Vad heter era barn?
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Vad heter era barn?

    Har inte tänkt på det innan, men det skulle va intresant att veta...

    Fullständigt namn?

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
  2. 1
    Vad heter era barn? Har inte tänkt på det innan, men det skulle va intresant att veta...

    Fullständigt namn?

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
  3. Lena m Anton-02+Erik 3/2
    #2

    Erik

    Fullständigt namn?
    *Erik Niclas Janse-Tuomela

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    *Andra namnet Niclas heter Eriks pappa

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn
    *Nej, vi ska ej döpa

    Kram Lena
  4. 2
    Erik Fullständigt namn?
    *Erik Niclas Janse-Tuomela

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    *Andra namnet Niclas heter Eriks pappa

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn
    *Nej, vi ska ej döpa

    Kram Lena
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3

    Svarar själv..

    Fullständigt namn?
    * Nils olof Vilme Ericson

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    * Nils efter min morfar, Olof efter sambons morfar. Vilme bara för att det passar honom..=) ..och så har han sin pappas efternamn...

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    * Han döptes den 25/2-06
  6. 3
    Svarar själv.. Fullständigt namn?
    * Nils olof Vilme Ericson

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    * Nils efter min morfar, Olof efter sambons morfar. Vilme bara för att det passar honom..=) ..och så har han sin pappas efternamn...

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    * Han döptes den 25/2-06
  7. Anonym
    #4

    mina svar

    Fullständigt namn?
    ** ASTRID Sonja Elisabeth

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    ** Astrid för att det är fint, de andra är släktnamn - Sonja för att vi gillar det och Elisabeth för att allla kvinnor i min släkt hter det (så hon och syrrorna har samma namn..)

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    **hon döptes den 18 mars.
  8. 4
    mina svar Fullständigt namn?
    ** ASTRID Sonja Elisabeth

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    ** Astrid för att det är fint, de andra är släktnamn - Sonja för att vi gillar det och Elisabeth för att allla kvinnor i min släkt hter det (så hon och syrrorna har samma namn..)

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    **hon döptes den 18 mars.
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5

    Elias

    Fullständigt namn? John Elias

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex. John är släktnamn på pappans sida, Elias tog vi för att vi tyckte det passade...=)

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn? Ja, Elias döptes 25/3.
  10. 5
    Elias Fullständigt namn? John Elias

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex. John är släktnamn på pappans sida, Elias tog vi för att vi tyckte det passade...=)

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn? Ja, Elias döptes 25/3.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Mina svar:

    Fullständigt namn?
    Svar: Eric Noah Sture

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    Svar: Eric heter nästan alla män på makens sida (fast inte maken själv). Sture heter min ena högt aktade farbror. Noah var det tilltalsnamnet vi kunde enas om i familjen. Det är många viljor när storasyskonen är så stora som nästan 10 år resp 5 år.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    Svar: Jag döpte honom själv 12 februari.
  12. 6
    Mina svar: Fullständigt namn?
    Svar: Eric Noah Sture

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    Svar: Eric heter nästan alla män på makens sida (fast inte maken själv). Sture heter min ena högt aktade farbror. Noah var det tilltalsnamnet vi kunde enas om i familjen. Det är många viljor när storasyskonen är så stora som nästan 10 år resp 5 år.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    Svar: Jag döpte honom själv 12 februari.
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Angelina

    Fullständigt namn?
    - Angelina Idun Minerva

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    - Anglina för att hon är en mirakelbebis (vi borde typ inte kunna få på egen hand..) Idun nordiskt gudinnenamn för att jag vill att hon ska ha namn från bådas kulturer (italien o sverige) och Minerva för att jag bad i en kyrka i Rom om ett barn som var byggd på en kultplats för gudinnan Minerva o jag lovade att döpa min dotter t det om jag fick någon.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    - nä ska ha egen namnceremoni
  14. 7
    Angelina Fullständigt namn?
    - Angelina Idun Minerva

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    - Anglina för att hon är en mirakelbebis (vi borde typ inte kunna få på egen hand..) Idun nordiskt gudinnenamn för att jag vill att hon ska ha namn från bådas kulturer (italien o sverige) och Minerva för att jag bad i en kyrka i Rom om ett barn som var byggd på en kultplats för gudinnan Minerva o jag lovade att döpa min dotter t det om jag fick någon.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    - nä ska ha egen namnceremoni
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Ludde heter...

    LUDVIG Bengt Olav + 2 efternamn.

    Ludvig valde vi för att vi gillade det, Bengt hette min avlidne far och Olav hette makens avlidne morfar + att min far hette Olof i andranamn så det blev liksom dubbelt upp där. :-)

    Inget dop.
  16. 8
    Ludde heter... LUDVIG Bengt Olav + 2 efternamn.

    Ludvig valde vi för att vi gillade det, Bengt hette min avlidne far och Olav hette makens avlidne morfar + att min far hette Olof i andranamn så det blev liksom dubbelt upp där. :-)

    Inget dop.
  17. Anna m Ida o Gustav
    #9

    Gustav

    Vår son heter Gustav Erik Bertil

    Erik är ett namn jag tycker är superfint + att det finns som släktnamn på min morfars sida.

    Bertil heter min pappa, min bror har det som andra namn, Pers farfar heter Bertil samt Pers pappa har det som andra namn. Per tyckte att det var ett bra släktnamn.

    Gustav döps den 23 april.
  18. 9
    Gustav Vår son heter Gustav Erik Bertil

    Erik är ett namn jag tycker är superfint + att det finns som släktnamn på min morfars sida.

    Bertil heter min pappa, min bror har det som andra namn, Pers farfar heter Bertil samt Pers pappa har det som andra namn. Per tyckte att det var ett bra släktnamn.

    Gustav döps den 23 april.
  19. Anna i Seattle
    #10

    Daniel

    Daniel heter Per i andranamn. Han ska döpas den 23/4 i Sverige.
  20. 10
    Daniel Daniel heter Per i andranamn. Han ska döpas den 23/4 i Sverige.
  21. Lollipop m Ludvig 4/11
    #11

    Ludvig heter

    Ludvig Ture + två efternamn. Ludvig gillde vi båda, det kändes klockrent redan innan han var till. Ture är efter sambons farfar. Sen har han båda våra efternamn så därför valde vi att bara ha två förnamn så det inte skulle bli så himla långt.
  22. 11
    Ludvig heter Ludvig Ture + två efternamn. Ludvig gillde vi båda, det kändes klockrent redan innan han var till. Ture är efter sambons farfar. Sen har han båda våra efternamn så därför valde vi att bara ha två förnamn så det inte skulle bli så himla långt.
  23. KAJO
    #12

    Svar

    Fullständigt namn?
    Robin Joakim

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    Robins pappa heter Joakim, därav det. Robin var inte mitt val utan sambons påfund men jag tror inte att namnet som sådant betyder något speciellit för honom.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    Robin döptes 23 februari.
  24. 12
    Svar Fullständigt namn?
    Robin Joakim

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    Robins pappa heter Joakim, därav det. Robin var inte mitt val utan sambons påfund men jag tror inte att namnet som sådant betyder något speciellit för honom.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    Robin döptes 23 februari.
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13

    Julius namnsvar...

    Fullständigt namn?
    ~Julius Mio Alexander

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    ~Julius valde vi för att det känns som ett fint namn, lite ovanligt men inget konstigt, och så lät det fint tillsammans med syskonens namn (Alice & Valdemar).
    Mio valde vi för att alla våra barn har ett mellannamn som är hämtat från sagovärlden, Mio kändes som ett mjukt och fint sagonamn, och så betyder dessutom Mio \"min\" på latin...
    Som tredje namn har syskonen ett släktnamn och Julius fick då heta Alexander, min mormors bror hette Alexis men det gillade inte Alice & Valdemar utan de tyckte att Alexander var bättre:-)
    Det tog tid för oss att komma fram till andre och tredje namnet, men när vi väl bestämt oss kändes det helt rätt!

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    ~Julius ska döpas den 28 maj
  26. 13
    Julius namnsvar... Fullständigt namn?
    ~Julius Mio Alexander

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    ~Julius valde vi för att det känns som ett fint namn, lite ovanligt men inget konstigt, och så lät det fint tillsammans med syskonens namn (Alice & Valdemar).
    Mio valde vi för att alla våra barn har ett mellannamn som är hämtat från sagovärlden, Mio kändes som ett mjukt och fint sagonamn, och så betyder dessutom Mio \"min\" på latin...
    Som tredje namn har syskonen ett släktnamn och Julius fick då heta Alexander, min mormors bror hette Alexis men det gillade inte Alice & Valdemar utan de tyckte att Alexander var bättre:-)
    Det tog tid för oss att komma fram till andre och tredje namnet, men när vi väl bestämt oss kändes det helt rätt!

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    ~Julius ska döpas den 28 maj
  27. Medlem sedan
    Aug 2001
    #14

    Edvin

    Fullständigt namn?

    * Edvin Alexander

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.

    * Edvin valde vi bara för att det var fint. Det var mitt absoluta favoritnamn mot slutet av graviditeten men inte helt solklart förrän vi hade haft honom hos oss ett par dagar. Då insåg vi att jo.. visst var han en Edvin!

    Alexander är inget släktnamn utan bara ett namn vi gillar plus att vi tyckte att det passade bra ihop. Sen att Edvins farbror råkar heta det i andranamn är mest en slump men han kände sig hedrad =)

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?

    * Alltså vi har inte riktigt bestämt OM vi ska döpa Edvin. Jag tycker nog att vi ska det, det är lättare för honom att välja att gå ur kyrkan själv sen än att han ska behöva döpa sig om han väljer att konfirmera sig. Men å andra sidan är vi inte speciellt kristna eller \"kyrkliga\" (hittar inte orden men ni förstår säkert) varken jag eller min sambo och Edvins pappa är väldigt anti mot att göra det \"bara för att\". Vilket jag också tycker EGENTLIGEN. Så vi vet inte riktigt. Men om vi väljer att göra det så blir det inget stort kalas för det orkar vi inte ordna med allt strul som varit, utan då blir det bara med närmaste familjen.
  28. 14
    Edvin Fullständigt namn?

    * Edvin Alexander

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.

    * Edvin valde vi bara för att det var fint. Det var mitt absoluta favoritnamn mot slutet av graviditeten men inte helt solklart förrän vi hade haft honom hos oss ett par dagar. Då insåg vi att jo.. visst var han en Edvin!

    Alexander är inget släktnamn utan bara ett namn vi gillar plus att vi tyckte att det passade bra ihop. Sen att Edvins farbror råkar heta det i andranamn är mest en slump men han kände sig hedrad =)

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?

    * Alltså vi har inte riktigt bestämt OM vi ska döpa Edvin. Jag tycker nog att vi ska det, det är lättare för honom att välja att gå ur kyrkan själv sen än att han ska behöva döpa sig om han väljer att konfirmera sig. Men å andra sidan är vi inte speciellt kristna eller \"kyrkliga\" (hittar inte orden men ni förstår säkert) varken jag eller min sambo och Edvins pappa är väldigt anti mot att göra det \"bara för att\". Vilket jag också tycker EGENTLIGEN. Så vi vet inte riktigt. Men om vi väljer att göra det så blir det inget stort kalas för det orkar vi inte ordna med allt strul som varit, utan då blir det bara med närmaste familjen.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    Mina tjejer

    heter Liv Cristina (det senare efter mig) och Sonja Marianne (det senare efter farmor). Liv & Sonja är bara för att de namnen är fina. Sonen heter Nils Torsten där Nils är från farfar. Torsten tog vi för att det passar honom.

    Vi har precis haft dopsamtal med kyrkoherden och ska döpa på söndag.
  30. 15
    Mina tjejer heter Liv Cristina (det senare efter mig) och Sonja Marianne (det senare efter farmor). Liv & Sonja är bara för att de namnen är fina. Sonen heter Nils Torsten där Nils är från farfar. Torsten tog vi för att det passar honom.

    Vi har precis haft dopsamtal med kyrkoherden och ska döpa på söndag.
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    Arwida svarar:

    Fullständigt namn?
    ** BODIL Anna Liv, (syrran heter MAJKEN Lill Ewa)

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    ** Bodil och Liv för att det är fina namn. Anna för att de flesta på pappans sida heter nåt med \"ann\" inblandat. Storesyrran heter Ewa efter min avlidne moder.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    ** Kommer att döpa men har ej bokat datum.
  32. 16
    Arwida svarar: Fullständigt namn?
    ** BODIL Anna Liv, (syrran heter MAJKEN Lill Ewa)

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    ** Bodil och Liv för att det är fina namn. Anna för att de flesta på pappans sida heter nåt med \"ann\" inblandat. Storesyrran heter Ewa efter min avlidne moder.

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    ** Kommer att döpa men har ej bokat datum.
  33. Anonym
    #17

    August

    Fullständigt namn?
    August Karl Olof XX

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    August för att vi tycker att det är fint. Karl finns hos båda släkterna och Olof från min sida! Det lustiga är att August också finns i båda släkterna inte allt för långt iväg, utan att vi visste om det!

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    August döptes i lördags 1/4
  34. 17
    August Fullständigt namn?
    August Karl Olof XX

    Betyder namnen något speciellt för er? släktnamn t.ex.
    August för att vi tycker att det är fint. Karl finns hos båda släkterna och Olof från min sida! Det lustiga är att August också finns i båda släkterna inte allt för långt iväg, utan att vi visste om det!

    Har ni/ska ni döpt/döpa erat barn?
    August döptes i lördags 1/4
  35. Cecilia m Ida+Tuva10/11
    #18

    Måste berätta

    att nu blev jag rörd... vackra namn med en sådan innebörd!

    Mvh Cecilia
  36. 18
    Måste berätta att nu blev jag rörd... vackra namn med en sådan innebörd!

    Mvh Cecilia
  37. Medlem sedan
    Apr 2005
    #19

    Fabian Zackarias

    Fabian Zackarias (och bådas efternamn)
    Nog det enda barnet i släkten som inte har något släktnamn, utan vi valde namn som vi tyckte var fina!
    Fabian var mitt förslag och Zackarias var sambons..
    9 månader senare så vann jag fajten och Fabian blev tilltalsnamn. *s*
    Men vi ska inte döpa honom då ingen av oss är troende utan det blir nog ett kombinerat 6 månaders kalas och namngivningsfest!
  38. 19
    Fabian Zackarias Fabian Zackarias (och bådas efternamn)
    Nog det enda barnet i släkten som inte har något släktnamn, utan vi valde namn som vi tyckte var fina!
    Fabian var mitt förslag och Zackarias var sambons..
    9 månader senare så vann jag fajten och Fabian blev tilltalsnamn. *s*
    Men vi ska inte döpa honom då ingen av oss är troende utan det blir nog ett kombinerat 6 månaders kalas och namngivningsfest!
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #20

    William

    Han heter Nils William, Nils efter farfar och för att vi tycker om det och William för att det var ett namn som båda gillade.

    William döptes i lördags. Han gillade det INTE!!! Skrek varje psalm... ;-) Blev rädd för orgeln och prästens höga röst!
  40. 20
    William Han heter Nils William, Nils efter farfar och för att vi tycker om det och William för att det var ett namn som båda gillade.

    William döptes i lördags. Han gillade det INTE!!! Skrek varje psalm... ;-) Blev rädd för orgeln och prästens höga röst!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad heter era barn?
    By carris-79 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 20:49
  2. Vad heter era barn?
    By kul med namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 07:57
  3. Vad heter era barn?
    By -ASA- in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 07:35
  4. Vad heter era barn!?
    By -Johanna- in forum Många barn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 15:30
  5. Vad heter era barn?
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 10:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar