Ang språket
_0408 Augustibarn
  1. Orolig ?
    #1

    Ang språket

    hm är det bara leia som inte pratar så värst mycket ?

    hon säger mer och mer ord men det tar lånt tid i mellan varje nytt ord

    hon säger

    No
    Mine
    min
    jaja= sarah
    momo=mormor
    amo= farmor
    koko= skor
    Mammma
    pappa
    mami
    dadi

    NEJ och Min är stor favoriterna här hemma nu ..

    känns olustigt när man hör massa andra barn som är 12 mån och pratar jätte bra ?

    MVH ANN
  2. 1
    Ang språket hm är det bara leia som inte pratar så värst mycket ?

    hon säger mer och mer ord men det tar lånt tid i mellan varje nytt ord

    hon säger

    No
    Mine
    min
    jaja= sarah
    momo=mormor
    amo= farmor
    koko= skor
    Mammma
    pappa
    mami
    dadi

    NEJ och Min är stor favoriterna här hemma nu ..

    känns olustigt när man hör massa andra barn som är 12 mån och pratar jätte bra ?

    MVH ANN
  3. Camilla m Henrik o Philip
    #2

    Nej nej nej

    Du ska INTE vara orolig över din dotters ordförråd!
    Alla barn utvecklas olika och jag var själv väldigt orolig, då jag bara hade Henrik, jag oroade mig över hans motorik, hans tal osv.
    Din dotter kommer också att börja prata bättre så småningom. Om du tänker efter, så är säkert din dotter duktigare på något annat som något/några andra barn är sämre på. Alla barn kan inte vara lika duktiga på allting.
    Min svägerskas son, som är lika gammal som Henrik, var riktigt snabb på at lära sig krypa och sedan gå, medans Henrik hasade sig fram bra länge innan han ens började krypa, men då var Henrik lite snabbare i talet än svägerskans son.

    Philip säger mest:
    Mamma
    Pappa
    Mommo
    Sena (tjena)
    Hejå (hejdå)
    Häjj (hej)
    Schluta nu (den slutar nu)
    Schlut (det är slut)
    Koa (skorna)
    Åva (sova)
    Kakko (kakor)
    Godi (godis)
  4. 2
    Nej nej nej Du ska INTE vara orolig över din dotters ordförråd!
    Alla barn utvecklas olika och jag var själv väldigt orolig, då jag bara hade Henrik, jag oroade mig över hans motorik, hans tal osv.
    Din dotter kommer också att börja prata bättre så småningom. Om du tänker efter, så är säkert din dotter duktigare på något annat som något/några andra barn är sämre på. Alla barn kan inte vara lika duktiga på allting.
    Min svägerskas son, som är lika gammal som Henrik, var riktigt snabb på at lära sig krypa och sedan gå, medans Henrik hasade sig fram bra länge innan han ens började krypa, men då var Henrik lite snabbare i talet än svägerskans son.

    Philip säger mest:
    Mamma
    Pappa
    Mommo
    Sena (tjena)
    Hejå (hejdå)
    Häjj (hej)
    Schluta nu (den slutar nu)
    Schlut (det är slut)
    Koa (skorna)
    Åva (sova)
    Kakko (kakor)
    Godi (godis)
  5. Maddigan m theodor
    #3

    Theodor är jätteduktig på

    att prata men man förstår inte så mkt ;0) Använder inte orden så mkt. Om han ser en traktor eller skoter så säger han det. Brum till bil. Sen kommer det lite små ord lite här o var men abslut inte mkt. Blir oxå lite orolig ibland, men den stora tjejjen var lika dan. När hon var 2 släppte mkt då började hon prata mer men ändå inte bra och idag (7år) får vi skavsår ;0).
  6. 3
    Theodor är jätteduktig på att prata men man förstår inte så mkt ;0) Använder inte orden så mkt. Om han ser en traktor eller skoter så säger han det. Brum till bil. Sen kommer det lite små ord lite här o var men abslut inte mkt. Blir oxå lite orolig ibland, men den stora tjejjen var lika dan. När hon var 2 släppte mkt då började hon prata mer men ändå inte bra och idag (7år) får vi skavsår ;0).
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Oj, så många ord

    kan inte Victor säga ens *ler*.
    Victor kan säga:
    Mamma
    Pappa
    Täda (städa, ett viktigt ord när man är 20 månader *s*)
    Tissen (kissen)
    Hej hej
    Ett dej (sätt dig)
    Aj aj
    Nej, nej, nej, nej

    Ja, det var väl det hela. Jag är inte det minsta orolig för hans talutveckling.
    Hans minsta storasyster var väldigt tidig med talet (och allt annat med) och pratade flerordsmeningar vid 1 år.
    Äldsta storasyster kunde knappt säga något begripligt ord vid 2 år. Hennes tal lossnade ordentligt vid 3-årsåldern.
    Det är nog ingen fara med Leias tal heller. Snart kommer du önska att hon inte pratade så mycketistället *s*!

    Kramisar
  8. 4
    Oj, så många ord kan inte Victor säga ens *ler*.
    Victor kan säga:
    Mamma
    Pappa
    Täda (städa, ett viktigt ord när man är 20 månader *s*)
    Tissen (kissen)
    Hej hej
    Ett dej (sätt dig)
    Aj aj
    Nej, nej, nej, nej

    Ja, det var väl det hela. Jag är inte det minsta orolig för hans talutveckling.
    Hans minsta storasyster var väldigt tidig med talet (och allt annat med) och pratade flerordsmeningar vid 1 år.
    Äldsta storasyster kunde knappt säga något begripligt ord vid 2 år. Hennes tal lossnade ordentligt vid 3-årsåldern.
    Det är nog ingen fara med Leias tal heller. Snart kommer du önska att hon inte pratade så mycketistället *s*!

    Kramisar
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Inte lite för en

    tjej på 1,5 år. Tycker att hon kan en massa ord jag. Jag jobbar med barn i den här åldern och de flesta säger inte så mycket mer än mamma pappa titta där.
    Nu kan ju liv prata hur mycket som helst. Men det är nog bara en lyckträff. Hon gick rätt sent och satt och samlade ord istället.

    Spelar ju ingenroll när det kommer prat. Men när det gör det kommer det bli superkul!
  10. 5
    Inte lite för en tjej på 1,5 år. Tycker att hon kan en massa ord jag. Jag jobbar med barn i den här åldern och de flesta säger inte så mycket mer än mamma pappa titta där.
    Nu kan ju liv prata hur mycket som helst. Men det är nog bara en lyckträff. Hon gick rätt sent och satt och samlade ord istället.

    Spelar ju ingenroll när det kommer prat. Men när det gör det kommer det bli superkul!
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6

    Theo var en pratkvarn men inte Tuva

    inte...

    Hon säger
    ja
    nej
    mamma
    bappa
    pippi
    vovve
    tatt (katt)
    nåt som ska likna gurka (fast tomat heter samma *s*)
    nana
    har sagt Buwa om sig själv en gång men har helt slutat kalla Theo för Te som hon gjorde innan.
    Däremot var rörmokarna som var på besök förra veckan \"pappa\" allihop och mellan varven får både Theo och jag också heta pappa ;)

    och kanske nåt ord till

    och inte är det några tydliga uttal.
    Theo hade vid 1½ års ålder ett ordförråd på över 100 TYDLIGA ord så gissa om det känns konstigt när Tuva bara säger nåt ord då och då :-S
  12. 6
    Theo var en pratkvarn men inte Tuva inte...

    Hon säger
    ja
    nej
    mamma
    bappa
    pippi
    vovve
    tatt (katt)
    nåt som ska likna gurka (fast tomat heter samma *s*)
    nana
    har sagt Buwa om sig själv en gång men har helt slutat kalla Theo för Te som hon gjorde innan.
    Däremot var rörmokarna som var på besök förra veckan \"pappa\" allihop och mellan varven får både Theo och jag också heta pappa ;)

    och kanske nåt ord till

    och inte är det några tydliga uttal.
    Theo hade vid 1½ års ålder ett ordförråd på över 100 TYDLIGA ord så gissa om det känns konstigt när Tuva bara säger nåt ord då och då :-S

Liknande trådar

  1. Språket
    By mej76 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 17:58
  2. Språket....
    By Engla in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:06
  3. Språket
    By mamma till4 in forum Tonåringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 05:19
  4. Språket
    By Hekla in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 08:17
  5. Det här med språket...
    By Äpple in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar