heltidsplats även för 15 h /v efter barnet fyllt 4 om man är föräldraledig med ett mindre barn. =/ Grr..
    Här blir det ÖF och så får hon sin dos av hemmaarbete istället. =D
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Saga har precis börjat! ;o)

    Vi skolade ju in henne i januari och honhar blivit en helt annan tjej så jag tror vi gjorde rätt som satte henne i förskolan nu. Vi stod i valet och kvalet länge hur vi skulle göra... Ni har säkert gjort rätt val för er son, ni känner ju honom bäst och vet vad han behöver! :o)

    Kram
  8. 4
    Saga har precis börjat! ;o) Vi skolade ju in henne i januari och honhar blivit en helt annan tjej så jag tror vi gjorde rätt som satte henne i förskolan nu. Vi stod i valet och kvalet länge hur vi skulle göra... Ni har säkert gjort rätt val för er son, ni känner ju honom bäst och vet vad han behöver! :o)

    Kram
  9. Medlem sedan
    Jan 1999
    #5

    JAG!!

    Jag har min Nova, fyra år, hemma! Trodde nästan också jag var ensam om det. Vi flyttade i september, bodde i grannkommunen förut, och då valde vi att behålla dagis på gamla stället. När höstterminen slutade i slutet av januari, och jag blev ledig, så slutade hon på dagis. Det blev jobbigt att pendla och jag vill hellre ha henne hemma. Tycker det är jättemysigt för det mesta. Hade också lite såna känslor som du, visst skär det i hjärtat att \"lämna\" alla kompisar och så. Men jag tror att det blir helt underbart att ha henne hemma nu i vår/sommar och så, när man kan vara ute mer och Totte är lite större. Till hösten har vi dock ansökt om dagisplats, mest för att pejla läget. Får vi erbjudande om nåt bra dagis och bra avdelning (för oss, dvs med många -02:or, gärna tjejer) så tar vi nog platsen, för vi har inga jämnåriga kompisar här än så länge. Hon börjar ju bli stor så det känns viktigt att hon får kompisar. Men med lite tur hittar vi nån i lekparken eller på öppnis snart och då kanske inte dagisplatsen blir lika nödvändig. Får se, helt enkelt.

    Storasyster Alida, snart sju år, var hemma ett år när Nova föddes. Det var också mysigt och bra men när hon blev 3,5 år ungefär fick hon börja på dagis igen av samma anledning, kompisar...flyttade nämligen då också... (Först bodde vi i den här kommunen i lägenhet, flyttade till radhus i grannkommunen och nu i somras köpte vi hus här. =) Fram och tillbaka med andra ord.)
  10. 5
    JAG!! Jag har min Nova, fyra år, hemma! Trodde nästan också jag var ensam om det. Vi flyttade i september, bodde i grannkommunen förut, och då valde vi att behålla dagis på gamla stället. När höstterminen slutade i slutet av januari, och jag blev ledig, så slutade hon på dagis. Det blev jobbigt att pendla och jag vill hellre ha henne hemma. Tycker det är jättemysigt för det mesta. Hade också lite såna känslor som du, visst skär det i hjärtat att \"lämna\" alla kompisar och så. Men jag tror att det blir helt underbart att ha henne hemma nu i vår/sommar och så, när man kan vara ute mer och Totte är lite större. Till hösten har vi dock ansökt om dagisplats, mest för att pejla läget. Får vi erbjudande om nåt bra dagis och bra avdelning (för oss, dvs med många -02:or, gärna tjejer) så tar vi nog platsen, för vi har inga jämnåriga kompisar här än så länge. Hon börjar ju bli stor så det känns viktigt att hon får kompisar. Men med lite tur hittar vi nån i lekparken eller på öppnis snart och då kanske inte dagisplatsen blir lika nödvändig. Får se, helt enkelt.

    Storasyster Alida, snart sju år, var hemma ett år när Nova föddes. Det var också mysigt och bra men när hon blev 3,5 år ungefär fick hon börja på dagis igen av samma anledning, kompisar...flyttade nämligen då också... (Först bodde vi i den här kommunen i lägenhet, flyttade till radhus i grannkommunen och nu i somras köpte vi hus här. =) Fram och tillbaka med andra ord.)
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Storebror...

    ...är fyra och ett halvt år gammal och kommer att gå på förskolan fyra dagar per vecka från 9-15 efter att pappadagarna är slut. Förhoppningsvis kommer vi att flytta till en mindre ort snart och då får vi se hur det blir med dagisplats men troligtvis kommer han att gå i förskola tre dagar per vecka 9-15.

    Mvh
  12. 6
    Storebror... ...är fyra och ett halvt år gammal och kommer att gå på förskolan fyra dagar per vecka från 9-15 efter att pappadagarna är slut. Förhoppningsvis kommer vi att flytta till en mindre ort snart och då får vi se hur det blir med dagisplats men troligtvis kommer han att gå i förskola tre dagar per vecka 9-15.

    Mvh
  13. -Teddy-
    #7

    Här oxå...

    Vi har också ganska långt till förskolan (ja här på landet ligger ju allt relativt långt bort) och jag skulle få köra en timme per dag bara för att Edvin skulle vara på förskolan tre timmar. Det är det verkligen inte värt tycker jag.
    Bra att ni flyttar till en förskola som ligger närmare, det är ju kul att lära känna de barnen som bor närmast. Om inte annat så inför skolstart som tyvärr kommer fortare än vad vi anar :o)
  14. 7
    Här oxå... Vi har också ganska långt till förskolan (ja här på landet ligger ju allt relativt långt bort) och jag skulle få köra en timme per dag bara för att Edvin skulle vara på förskolan tre timmar. Det är det verkligen inte värt tycker jag.
    Bra att ni flyttar till en förskola som ligger närmare, det är ju kul att lära känna de barnen som bor närmast. Om inte annat så inför skolstart som tyvärr kommer fortare än vad vi anar :o)
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Dyrt

    Ja det är en dyr tjänst som kommunen håller. Vi får betala 3% på inkomsten oavsett hur många timmar man har och oavsett om barnet får äta eller inte. Det skulle bli runt tusenlappen i månaden för oss och den pengen kan vi lägga på något mycket roligare.
    Vi ska också bege oss till Öppna Förskolan och kolla vad det finns för några kompisar där. Problemet är ju bara att det nästan enbart finns bebisar där, eftersom syskonen ju går på vanliga förskolan. Men någon liten kompis ska vi väl kunna hitta!
  16. 8
    Dyrt Ja det är en dyr tjänst som kommunen håller. Vi får betala 3% på inkomsten oavsett hur många timmar man har och oavsett om barnet får äta eller inte. Det skulle bli runt tusenlappen i månaden för oss och den pengen kan vi lägga på något mycket roligare.
    Vi ska också bege oss till Öppna Förskolan och kolla vad det finns för några kompisar där. Problemet är ju bara att det nästan enbart finns bebisar där, eftersom syskonen ju går på vanliga förskolan. Men någon liten kompis ska vi väl kunna hitta!
  17. -Teddy-
    #9

    Kul!

    Kul att hon trivs, det har Edvin också gjort hela tiden. Så det känns som sagt lite vemodigt, men nu är det upp till mig att aktivera honom istället.
  18. 9
    Kul! Kul att hon trivs, det har Edvin också gjort hela tiden. Så det känns som sagt lite vemodigt, men nu är det upp till mig att aktivera honom istället.
  19. -Teddy-
    #10

    Många kompisar

    Vi ska också försöka hitta lite nya kompisar till Edvin. Själv har jag jättemånga kompisar som är mammalediga just nu, men de har bebisar under ett år allihop. Så det är ju inga lekkompisar till Edvin precis. Hade Edvin varit lite större, typ 5-6 år och blivande skolbarn, hade vi nog behållt platsen. Man vill ju att han ska få hänga med blivande klasskompisar.

    Kul namn stora tjejen har. Vi hade Alida som ett av våra namnförslag, för det hette min mormorsmormor och hon bodde i huset som vi bor nu.
  20. 10
    Många kompisar Vi ska också försöka hitta lite nya kompisar till Edvin. Själv har jag jättemånga kompisar som är mammalediga just nu, men de har bebisar under ett år allihop. Så det är ju inga lekkompisar till Edvin precis. Hade Edvin varit lite större, typ 5-6 år och blivande skolbarn, hade vi nog behållt platsen. Man vill ju att han ska få hänga med blivande klasskompisar.

    Kul namn stora tjejen har. Vi hade Alida som ett av våra namnförslag, för det hette min mormorsmormor och hon bodde i huset som vi bor nu.
  21. -Teddy-
    #11

    Så olika

    Det verkar vara väldigt olika hur de 15h fördelas. På Edvins förskola är det 8.30-11.30 5 dagar/vecka, vissa förskolor har 9-15 3 dagar/vecka och på mitt eget jobb har vi 8.30-12.15 4 dagar/vecka.
    Känns lite orättvist faktiskt för det är lite stressigt att hämta/lämna för enbart tre timmar. Men det är ju som sagt frivilligt och man kan ju göra som jag och välja att avstå.
  22. 11
    Så olika Det verkar vara väldigt olika hur de 15h fördelas. På Edvins förskola är det 8.30-11.30 5 dagar/vecka, vissa förskolor har 9-15 3 dagar/vecka och på mitt eget jobb har vi 8.30-12.15 4 dagar/vecka.
    Känns lite orättvist faktiskt för det är lite stressigt att hämta/lämna för enbart tre timmar. Men det är ju som sagt frivilligt och man kan ju göra som jag och välja att avstå.
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    Ja, tror att flytten blir bra....

    nu när Samuel blir äldre. Dessutom har han garanterad plats på den närmaste skolan när han går på denna förskola samt troligen är det den gruppen som bildar 6 årsverksamheten sedan när väl det är dags.

    Förstår att det känns bättre att vara hemma om det tar en timme för att han ska kunna gå 3 timmar på dagis. Här har vi 30 timmar som vi kan fördela hur vi vill själva. Vi kommer nog ha som bas 8.15 till 14.15 och sedan kanske jag har honom hemma vissa dagar ex fredagar när vi kan gå till ÖF istället.
  24. 12
    Ja, tror att flytten blir bra.... nu när Samuel blir äldre. Dessutom har han garanterad plats på den närmaste skolan när han går på denna förskola samt troligen är det den gruppen som bildar 6 årsverksamheten sedan när väl det är dags.

    Förstår att det känns bättre att vara hemma om det tar en timme för att han ska kunna gå 3 timmar på dagis. Här har vi 30 timmar som vi kan fördela hur vi vill själva. Vi kommer nog ha som bas 8.15 till 14.15 och sedan kanske jag har honom hemma vissa dagar ex fredagar när vi kan gå till ÖF istället.

Liknande trådar

  1. Förskolan
    By Lincoln in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 07:32
  2. Sista dagen på förskolan
    By marilen in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:07
  3. tid på förskolan del 711 ;)
    By Lenox in forum Barn som yrke
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 12:02
  4. Sista dagen, sista inlägget?
    By lindamari in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 11:53
  5. Om förskolan
    By Sirpa in forum Småbarn
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 11:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar