Har fyraåringar kompisar?
Småbarn
  1. anonym idag
    #1

    Har fyraåringar kompisar?

    Min fyraåriga pojke har blivit bjuden på kalas till en pojke i dagisgruppen. Jättekul, tycker vi, då det är hans första kalasinbjudan. Då säger han med gråt i rösten att han inte vill gå, eftersom vi inte kan vara med och stanna på kalaset. Det slår mig att han har ju inga kompisar som han leker med utanför dagis, vi bor i hyresområde med mest penionärer och unga par utan barn så hos grannarna finns inga naturliga kompisar. Han är helt enkelt inte van att gå hem till folk utan oss. Har era fyraåringar kompisar som de går hem till själva och leker? Behöver man oroa sig för detta? Vi är nyinflyttade och känner inga av de andra föräldrarna på dagis så vi har inget naturligt umgänge där heller.
  2. 1
    Har fyraåringar kompisar? Min fyraåriga pojke har blivit bjuden på kalas till en pojke i dagisgruppen. Jättekul, tycker vi, då det är hans första kalasinbjudan. Då säger han med gråt i rösten att han inte vill gå, eftersom vi inte kan vara med och stanna på kalaset. Det slår mig att han har ju inga kompisar som han leker med utanför dagis, vi bor i hyresområde med mest penionärer och unga par utan barn så hos grannarna finns inga naturliga kompisar. Han är helt enkelt inte van att gå hem till folk utan oss. Har era fyraåringar kompisar som de går hem till själva och leker? Behöver man oroa sig för detta? Vi är nyinflyttade och känner inga av de andra föräldrarna på dagis så vi har inget naturligt umgänge där heller.
  3. Emma
    #2

    inte så ovanligt

    han är ju trots allt bara 4 år.
    riktiga kompisar brukar komma först i skolåldern.
    visst finns det skillnader men oroa dig behöver du absolut inte göra.
    sedan ska han ju bara gå på kalas för att ha roligt inte för att man måste.
    men kanske kan du prata med föräldrarna till barnet som har kalas det kanske är helt ok att du som mamma stannar med din son.
    Den andre föräldern kanske ser det som bara bra och skönt att ha en vuxen till som stöd för kalaset.
  4. 2
    inte så ovanligt han är ju trots allt bara 4 år.
    riktiga kompisar brukar komma först i skolåldern.
    visst finns det skillnader men oroa dig behöver du absolut inte göra.
    sedan ska han ju bara gå på kalas för att ha roligt inte för att man måste.
    men kanske kan du prata med föräldrarna till barnet som har kalas det kanske är helt ok att du som mamma stannar med din son.
    Den andre föräldern kanske ser det som bara bra och skönt att ha en vuxen till som stöd för kalaset.
  5. tvåbarnsmamma
    #3

    följ med!

    När sonen fyllde fyra och hade kalas var det en förälder som stannade kvar för sonen ville det. Helt OK! Prata med föräldrarna till barnet som ska ha kalas att en av er vill stanna kvar på kalaset. Det går säkert bra.
  6. 3
    följ med! När sonen fyllde fyra och hade kalas var det en förälder som stannade kvar för sonen ville det. Helt OK! Prata med föräldrarna till barnet som ska ha kalas att en av er vill stanna kvar på kalaset. Det går säkert bra.
  7. JessicaF
    #4

    Ja

    Nu har dottern fyllt 5, men även som fyraåring gick hon hem till kompisar och lekte och så. Men, det kan nog till stor del bero på att vi bor i ett radhusområde med många jämnåriga alldeles runt knuten som hon dessutom går på dagis tillsammans med. Vi har också haft andra barn med oss hem från dagis (avtalat innan med föräldrarna) och hon har också följt med andra hem till dem och så. Om det är vanligt, vet jag inte - men så fungerar det här hos oss. Jag tror dock inte att ni behöver oroa er, för det kommer så småningom det där.

    Ang kalaset så finns det ingen anledning till att ni måste lämna honom ensam kvar på kalaset. På alla kalas vi har haft hittills har det alltid varit några föräldrar kvar, det får man räkna med som kalasanordnare, att alla barn inte vill bli lämnade så där. Så, säg till pojken att han inte behöver oroa sig, utan ni följer med och stannar om han vill.
  8. 4
    Ja Nu har dottern fyllt 5, men även som fyraåring gick hon hem till kompisar och lekte och så. Men, det kan nog till stor del bero på att vi bor i ett radhusområde med många jämnåriga alldeles runt knuten som hon dessutom går på dagis tillsammans med. Vi har också haft andra barn med oss hem från dagis (avtalat innan med föräldrarna) och hon har också följt med andra hem till dem och så. Om det är vanligt, vet jag inte - men så fungerar det här hos oss. Jag tror dock inte att ni behöver oroa er, för det kommer så småningom det där.

    Ang kalaset så finns det ingen anledning till att ni måste lämna honom ensam kvar på kalaset. På alla kalas vi har haft hittills har det alltid varit några föräldrar kvar, det får man räkna med som kalasanordnare, att alla barn inte vill bli lämnade så där. Så, säg till pojken att han inte behöver oroa sig, utan ni följer med och stannar om han vill.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Följer alltid med

    Han har egna kopisar en vi följer alltid ed och passar på att fika med kopisens föräldrar.
    Oftast han han lärt känna kopisen utanför dagis just för att vi vuxna börjat prata med varandra i lekparken eller på Öppna förskolan.
  10. 5
    Följer alltid med Han har egna kopisar en vi följer alltid ed och passar på att fika med kopisens föräldrar.
    Oftast han han lärt känna kopisen utanför dagis just för att vi vuxna börjat prata med varandra i lekparken eller på Öppna förskolan.
  11. pojkmamma
    #6

    vi gjorde så...

    ...när vi hade kalas för vår fyraåring att vi förklarade tydligt för alla föräldrar att de var mycket välkomna att stanna kvar på lite kaffe och tårta (vi hade bakat en mer vuxnare variant också!), om de/barnen så önskade. På så sätt blev det att tre föräldrar stannade hela tiden, och tre föräldrar släntrade in mot slutet och fick sig lite kaffe de också. Då blev det också \"fritt fram\" att stanna kvar med ett lite mer osäkert barn (helt naturligt i den åldern, vill jag tillägga!), och sen var det ju hur trevligt som helst att få prata med dessa föräldrar som man kanske bara snabbt hinner heja på när man lämnar/hämtar på dagis! Efter det har vi varit på flera kalas där man gått tillväga på samma sätt, och bjudit in föräldrar som fått en egen \"hörna\" och på så sätt också kunnat knyta lite kontakt med varandra medan barnen har kul och dansar och river huset. :-)Rekommenderas!
  12. 6
    vi gjorde så... ...när vi hade kalas för vår fyraåring att vi förklarade tydligt för alla föräldrar att de var mycket välkomna att stanna kvar på lite kaffe och tårta (vi hade bakat en mer vuxnare variant också!), om de/barnen så önskade. På så sätt blev det att tre föräldrar stannade hela tiden, och tre föräldrar släntrade in mot slutet och fick sig lite kaffe de också. Då blev det också \"fritt fram\" att stanna kvar med ett lite mer osäkert barn (helt naturligt i den åldern, vill jag tillägga!), och sen var det ju hur trevligt som helst att få prata med dessa föräldrar som man kanske bara snabbt hinner heja på när man lämnar/hämtar på dagis! Efter det har vi varit på flera kalas där man gått tillväga på samma sätt, och bjudit in föräldrar som fått en egen \"hörna\" och på så sätt också kunnat knyta lite kontakt med varandra medan barnen har kul och dansar och river huset. :-)Rekommenderas!
  13. Anonym idag
    #7

    Tack för era svar!

    Det är ju så nytt för oss detta med kalas. Efter att ha läst alla svar så förstår jag ju att detinte är nåt ovanligt att en förälder stannar en stund på kalaset.
  14. 7
    Tack för era svar! Det är ju så nytt för oss detta med kalas. Efter att ha läst alla svar så förstår jag ju att detinte är nåt ovanligt att en förälder stannar en stund på kalaset.
  15. Carola
    #8

    Håller med!

    Så gjorde vi också. Sonen hade barnkalas första gången nu då han fyllde fem. Vi sade åt alla föräldrar att det är ok att komma med, men också ok att lämna barnet själv. De flesta kom faktiskt med.
    Vår son är väldigt försiktig och vill inte ha mycket stök runt sig. Också därför tyckte jag det var bra med fler föräldrar som hjälpte till och \"höll ordning\".
  16. 8
    Håller med! Så gjorde vi också. Sonen hade barnkalas första gången nu då han fyllde fem. Vi sade åt alla föräldrar att det är ok att komma med, men också ok att lämna barnet själv. De flesta kom faktiskt med.
    Vår son är väldigt försiktig och vill inte ha mycket stök runt sig. Också därför tyckte jag det var bra med fler föräldrar som hjälpte till och \"höll ordning\".
  17. Helen
    #9

    Inte oroa dig

    för att han känner sig osäker, det är ju bara naturligt. Och det är inte sent att börja gå hem till andra barn när man är fyra. Huvudsaken är att han inte känner att han känner fel, utan han får göra det han känner sig bekväm med. Men det är viktigt att ni stöttar honom och uppmuntrar honom, såsom man tex gör vid dagisinskolningar. Han behöver att ni signalerar att det är ofarligt att gå hem till andra barn.

    När det gäller kalaset tycker jag du ska följa med honom, och artigt fråga om det är OK att du sitter med under kalaset - erbjud dig gärna att hjälpa till!

    När min son hade fyraårskalas var hälften av föräldrarna kvar hemma hos oss - det var ju helt OK (förutom att fikat var främst till barnen, de vuxna fick kaffe och kakor men inte tårta).

    Lycka till!
  18. 9
    Inte oroa dig för att han känner sig osäker, det är ju bara naturligt. Och det är inte sent att börja gå hem till andra barn när man är fyra. Huvudsaken är att han inte känner att han känner fel, utan han får göra det han känner sig bekväm med. Men det är viktigt att ni stöttar honom och uppmuntrar honom, såsom man tex gör vid dagisinskolningar. Han behöver att ni signalerar att det är ofarligt att gå hem till andra barn.

    När det gäller kalaset tycker jag du ska följa med honom, och artigt fråga om det är OK att du sitter med under kalaset - erbjud dig gärna att hjälpa till!

    När min son hade fyraårskalas var hälften av föräldrarna kvar hemma hos oss - det var ju helt OK (förutom att fikat var främst till barnen, de vuxna fick kaffe och kakor men inte tårta).

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Har vi några fyraåringar här?
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 09:47
  2. smala fyraåringar?
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 15:44
  3. Fyraåringar alltså...
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 19:27
  4. Två fyraåringar
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 15:39
  5. Hur många fyraåringar
    By fru_bill in forum _01 Höstbarn
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar