Reflux
Allvarligt sjuka
  1. cilla
    #1

    Reflux

    Är det någon här som har ett barn som fötts med sk reflux?
    Jag har en liten kille som nyss haft njurbäckeninflammation och de misstänker att han har en reflux. Jag behöver all information jag kan få...
  2. 1
    Reflux Är det någon här som har ett barn som fötts med sk reflux?
    Jag har en liten kille som nyss haft njurbäckeninflammation och de misstänker att han har en reflux. Jag behöver all information jag kan få...
  3. A
    #2

    Jag vet

    att detta är ganska vanligt och för drygt 10 år sedan var det ett lätt ingrepp för att åtgärda och i dag är det sannolikt ännu smidigare.
    I urinblåsan finns två små öppningar som leder upp till vardera njure via urinledarna, d v s där urinledarna från njuren mynnar ut i urinblåsan. Dessa öppningar öppnar sig och tömmer ut småskvättar urin i blåsan ca var 30:e sekund och när man har en sk reflux betyder det att dessa öppningar (ostier) inte stänger sig ordentligt och urinen kan därmed åka upp till njurarna igen och orsaka sk urinvägsinfektion som stiger upp till njurarna och om infektionen inte behandlas är nästa steg att infekterad urin, via njurarna, tar sig ut i blodbanan med blodförgiftning som följd.
    Nu kommer de att undersöka honom med röntgen och sedan åtgärda.
    Lycka till o hoppas inte svaret var för rörigt.
  4. 2
    Jag vet att detta är ganska vanligt och för drygt 10 år sedan var det ett lätt ingrepp för att åtgärda och i dag är det sannolikt ännu smidigare.
    I urinblåsan finns två små öppningar som leder upp till vardera njure via urinledarna, d v s där urinledarna från njuren mynnar ut i urinblåsan. Dessa öppningar öppnar sig och tömmer ut småskvättar urin i blåsan ca var 30:e sekund och när man har en sk reflux betyder det att dessa öppningar (ostier) inte stänger sig ordentligt och urinen kan därmed åka upp till njurarna igen och orsaka sk urinvägsinfektion som stiger upp till njurarna och om infektionen inte behandlas är nästa steg att infekterad urin, via njurarna, tar sig ut i blodbanan med blodförgiftning som följd.
    Nu kommer de att undersöka honom med röntgen och sedan åtgärda.
    Lycka till o hoppas inte svaret var för rörigt.
  5. cilla
    #3

    En fråga till..

    Det var ett jätte bra svar, nu har jag en fråga till. Vet du hur pass vanligt det är att det blir en ärrbildning på njuren, och vad det i så fall innebär? Min lille kille har bara haft en infektion än så länge men det är ju risk att han får flera inna det är åtgärdat.
  6. 3
    En fråga till.. Det var ett jätte bra svar, nu har jag en fråga till. Vet du hur pass vanligt det är att det blir en ärrbildning på njuren, och vad det i så fall innebär? Min lille kille har bara haft en infektion än så länge men det är ju risk att han får flera inna det är åtgärdat.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4

    Min tjej...

    ...hade dubbelsidig reflux från födelsen, men det visste vi ju inget om förrän hon blev sjuk. Ena njuren fick då skador.
    Hon medicinerade i ca 1 ½ år (cefamox), sen visade det sej att refluxen på ena sidan växt bort, s a s. Andra sidan opererades (smidigt ingrepp, hem samma dag).
    Vid senare undersökningar visade det sej att den njure som skadats hade \"reparerat\" sej nåt otroligt - barn har en helt fantastisk förmåga att läka sej.
    Hon är nu snart 16, och har inte haft mer än den där enda infektionen då hon var ca 1 ½ år.
    Det är jobbiga undersökningar, och jobbigt att se sitt lilla barn lida, men det går i de allra flesta fall jättebra, som med min!
  8. 4
    Min tjej... ...hade dubbelsidig reflux från födelsen, men det visste vi ju inget om förrän hon blev sjuk. Ena njuren fick då skador.
    Hon medicinerade i ca 1 ½ år (cefamox), sen visade det sej att refluxen på ena sidan växt bort, s a s. Andra sidan opererades (smidigt ingrepp, hem samma dag).
    Vid senare undersökningar visade det sej att den njure som skadats hade \"reparerat\" sej nåt otroligt - barn har en helt fantastisk förmåga att läka sej.
    Hon är nu snart 16, och har inte haft mer än den där enda infektionen då hon var ca 1 ½ år.
    Det är jobbiga undersökningar, och jobbigt att se sitt lilla barn lida, men det går i de allra flesta fall jättebra, som med min!
  9. cilla
    #5

    Vad skönt

    att höra att det har gått bra för er. Man blir ju så orolig, speciellt när han är så liten min lille kille.Det ska bli skönt när utredningen är klar så vi vet vad problemet är.
    Men har din dotter märkt av den skadade njuren på något sätt?
  10. 5
    Vad skönt att höra att det har gått bra för er. Man blir ju så orolig, speciellt när han är så liten min lille kille.Det ska bli skönt när utredningen är klar så vi vet vad problemet är.
    Men har din dotter märkt av den skadade njuren på något sätt?
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6

    Aldrig!

    Den återhämtade sej eller vad man ska säga på ett förunderligt sätt - t o m undersökande läkare var förundrad!
    Jag vet att hon hade drygt 30 % funktion vid den första undersökningen, medan njuren vid återbesök ung ett år efter operation (ca 3 år efter kontrollen där njurfunktionen var nedsatt) var i stort sett normal. Mirakel? Kanske det - men trevligt är det!
    Och glöm aldrig att världen är full av folk med bara en fungerande njure som lever helt normala liv. Det är om _båda_ njurarna är väldigt svårt skadade som man kan börja bli nervös.
  12. 6
    Aldrig! Den återhämtade sej eller vad man ska säga på ett förunderligt sätt - t o m undersökande läkare var förundrad!
    Jag vet att hon hade drygt 30 % funktion vid den första undersökningen, medan njuren vid återbesök ung ett år efter operation (ca 3 år efter kontrollen där njurfunktionen var nedsatt) var i stort sett normal. Mirakel? Kanske det - men trevligt är det!
    Och glöm aldrig att världen är full av folk med bara en fungerande njure som lever helt normala liv. Det är om _båda_ njurarna är väldigt svårt skadade som man kan börja bli nervös.
  13. cilla
    #7

    Tack

    för att du svarar på mina frågor, känner mig lugnare nu...
  14. 7
    Tack för att du svarar på mina frågor, känner mig lugnare nu...
  15. Katarina
    #8

    Jag hade

    reflux när jag var liten och har ärr på den ena njuren ( den tar bara 30% och den andra 70 %, men jag har aldrig haft några men.
  16. 8
    Jag hade reflux när jag var liten och har ärr på den ena njuren ( den tar bara 30% och den andra 70 %, men jag har aldrig haft några men.
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9

    Dante har reflux

    eller förhoppningsvis kan jag söga att han hade eftersom han gjorde ett ingrepp i februari som vi hoppas fixade det.
    För Dante började det med en UVI vid ca 2 månaders ålder, han har fått gjort väldigt mycket undersökningar (mer än normalt vid reflux vad jag förstått). Det man har kommit fram till är att han har reflux på den ena sidan, den njuren är påverkad och fungerar nu med ca 16%. Han har reflux grad 4 av 5 vilket betyder att urinet går tillbaka hela vägen upp till njuren. Han har även förstorat njurbäcken. På den andra sidan har han en sk dubbelnjure, det är alltså 2 njurar som sitter ihop med 2 urinledare. Den njuren har ärrbildningar men fungerar annars som den ska.
    Dante har gått på förebyggande antibiotika sen den första UVI, alltså i 20 månader nu. Det som varit jobbigt är väll alla sjukhusbesök och undedersökningar, och den ständiga oron. ex vid feber så är/var vi beordade att alltid komma in och kolla upp det.
    Första månaderna hade han många UVI, men nu har han inte haft en enda på drygt 1 år.
    Vi väntar just nu på tid för återbesök, då en massa undersökningar ska göras om för att se om ingreppet lyckades.
    Här är en bra länk där du kan läsa om de olika graderna osv:
    http://www.urologkanalen.com/barnurologi/vur.shtml

    är det något du undrar över så fråga, blev så hastigt ihopskrivet det här så jag har säkert skrivit lite knepigt :)
  18. 9
    Dante har reflux eller förhoppningsvis kan jag söga att han hade eftersom han gjorde ett ingrepp i februari som vi hoppas fixade det.
    För Dante började det med en UVI vid ca 2 månaders ålder, han har fått gjort väldigt mycket undersökningar (mer än normalt vid reflux vad jag förstått). Det man har kommit fram till är att han har reflux på den ena sidan, den njuren är påverkad och fungerar nu med ca 16%. Han har reflux grad 4 av 5 vilket betyder att urinet går tillbaka hela vägen upp till njuren. Han har även förstorat njurbäcken. På den andra sidan har han en sk dubbelnjure, det är alltså 2 njurar som sitter ihop med 2 urinledare. Den njuren har ärrbildningar men fungerar annars som den ska.
    Dante har gått på förebyggande antibiotika sen den första UVI, alltså i 20 månader nu. Det som varit jobbigt är väll alla sjukhusbesök och undedersökningar, och den ständiga oron. ex vid feber så är/var vi beordade att alltid komma in och kolla upp det.
    Första månaderna hade han många UVI, men nu har han inte haft en enda på drygt 1 år.
    Vi väntar just nu på tid för återbesök, då en massa undersökningar ska göras om för att se om ingreppet lyckades.
    Här är en bra länk där du kan läsa om de olika graderna osv:
    http://www.urologkanalen.com/barnurologi/vur.shtml

    är det något du undrar över så fråga, blev så hastigt ihopskrivet det här så jag har säkert skrivit lite knepigt :)
  19. cilla
    #10

    Tack

    för tipset om länken, det var bra att läsa lite fakta. När vi låg inne gjordes ett ultraljus på Simon som de sa såg normalt ut, jag antar att man kan utesluta att han har förstorat njurbäcken, vilket i sin tur verkar innebära en reflux av första eller andra graden. Jag hoppas i alla fall på det och att han slipper fler uvi nu när ahn äter förebyggande antibiotika.Men jag funderar på, spg de inte att Dante hade två njurar när ni gjorde ultraljus under graviditeten? Jag läste att en viss procent upptäcks redan då.
    Jag håller tummarna för att ingreppet har lyckats och att ni inte får fler problem.
  20. 10
    Tack för tipset om länken, det var bra att läsa lite fakta. När vi låg inne gjordes ett ultraljus på Simon som de sa såg normalt ut, jag antar att man kan utesluta att han har förstorat njurbäcken, vilket i sin tur verkar innebära en reflux av första eller andra graden. Jag hoppas i alla fall på det och att han slipper fler uvi nu när ahn äter förebyggande antibiotika.Men jag funderar på, spg de inte att Dante hade två njurar när ni gjorde ultraljus under graviditeten? Jag läste att en viss procent upptäcks redan då.
    Jag håller tummarna för att ingreppet har lyckats och att ni inte får fler problem.
  21. cilla
    #11

    En gråga till...

    Jag kom på en sak till jag undrar över, du skrev att Dante hade många uvi de första månaderna, detta trots att han fick antibiotika? Sedan undrar jag vad Dante fick för symtom när han hade sina urinvägsinfektioner? Ofta är ju symtomen ganska difusa och kan vara svåra att upptäcka.
  22. 11
    En gråga till... Jag kom på en sak till jag undrar över, du skrev att Dante hade många uvi de första månaderna, detta trots att han fick antibiotika? Sedan undrar jag vad Dante fick för symtom när han hade sina urinvägsinfektioner? Ofta är ju symtomen ganska difusa och kan vara svåra att upptäcka.
  23. Jessica med Felix o Nea
    #12

    Min flicka..

    har också reflux på vänster sida.Fick sin första och enda uvi när hon var 3 mån.Hade knappt inga symtom,bara pyttelite förhöjd temp så det tog ett tag innan jag märkte det.Hon åt trimetoprim som förebyggande i 1 år.En gång om året gör hon undersökningar!Första och andra året lämnade vi urinodlingar med jämna mellanrum.Nu lämnar vi bara om hon får feber utan andra symtom.De trodde innan att det skulle växa bort av sig själv men det har det inte gjort. Eftersom hon bara har haft 1 uvi väntar de och har koll på det med undersökningarna 1 gång om året.MVH Jessica
  24. 12
    Min flicka.. har också reflux på vänster sida.Fick sin första och enda uvi när hon var 3 mån.Hade knappt inga symtom,bara pyttelite förhöjd temp så det tog ett tag innan jag märkte det.Hon åt trimetoprim som förebyggande i 1 år.En gång om året gör hon undersökningar!Första och andra året lämnade vi urinodlingar med jämna mellanrum.Nu lämnar vi bara om hon får feber utan andra symtom.De trodde innan att det skulle växa bort av sig själv men det har det inte gjort. Eftersom hon bara har haft 1 uvi väntar de och har koll på det med undersökningarna 1 gång om året.MVH Jessica
  25. sebbes mamma
    #13

    minnen

    oj vad ditt inlägg väkcte minnen, min sebbe var 2 mån när han fick UVI och samma infektion i blodet... MÅNGA undersökningar visade reflux samt små njurar med dålig funktion,,, jobbiga första 18 månader och sen en njurtransplantation! nu mår han kalasbra :D
  26. 13
    minnen oj vad ditt inlägg väkcte minnen, min sebbe var 2 mån när han fick UVI och samma infektion i blodet... MÅNGA undersökningar visade reflux samt små njurar med dålig funktion,,, jobbiga första 18 månader och sen en njurtransplantation! nu mår han kalasbra :D
  27. Robins mamma
    #14

    Min son var 4 veckor (långt)

    när jag upptäckte att han hade ca 39 i feber. Vi blev inlagda på Östra sjukhuset, med konstaterad njurbäcksinfektion. Kommer inte ihåg om dom gjorde ultraljud på honom ( han är 5 år nu), men det gjordes kontraströntgen när han var ca 6 mån Reflux 3 av 5 med förstorad binjure. Gammaröntgen gjordes 1 år senare visade fin njurfunktion och en ny kontraströntgen som blev graderad till en 2:a. Under hans första år så fick han lågdos penicillin för att förebygga UVI. Sen dess har allt varit bra, vi hade tur å det växte bort men man blev lite \"nojjig\" varje gång han fick feber så tog jag kontakt med Urinvägsmottagningen på Östra å fick många goda råd + att man kunde komma upp för att lämna urinprov!
  28. 14
    Min son var 4 veckor (långt) när jag upptäckte att han hade ca 39 i feber. Vi blev inlagda på Östra sjukhuset, med konstaterad njurbäcksinfektion. Kommer inte ihåg om dom gjorde ultraljud på honom ( han är 5 år nu), men det gjordes kontraströntgen när han var ca 6 mån Reflux 3 av 5 med förstorad binjure. Gammaröntgen gjordes 1 år senare visade fin njurfunktion och en ny kontraströntgen som blev graderad till en 2:a. Under hans första år så fick han lågdos penicillin för att förebygga UVI. Sen dess har allt varit bra, vi hade tur å det växte bort men man blev lite \"nojjig\" varje gång han fick feber så tog jag kontakt med Urinvägsmottagningen på Östra å fick många goda råd + att man kunde komma upp för att lämna urinprov!
  29. cilla
    #15

    Tack..

    snälla ni för alla avar jag fått, det har verkligen hjälpt. Jag kanske skriver och frågar mer vad det lider.
  30. 15
    Tack.. snälla ni för alla avar jag fått, det har verkligen hjälpt. Jag kanske skriver och frågar mer vad det lider.
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16

    Hej igen

    dubbelnjuren upptäcktes inte under ultraljudet, vi gjorde tom 2 st varav en i vecka 40. Det enda som noterades var att han var tung för tiden.
  32. 16
    Hej igen dubbelnjuren upptäcktes inte under ultraljudet, vi gjorde tom 2 st varav en i vecka 40. Det enda som noterades var att han var tung för tiden.
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17

    jo

    Dante fick UVI trots anibiotikan, första tiden fick vi byta sort ganska ofta. Symptomen var som du säger väldigt difusa, flera gånger gick jag på min magkännsla trots att han verkade frisk. Illaluktande blöja och feber hade han några gånger. Men jag tror han var helst symptomfri lika många gånger.
  34. 17
    jo Dante fick UVI trots anibiotikan, första tiden fick vi byta sort ganska ofta. Symptomen var som du säger väldigt difusa, flera gånger gick jag på min magkännsla trots att han verkade frisk. Illaluktande blöja och feber hade han några gånger. Men jag tror han var helst symptomfri lika många gånger.

Liknande trådar

  1. Reflux...
    By Karin Lovisa in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 22:20
  2. Reflux*?
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:17
  3. Reflux
    By frida42 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 16:03
  4. reflux
    By kerstin med oscar in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 07:13
  5. Reflux?
    By -Mian- in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 21:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar