Hur länge koka broccoli?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Hur länge koka broccoli?

    Hur länge kokar ni broccoli, färsk?
  2. 1
    Hur länge koka broccoli? Hur länge kokar ni broccoli, färsk?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Jag brukar...

    ...dela upp den i mindre buketter och sjuda den i några minuter bara. Använder en provnål för att kolla när den blivit lagom kokt.
    Fryst broccoli får ett uppkok, sedan får den ligga i kokvattnet (tar bort från plattan) i en minut ungefär, de är ju förvällda redan då.
  4. 2
    Jag brukar... ...dela upp den i mindre buketter och sjuda den i några minuter bara. Använder en provnål för att kolla när den blivit lagom kokt.
    Fryst broccoli får ett uppkok, sedan får den ligga i kokvattnet (tar bort från plattan) i en minut ungefär, de är ju förvällda redan då.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Avskyr överkokt

    broccoli, så någon minut bara, jag vill ha mycket tuggmotstånd kvar;-)
  6. 3
    Avskyr överkokt broccoli, så någon minut bara, jag vill ha mycket tuggmotstånd kvar;-)
  7. Ponder
    #4

    Jag läste i en tidning...

    ... att man kunde \"koka\" dom utan att verkligen koka dom... möra kanske är ett bättre ord? Man skulle iaf skära dom i små buketter, salta lite och sen hälla över citronsaft. Efter 5-10 minuter ska de vara mörade, ungefär som al dente-kokta, men skillnaden är att alla näringsämnen finns kvar. Har inte provat själv, men det låter ju intressant!
    Jag brukar koka broccolin i micron, ett par minuter på högsta effekt brukar räcka.
  8. 4
    Jag läste i en tidning... ... att man kunde \"koka\" dom utan att verkligen koka dom... möra kanske är ett bättre ord? Man skulle iaf skära dom i små buketter, salta lite och sen hälla över citronsaft. Efter 5-10 minuter ska de vara mörade, ungefär som al dente-kokta, men skillnaden är att alla näringsämnen finns kvar. Har inte provat själv, men det låter ju intressant!
    Jag brukar koka broccolin i micron, ett par minuter på högsta effekt brukar räcka.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    tack

    jag har med mig till jobbet här och behöver någon form av rikttid bara, så jag hinner äta på lunchen. Hemma är inte tiden så viktig:).
  10. 5
    tack jag har med mig till jobbet här och behöver någon form av rikttid bara, så jag hinner äta på lunchen. Hemma är inte tiden så viktig:).
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Jag kör dem i micron,

    och du behöver inget extra vatten. Lite salt på bara och att du rör om ett par gånger. Som de andra säger så behövs det inte många minuter.

    Annars är det väldigt gott att tillaga dem genom att steka dem. Ha inte för hög värme bara.
  12. 6
    Jag kör dem i micron, och du behöver inget extra vatten. Lite salt på bara och att du rör om ett par gånger. Som de andra säger så behövs det inte många minuter.

    Annars är det väldigt gott att tillaga dem genom att steka dem. Ha inte för hög värme bara.

Liknande trådar

  1. Hur länge ska rödvinssås koka
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 20:11
  2. hur länge ska man koka all mat??
    By zandra85 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 19:15
  3. Hur länge koka vitkålssoppa?
    By Nape in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 20:04
  4. Hur länge ska det koka
    By Anne in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 16:18
  5. Hur länge koka rostas?
    By Leila in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 15:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar