Filip tycker
_0406 Junibarn
  1. Zukits med Filip
    #1

    Filip tycker

    fortfarande det är roligt med bokstäver och igår introducerade vi alfapet. Alltså att leka med bokstäverna. Nu har han lärt sig att texta apa och läsa bil. Han kan också ljuda många fler bokstäver än tidigare.

    Siffror är han inte lika road av. Han kan räkna till två, och sen början han om. Finns det nån som kan räkna till 10 här?
  2. 1
    Filip tycker fortfarande det är roligt med bokstäver och igår introducerade vi alfapet. Alltså att leka med bokstäverna. Nu har han lärt sig att texta apa och läsa bil. Han kan också ljuda många fler bokstäver än tidigare.

    Siffror är han inte lika road av. Han kan räkna till två, och sen början han om. Finns det nån som kan räkna till 10 här?
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Vad duktig han är!

    Alex räknar till tre, men han hoppar oftast över två *s* Ofta börjar han direkt på tre för det är då det roliga händer (han får alltid hoppa till oss på tre så han tycker det är onödigt att räkna ett och två när det roliga ändå börjar på tre *s*).

    Filip är jätteduktig med bokstäver, han verkar tycka det är jättekul också :)
  4. 2
    Vad duktig han är! Alex räknar till tre, men han hoppar oftast över två *s* Ofta börjar han direkt på tre för det är då det roliga händer (han får alltid hoppa till oss på tre så han tycker det är onödigt att räkna ett och två när det roliga ändå börjar på tre *s*).

    Filip är jätteduktig med bokstäver, han verkar tycka det är jättekul också :)
  5. Zukits med Filip
    #3

    Hihi

    De är så söta nu!

    Filip har börjat skrämmas. Han kör nån ramsa \"pöke,pöke,pöke\" och sen anfaller han med ett wroar! Ska fråga på dagis om det är därifrån han har lärt sig det :-)
  6. 3
    Hihi De är så söta nu!

    Filip har börjat skrämmas. Han kör nån ramsa \"pöke,pöke,pöke\" och sen anfaller han med ett wroar! Ska fråga på dagis om det är därifrån han har lärt sig det :-)
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Nope...

    Wilma räknar 1,2,4,7,8,7,8... :)

    Men jag tycke det är väligt tidigt att både läsa och räkna än på länge!
    Min 3½-åring kan skriva sitt namn, men inget mer, inte läsa och är inte direkt intresserad heller!
    Jag stressar inte på henne heller efetrsom jag mins hur trist det var i skolan när man skulle lära sig att skriva \"I\" och man redan kunde läsa böcker...
  8. 4
    Nope... Wilma räknar 1,2,4,7,8,7,8... :)

    Men jag tycke det är väligt tidigt att både läsa och räkna än på länge!
    Min 3½-åring kan skriva sitt namn, men inget mer, inte läsa och är inte direkt intresserad heller!
    Jag stressar inte på henne heller efetrsom jag mins hur trist det var i skolan när man skulle lära sig att skriva \"I\" och man redan kunde läsa böcker...
  9. Zukits med Filip
    #5

    Jag tycker

    också att det är tidigt, men i den här åldern har de väldigt lätt att lära sig. Suger åt sig som svampar! Vi stressar inte heller, men man märker om de är intesserade eller inte. Då tycker inte jag det är fel att lära ut.
  10. 5
    Jag tycker också att det är tidigt, men i den här åldern har de väldigt lätt att lära sig. Suger åt sig som svampar! Vi stressar inte heller, men man märker om de är intesserade eller inte. Då tycker inte jag det är fel att lära ut.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Nej,

    såklart inte! Det var inte så jag menade! :) Klart man ska lära ut om de är intrsserade!
  12. 6
    Nej, såklart inte! Det var inte så jag menade! :) Klart man ska lära ut om de är intrsserade!
  13. Zukits med Filip
    #7

    Det jag

    skrev kanske lät som att vi hårdtränar med honom, men så är det förstås inte. Han är bra på att visa vad han vill, och vill han inte så gör vi annat roligt, tex leker med bilar.

    Förresten, läste i ett annat snack om din dotters städovillighet. Filip verkar inte heller så pigg på att städa. Nu är han så liten ännu, men jag tror lite att det har med personlighet att göra. Både jag och sambon är ganska städovilliga och Filip verkar gå i våra fotspår :-(
  14. 7
    Det jag skrev kanske lät som att vi hårdtränar med honom, men så är det förstås inte. Han är bra på att visa vad han vill, och vill han inte så gör vi annat roligt, tex leker med bilar.

    Förresten, läste i ett annat snack om din dotters städovillighet. Filip verkar inte heller så pigg på att städa. Nu är han så liten ännu, men jag tror lite att det har med personlighet att göra. Både jag och sambon är ganska städovilliga och Filip verkar gå i våra fotspår :-(
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8

    Cornelia

    kan räkna \"två\". Alltså \"tå - pling!!!!\" (ska nog vara \"ett-två-tre-spring!\" tror jag... ;)) innan hon springer med rasande fart över vardagsrumsgolvet :D

    I övrigt så har jag utvecklat en helt avslappnad attityd till lärande under årens (=barnas... ;)) lopp - äldste killen lärde sig läsa vid 3 (då hade vi tid att sitta och läsa), andra barnet (tjej) fick klara sig själv rätt bra då vi hade fullt upp med tvillingarna + Cornelia med 16 mån mellanrum, men hon fixade det genom att samla ihop bokstävsböcker själv vid 6 års ålder och komma tillbaka efter ett par timmar konstaterande att \"NU har jag lärt mig läsa!\".

    Så med det perspektivet känns det lite främnande för mig att lära barna alfabetet vid den här åldern - men läsande och bokbläddrande i sig ser jag ju förstås som helt självklara ingredienser i tillvaron (bibliotekarie som jag är ;))
  16. 8
    Cornelia kan räkna \"två\". Alltså \"tå - pling!!!!\" (ska nog vara \"ett-två-tre-spring!\" tror jag... ;)) innan hon springer med rasande fart över vardagsrumsgolvet :D

    I övrigt så har jag utvecklat en helt avslappnad attityd till lärande under årens (=barnas... ;)) lopp - äldste killen lärde sig läsa vid 3 (då hade vi tid att sitta och läsa), andra barnet (tjej) fick klara sig själv rätt bra då vi hade fullt upp med tvillingarna + Cornelia med 16 mån mellanrum, men hon fixade det genom att samla ihop bokstävsböcker själv vid 6 års ålder och komma tillbaka efter ett par timmar konstaterande att \"NU har jag lärt mig läsa!\".

    Så med det perspektivet känns det lite främnande för mig att lära barna alfabetet vid den här åldern - men läsande och bokbläddrande i sig ser jag ju förstås som helt självklara ingredienser i tillvaron (bibliotekarie som jag är ;))
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9

    Agnes räknar till tio men glämmer

    väääldigt ofta sju ;) Hon har bråttom till tio för det skrikier hon ut \" TIIIIOOOOOOOOOOOOOO\" hihi
  18. 9
    Agnes räknar till tio men glämmer väääldigt ofta sju ;) Hon har bråttom till tio för det skrikier hon ut \" TIIIIOOOOOOOOOOOOOO\" hihi
  19. Ann m Isa & Emilia
    #10

    Emilia räknar inte alls

    men så har hon inte tid att sitta ner och verkligen lyssna o förstå heller mitt lilla yrväder *s*. Men storasyster har varit tidig med det mesta men så är hon en \"pysselfia\" och Em en liten vilding.
    Det är så olika det där. Storasyster 3½ kan inte skriva/läsa men räknar matte (+ och -) enklare tal.
  20. 10
    Emilia räknar inte alls men så har hon inte tid att sitta ner och verkligen lyssna o förstå heller mitt lilla yrväder *s*. Men storasyster har varit tidig med det mesta men så är hon en \"pysselfia\" och Em en liten vilding.
    Det är så olika det där. Storasyster 3½ kan inte skriva/läsa men räknar matte (+ och -) enklare tal.
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    Jag är med i en maillista

    angående barn som lär sig läsa och skriva... alla olika åldrar. Jag gick med när Isak var 22 månader och kunde alla versaler....

    Vill du veta mer kan du maila mig - man får alltså matnyttiga tips på läs/skriv och \"matte\"lekar.

    [email protected]
  22. 11
    Jag är med i en maillista angående barn som lär sig läsa och skriva... alla olika åldrar. Jag gick med när Isak var 22 månader och kunde alla versaler....

    Vill du veta mer kan du maila mig - man får alltså matnyttiga tips på läs/skriv och \"matte\"lekar.

    [email protected]
  23. Tuss
    #12

    Nej

    Här kör vi inte med hårdträning. Texta apa? Han kan alltså skriva ordet apa. Ok. Mitt barn får lära sig i den takt det kommer. Orkar inte hålla på och träna in cirkuskonster.
  24. 12
    Nej Här kör vi inte med hårdträning. Texta apa? Han kan alltså skriva ordet apa. Ok. Mitt barn får lära sig i den takt det kommer. Orkar inte hålla på och träna in cirkuskonster.
  25. Zukits med Filip
    #13

    Du får

    tycka vad du vill, men vi varken hårdtränar eller tränar in cirkuskonster! Vi gör det för att Filip tycker det är roligt med bokstäver. Jag är säker på att du lär ditt barn andra saker som ditt barn tycker är roligt.
  26. 13
    Du får tycka vad du vill, men vi varken hårdtränar eller tränar in cirkuskonster! Vi gör det för att Filip tycker det är roligt med bokstäver. Jag är säker på att du lär ditt barn andra saker som ditt barn tycker är roligt.
  27. Zukits med Filip
    #14

    Ja,

    vi har bara Filip än så länge, så det är klart att man har mer tid då.

    Att vi läser ur en bok har Filip oftast inte ro till. Däremot gillar han att bläddra själv och kommentera.
  28. 14
    Ja, vi har bara Filip än så länge, så det är klart att man har mer tid då.

    Att vi läser ur en bok har Filip oftast inte ro till. Däremot gillar han att bläddra själv och kommentera.
  29. Zukits med Filip
    #15

    hihi

    Duktig tjej! Förstår att hon vill skynda sig till \"målet\" 10 :-)
  30. 15
    hihi Duktig tjej! Förstår att hon vill skynda sig till \"målet\" 10 :-)
  31. Zukits med Filip
    #16

    Filip är

    än så länge av den lite lugnare sorten, men stunderna när han koncentrerar sig är korta. Han vill ofta byta aktiviteter hela tiden och blir snabbt rastlös.
  32. 16
    Filip är än så länge av den lite lugnare sorten, men stunderna när han koncentrerar sig är korta. Han vill ofta byta aktiviteter hela tiden och blir snabbt rastlös.
  33. Medlem sedan
    Jul 2002
    #17

    Vilket trist inlägg

    Alltså, alla barn är olika!
    Vår Isak som blir 4 år VILLE lära sig bokstäver då han var 22 månader. Innan hade vi inte ens fått läsa en bok för honom och så hittade han en affisch med bokstäver som han pekade på och vi skulle säga bokstavens namn/ljud.
    Han älskade det och flera gånger per dag hämtade han denna affisch och efter mindre än en vecka kunde han alla versaler.

    Verner som nu är 22 månader har inte alls tålamodet att sitta med bokstäverna - däremot älskar han att rita och att vi läser böcker.
    SÅnt är han bra på.

    Båda killarna leker gärna med bilar, bygger pussel, klättrar eller leker i sandlådan ute. De är alltså helt normala barn som gör normala saker - utom att Isak har ett enormt intresse för just bokstäver och siffror....

    precis som Zukits säger så har säkert ditt barn saker som h*n gillar och som ni uppmuntrar....
    ALLA är olika och låt oss få vara det utan att man tittar snett på någon!
  34. 17
    Vilket trist inlägg Alltså, alla barn är olika!
    Vår Isak som blir 4 år VILLE lära sig bokstäver då han var 22 månader. Innan hade vi inte ens fått läsa en bok för honom och så hittade han en affisch med bokstäver som han pekade på och vi skulle säga bokstavens namn/ljud.
    Han älskade det och flera gånger per dag hämtade han denna affisch och efter mindre än en vecka kunde han alla versaler.

    Verner som nu är 22 månader har inte alls tålamodet att sitta med bokstäverna - däremot älskar han att rita och att vi läser böcker.
    SÅnt är han bra på.

    Båda killarna leker gärna med bilar, bygger pussel, klättrar eller leker i sandlådan ute. De är alltså helt normala barn som gör normala saker - utom att Isak har ett enormt intresse för just bokstäver och siffror....

    precis som Zukits säger så har säkert ditt barn saker som h*n gillar och som ni uppmuntrar....
    ALLA är olika och låt oss få vara det utan att man tittar snett på någon!
  35. Tuss
    #18

    Saken är den

    Jag håller inte på och skriver om vad mitt barn kan hela tiden. Det känns lite skrytigt och jag är inte en sån person. Jag reagerar mot skrytsamheten. Vi är olika som personer. Jag håller inte på och skriver så fort mitt barn lärt sig något nytt. Det gläds vi åt här hemma. Men jag förstår inte poängen med att basunera ut det här.
  36. 18
    Saken är den Jag håller inte på och skriver om vad mitt barn kan hela tiden. Det känns lite skrytigt och jag är inte en sån person. Jag reagerar mot skrytsamheten. Vi är olika som personer. Jag håller inte på och skriver så fort mitt barn lärt sig något nytt. Det gläds vi åt här hemma. Men jag förstår inte poängen med att basunera ut det här.
  37. Medlem sedan
    Jul 2002
    #19

    ok du menar så

    jag vet inte vem som skriver vad om sina barn, eller om någon jämför sig.
    Är väldigt sällan på denna sida öht faktiskt.
    Så kanske du tröttnat på just signaturen och dennes frågor, eller så menar du överlag.

    Jag basunerar inte heller ut allt vad mina barn lärt sig, men händer nåt speciellt så kan jag berätta om det utan att mena det som skryt.
    Kanske var så Zukits också gjorde?
  38. 19
    ok du menar så jag vet inte vem som skriver vad om sina barn, eller om någon jämför sig.
    Är väldigt sällan på denna sida öht faktiskt.
    Så kanske du tröttnat på just signaturen och dennes frågor, eller så menar du överlag.

    Jag basunerar inte heller ut allt vad mina barn lärt sig, men händer nåt speciellt så kan jag berätta om det utan att mena det som skryt.
    Kanske var så Zukits också gjorde?

Liknande trådar

  1. Filip!!!
    By -AT- in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 06:38
  2. Karl Filip
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 22:30
  3. Filip 3 år
    By smulan-75 in forum _0406 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 16:15
  4. Filip 5 år går på toa....
    By malin-m-2 in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 12:28
  5. Filip 3 år sa...
    By EMMAoFILIP in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 07:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar