Alva har äntligen ökat!
_0603 Marsbarn
  1. -Teddy-
    #1

    Alva har äntligen ökat!

    Var på BVC idag och äntligen har Alva ökat, hela 300g på en vecka. När hon föddes vägde hon 4.330 g, men sedan dess har hon bara rasat i vikt pga att min amning inte funkade. Som värst var hon nere på 3.600 och början till att bli uttorkad, så jag fick börja med tilläggsmatning. Nu (tre veckor gammal) har hon kommit igång med att äta ordentligt och vägde idag 3.940.

    Det som gjorde susen, förutom tillmatningen som gjorde att hon orkade äta mer, var helt enkelt att jag bytte amningsnapp. Jag hade Apotekets innan och köpte en annan amningsnapp på Babyhuset. Den var mycket tunnare och dessutom utskuren så att näsan ligger mot hud istället för den läskiga plasten. Och när jag väl provade den sa det bara SMACK så satt hon där och åt. Innan fick jag hålla på flera minuter för att få henne att få ett bra tag. Min plan är att jobba bort nappen så småningom, men nu tänker jag använda den varje gång. Jag är så lycklig över att hon vill äta, så får amningsfantasterna säga vad de vill :o)

    Nu när amningen väl kommit igång bättre visar det sig att jag återigen fått en lugn och harmonisk bebis. Hon äter och sover, skriker lite ibland som alla bebisar, men är för det mesta nöjd och glad.

    Grattis till alla som hunnit få under tiden jag suttit och ammat dagarna i ända. Har inte hunnit med så mycket mer än att få i mig och Edvin lite mat mellan amningarna!
  2. 1
    Alva har äntligen ökat! Var på BVC idag och äntligen har Alva ökat, hela 300g på en vecka. När hon föddes vägde hon 4.330 g, men sedan dess har hon bara rasat i vikt pga att min amning inte funkade. Som värst var hon nere på 3.600 och början till att bli uttorkad, så jag fick börja med tilläggsmatning. Nu (tre veckor gammal) har hon kommit igång med att äta ordentligt och vägde idag 3.940.

    Det som gjorde susen, förutom tillmatningen som gjorde att hon orkade äta mer, var helt enkelt att jag bytte amningsnapp. Jag hade Apotekets innan och köpte en annan amningsnapp på Babyhuset. Den var mycket tunnare och dessutom utskuren så att näsan ligger mot hud istället för den läskiga plasten. Och när jag väl provade den sa det bara SMACK så satt hon där och åt. Innan fick jag hålla på flera minuter för att få henne att få ett bra tag. Min plan är att jobba bort nappen så småningom, men nu tänker jag använda den varje gång. Jag är så lycklig över att hon vill äta, så får amningsfantasterna säga vad de vill :o)

    Nu när amningen väl kommit igång bättre visar det sig att jag återigen fått en lugn och harmonisk bebis. Hon äter och sover, skriker lite ibland som alla bebisar, men är för det mesta nöjd och glad.

    Grattis till alla som hunnit få under tiden jag suttit och ammat dagarna i ända. Har inte hunnit med så mycket mer än att få i mig och Edvin lite mat mellan amningarna!
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Vad härligt!

    Såklart ska du använda nappen om den funkar, ta bort den när ni känner er redo! Jag hade som sagt amningsnapp varje gång i 6 veckor sist. Ammar du helt nu eller ger tillägg när det behövs?
  4. 2
    Vad härligt! Såklart ska du använda nappen om den funkar, ta bort den när ni känner er redo! Jag hade som sagt amningsnapp varje gång i 6 veckor sist. Ammar du helt nu eller ger tillägg när det behövs?
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3

    Åhh va skönt!

    Man blir så himla orolig när de inte orkar äta ordentligt och bara rasar i vikt :-( Hade sådana bekymmer med sonen, han gick ner sina 10% och sen gick inte upp hur jag än gjorde. Amningsnappen var vår räddning då han hade så dåligt/litet tag. Minns att jag klippte bort lite av apotekets napp, just för att han skulle få lukta på mamma (läs: sur mjölk ;-))

    Så skönt att ni orkade vända trenden och att hon ökar i vikt rejält nu. 300 gram är ju jättebra! Snart passerar ni födelsevikten ska du se!
  6. 3
    Åhh va skönt! Man blir så himla orolig när de inte orkar äta ordentligt och bara rasar i vikt :-( Hade sådana bekymmer med sonen, han gick ner sina 10% och sen gick inte upp hur jag än gjorde. Amningsnappen var vår räddning då han hade så dåligt/litet tag. Minns att jag klippte bort lite av apotekets napp, just för att han skulle få lukta på mamma (läs: sur mjölk ;-))

    Så skönt att ni orkade vända trenden och att hon ökar i vikt rejält nu. 300 gram är ju jättebra! Snart passerar ni födelsevikten ska du se!
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Åh, vad härligt!!

    Vad skönt att det äntligen går uppåt! :o)
  8. 4
    Åh, vad härligt!! Vad skönt att det äntligen går uppåt! :o)
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Vad skönt!!

    Kör på med nappen du så länge du känner för det. Hon kommer säkert att lära sig att ta ett så bra grepp så att du sen kan sluta med nappen utan problem.
  10. 5
    Vad skönt!! Kör på med nappen du så länge du känner för det. Hon kommer säkert att lära sig att ta ett så bra grepp så att du sen kan sluta med nappen utan problem.
  11. -Teddy-
    #6

    Ger tillägg

    Jag ger nu väldigt lite tillägg, kanske 1-2 gånger/dag och 60-100 ml per gång. Jag brukar ge tillägg när jag maratonammat i två timmar i sträck och hon fortfarande inte är nöjd. Men så fort hon gått upp lite mer ska jag sluta med det också.
    Med Edvin hade jag amningsnapp hela tiden och lyckades aldrig bli av med den, så jag hade hoppats på att få slippa det denna gången. Men det viktigaste är ju att hon äter och går upp i vikt.
  12. 6
    Ger tillägg Jag ger nu väldigt lite tillägg, kanske 1-2 gånger/dag och 60-100 ml per gång. Jag brukar ge tillägg när jag maratonammat i två timmar i sträck och hon fortfarande inte är nöjd. Men så fort hon gått upp lite mer ska jag sluta med det också.
    Med Edvin hade jag amningsnapp hela tiden och lyckades aldrig bli av med den, så jag hade hoppats på att få slippa det denna gången. Men det viktigaste är ju att hon äter och går upp i vikt.
  13. -Teddy-
    #7

    Ja

    Ja man kan ju fatta att det måste vara mysigare att suga på \"the real stuff\" än en läbbig plasttutte!! Så fort den smidigare amningsnappen åkte på så åt hon hur bra som helst.
  14. 7
    Ja Ja man kan ju fatta att det måste vara mysigare att suga på \"the real stuff\" än en läbbig plasttutte!! Så fort den smidigare amningsnappen åkte på så åt hon hur bra som helst.
  15. -Teddy-
    #8

    Men hallå.....

    ..vad gör du här!! Du ska väl vara på BB eller förlossningen för länge sedan!!
    Håller tummarna för att det snart är din tur.
  16. 8
    Men hallå..... ..vad gör du här!! Du ska väl vara på BB eller förlossningen för länge sedan!!
    Håller tummarna för att det snart är din tur.
  17. -Teddy-
    #9

    Amningsnapp

    Ja, amningsnappen är verkligen en räddning. Utan den hade det nog inte blivit någon amning alls. Ska prova så smått att plocka bort den om några veckor, men än så länge är den minst sagt livsviktig för oss.
  18. 9
    Amningsnapp Ja, amningsnappen är verkligen en räddning. Utan den hade det nog inte blivit någon amning alls. Ska prova så smått att plocka bort den om några veckor, men än så länge är den minst sagt livsviktig för oss.
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10

    Precis

    det viktigaste är att hon mår bra, och det gör hon ju inte om hon inte får tillräckligt med mat! Iom att de ger så lite tillägg kan du säkert få bort det om du vill. Det är ju inte hela världen att hon får lite tillägg ett par ggr/dag heller... =)
  20. 10
    Precis det viktigaste är att hon mår bra, och det gör hon ju inte om hon inte får tillräckligt med mat! Iom att de ger så lite tillägg kan du säkert få bort det om du vill. Det är ju inte hela världen att hon får lite tillägg ett par ggr/dag heller... =)
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Ja, jag tycker

    ju det jag också men inte bebben tydligen. Jag har ju haft sammandragingar hela eftermiddagen och kvällen fast UTAN smärta så vi får väl se vad som händer inatt. Tack för tumhållning! :o)

    Kram
  22. 11
    Ja, jag tycker ju det jag också men inte bebben tydligen. Jag har ju haft sammandragingar hela eftermiddagen och kvällen fast UTAN smärta så vi får väl se vad som händer inatt. Tack för tumhållning! :o)

    Kram
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    HÄrligt...

    och du, funkar det med amningsnapp så är ju det bra. Jag helammade Samuel med amningsnapp under hela den tiden jag ammade honom. Det funkar oxå, han gick upp i vikt och jag fick aldrig mjölkstockning eller svamp eller något sådant.

    Visst är det skönt om man kan slippa den men om det är en förutsättning för att amma så ska man inte skämmas för det.
  24. 12
    HÄrligt... och du, funkar det med amningsnapp så är ju det bra. Jag helammade Samuel med amningsnapp under hela den tiden jag ammade honom. Det funkar oxå, han gick upp i vikt och jag fick aldrig mjölkstockning eller svamp eller något sådant.

    Visst är det skönt om man kan slippa den men om det är en förutsättning för att amma så ska man inte skämmas för det.

Liknande trådar

  1. Alva ska äntligen bli syster!!!
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 13:58
  2. ökat i vikt!
    By Fiano in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 20:44
  3. alva hade ökat massa
    By marie m prinsessorna in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 12:21
  4. alva hade ökat massa
    By m_hp1 in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:33
  5. alva hade ökat massa
    By marie m prinsessorna in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar